Transportudvalgets studietur. (Trafikpolitik)
Ja det mest opsigtsvækkende, er at de skal ud på en lille tur med Westbahn, dem som købte de nye STADLER KISS dobbeltdækker 6-dels togsæt og indrettede dem noget så fint.
Dog, skal Transportministeren kun være der om Tirsdagen og se en ny banegård og så til en høring om det Østrigske MAUT-Vejtransportsystem - så det er lidt ørehængende, at han ikke, hverken skal prøve at rejse med både Railjet og Westbahn.
Der står at udvalget på onsdag 31/10 2012 skal køre med Westbahn fra Wien til Salzburg kl. 12.32! Dette passer også med køreplanen.
Der står at udvalget på onsdag 31/10 2012 skal køre med ØBB fra Salzburg til Zürich kl. 16.02! Dette passer også med køreplanen og det forgår i en RailJet.
Så de får da prøvet både WestBhns nye dobbeltdækker og ØBBs næsten nye RailJet.
Men torsdag skal de ikke køre med ICE 802. Udvalget skal blot køre med IC 802 kl. 8.02 fra Zürich til Bern. Der er trods alt lidt forskel på en tysk ICE og et SBB IC.
Bemærk køreplanens små personer ude til højre under Informationskolonne. De viser den forventede passagerbelægning på det pågældende tog. Smart - har foreslået det tl DSB ssom syntes det var en god ide. Men om det er kommet videre vides ikke.
Og samme torsdag skal udvalget køre med "letbaner". Tja, Bern kalder dete selv for http://www.tramregionbern.ch/. Jeg vil kalde det for en sporvogn. Men det er nok en strid om ord.
Fredag morgen er der afgang fra Bern til Basel kl. 9.04 med ICE 276. Og denne gang er det den tyske ICE 276 (model ICE1)de skal køre med:
I Basel skal der også køres med "letbaner". Da jeg i sommers kørte Basel tyndt med "letbanerne" så jeg denne slags letbaner som Basel selv kalder Tram:
Her er BVBs hjemmside: http://www.bvb.ch/unternehmen-bvb/portrait.
Bare udvalget kommer inspirerede hjem.
Mvh
Olesen