Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bus rapid transit (BRT) (Trafikpolitik)

af Svend Jensen, 6/11 2012, 10:13 (4409 dage siden)

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/05/173747.htm


Der er altså noget modsigende i bus og rapid, men det er nu det mindste af det hele. Det helt store problem er, at vi lever i en Verden hvor alle fokuserer for meget på penge og hvad ting må koste. Det er da sikkert billigere at anlægge et nyt bussystem i Kbh, men hvad hjælper det hvis folk ikke gider at køre med bus. Vi kunne også lave et nyt system med pedalbusser, hvor folk selv skal træde i pedalerne, det ville sikkert være endnu billigere, eller vi kunne bruge gamle polske busser fra 70'erne, dem kan man helt sikkert også købe billigt. Sidst men ikke mindst kunne vi lave nogle flere fortove så folk kan gå, det ville sikkert være det ultimativt billigste. Men det er useless, ligesom BRT er det. I øvrigt må driften af BRT nødvendigvis være væsentlig dyrere, men det er der jo ikke nogen BRT-elskende trafikforskere, der ønsker frem i lyset. Asfalten skal skiftes oftere, dæk og bremser slides (letbaner motorbremser vel i stor udstrækning), der skal saltes og ryddes sne selv ved små snefald, der er ligegyldige for letbaner. Så vidt jeg ved holder et letbanetogsæt dobbelt så længe. Busser er gammeldags teknologi, det er en lappeløsning, et kompromis, og folk gider det ikke. De folk der gider bussen, de kører allerede i bus. Hvis man skal have flere over i offentlig transport så må man finde på noget andet end bus. I det mindste har Kbh allerede metro og S-tog, det er selvfølgelig et plaster på såret.

Bus rapid transit (BRT)

af Søren Jakobsen, Randers, 6/11 2012, 11:58 (4409 dage siden) @ Svend Jensen

BRT passer mere til byernes faktiske størrelse, og om letbanen .er letbane eller hedder BRT kommer ud på et.

Bus rapid transit (BRT)

af KimC, 6/11 2012, 19:43 (4409 dage siden) @ Svend Jensen

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/05/173747.htm


Der er altså noget modsigende i bus og rapid, men det er nu det mindste af det hele. Det helt store problem er, at vi lever i en Verden hvor alle fokuserer for meget på penge og hvad ting må koste. Det er da sikkert billigere at anlægge et nyt bussystem i Kbh, men hvad hjælper det hvis folk ikke gider at køre med bus. Vi kunne også lave et nyt system med pedalbusser, hvor folk selv skal træde i pedalerne, det ville sikkert være endnu billigere, eller vi kunne bruge gamle polske busser fra 70'erne, dem kan man helt sikkert også købe billigt.

Vi lever også i en verden hvor det er realiteterne der tæller, og ikke luftkasteller. "Man kunne" så meget med et tog - og dog ikke aligevel. Hvem har sidst købt busser der kun kan bruges med forbehold 10 år efter den planlagte levering?
Argumentet med at købe brugte polske busser forstå jeg ikke. Hvor i landet kører der polske busser fra 70'erne? Eller bare ældre end ME eller MR? Eller MF for den sags skyld?

Sidst men ikke mindst kunne vi lave nogle flere fortove så folk kan gå, det ville sikkert være det ultimativt billigste. Men det er useless, ligesom BRT er det. I øvrigt må driften af BRT nødvendigvis være væsentlig dyrere, men det er der jo ikke nogen BRT-elskende trafikforskere, der ønsker frem i lyset. Asfalten skal skiftes oftere, dæk og bremser slides (letbaner motorbremser vel i stor udstrækning), der skal saltes og ryddes sne selv ved små snefald, der er ligegyldige for letbaner. Så vidt jeg ved holder et letbanetogsæt dobbelt så længe. Busser er gammeldags teknologi, det er en lappeløsning, et kompromis, og folk gider det ikke. De folk der gider bussen, de kører allerede i bus. Hvis man skal have flere over i offentlig transport så må man finde på noget andet end bus. I det mindste har Kbh allerede metro og S-tog, det er selvfølgelig et plaster på såret.

Sikke en gang snak!
Anlægget af en letbane er væsentlig dyrere, og det kan da godt være at skinnerne kan holde i 100 år, hvor de til den tid har nået Grindstedbaneniveau. Hvis en busbane skal repareres, kan bussen undvige til den almindelige trafik. Det går langsommere, men det går. Hvis letbanen skal repareres...- eller går i stykker? - skal folk alligevel med bus.
Jeg kan garantere dig for at folk heller ikke gider tog der går totalt i sort over hele landet fordi der brænder en pære over i et signal i Thisted, eller stå som sild i en tønde i en IC3 fordi storebror IC4 står i Århus og hygger sig.

Bus rapid transit (BRT)

af Svend Jensen, 6/11 2012, 22:52 (4409 dage siden) @ KimC

Jeg er nødt til at spørge: Er du buschauffør, ejer af et busselskab eller har du på anden måde interesse i at der kører flest mulig busser rundt i landet?

Ad 1: Jeg forsøger at sætte det på spidsen. Pointen er at prisen er ikke alt. Man kan altid gøre noget billigere, men det er på bekostning af andre ting og det glemmer folk tit, særligt trafikforskere med en særlig forkærlighed for busser og som til daglig selv kører i deres egen bil.

Ad 2: Undlad venligst at blande DSB ind i det. DSB har ikke indflydelse på effektiviteten og komforten i letbaner/busser. Man kan i øvrigt give DSB skylden for meget, men at tog generelt er noget lort, den kan man ikke skyde over på dem. De agerer jo primært i DK. I lande som Schweiz, Tyskland, etc. er togtrafikken langt mere effektiv end her. I en by som Hannover f.eks., som er lidt større end Aarhus, men væsentlig mindre end Kbh kører et nydeligt letbane/sporvognssystem, og der er rigeligt med kundegrundlag!

Avatar

Bus rapid transit (BRT)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/11 2012, 14:35 (4408 dage siden) @ Svend Jensen

I en by som Hannover f.eks., som er lidt større end Aarhus, men væsentlig mindre end Kbh kører et nydeligt letbane/sporvognssystem, og der er rigeligt med kundegrundlag!

Nu skal du huske på at englænderne og amerikanerne løste mange byplan problemer i de tyske byer således at de efter WWII blev reetableret med opdaterede vejnet hvor der kunne gøres plads til sporvogne der hvor der kørte sporvogne. :-D
(ironi kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bus rapid transit (BRT)

af Peter Sloots, 6/11 2012, 21:49 (4409 dage siden) @ Svend Jensen

Hæ - man får da ikke bilister (inklusive undertegnede) over i en bus!

Alt andet er da bedre; Gang, cykel, bil, sporvej, jernbane.

Det har man også for længst erfaret mange steder i udlandet.

PS

Bus rapid transit (BRT)

af Svend Jensen, 6/11 2012, 22:42 (4409 dage siden) @ Peter Sloots

Præcis!

Bus rapid transit (BRT)

af joendrup, 6/11 2012, 23:20 (4409 dage siden) @ Svend Jensen

Busser er gammeldags teknologi, det er en lappeløsning, et kompromis, og folk gider det ikke. De folk der gider bussen, de kører allerede i bus. Hvis man skal have flere over i offentlig transport så må man finde på noget andet end bus. I det mindste har Kbh allerede metro og S-tog, det er selvfølgelig et plaster på såret.

Der er en tendens til at folk, der interesserer sig meget for tog glemmer, at busser er en vigtig del af den kollektive trafik. Det er muligt, at tog-entusiaster ikke vil rejse med bus, men der er trods alt ca. 350 mio. passagerer i den offentlige bustrafik om året (ca. 100 mio. flere end der er i togtrafikken).

Der er store muligheder for at forbedre bustrafikken i København, men desværre går det ikke specielt hurtigt for Movia og Københavns Kommune. Det er oplagt at forbedre forholdene for busserne langs Nørre Alle og Tagensvej, hvor en række meget benyttede buslinjer dagligt sidder fast i trafikken selvom der er anlagt busbaner.

Personligt glæder jeg mig til at se BRT-løsningen, når den er færdig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det burde have været lavet for 20 år siden.

Mvh. Anders

Bus rapid transit (BRT)

af gæst, 7/11 2012, 08:18 (4408 dage siden) @ joendrup

Der hvor der er letbaner i udlandet som vi mange gange sammenligner os med, der er
byerne af en nogenlunde rimelig størrelse for at den kan bære en letbane, der er også byer der fik afskaffet deres sporvognsnet for en del år siden som ikke er påbegyndt nogen letbane endnu. Misforstå mig ikke jeg er stor tilhænger af metro/letbane men tror der er få steder i DK hvor en letbane vil få sin berettigelse (Århus vil have berettigelse og måske Odense) Men der vil stadig være ruter der har bedst at blive som buslinie.

gæst (Sundby)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak