Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane i prækvalifikation (Generelt)

af Karl Høst, 6/12 2012, 19:20 (4379 dage siden)

Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S har prækvalificeret fire konsortier til at give tilbud på at anlægge letbanen i Aarhus samt at levere tog til hele strækningen fra Odder via Aarhus til Grenaa.

http://www.midttrafik.dk/letbane/nyheder/pr%c3%a6kvalifikation?

Avatar

Aarhus Letbane i prækvalifikation

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 19:54 (4379 dage siden) @ Karl Høst

Hvad skuuer mit gamle Øie:

Citat:

De prækvalificerede konsortier er:

Siemens A/G, Siemens A/S i konsortium med Strukton/Aarsleff JV I/S
OHL i konsortium med Vossloh
Ansaldo STS SpA i konsortium med Stadler og Pankow GmbH
ALSTOM Denmark A/S i konsortium med ALSTOM Transport SA

Måske er det godt, at der er tre andre konsortier at vælge imellem her ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Aarhus Letbane i prækvalifikation

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/12 2012, 22:09 (4379 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvad skuuer mit gamle Øie:

Citat:

De prækvalificerede konsortier er:

Siemens A/G, Siemens A/S i konsortium med Strukton/Aarsleff JV I/S
OHL i konsortium med Vossloh
Ansaldo STS SpA i konsortium med Stadler og Pankow GmbH
ALSTOM Denmark A/S i konsortium med ALSTOM Transport SA

Måske er det godt, at der er tre andre konsortier at vælge imellem her ?.

Måske. De er da sluppet ret godt fra Metroen i København. Det er jo ikke dieseltog vi snakker om ;-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Aarhus Letbane i prækvalifikation

af steenth, 7/12 2012, 02:43 (4378 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvad skuuer mit gamle Øie:

Ansaldo STS SpA i konsortium med Stadler og Pankow GmbH

Ikke så trosset - mit gæt er at Stadler levere vogne via Pankow GmbH som deres tyske fabrik ved Berlin, mens Ansaldo STS skal levere teknisk udstyr mv. som fx signaler. Stadler tager sig af den rolle som AnsaldaBreda ellers kunne have haft.

Mvh
Steen

Letbane teknik i Aarhus

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/12 2012, 22:33 (4373 dage siden) @ Karl Høst

I kommentarerne til den nyeste artikel på Ingeniøren's website, nævnes der en række eksisterende letbaner (Tram-trains), som er sakset fra Wikipedia.
I den forbindelse nævnes der flere steder 750V / 15kV løsninger, men ikke nogen 750V / 25kV løsninger.
Findes sådanne løsninger i dag, og er det specificeret i udbudsmaterialet eller noget andet offenligtgjort forarbejde om det skal være 25kV elektrificering af Grenåbanen?

En 750V elektrificering eller 1500V ville give nogle ret permanente udfordringer til fremtidige godstog på banen.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak