Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"havneringbane", Kbh

af ole, 29/12 2010, 06:20 (5089 dage siden)

Når man ser på gamle kort mm, er der jo næsten en komplet havneringbane. Mangler kun en bro ved Nyhavn og en stump spor.
Har der mon nogensinde været planer om en sådan komplet "havnegodsringbane"?

"havneringbane", Kbh

af Steff, 29/12 2010, 06:31 (5089 dage siden) @ ole

Hej Ole!

Der har ikke været en komplet "havneringsbane" i den forstand. For som du helt rigtigt nævner, var Nyhavn "stopbommen" for begge sider, nemlig banen fra Gb langs havnen mod nord til Havnegade og fra Frihavnen via Kastellet og til Larsens Plads (Amaliehaven).

Steff

--
Steffen Dresler

"havneringbane", Kbh

af Steff, 29/12 2010, 06:52 (5089 dage siden) @ Steff

Jeg er ikke sikker på at der har været planer for en "fuld ring" når man læser diverse bøger, udkast mv.
I princippet var det jo også to helt forskellige baner. Den fra Gb mod Nord var jo en "almindelig havnebane", mens den fra Frihavnen, jo var en indhegnet (og ikke mindst privat)frihavnsbane.
Og ser man på et kort, kan man se, at det nok ville have krævet større investeringer/ombygninger for at få ført banerne sammen, ændringer af Sct. Annæ Plads og Nyhavn med en jernbanebro. Men selvfølgelig kunne alt lade sig gøre, hvis interessen (det økonomiske aspekt) havde talt for det.
Jeg kunne tænke mig, at hvis bl.a. DFDS ved Kvæsthusbroen havde syntes det var en god ide, var det blevet gennemført. Netop her udgik jo alle deres forbindelser til Jylland - og øerne - dagligt. Men der må have været en anden agenda.

--
Steffen Dresler

"havneringbane", Kbh

af UTJ, 29/12 2010, 08:17 (5089 dage siden) @ Steff

Sporene ned til Kvæsthusbroen og DFDS var DSB's. Men det er rigtigt at Frihavnsselskabet parallelt med DSB's spor havde udtræk gennem Kastellet, så de bl.a. kunne rangere over til langeliniesiden.

"havneringbane", Kbh

af Morten Flindt Larsen, 2/5 2016, 12:34 (3138 dage siden) @ UTJ

Sporene ned til Kvæsthusbroen og DFDS var DSB's. Men det er rigtigt at Frihavnsselskabet parallelt med DSB's spor havde udtræk gennem Kastellet, så de bl.a. kunne rangere over til langeliniesiden.

Der var ikke spor til Kvæsthusbroen, som var forbeholdt gadetrafikken og DFDS. Østerport stations havnebane, som der er tale om, gik via Toldboden til Larsens Plads. Strækningen transitterede Frihavns-arealerne inden for toldgitteret og løb paralelt med det KFA-udtræksspor, du nævner, så man kan næsten sige, at det var tale om en art 'korridortog'.

Vh
Morten

Avatar

Forbinde de to københavnske havnebaner via Nyhavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2011, 13:52 (4805 dage siden) @ Steff

Når man ser på gamle kort mm, er der jo næsten en komplet havneringbane. Mangler kun en bro ved Nyhavn og en stump spor.
Har der mon nogensinde været planer om en sådan komplet "havnegodsringbane"?

Jeg er ikke sikker på at der har været planer for en "fuld ring" når man læser diverse bøger, udkast mv.

Og ser man på et kort, kan man se, at det nok ville have krævet større investeringer/ombygninger for at få ført banerne sammen, ændringer af Sct. Annæ Plads og Nyhavn med en jernbanebro. Men selvfølgelig kunne alt lade sig gøre, hvis interessen (det økonomiske aspekt) havde talt for det.

Spørgsmålet havde været oppe at vende flere gange i årenes løb. I 1916 nedsattes en kommission til at belyse tekniske muligheder, investeringer og driftsomkostninger. Kommissionen barslede med en betænkning i 1918. Konklusionen var, at det teknisk set godt kunne lade sig gøre - med visse vanskeligheder. Projektet faldt dog på økonomien. Investeringer og driftsomkostninger stod ikke mål med de besparelser, som en gennemførelse af projektet ville medføre.

[image]

I forbindelse med opbygningen af www.havnebaner.dk har jeg fået fat i betænkningen og har scannet den. Interesserede kan læse med her:

Betænkningen tekst 39 sider
Betænkningen 18 bilag 36 sider
Sporplan eksisterende og projekteret (med rødt) havnebane Østerport-Godsbanegården
Sporplan eksisterende havnebane Islands Brygge

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Forbinde de to københavnske havnebaner via Nyhavn

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 9/10 2011, 20:10 (4805 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tusind tak.

Det er en meget spændende og grundig kilde til en væsentlig del af Københavns historie.

Jeg konstaterer, at det er en ganske forrygende trafik, der har været på steder, som både hestevogne, skibe og jernbanevogne nu er fortrængt fra.

”Nutidens store Lastautomobiler”, som de skrev allerede i 1918, har klaret sig væsentligt bedre i de selv samme gader, må vi vel erkende.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Forbinde de to københavnske havnebaner via Nyhavn

af gamle ole, 12/10 2011, 17:03 (4802 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det var interessant.

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak