Ældre Ø S J S
[Rødvig 09.05.71img]images/uploaded/201012291045384d1b1152461cb.jpg[/img]
[Rødvig 09.05.71img]images/uploaded/201012291045384d1b1152461cb.jpg[/img]
hyggeligt billede! ØSJS har altid forekommet mig at være meget "proviensielt" efter Sjællandske alen, i hvertfald de to sydlige endest. Lidt a la HTJ, og dele af HHHJ
[iØSJS M9 Faxe 11.03.74mg]images/uploaded/201012291153234d1b2133e7fdb.jpg[/img]
ØSJS M 9 Faxe 11.03.74
Pas på, hvor du sætter billedteksten, Kjeld .
Gerne flere billeder fra "min gamle bane".
Bedste hilsener
Niels
[i
Øsjs M9 FAXE 11.03.74mg]images/uploaded/201012291155394d1b21bb1b1c0.jpg[/img]
Det er en prøve der kommer flere kjeld
Et lille tip: Brug funktionen "prøvevis", inden du "OK-sender".
M.v.h.
Niels
... og hvis man har sendt et indlæg afsted uden at checke det - og derefter finder en fejl - kan man rette det indtil 60 minutter efter afsendelsen.
--
Svend
Skal nok bruge prøve vis til alt virker 100% hilsen kjeld
Sikke et dejlig billede.
Det er længe siden jeg har set et rigtigt godstog, dvs. En blanding af forskellige typer vogne, og ikke kun de evindelige container/trailer bære vogne.
Flot foto Kjeld.
M 8 Cr3647...3628 M 9
19.09.65 M8 Cr3647 , Cr3628 M 9
noget atypisk oprangering. Er det hver sin halvdel fra Hårlev og syd på de to strækninger?
ØSJS M 1..M 3 Ringsted 310363 K R B sidste tog
flot foto.
var lige ves at blive narret, fordi de i den vinkel så så lange ud, at jeg var lige ved at tro det var den lange model med to førerrum, M2 mf, som jo også ØSJS havde, og som jeg kender fra GDS
noget atypisk oprangering. Er det hver sin halvdel fra Hårlev og syd på de to strækninger?
Yep !
M.v.h.
Niels
Sm 12 M/F malmøhus 14.04.75
interessant foto. I hvilken sammenhæng på færgen mon?
<8vel ikke levering fra Sverige?. Det var da Præstøbanen)
Ole
Prøv at læse på jrb.dk Sm 12 sendt til Svensk jrb kuub i 1975 VH kjeld
SM 13 M 9 Crs3673 01.11.1964 Faxe Lp.
30.08.75 Hårlev Ym 5 OBS bomærke
30.08.75 Hårlev Ym 5 OBS bomærke
Tak for billeder, Kjeld!
Bomærket på frontlågen på svenskeren peger fremad, når lågen er åben. Bomærket på fronten af Y-toget peger samme vej som på banens brevpapir etc.
M.v.h.
Niels
NIELS
Mange tak for oplysning tak kjeld godt nytår
Hej Kjeld,
Som en beskeden kvittering for dine fine "ældre ØSJS" (gerne flere ):
ØSJS DL 8 på havnen i Fakse Lp., juli 1973 (nm).
ØSJS Sm - Sp Fakse Ladeplads, juli 1973 (nm).
ØSJS MB 24 Fakse Ladeplads 07.05.1983 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Dit herlige billede fra Faxe Ladeplads i 1973 rummer jo en hel lille verden i sig selv, fuld af charme og et levende miljø:
Stationen, stationsforstanderens have, meldeklokken, signalet, kranen, virksomheden i baggrunden, der giver noget at køre med, og det trestrengede spor, der gør det muligt at køre det.
Allerede på billedet i 1983 fornemmer man, at den lille verden er ved at gå i forfald. Den danske skinnebus er erstattet af en brugt fra Sverige, Stationsforstanderens have er erstattet af en benzintank, det trestrengede omløbsspor er væk, meldeklokken er også væk og selv signalet synes at have tabt modet
mvh
Søndenfjords
Niels Hermed mere ØSJS, tak for de smukke ord kjeld
M 8 Hårlev 19.09.65
11.03.1974 Klippinge M 2..Fd6020573 & 6020565
MX 41 30.08.90 Cvk Kh
PS Niels i 1959 var jeg i RDAF kjeld
Sommetider sker der ting, som helst ikke må ske. Det er længe siden jeg har haft fat i disse negativer, og til min store ærgrelse bemærker jeg nu, at de er ved at skifte farve. Nå, måske de kan reddes og motiverne er da endnu
Køge 1974 ©SBJ
ØSJS Sm 15 Køge 1974 ©SBJ
ØSJS Sm 15 Køge 1974 ©SBJ
ØSJS Sm 17 Hårlev 1974 ©SBJ
Fakse station 1974 ©SBJ
--
Svend
Hej Svend
Jeg må give dig ret ,foto har vi da hilsen kjeld
Hej Kjeld,
ØSJS Y6 1098 under kobling med MB i Hårlev, 11.11.1978 (nm).
Du skrev til mig:
PS Niels i 1959 var jeg i RDAF kjeld
Selv blev jeg indkaldt i FEB 1967 og kom bl.a. til at uddanne rekrutter på hold NOV 1971:
FLVRKS NOV 1971, SG Laursen og LT Christensen (arkiv nm).
Under skyttetjeneste i Karup Ådal havde vi rigget denne 3,5 t Dodge til med et 7,62 LMG, så den kunne illudere KVG. Samme type køretøj brugtes for øvrigt til Hærens kampvognsattrapper (Mk. III).
Du får billedet som tak for de flotte bæltekøretøjer, du har vist i anden tråd!
Bedste hilsener
N E M Christensen
LT
DF/1.DEL/4.RKESK/FLVRKS
Gedhus, Kølvrå
samt "ældre ØSJS"
Hej niels
428430 kej FLDT 502 1959-1960 kjeld
Hej Niels
Det kan ses på E V P s hj. side skal vi ikke bytte mail adr. via tommy ??? kej
skal vi ikke bytte mail adr. via tommy ??? kej
Jo - min mailadresse er tilknyttet min brugerprofil her i forum. Foreslår, du gør det samme med din!
ØSJS Dl 8 med indlejet DSB Cl 581 som tog 5120/21 i Roskilde, 17.06.1974 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Hej Svend
Jeg må give dig ret ,foto har vi da hilsen kjeld
Hej igen
Så vil jeg forsætte tråden
tidspunktet er jeg ikke sikker på
mener det er 1965
komentar udbedes
M.v.h
Erik Søfelde
Erik
Vi var på Ø S J S den 1.11.1964 kjeld
Erik
Vi var på Ø S J S den 1.11.1964 kjeld
Hej Kjeld
det skriver jeg ind i computeren
M.v.h
Erik Søfelde
Erik skal du have en foto liste kjeld
Erik skal du have en foto liste kjeld
meget gerne
M,v,h
Erik Søfelde
ERIK FØLGER KEJ
Hej Kjeld,
Er du med endnu?
ØSJS skinnebusser i Hårlev, juli 1971 (nm).
M.v.h.
Niels
Hermed nogle billeder fra en udflugt på ØSJS den 4/3 1973.
Stubberup.
Vore trækkraftenheder.
Pk 5906 var med i togstammen, her i Fakse Lp.
David i Hårlev 04.03.1973.
Mvh
Georg
Her nogle flere fra udflugten på ØSJS 4/3 1973.
TH 9015 i Hårlev.
ØSJS M2 i Hårlev 04.03.1973.
ØSJS 8 og 9.
S 736 trækkraft mod Næstved.
Mvh
Georg
Glemte lige denne specialindrettede HJ/Gklm-vogn 111 7 501-8. Billedet ser ud til at være taget i Stubberup.
Mvh
Georg
Tak for de meget flotte billeder.
Jeg vil gerne høre, hvad de forskellige stillinger (op, ned, vandret) betyder på de gamle vingesignaler på privatbanerne.
Er der nogen, der vil skrive lidt om det, vil jeg være glad?
MVH
Kære A. Nissen.
Signaler og specielt semaforsignaler er beskrevet to forskellige steder.
Som sædvanlig bør man som jernbaneinteresseret erhverve sig bøger om relaterede og ønskede emner og der er jo et væld at tage af.
Vedr. signaler:
"Dansk jernbaners signaler og sikkerhedssystemer" forlaget Banebøger, skrevet af Niels E. Jensen og Benny Mølgaard Nielsen.
ISBN 87 88632 73-3
Desuden (antikvarisk):
Signalreglement 1944 med rettelser
De Danske Statsbaner
Senere udgaver kan selvfølgelig også erhverves, men det "gamle" er SIR 44 "biblen".
Ikke fordi Internettet ikke er godt (i al almindelighed), men det er ikke altid så validt som det skrevne. Men heldigvis er der på det signaltekniske område en absolut undtagelse, nemlig dette link:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/
Denne hjemmeside hører nok til en af de allerbedste i sin art og kan KUN anbefales. Selve det signaltekniske blev i sin tid lavet af Henrik W. Karlsson.
God fornøjelse.
--
Steffen Dresler
Det var specielt det gamle semaforsignal fra privatbanerne. Og der har jeg ikke lige en reference for betydningen. De øvrige har jeg.
Hej igen!
Øhhh, hvis du har de omtalte referencer, har du også forklaringen på privatbanebetydningen, specielt m.h.t. signalet, hvor de to arme hænger ned 45 grader. Se 1. reference, side 110, billedet øverst. Der er forklaringen og uddybet på side 111, 2. spalte midt for. Og som du ellers kan læse, var anvendelsen og brugen som hos DSB, men meget få enkelte undtagelser, bl.a. standsningssignal for optagelse af passagerer.
Med hensyn til helt specielle lokale regler for visse privatbaner i meget ældre tid. tror jeg du må du få hjælp af "signaleksperter" her på siden.
Fortsat god og forhåbentlig tør søndag
--
Steffen Dresler
Hej igen!
Øhhh, hvis du har de omtalte referencer, har du også forklaringen på privatbanebetydningen, specielt m.h.t. signalet, hvor de to arme hænger ned 45 grader. Se 1. reference, side 110, billedet øverst. Der er forklaringen og uddybet på side 111, 2. spalte midt for. Og som du ellers kan læse, var anvendelsen og brugen som hos DSB, men meget få enkelte undtagelser, bl.a. standsningssignal for optagelse af passagerer.
Med hensyn til helt specielle lokale regler for visse privatbaner i meget ældre tid. tror jeg du må du få hjælp af "signaleksperter" her på siden.Fortsat god og forhåbentlig tør søndag
Som deltids jernbane-nørd og åbenbart mindrebemidlet er Internettet et godt og billigt alternativ til litteraturen.
Jeg tror jeg kunne købe mig fattig i jernbanebøger, hvis ikke jeg allerede var det som studerende :)
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
Hej!
Skulle lige prøve at scanne farvebilleder!
De forestiller S27 ( HTJ litrering ) aldrig omdøbt på Østbanen
og blev brugt som aller yderste reserve! jeg har kun set den køre 3 gange!
kun en gang havde jeg fotoapparat med! det var september 1982 og i Hårlev.
Mvh
Thyge