Bus rapid transit (BRT) (Trafikpolitik)
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/05/173747.htm
Der er altså noget modsigende i bus og rapid, men det er nu det mindste af det hele. Det helt store problem er, at vi lever i en Verden hvor alle fokuserer for meget på penge og hvad ting må koste. Det er da sikkert billigere at anlægge et nyt bussystem i Kbh, men hvad hjælper det hvis folk ikke gider at køre med bus. Vi kunne også lave et nyt system med pedalbusser, hvor folk selv skal træde i pedalerne, det ville sikkert være endnu billigere, eller vi kunne bruge gamle polske busser fra 70'erne, dem kan man helt sikkert også købe billigt. Sidst men ikke mindst kunne vi lave nogle flere fortove så folk kan gå, det ville sikkert være det ultimativt billigste. Men det er useless, ligesom BRT er det. I øvrigt må driften af BRT nødvendigvis være væsentlig dyrere, men det er der jo ikke nogen BRT-elskende trafikforskere, der ønsker frem i lyset. Asfalten skal skiftes oftere, dæk og bremser slides (letbaner motorbremser vel i stor udstrækning), der skal saltes og ryddes sne selv ved små snefald, der er ligegyldige for letbaner. Så vidt jeg ved holder et letbanetogsæt dobbelt så længe. Busser er gammeldags teknologi, det er en lappeløsning, et kompromis, og folk gider det ikke. De folk der gider bussen, de kører allerede i bus. Hvis man skal have flere over i offentlig transport så må man finde på noget andet end bus. I det mindste har Kbh allerede metro og S-tog, det er selvfølgelig et plaster på såret.