Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/12 2010, 19:17 (5095 dage siden)

Måske ikke lige et jernbanefoto, men skinnebåret er vogntoget da (normalt).

[image]

Til gengæld er der så "ægte rødt" med hensyn til vognnummeret:

Rheinische Bahngesellschaft AG nr. 2412.

Vognen(vogntoget) eksisterer stadig -i bedste velgående- på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den/det også tit blot omtales som "Juleaften".

Fotografi: J. Steffensen.

Glædelig jul / godt nytår.
Erik V. Pedersen.

www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af Bjarne Nielsen @, Grenaa, 24/12 2010, 04:43 (5095 dage siden) @ Erik V. Pedersen

var det den som blev kaldt "ledormen"?

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 05:43 (5095 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Lige her må jeg erkende, at jeg husker ikke, om den også kaldtes "Ledormen", med det er da meget sandsynligt, da den jo var led-delt på midten. Når man samtidig tænker på de røde, leddelte rutebiler, DSB havde kørende på Gl. Køge Landevej, og som blev dødt "Røde orm", så er muligheden vel nærliggende.

[image]

Her et andet foto fra samme transport, hvor det tydelige ses at den var -og altså stadig er- leddelt.

---

I øvrigt opnåede DÜWAG-ledvogne stor udbredelse ikke alene i Tyskland, men også som eksportvare eller ved licensbyggeri til f. eks. Danmark, Holland, Østrig og Schweitz samt ved "brugtvognshandel" til yderligere tolv andre lande i Europa, Afrika og Asien.

Flere fotos af typen kan ses på min netop åbnede "side" http://evp.dk/index.php?page=hannoversches-strassenbahn-museum om det store sporvejsmuseum i Wehmingen i Tyskland,

men naturligvis også på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm´s hjemmeside: http://www.sporvejsmuseet.dk/

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af disavelo, Herning, 24/12 2010, 06:03 (5095 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Sjove billeder for en gammel amagerdreng. Hvor er de taget? Åbenbart et sted uden skinner! Og bedømt ud fra biler og traktor må det være fra leveringstidspunktet, ikke fra tidspunktet for ophør af sporvejsdriften. Har du en datering?
Ledormen - det mindes jeg ikke at have hørt før. Vi drenge kaldte den frk. Düsseldorf.

Venlige hilsner
Søren

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 06:11 (5095 dage siden) @ disavelo

Ja, --"Frk. Düsseldorf" for den enkelte eller "Düsseldorferne" for dem alle, var de almindelige betegnelser, men med ca. en million indbyggere i København og omegn dengang, er "Ledormen" jo også en mulighed blandt nogle af disse indbyggere.

De to andre spørgsmål Du stiller: Ja, --det er jo netop spørgsmålet, --et af dagens spørgsmål, som vi må vente på til dagen er gået, hvis det ikke er gættet forinden :-)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af Ole M. Nielsen ⌂, 24/12 2010, 06:19 (5095 dage siden) @ Erik V. Pedersen

M.h.t. tidspunkt gætter jeg på et sted mellem december 1957 og februar 1958.

Kalenderlåge 24

af Matros @, Holbæk, 24/12 2010, 06:38 (5095 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Med fare for at virke totalt til grin. Så skulle det ikke undre mig at billederne som sporvognen, også har noget at gøre med 24/12. Så mit gæt er 24/12 1957, udfor et eller andet husnummer som enten er nummer 24 eller 12.

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 06:45 (5095 dage siden) @ Matros

Hej "Matros".

Nej, --der er ikke andre finurligheder med datoer / husnumre og "2412".

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af disavelo, Herning, 24/12 2010, 08:54 (5095 dage siden) @ Erik V. Pedersen

De 2 første Düsseldorfere blev leveret i 2 forskellige prøvebemalinger, som var meget anderledes end den farve, der så blev valgt, og som var lig den farve de øvrige sporvogne allerede havde. Nummeret ses ikke på Eriks billeder, og farven kan ikke bedømmes. Lidt af en nød!

Venlige hilsner
Søren

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 09:22 (5095 dage siden) @ disavelo

Hej.

Jeg tror, at Du er ved at gøre det sværere for dig selv, end tanken var.
Faktisk har jeg jo allerede skrevet vognnummeret: 2412, -- "Juleaften".

Så er det tilbagestående spørgsmål: Hvornår og hvor ???


Når det er sagt (skrevet), er Du inde på noget, der er --om man så må skrive-- 50% rigtigt. Yderligere kommentarer følger lidt senere på dagen, --måske:
2412 "Juleaften".

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af disavelo, Herning, 24/12 2010, 09:52 (5095 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hmm. 2412? Produktionsnummer? Hos KS havde de numre fra 801. De leveredes fra 1960 til -68. Tidsmæssigt byder jeg så på 1960.

Venlige hilsner
Søren

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 10:26 (5095 dage siden) @ disavelo

Jahhh, ---det sætter gang i "de små grå" !!!

Du, --"disavelo" (!!!???) har ikke skrevet noget forkert i sidste gæt, meeennn der lige en "lille krølle" endnu, der åbenbart skal løses. Tilsyneladende holder alle de meget sporvognsvidende/-interesserede allerede "Juleaften", eller holder de sig bare "høfligt og diskret" tilbage ???

En ganske lille "håndsrækning" måske: Næsten alle har en "fortid", --det kunne måske også være tilfældet her ???


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Kalenderlåge 24

af UTJ, 24/12 2010, 13:07 (5095 dage siden) @ UTJ

Nej, men lidt lys over mysteriet er der da:
"Rheibahn nr. 2412 blev i perioden december 1957-februar 1958 prøvekørt på linje 2 i København. Københavns Sporveje besluttede senere at købe først 30 og snart yderligere 70 vogne af typen. Prøvevognen blev returneret til Tyskland, men overtaget af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i 2002, og her ses den i drift på museet i august 2004. Vognnummeret giver anlædning til kælenavnet "Juleaften" - hvad den også skal være blevet kaldt i dens tid hos KS."

.....og jeg er ikke sporvognsnørd - men næste år bør være første gang jeg besøger Skjoldenæsholm, for samlingen er da fantastisk. Sporvognsfolkene kunne nok lære veteranbanerne et eller andet, tror jeg ;-)

Kalenderlåge 24

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/12 2010, 17:53 (5094 dage siden) @ UTJ

Nu må alle vel efterhånden have spist flæskestegen eller juleanden, indtaget risalamanden og drukket kaffen bagefter med småkager, vaniliekranse og klejner ! ! !

Det må være på tide, at få afklaret spørgsmålet omkring Kalenderlåge 24.

--------

Måske er der egentlig ikke så meget at skrive: UTJ har allerede gjort det. Dog måske en lille smule udvidet:

Først i 1950´erne stod Københavns Sporveje for af skulle anskaffe flere, og mere moderne sporvogne, til erstatning for de mange, der efterhånden havde 30-40 år på bagen. Mens næsten alle de dengang nyere vogne var bygget på Sporvejenes hovedværksted i København, måtte man nu erkende, at egenproduktion ikke længere var ”sagen”, og man besluttede at se sig om i udlandet, først og fremmest i Tyskland. Her havde waggonfabrikken DÜWAG i 1956 udviklet en ny leddelt motorvognstype, der syntes at være passende. Man lejede derfor et ekspl. af denne type hos Düsseldorfs sporveje, Rheinische Bahngesellschaft nr. 2412. Vognen kom til København i november/december 1957. Den blev sat i drift på linie 2 midt i december og kørte her til og med februar 1957, hvorefter den blev returneret med ”Tak for lånet”.
Prøvekørslerne var imidlertid så gode, at man besluttede at købe 100 stk, som blev leveret i mindre leveringer, begyndende med 30 stk. i 1960.

[image]
KS 801 på Brønshøj Torv, 1960.
Foto: "Sporvogne i Danmark" (Sporvejshistorisk Selskab´s store gennemgang af de danske sporvogne.

Første vogn, nr. 801, blev leveret d. 17. august 1960, og var -ligesom den anden, nr. 802- malet creme med grønne stafferinger, medens de to næste, nr 803 og 804 var malet mørkerøde under det brunlige ”mavebælte” og cremfarvet derover.

[image]
KS 804, Gammel Kongevej - Alhambravej/H.C.Ørstedsvej. Maj 1961.
Foto: EVP.

Fra nr. 805 og frem var vognene malet hvide over det nu grå mavebælte og gule derunder.

Nøjagtig dato for transporten har jeg ikke (ej heller kunnet finde –og står desværre ikke bag på billederne). Stedet for fotograferingen er nok også lidt uklart for mig, --det kunne dagens spørgsmål måske have afklaret ? Vognen blev -som jeg husker det- aflæsset på Nørrebro station og fragtet på lastbilen til Nørrebros Remise, formentlig bagindkørselen, så stedet kunne vel passende være Mimersgade eller en af gaderne lige deromkring ???

Desværre ikke den helt perfekte/nøjagtige afklaring på spørgsmålene, men som det normalt går, kommer de kort efter. Vi får se ! ! !

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak