odense
I odense er der stadig diverse sporstumper i forskellige retninger, delvist vel rester fra de nedlagte privatbaner eller havnebanen (hvis der var/er en).
Hvor går de hen, og bruges de (udover Svendborgbanen, og museet)?
af ole, 29/12 2010, 06:14 (5084 dage siden)
I odense er der stadig diverse sporstumper i forskellige retninger, delvist vel rester fra de nedlagte privatbaner eller havnebanen (hvis der var/er en).
Hvor går de hen, og bruges de (udover Svendborgbanen, og museet)?
af JJ, 29/12 2010, 09:10 (5083 dage siden) @ ole
Du kunne jo prøve at gå på bibiliotektet og låne danmarks jernbaner i 150 år fra 1997 der kan du se alle banerne gennemtiderne
JJ
af ole, 29/12 2010, 12:16 (5083 dage siden) @ JJ
ja de gamle baner er kendte, men det var den aktuelle status?
af UTJ, 29/12 2010, 16:37 (5083 dage siden) @ ole
Havnebanen går ikke ret langt mere og bliver kun brugt "op ad bakken" af jernbanemuseet. Resten henligger delvist overbygget og der er flere vejanlæg, som er anlagt hen over den nede ved havnen. Selve havnen er ved at blive ombygget til varehuse for villige skatteydere i mange etager. Jeg tror helt og aldeles at interessante havne aktiviteter er ved at blive smidt væk.
Dermed er der heller ikke trafik ad sporet op til vinhandleren HJ Hansen, som som bibeskæftigelse tager sig af gammelt jern, herunder tidligere en del ældre jernbanemateriel og hele privatbaner....dog kan Hr hansens forretning vel fortsat yde ambulant opskæring af jernbaner og lignende, hvis nogle ønsker det (og det er der jo stadig).
Ude ved det tidligere Sukkerkogeri henligger stadig en del sporstumper fra forskellige industrispor, forbundet til det europæiske jernbanenet gennem godssporet mellem odense og Fruens Bøge. Godssporet er dog afbrudt i den sydlige ende for mange år siden.
Alle privatbanerne (OKMJ, OMB og NFJ) er pillet op helt ind til Odense Hovedbanegård.
Det kringlede industrispor mod sydøst til fx de tidligere Forenede Automobilfabrikkerer også forsvundet (det meste af det).
Det gæder også godsterminalbygningen, som omsider blev revet ned.
Så Odense er ikke den store, vidt forgrenede station mere, men er dog interessant i det jernbanemuseet stadig ligger der trods kommunens forsøg på at indkapsle det i nybyggeri og luftbroer mv.
af ole, 30/12 2010, 05:54 (5083 dage siden) @ UTJ
tak. det var et rigtigt flot svar.
Da jeg ikke er lokalt kendt, var jeg begyndt at filosofere over linieføringen fra St til havnen egentlig gik. Måtte vel være øst eller vest på ud af st, og gættede på vest og i en bue ned til havnen 8alternativ noget zig-zag)? Mener at st. ligger relativt højt, og havnen sjovt nok lavt.
af Niels Munch, 30/12 2010, 06:50 (5083 dage siden) @ ole
Hej Ole,
Det "overordnede" forløb af havnebanen i Odense kan ses på det lille kort, der er indføjet i disse omtaler af overkørselsuheld på Åløkke Allé, som havnebanen passerede:
"Tog og bil ulykke på Åløkke Allé"
"Lastbil prøver kræfter med et tog"
Kilde: www.FynskeBilleder.dk - et interessant site med en del jernbanemotiver.
M.v.h.
Niels
af ole, 30/12 2010, 12:41 (5082 dage siden) @ Niels Munch
ok så forløbet må så være vest ud af stationen, og så tilbage øst på mod havnen?
af Per Sørensen, 30/12 2010, 12:18 (5082 dage siden) @ UTJ
Du lyder som en rigtig Odense-ekspert, så jeg prøver 3 hurtige:
A) På en gåtur i Åløkkeskoven, blev jeg overrasket over at se, at der havde været jernbane midt igennem skoven. Ved du om det var en gammel forbindelse til den store fabrik -Haunstrups Fabrikker?-, men jeg mener de havde spor ind fra NFJ.
B) Det udtræk der forbandt godsbanegården med havnen, netop ved Åløkke Allé og ulykken, var det ikke meget kort, i betragtning af, hvor meget gods der tidligere var på havnen.
C) Sporet til Forenede Automobilfabrikker, var det det samme spor som til FDBs lager?
Venligst
Ped
Helsingør
af ole, 30/12 2010, 12:50 (5082 dage siden) @ Per Sørensen
ja og så måske d: hvor langt gik havnebanen egentlig? har enn erindring om at den rundede bunden af havnen og så op nordpå mod værftet på den højre side af havnen?
af seg, 30/12 2010, 14:18 (5082 dage siden) @ ole
ja og så måske d: hvor langt gik havnebanen egentlig? har enn erindring om at den rundede bunden af havnen og så op nordpå mod værftet på den højre side af havnen?
Den gik videre endnu - i hvert fald op til Fynsværket.
Se f.eks.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1890
Svend G.
af seg, 30/12 2010, 15:06 (5082 dage siden) @ ole
Havneingeniørens kort fra 1951 kan findes på
http://museum.odense.dk/odensebilleder/
ved søgning efter '65327' (billednr.)
Svend G.
af Per Sørensen, 19/2 2011, 17:09 (5031 dage siden) @ UTJ
Hej UTJ, jeg prøver lige igen..
Du lyder som en rigtig Odense-ekspert, så jeg prøver 3 hurtige:
A) På en gåtur i Åløkkeskoven, blev jeg overrasket over at se, at der havde været jernbane midt igennem skoven. Ved du om det var en gammel forbindelse til den store fabrik -Haunstrups Fabrikker?-, men jeg mener de havde spor ind fra NFJ.
B) Det udtræk der forbandt godsbanegården med havnen, netop ved Åløkke Allé og ulykken, var det ikke meget kort, i betragtning af, hvor meget gods der tidligere var på havnen.
C) Sporet til Forenede Automobilfabrikker, var det det samme spor som til FDBs lager?
Venligst
Ped
Helsingør
af Niels Munch, 29/12 2010, 09:39 (5083 dage siden) @ ole
Havnebane var der; men aktuel status kender jeg ikke, idet jeg ikke har været der, siden jeg i tresserne jagtede en ex ME-vogn uden motor.
Dette postkort viser primært Stige-bådene, men i baggrunden t.v. anes en rangermaskine (formentlig en F):
Kortet er poststemplet 1. MAR 1943.
M.v.h.
Niels
af Thyge Toylsbjerg-Petersen , Rønnede, 29/12 2010, 12:24 (5083 dage siden) @ Niels Munch
Hej!
Der er ikke meget tilbage! kun enkelte stumper hist og her!
Men her er det endelig lykkedes at fange Niels i en unøjagtighed!!!!
ME uden motor var MF 643 der via Klk kom til Bindeballe
og der ved jeg at Niels har billede af den!
Kæmper iøvrigt med at få billeder frem! scanner er kommet, men jeg kan sku ikke
få billeder på mine svar!!!!
mvh
Thyge