Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Chance for trafikpenge til Nordjylland (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/12 2012, 02:35 (4356 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det nordjyske foregår der p.t. en debat om Femern-forbindelsen: Den kan være skyld i, at der ikke er penge til den tredje Limfjordsforbindelse.

Debatten foregår på bedste sogneniveau og blander pærer og bananer sammen. F.eks. anføres, at Femern-forbindelsen koster 40 mia. kr. Men man glemmer at anføre, at Femern-forbindelsen er brugerfinansieret på samme måde som Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen og netop ikke dræner statskassen.

Herudover får man det til at lyde, som om den tredje Limfjordsforbindelse skulle kunne højne jernbanetrafikken mellem Sydnorge og Vestsverige på den ene side og Tyskland/Europa på den anden side. Mig bekendt har den tredje Limfjordsforbindelse intet med jernbane at gøre.

Endelig anføres, at Femern-forbindelsen vil betyde at (jernbane)gods fra Sydnorge og Vestsverige fremover vil vælge turen over Malmø-Kastrup-Rødby-Puttgarden i stedet for turen over Hirtshals/Frederikshavn-Hamburg. Nu ved jeg ikke lige, hvilket jernbanegods over Hirtshals/Frederikshavn, man tænker på? For det er der intet af. Og hvis det er lastbilgods, man tænker på, er det vel kun glædeligt, at det finder over på jerbanen? For det er jo det, både regeringen, Folketinget og EU har som mål.

Om der så kom dobbeltspor Fredericia-Hirtshals/Frederikshavn (og/eller Skagen for den sags skyld) med elektrifisering og hele molevitten, vil der ikke blive overflyttet jernbanegods fra Sydnorge og Vestsverige til Hamburg/Europa via Vendsyssel. Det vil simpelthen stadig ikke være konkurencedygtigt. Og så længe der ikke er politisk vilje til - af miljøhensyn - at favorisere jernbanetrafik frem for lastbiltrafik, ja så sker der intet.

Jeg er nordjyde og håber på godstrafik på jernbane såvel i Vendsyssel som Himmerland og resten af Danmark. Men så må man gøre jernbanen bedst og billigst. Men det vil man åbenbart ikke.

(Ovenstående er også postet til Nordjyske Stiftstidende som læserbrev)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Postkort, postgået 1936. Kilde (i skrivende stund): http://www.stamps.dk/ItemDetail.asp?ItemID=129536&catID=218&p=77&enum=1143


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak