Hvis det er en højhastighedsbane - som i Frankrig - vi taler om, skal vi vist ikke bare se bort fra Nykøbing F som standsningssted men hele Lolland/Falster
Det er ikke korrekt at alle højhatighedsbaner kun standser i storbyer.
De franske TGV-linjer har faktisk flere stationer på bar mark, placeret mellem mellemstore provinsbyer. Med op til 20 km afstand eller mere.
Prøv at undersøge det.
Jeg siger ikke nødvendigvis at det er en god idé (det er også blevet kritiseret i Frankrig) men det er en realitet.
Princippet "knudepunkt på flad mark" blev meget brugt i jernbanens tidlige år. Det er naturligvis mange år siden.
Men man har jo også bygget "knudepunkt på flad mark" i Høje Tåstrup, Ørestad, Kildedal og Korsør. Og snart Køge Nord. Danshøj, Flintholm og Ny Ellebjerg er også stationer som kun er beregnet til togskifte, næsten uden eget opland.
Er det regional- eller intercitytrafik, er jernbanens fordel netop at køre fra centrum til centrum, så lad os endelig holde fast ved det princip.
Det er vist også hvad Flemming Møller foreslår - at togene skal udgå fra Nakskov/Nykøbing.
Fordelen for Vestlolland er da åbenlys. Man undgår omvejen via Nykøbing F.
Eftersom denne linjeføring rent faktisk var med i BDK's overvejelser, så kan man ikke bare sige det er en tåbelig idé. Idéen er god nok. Men den vil muligvis vise sig at være urentabel i forhold til linjen via Nyk. F.
Jeg synes man burde regne på det, og det er jo egentlig bare det som Flemming Møller foreslår. At man også inddrager fordelene for Vestlolland i regnestykket.