Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CP på Hillerød St??? (Generelt)

af gamle ole, 17/12 2012, 18:49 (4344 dage siden)

Her er noget af en gåde.
For længe siden postulerede jeg omkring 1960 plus minus at have set CP på Lille Nord hvilket jo blev skudt ned.
Så sad jeg lige og kiggede på de sørgelige rester af s/h fotos efter syndfloden tidligere.
Her er et foto af noget jeg kun kan få til at være en CP. Det er den lange version med delte vinduer i 4-mellemrum-3 kombinationen. Den står i en række af mindst 3 vogne hvor en er en CO i den nordøstlige del af Hillerød St ved Mercedes værkstedet.
Mener at fotos er fra først 70erne (?)
Mig bekendt fik HFHJ kun COvogne i den periode og IKKE CP
Så hvad laver en CP (og resten) her?
Nogen der har et kvalificeret bud???


Hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af Svend, 17/12 2012, 20:43 (4344 dage siden) @ gamle ole

Lad os se billedet først (uanset hvilken stand det er i) .... på det historiske forum.

--
Svend

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 11:26 (4343 dage siden) @ Svend

Jeg har aldrig rigtigt sat mig ind i det med billeder mm og nettet. (Kan prøve senere at få en til at hjælpe).
Men der kan ikke være tvivl med det beskrevne design, at der ER tale om en CP.


Hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af toylsbjerg, Rønnede, 18/12 2012, 13:27 (4343 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
Jeg har aldrig været istand til at kende forskel på en Co og Cp!
men jeg er lige stødt på disse to billeder fra vinteren 1968!
måske er det hvad du efterlyser?
Jeg er sikker på at JBP kan oplyse, hvad det var for nogle, idet
han er med på det ene!
At jeg har fotograferet dem er lidt af en gåde, måske var det fordi
ejendomsmærker var malet over! så det kunne være tanken, om en fremtidig
privatbanevogn, der fik mig til det!!;-) [image]
[image]
Med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Grusgravssidespor på HFHJ.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2012, 14:17 (4343 dage siden) @ Gæst

Nogle af de viste vogne var måske dem jeg fotograferede engang i 70'erne på et grusgravssidespor på HFHJ. Det var CO-vogne.

Skulle du have lyst til at dele billede af grusgravssporet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.sidesporpaafribane.dk

Grusgravssidespor på HFHJ.

af Gæst, 18/12 2012, 14:19 (4343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skulle du have lyst til at dele billede af grusgravssporet?

Det kan jeg desværre ikke. Jeg har dem kun som s/h negativer som jeg ikke kan scanne.

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 16:58 (4343 dage siden) @ toylsbjerg

For pokker da!!!. Det er lige præcis det samme billede(samme vogn jeg faldt over/henviste til! Utroligt!
Hovedsondringen mellem de 2 vogntyper er vel groft sagt at CP har max 7 med eller uden mellem af de store vinduer, mens CO har 8 evt med et halvt i midten i den længste version.
(Nu vi er ved området fandt jeg fra samme periode to pladeversioner af CM henstillet på Fredens St)
Og til Sven: Der blev mit billedformidlingsproblem sørme løst!


Hilsen Ole

Grusgravssidespor på HFHJ.

af toylsbjerg, Rønnede, 18/12 2012, 17:00 (4343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle af de viste vogne var måske dem jeg fotograferede engang i 70'erne på et grusgravssidespor på HFHJ. Det var CO-vogne.


Skulle du have lyst til at dele billede af grusgravssporet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.sidesporpaafribane.dk

Hej!
Tjah! prøv at søge på Borupgård det var nemlig her alt HFHJ materiel blev
brændt af!!
Sporet har været behandlet flere gange i dette Forum!
Der var ikke noget sidespor til grusgrav! i den tid!
mvh
Thyge

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 17:04 (4343 dage siden) @ Gæst

Ja, udover udseendet var der den sondring mellem de 2 typer med pladsantallet.
Ja HFHJ havde dem stående "i råfede mængder" tiden taget i betragtning på Hundested ST vest for st.bygningen mm.
Sidste gang jeg så CO da der ikke er bevaret nogle af disse der ellers var relative talrige i diverse variationer. Tror dårligt nok de nogensinde kom i drift på HFHJ?


Hilsen Ole

Avatar

CP på Hillerød St???

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2012, 17:07 (4343 dage siden) @ gamle ole

Og til Sven: Der blev mit billedformidlingsproblem sørme løst!

Ikke løst, Ole, udskudt! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 17:09 (4343 dage siden) @ toylsbjerg

-og nok engang så tror jeg ikke der kan være tvivl om dette er en (lang) CP-vogn.
Detku da være spændende om JBP kunne forklare fænomenet!

Ole

CP på Hillerød St???

af Niels Munch, 18/12 2012, 17:09 (4343 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole,

I f.m. dine diskussioner om vognmateriel i Nordsjælland kan jeg vise dig en Lille Nord oprangering fra 1948:

[image]

Om det er Co- eller CP-vogne kan jeg - lige så lidt som Thyge - kloge mig på!

Billedet er "klippet" fra denne interessante Hillerød-film fra 1948:

http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_CE8278871AB741A3BDA2FAA7ACB5AB93 -

som Steen Heick netop har henledt min opmærksomhed på. Det jernbanemæssige (DSB, GDS, HFHJ) starter ved 0:45. Der følger også nogle herlige snudebusser!

M.v.h.
Niels

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 17:38 (4343 dage siden) @ Niels Munch

Jamen du godeste Niels! Overaskelsernes tid er ikke forbi. Jeg påstod jo netop for længe siden at have set CP på Lille Nord, og alle skød det ned.
Og her er jo beviset. det er klart en CP af samme type tror jeg som vist på det andet foto, vinduer 3 mellemrum 4, og jeg er lige ved at ro den anden vogn er samme skags, men det er svært at se.
Fremragende!


Hilsen, Ole

CP på Hillerød St???

af h087 ⌂, køge, 18/12 2012, 18:10 (4343 dage siden) @ Niels Munch

Hej

[image]

det er ikke CO eller CP, men en CQM af serie 3509 - 3524,

[image]

CQM ( 3509 - 3524 + 3551 - 3575 ) kan kendes på at på at indgangspartiet er ret og ikke skråt.
CQM 3501 - 3503 har skråt indgangsparti

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 19:50 (4343 dage siden) @ h087

Du har squ ret. Der mangler jo også de små vinduer i enderne, men de store vinduer passede.


ole

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 18/12 2012, 20:22 (4343 dage siden) @ Niels Munch

-ja, og snuderutebiler i et voldsomt antal allerede den gang, og spritnye skinnebusser på GDS og HFHJ.
Og byen havde den gang en størrelse man kunne forstå.

Ole

CP på Hillerød St???

af Steff, 18/12 2012, 21:19 (4343 dage siden) @ gamle ole

Kære Ole

Engang i juli eller august 2010 startede du din ”jeg mener at have set”, ”jeg erindre at”, ”det foresvæver mig” spørgerække op, med tyngden hovedsageligt lagt på anvendelsen af DSB litra CP/CO på diverse strækninger i det Nordsjællandske. De flinke personer der har prøvet – efter lidt eller megen indskydning – at svare, har brugt tid. OK, det er jo en del af ”hobbyen” hér på siderne og man gør det MEGET gerne. Men måske synes man ikke det er så sjovt, når der spørges igen i ”anden indpakning” (bl.a. CO på HFHJ), eller når svaret kan findes ved simpel søgning på bl.a. siderne her.
Mit ”problem” er, at jeg efterhånden ikke har lyst til at finde ud af, hvad der egentligt menes med spørgsmålene du stiller, bl.a. er det en ”parkering” af noget materiel, eller er der tale om ”anvendelsen” eller hvad menes der egentligt.
Med hensyn til anvendelsen af ovennævnte vogne i netop din tidsperiode du husker med den alder du har (1951 ER en god årgang), har der på ingen af dine adspurgte strækninger været anvendt hverken CO eller CP, da det har været næsten ”MO-strækninger” med CR- og CL materiel. Altså hverken på Frederikssundsbanen, Lille Nord eller Nordbanen. Det har alle været standard oprangeringer med enten litra S + CL familien + en 1. kl. eller som tidligere nævnt MO + CR/CL familien.
Og så er det bandeord svært at finde ud af, hvad der er på det foto du sidder med. Anskaf dig en scanner. Den vil DU blive glad for – og også os andre – ved at kunne se dine billeder. Og sidst, prøve at begrænse spørgsmålene. Du kan jo se hvad der er sket med spørgsmålet vedr. de gamle to-akslede vogne på den ”historiske side” (hvor nok også spørgsmålet på denne side måske burde have ligget), ikke sandt. Larmende tavshed:-( .
Et andet ønske du bør få opfyldt af julemanden ved siden af en scanner er bøger om vognmateriel, bl.a. den sidste nye om personvognsmateriellet. Og skulle du komme forbi Odense, så se efter Museets venners årsskrifter eller Tog i tiden, hvor der bl.a. er artikler om styreledninger og anvendelsen af vognmateriel og andet. Bl.a. dér får du også et godt indblik i, hvor vogne for litra MO mv. er anvendt, ombygningscirkuset (dine CP og CO) eller vogne til internationale tog mv.
Nu må du endelig ikke tro at jeg er sur, men muligvis bare lidt træt:-| , ok!

[image]
Da det jo nu er jul skal du få et rigtigt julebillede og ja, der ER faktisk en CP vogn efter litra P 917. Billedet er fra december 1980 og optaget i Roskilde. Så god jul til dig herfra:-) .

[image]
Og da vi nu er ved årets afslutning og jeg ved du holder af busser, så er her et ”farvel til året med fuld damp” busbillede. KS nr. 64, fotograferet ved Bispebjerg Kirkegård/Utterslev mose 14. april 1942. Foto Københavns Sporveje, Ingeniørkontoret nr. 1113, arkiv S. G. Dresler.

--
Steffen Dresler

CP på Hillerød St???

af Gæst, 18/12 2012, 21:47 (4343 dage siden) @ Steff

Mit ”problem” er, at jeg efterhånden ikke har lyst til at finde ud af, hvad der egentligt menes med spørgsmålene du stiller, bl.a. er det en ”parkering” af noget materiel, eller er der tale om ”anvendelsen” eller hvad menes der egentligt.

Så kan du jo lade være at svare.

CP på Hillerød St???

af Steff, 18/12 2012, 22:46 (4343 dage siden) @ Gæst

Kære Gæst, hvem du så end er.

Jeg har IKKE svaret som du påstår, men er kommet med en kommentar EFTER trådens næsten afslutning. Og jeg tvivler på, om der skulle komme denne sidste redegørelse som efterspurgt.
Iøvrigt er min kommentar til Ole med MINE råd og kommentarer og som JEG mener burde have været skrevet noget før. Men JEG fandt det altså nødvendigt. Og en yderligere diskussion er vel IKKE noget, der skal føres på dette forum.
Havde Ole - og du - haft en konvelut, hvortil man kunne skrive udenom dette forum, var dette gjort, da kommentaren alt andet lige ikke har noget med jernbaneforhold at gøre. Men det var altså muligheden.

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

CP på Hillerød St???

af Gæst, 19/12 2012, 10:20 (4342 dage siden) @ Steff

Lad dog være at blive så sur.

CP på Hillerød St???

af Svend, 19/12 2012, 10:27 (4342 dage siden) @ Gæst

Hr eller fru Gæst (med familie)

Hvis du - eller I for det er jo ikke til at se hvem der er hvem, alle kan kalde sig for Gæst - vil ind i debatten, kan du/i så ikke tilmelde dig/jer med navn. For min skyld må du/I kalde dig/jer hvad du/I vil, men det er meget rart at se, hvem det er der skriver og hvem det er man svarer.

--
Svend

CP på Hillerød St???

af Gæst, 19/12 2012, 11:19 (4342 dage siden) @ Svend

Hvis du - eller I for det er jo ikke til at se hvem der er hvem, alle kan kalde sig for Gæst - vil ind i debatten, kan du/i så ikke tilmelde dig/jer med navn. For min skyld må du/I kalde dig/jer hvad du/I vil, men det er meget rart at se, hvem det er der skriver og hvem det er man svarer.

Så falder ideen med at være anonym, ikke? - Falder validiteten fordi der ikke står et navn? Hvad så med "D826" eller de andre navne du næppe finder i telefonbogen?
Tommy tillader anonymitet på hans forum, det må du som bruger acceptere, eller finde et andet sted!

Hilsen en anden Gæst

CP på Hillerød St???

af Krabsen @, 19/12 2012, 11:33 (4342 dage siden) @ Gæst

Så falder ideen med at være anonym, ikke? - Falder validiteten fordi der ikke står et navn? Hvad så med "D826" eller de andre navne du næppe finder i telefonbogen?
Tommy tillader anonymitet på hans forum, det må du som bruger acceptere, eller finde et andet sted!

Det har ikke noget med anonymitet at gøre, men om at kunne svare den rigtige.

Det er - på alle diskussionsfora - alment accepteret, at en deltager anvender samme brugernavn, så man kan følge dennes indlæg - og derudfra også vurdere, om den pågældende virker til at have styr på begreberne eller er et tågehorn, som bør ignoreres!

Hvis nu du tilfældigvis skulle komme med et kompetent svar, er det så ikke træls at blive slået i hartkorn med ham skvadderhovedet, der kalder sig det samme??

CP på Hillerød St???

af MortenLarsen94, Aarhus, 19/12 2012, 11:43 (4342 dage siden) @ Krabsen

Så synes jeg vi skal stoppe her

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

CP på Hillerød St???

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/12 2012, 11:47 (4342 dage siden) @ Krabsen

Så falder ideen med at være anonym, ikke? - Falder validiteten fordi der ikke står et navn? Hvad så med "D826" eller de andre navne du næppe finder i telefonbogen?
Tommy tillader anonymitet på hans forum, det må du som bruger acceptere, eller finde et andet sted!


Det har ikke noget med anonymitet at gøre, men om at kunne svare den rigtige.

Det er - på alle diskussionsfora - alment accepteret, at en deltager anvender samme brugernavn, så man kan følge dennes indlæg - og derudfra også vurdere, om den pågældende virker til at have styr på begreberne eller er et tågehorn, som bør ignoreres!

Hvis nu du tilfældigvis skulle komme med et kompetent svar, er det så ikke træls at blive slået i hartkorn med ham skvadderhovedet, der kalder sig det samme??

Og hvis man nu oven i købet opretter et login, kan man - stadig under dæknavn - sikre sig imod at andre kalder sig det samme som en selv. ;-) (for nu lige at kaste lidt sten på dit glashus :-) )

Mit navn står dog i min signatur, men jeg bruger 'dæknavnet' / nickname : BlackThorne, rigtigt mange steder.
Det gir lidt af en identitet man kan spore, men jeg har heller ikke noget imod at kunne 'findes'.

Hvis I gerne vil være anonyme af henhold til arbejde og så videre, så tror jeg ikke at I rigtigt kan være 100% anonyme alligevel.
Det er sjældent nemt på nettet at være 100% anonym.

For mig at se er den nemmeste måde at undgå ballade og personforfølgelser, at man opretter et eller andet dæknavn, som man så ikke kæder sammen med ens rigtige navn nogle steder. Jeg går stærkt ud fra at Tommy holder eventuelle Email adresser i sit kartotek hemmelige. Det er muligt for andre at kontakte mig, men de kan ikke se min email adresse før jeg svarer dem per email.
Hvis ikke man ønsker det, kan denne funktion også slås helt fra.

Men 3-5 brugere, der alle kalder sig 'Gæst' eller 'Anonymous' eller hvad I nu bliver enige om, er nok ikke specielt fremmende for diskutionen herinde, og jeg forstår godt at andre ikke vil svare jer. Find på et kreativt navn, og brug det, så vi kan skille jer ad. For min skyld kan I tage et tilfældigt ledigt lokomotiv, og bruge det som 'Nick'. Jeg vil i så fald gerne lægge billet ind på MZ 1401, da det nu engang er mit 'ynglings lokomotiv' fra databasen :-)


(Ok, Moderator lukkede diskutionen mens jeg skrev indlægget, håber at det bliver stående alligevel...)

Duk og væk...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 19/12 2012, 16:44 (4342 dage siden) @ gamle ole

-ogb så kan jeg kun beklage at mit genfundne foto af en CP på Hillerød St gav anledning til så stor diskussion.
Det ændrer dog ikke det forhold at det glædede mig at se at andre også havde observeret denne (og ligende):-P


Hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af Peter H, Nærum, 19/12 2012, 18:27 (4342 dage siden) @ Gæst

Til Gæst - eller en anden Gæst osv, osv...

Vedr D826's "anonymitet", så kan du faktisk finde hans fornavn/afternavn på hans side. Det havde du vidst hvis du havde lært at bruge denne side!

Dine indlæg bære meget præg af, at du udelukkende er her på forum, i forsøget på at tænde brugerne af...

låst
3452 visninger

CP på Hillerød St???

af UTJ, 19/12 2012, 18:58 (4342 dage siden) @ Peter H

Vi kan da bare få oprettet en bruger ved navn "Gæst", så er den mulighed blokeret.

låst
3457 visninger

CP på Hillerød St???

af Gæst, 20/12 2012, 00:00 (4342 dage siden) @ BlackThorneDK

Det har ikke noget med anonymitet at gøre, men om at kunne svare den rigtige.

HVIS det vitterligt bare handlede om at svare den rigtige, så er det ret nemt: citer den tekst du vil svare på.

Hvis nu du tilfældigvis skulle komme med et kompetent svar, er det så ikke træls at blive slået i hartkorn med ham skvadderhovedet, der kalder sig det samme??

Nej, jeg er ligeglad med om du bruger den information jeg lægger ud.

Og hvis man nu oven i købet opretter et login, kan man - stadig under dæknavn - sikre sig imod at andre kalder sig det samme som en selv. ;-) (for nu lige at kaste lidt sten på dit glashus :-) )

Kast du bare løs, jeg bruger netop et navn som flere bruger, for at forbedre min anonymitet.

Mit navn står dog i min signatur, men jeg bruger 'dæknavnet' / nickname : BlackThorne, rigtigt mange steder.
Det gir lidt af en identitet man kan spore, men jeg har heller ikke noget imod at kunne 'findes'.

Det har jeg (efter en dårlig oplevelse herinde).

Hvis I gerne vil være anonyme af henhold til arbejde og så videre, så tror jeg ikke at I rigtigt kan være 100% anonyme alligevel.
Det er sjældent nemt på nettet at være 100% anonym.

Korrekt, men den minimale chance er jeg villig til at tage, modsat den større, som er at oprette en bruger.

For mig at se er den nemmeste måde at undgå ballade og personforfølgelser, at man opretter et eller andet dæknavn, som man så ikke kæder sammen med ens rigtige navn nogle steder.

Jeg har en bedre og mere sikker løsning: Benyt navnet "Gæst"!

Jeg går stærkt ud fra at Tommy holder eventuelle Email adresser i sit kartotek hemmelige. Det er muligt for andre at kontakte mig, men de kan ikke se min email adresse før jeg svarer dem per email.

Tommy har min IP-addresse og kan spærre den hvis han mener jeg spammer.


Men 3-5 brugere, der alle kalder sig 'Gæst' eller 'Anonymous' eller hvad I nu bliver enige om, er nok ikke specielt fremmende for diskutionen herinde, og jeg forstår godt at andre ikke vil svare jer. Find på et kreativt navn, og brug det, så vi kan skille jer ad. For min skyld kan I tage et tilfældigt ledigt lokomotiv, og bruge det som 'Nick'. Jeg vil i så fald gerne lægge billet ind på MZ 1401, da det nu engang er mit 'ynglings lokomotiv' fra databasen :-)

Jeg vil bruge muligheden for at gemme mig under en massebetegnelse så længe den er her og jeg stiller netop ikke spørgsmål herinde, men kommer kun med oplysninger når jeg finder det passende. Årsagen hertil, har jeg givet tidligere i en anden tråd.

(Ok, Moderator lukkede diskutionen mens jeg skrev indlægget, håber at det bliver stående alligevel...)

Han lukkede den ikke, men anmodede om at tråden sluttede. Nu blev der dog stillet en masse spørgsmål som hermed er besvaret og således kan vi godt slutte her efter min mening.

CP på Hillerød St???

af Gjæst, 20/12 2012, 08:34 (4341 dage siden) @ Gæst

Det gir lidt af en identitet man kan spore, men jeg har heller ikke noget imod at kunne 'findes'.


Det har jeg (efter en dårlig oplevelse herinde).

Det samme har jeg, efter flere dårlige oplevelser her i forummet.

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 25/12 2012, 19:59 (4336 dage siden) @ toylsbjerg

Men tilbage er stadig spørgsmålet: hvad loavede den vognstamme-med den formodede CP- dog på Hillerød ST (og for den sags skyld de nogellunde samtidige CM-vogne på Fredennsborg St)

Fortsat god bagjul

Hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 21/2 2013, 20:09 (4278 dage siden) @ gamle ole

Og som dokumentatin for CP på Nordbanen faldt jeg over et foto i bogenDSB i årene 1950-69 på side 3 billede 2 fra 59 hvor der en S-maskine med bl.a CP og andre trævogne.


Ole

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 29/3 2013, 14:13 (4242 dage siden) @ toylsbjerg

Det var jo strålende fundet med fotos af CP på Hillerød, men vi fandy da vist aldrig ud af hvofor de lige var landet der?
Og hvad mon de nogenlunde samtidige pladebeklædte CM der var landet på Fredensborg St?
En sag for Sherlock Holmes?:-P
(De sidste overlevende CO var jo som beskrevet landet på HFHJ, og det som jeg huskede som CP på Lille Nord viste sig jo at være CQM)

Hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 20/9 2013, 11:22 (4067 dage siden) @ Niels Munch

Hej


Når jeg ser på foto af den af mig formodede fejlagtige tro på at huske CP fra Lille Nord i 50erne, og hvor det jo ud fra svarene var CQM (fra perioden med MO husker jeg CR og CL og BH med og uden S fra perioden) slår det mig at foto klart viser at det ikke er et styrevognstog. Hvordan overgik Lille Nord til brug af styrevogne (CRS, VCLS, BHS)? Eller førte man i flæng med styrevogn/non-styrevognstog?


Ole

CP på Hillerød St???

af gamle ole, 27/12 2013, 12:18 (3969 dage siden) @ toylsbjerg

Genfandt mine gamle fotos af disse vogne, som Thyge også viser her plus en vogn der ligner en CO. Kan se at der ihvertfald holdt 3 stk her i stationens nordøstlge hjørne. Men hvad pokker lavede de her på Hillerød st? (med mindre at den formodede CO var på vej til "eksport" til HFHJ Alle de nævnte vogne hørte til de lange versioner. Og hvad lavede de nogenlunde samtidige 2 CM-pladebekædte- på Fredensborg st?.
Men vi fik da dokumeneteret af foto af vogne på Lille Nord på stationen ikke var CP men CQM)

hilsen Ole

CP på Hillerød St???

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/12 2013, 10:28 (3968 dage siden) @ gamle ole

Kommentar til gamleoles indlæg den 21.02.13 20.09.
Billedet på side 3 i bogen “DSB i årene 1950-1969” kan ikke bruge som dokumentation for litra CP
på Nordbanen. Dels er billedteksten forkert mht køreretning og oprangering; toget kører mod København og er ca 1,5 km fra Hillerød, hvor banen til Frederiksværk lige kan anes fra bag den sidste vogn hvor den drejer fra. Endvidere anes et afstandsmærke for Hillerød lidt bag den sidste vogn.
Oprangeringen er også: litra S der kører “baglæns” som almindeligt på Nordbanen i den køreretning. Oprangering i øvrigt: EH/CLE/CL/CL/CL/CL. CLE-vognen indikerer også at toget er på vej mod København, da denne vogn altid gik sydligst med rejsegodsrummet sydligst.. De næste vogne er CL-vogne med det hvide håndtag mellem dørene. De følgende vogne er af samme højde m.m.,
så det er også CL-vogne (en klassisk Nordbane-oprangering). Altså ingen CP eller trævogne. EH-vognen er med som forstærkningsvogn til cykeltransport, hvilket indikerer, at billedet er fra en sommer-weekend, hvor der var mange cykler til/fra Hillerød i forbindelse med Nordsjællands sommerområder.
Altså ingen dokumentation for litra CP på Nordbanen på dette billede. Og hvorfra vides det er fra "59"?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


ContecRailVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak