Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2013, 11:36 (4274 dage siden)

Jeg var i virkeligheden oppe ved Gilleje station for at se nærmere på remisen og iøvrigt snuse efter jernbanearkæologi, da jeg prøvede endnu en gang om jeg kunne lave lidt billedgætteri her.

Vi har tidligere talt om remisens nye anvendelse her, men der var andre interessante ting - også ud over de finde nye sidespor, der ender i ingenting.

På pladsen omkring remisen og hele den side af stationen indeholdt jo tidligere en del spor til gods og henstilling af materiel. Det er alt sammen væk - og dog:
[image]
Her hvor belægningen slutter dukker et af de gamle spor op i græsset og går hele vejen forbi varehuset:
[image]
Ja det ser nærmest ud som om den relæhytte er sat oven på sporet, men det var altså flyttet væk der.
Her et kig fra relæhytten og den modsatte vej.
[image]
Der var også enkelte "relikvier" der var efterladt fra sporoptagelsen:
[image]
Til sidst et billede af varehuset:
[image]
Al tagpap på taget er væk - det varer nok ikke længe før det falder helt sammen.

Nåh ja - så ser Gilleleje Station sådan her ud fra perronsiden i tåget vintervejr:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af toylsbjerg, Rønnede, 6/1 2013, 12:01 (4274 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
I får lige et par billeder, fra dengang der kørte TOG i Gilleleje!:-)
og ikke 2 polske rutebiler der er sat sammen i bagenden med en harmonika!!!:-(
[image]
[image]
[image]
billederne er fra september 1966!!!
Mvh
Thyge

Jernbanearkæologi i Gilleleje (+ 1 foto)

af Niels Munch, 6/1 2013, 12:43 (4274 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge,

Du skal nu ikke slippe helt for en rutebil i Gilleleje:

[image]
Østbanens bus 142 i Gilleleje, august 1993 (nm).

Den er dog gedigent dansk håndværk! Og ja, bussen var indregistreret til "turist- og bestillingskørsel".

M.v.h.
Niels

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje (+ 1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2013, 15:41 (4274 dage siden) @ Niels Munch

Hej Thyge,

Du skal nu ikke slippe helt for en rutebil i Gilleleje:

[image]
Østbanens bus 142 i Gilleleje, august 1993 (nm).

Den er dog gedigent dansk håndværk! Og ja, bussen var indregistreret til "turist- og bestillingskørsel".

M.v.h.
Niels

Den må så have været på "bestillingskørsel" den dag, for den er da kommet næsten så langt hjemmefra den kan komme uden at skulle over vand :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Gjæst, 6/1 2013, 14:04 (4274 dage siden) @ toylsbjerg

I får lige et par billeder, fra dengang der kørte TOG i Gilleleje!

Jeg ser kun nogle skinnebusser på dine billeder, ingen TOG!!!!

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af gamle ole, 6/1 2013, 16:31 (4274 dage siden) @ Gjæst

Skinnebusser var vel også tog. Det er værre med "den linde diare":-D -eller hvad de nuværende rædsler ellers hedder.
Ved aandre lejligheder var der masser af tog på stationen, bare se DJK-bøgernes fotos derom i GDS-bøgerne.

Hilsen Ole

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2013, 15:44 (4274 dage siden) @ toylsbjerg

Det 2. billede er MEGET interessant:

[image]

Dels kan vi konstatere at varehuset lå der i 1966 - men det var jeg nok ikke i tvivl om.

Vi kan også se den skinnestreng der løber rundt om varehuset og altså ligger der endnu, men hvad der er nok så interessant er at skinnerne fortætter langt forbi stationsbygningen. Der har godt nok kunnet stå nogle godsvogne der.

Og så har jeg egentlig ikke gjort arbejdet færdigt, for da jeg kørte mente jeg at kunne se spor i asfalten ved busholdepladsen og forpladsen netop som om der havde været spor helt der ud. Jeg slog det dog hen med hvad man dog skulle bruge to så lange opstillingsspor til, men her kan vi tydeligt se at de HAR været der.

Det hvide gasbeton varehus (? - kølehus?) tog jegheller ikke billeder af igår fordi jeg regnede med at det var af nyere dato, men det lå der tydelig vis også i 1966.

Tak for billederne, Thyge!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af toylsbjerg, Rønnede, 6/1 2013, 16:43 (4274 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Sporet fortsatte ca 20-30m forbi varehuset, og endte i en enderampe!
jeg husker at der stod en T vogn, men intet foto!!
Den hvide gasbeton bygning var en 2 portet busgarage også tilhørende GDS
Iøvrigt kan anbefales DJKs bog Gribskovbanen!den har en masse fantastiske
billeder!!!
mvh
Thyge

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2013, 18:42 (4274 dage siden) @ toylsbjerg

Iøvrigt kan anbefales DJKs bog Gribskovbanen!den har en masse fantastiske
billeder!!!

Det er en voldsomt dejlig bog, som jeg netop fik taget hul på forleden efter at den har ligget nogle måneder på sofabordet (det er en bamse på 4-5 cm. tykkelse).

Første interessante oplyning fra den er, at Scandia i Randers (med lidt god vilje) blev etableret for at bygge dampvogne til GDS.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Peter Roland Hansen, 6/1 2013, 22:19 (4274 dage siden) @ Michael Deichmann

det er vist ikke helt korrekt. Scandia blev vel ellerede etableret i forbindelse med bygning af de første baner i Jylland

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2013, 22:41 (4274 dage siden) @ Peter Roland Hansen

det er vist ikke helt korrekt. Scandia blev vel ellerede etableret i forbindelse med bygning af de første baner i Jylland

OK - det kan godt være ar der var "noget" i Randers før det hed Scandia, men den engelske baneingeniør der stod for bygningen af sporet fra Hillerød til Græsted havde kort forinden overtaget Randers vognbyggeri (eller hvad det nu var det hed - jeg er for doven til at gå ind i soveværelset nu og hente Gribskovbanebogen) og kaldte det Scandia. Noget af det første de fik at lave herefter var de 2 dampvogne til GDS.

Jeg vil sige det sådan at det overraskede mig at der har været den tætte forbindelse imellen Scandia og GDS.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Niels Munch, 6/1 2013, 23:19 (4274 dage siden) @ Michael Deichmann

OK - det kan godt være ar der var "noget" i Randers før det hed Scandia, men den engelske baneingeniør der stod for bygningen af sporet fra Hillerød til Græsted havde kort forinden overtaget Randers vognbyggeri (eller hvad det nu var det hed - jeg er for doven til at gå ind i soveværelset nu og hente Gribskovbanebogen) og kaldte det Scandia. Noget af det første de fik at lave herefter var de 2 dampvogne til GDS.

Du havner nu nok i soveværelset før eller siden, gode Michael; men forinden kan du da læse her: http://www.donline.dk/scandia.htm , så sovekammeridyllen ikke bliver helt spoleret af togtosserier :-D .

M.v.h.
Niels

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Asger Christiansen, 7/1 2013, 02:34 (4274 dage siden) @ Niels Munch

Det var dog en mærkelig gang vrøvl, der i denne tråd bringes om Scandias tidligste historie - og det bragte link bringer endnu mere vrøvl til torvs.
De deltagende herrer i tråden plejer at have et helt andet og højere nivau af seriøsitet. Det må være en enlig svipser - med ellers al respekt herfra

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Niels Munch, 7/1 2013, 08:36 (4274 dage siden) @ Asger Christiansen

Tak Asger,

Du har sikkert ret i, at vi er nogle, der bør repetere omhandlede del af jernbanehistorien, og jeg gætter på, du måske vil anbefale:

[image]

Til Michael: Den er ikke nær så livsfarlig en godnatlæsning som Gribskovbane-bamsen på 4-5 cm tykkelse.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Jernbanearkæologi i Gilleleje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/1 2013, 08:44 (4274 dage siden) @ Niels Munch

Du havner nu nok i soveværelset før eller siden, gode Michael; men forinden kan du da læse her: http://www.donline.dk/scandia.htm , så sovekammeridyllen ikke bliver helt spoleret af togtosserier :-D .

Det gjorde jeg og så fil jeg lige skimmet siderne over igen. Det fik mig lidt mere på ret køl med hvad det var jeg fandt overraskende, og det var at det faktisk var Scandia der havde "hovedentreprisen" med anlæggelsen af i hvert fald den færste linie imellem Hillerød og Græsted. Altså ikke bare levere de to dampvogne, men forestå anlæggelsen af skinner mm.

Men lad os stoppe her. Den der bog om Scandia i et dit andet og senere indlæg må jeg skrive på listen over bøger jeg skal være på udkig efter eller bare bestille nye.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak