Nu må alle vel efterhånden have spist flæskestegen eller juleanden, indtaget risalamanden og drukket kaffen bagefter med småkager, vaniliekranse og klejner ! ! !
Det må være på tide, at få afklaret spørgsmålet omkring Kalenderlåge 24.
--------
Måske er der egentlig ikke så meget at skrive: UTJ har allerede gjort det. Dog måske en lille smule udvidet:
Først i 1950´erne stod Københavns Sporveje for af skulle anskaffe flere, og mere moderne sporvogne, til erstatning for de mange, der efterhånden havde 30-40 år på bagen. Mens næsten alle de dengang nyere vogne var bygget på Sporvejenes hovedværksted i København, måtte man nu erkende, at egenproduktion ikke længere var ”sagen”, og man besluttede at se sig om i udlandet, først og fremmest i Tyskland. Her havde waggonfabrikken DÜWAG i 1956 udviklet en ny leddelt motorvognstype, der syntes at være passende. Man lejede derfor et ekspl. af denne type hos Düsseldorfs sporveje, Rheinische Bahngesellschaft nr. 2412. Vognen kom til København i november/december 1957. Den blev sat i drift på linie 2 midt i december og kørte her til og med februar 1957, hvorefter den blev returneret med ”Tak for lånet”.
Prøvekørslerne var imidlertid så gode, at man besluttede at købe 100 stk, som blev leveret i mindre leveringer, begyndende med 30 stk. i 1960.
KS 801 på Brønshøj Torv, 1960.
Foto: "Sporvogne i Danmark" (Sporvejshistorisk Selskab´s store gennemgang af de danske sporvogne.
Første vogn, nr. 801, blev leveret d. 17. august 1960, og var -ligesom den anden, nr. 802- malet creme med grønne stafferinger, medens de to næste, nr 803 og 804 var malet mørkerøde under det brunlige ”mavebælte” og cremfarvet derover.
KS 804, Gammel Kongevej - Alhambravej/H.C.Ørstedsvej. Maj 1961.
Foto: EVP.
Fra nr. 805 og frem var vognene malet hvide over det nu grå mavebælte og gule derunder.
Nøjagtig dato for transporten har jeg ikke (ej heller kunnet finde –og står desværre ikke bag på billederne). Stedet for fotograferingen er nok også lidt uklart for mig, --det kunne dagens spørgsmål måske have afklaret ? Vognen blev -som jeg husker det- aflæsset på Nørrebro station og fragtet på lastbilen til Nørrebros Remise, formentlig bagindkørselen, så stedet kunne vel passende være Mimersgade eller en af gaderne lige deromkring ???
Desværre ikke den helt perfekte/nøjagtige afklaring på spørgsmålene, men som det normalt går, kommer de kort efter. Vi får se ! ! !
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk