Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lastbilafgifter syvdobles! (Trafikpolitik)

af Svend Jensen, 19/10 2012, 19:29 (4427 dage siden)

Her kommer lige den mest glædelige nyhed længe. Måske kan det endelig sætte gang i national jernbanetransport igen.

Nu er der jo nok en enkelt eller to, der kommenterer med manglende kapacitet og sidespor etc., men jeg glæder mig alligevel.

http://www.dr.dk/P4/Nord/Nyheder/Nordjylland/2012/10/18/152618.htm

Avatar

Lastbilafgifter syvdobles!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/10 2012, 19:39 (4427 dage siden) @ Svend Jensen

Det retter jo op på det misforhold der har været i lastbilernes afgiftstilsvar og samfundets udgifter til at vedligeholde de veje lastbilerne stort set har kørt på gratis og slider voldsomt på.

Det vil givet få transportsektoren til at gentænke løsningerne. Det har været meget fremme at det bliver dyrt i Nordjylland, men man kunne vel køre et tog med kølevogne fra terminalerne op på f.eks Hjørring station og så "omkartere" derfra til mindre distributionslastvogne, der kører ud til supermarkederne. Der kræver sikkert nogle godsfaciliteter i Hjørring, men det må de jo så gå sammen om at lave.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Lastbilafgifter syvdobles!

af MYMXnord, Frederikshavn, 19/10 2012, 20:23 (4427 dage siden) @ Michael Deichmann

Tror desværre som flere dette tiltag blot sendes videre til os forbrugere via FDB,DS og de øvrige.:-(

Vedr. nordjylland ( med fare for at skrive forkert) så ser sporarbejdet i landsdelen incl. ændringer i Aalborg desværre ud som om flere tidligere gods spor fjernes. Øst for banegården i Aalborg er alt væk. Jeg mener store ændringer af samme i Brønderslev og Hjørring. Dette vil i det nordjyske derfor kun være Frederikshavn som er tilbage med gods spor der er etableret på baggrund af tidligere infrastruktur investeringer omkring Kragholmen og Stena Scanrail.

--
[image][image]

Lastbilafgifter syvdobles!

af Erik Kjærgaard, 19/10 2012, 21:26 (4427 dage siden) @ MYMXnord

Ja, du bør nok skrive "nordjylland" som "Nordjylland". Iøvrigt skal jeg ikke kommentere sprogbruget og stavemåden.
Omkring mulighederne som du skriver om i Frederikshavn, skal jeg blot gøre opmærksom på, at jernbanefærgens leje i Göteborg flyttes til et sted, hvor der ikke er jernbaneforbindelse. Så dens rolle er nok på "afdansningsbal".

I øvrigt vil jeg meget gerne spørge, om der er nogle, der ved om fiskemelstoget kommer tilbage, når Jernbanebroen over Limfjorden - ENGANG - formodentlig bliver åbnet igen? Eller om det også i fremtiden bliver lastbilsbaseret. Eller som det hedder i politikersprog "fremadrettet". Hvem ønsker en udtalelse om nogets fremtid som "BAGUDADRETTET":-|

Lastbilafgifter syvdobles!

af morten t, 19/10 2012, 20:05 (4427 dage siden) @ Erik Olsen

Det hjælper ikke en klaphat. Alt gods infrastruktur på banen er ødelagt.

Lastbilafgifter syvdobles!

af Svend, 19/10 2012, 20:25 (4427 dage siden) @ morten t

Enig!
Der vil ikke ske noget som helst, før der indføres "svenske tilstande" hvor nogle personer/firmaer ser en fordel - og en forretning - i at køre lokale godstog i Danmark. Men det skal bygges op først, bl a med mulighed for kørsel med enmandsbetjenste godstog og foretage enmandsbetjent rangering på stationerne. Her kræver det en indsats og forståelse fra "myndigheden" - altså Trafikstyrelsen. Og så skal - som nævnt - infrastrukturen være "på plads", altså muligheden for at af- og pålæsse gods, herunder løstrailere, på de enkelte stationer .

--
Svend

Avatar

Lastbilafgifter syvdobles!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/10 2012, 20:38 (4427 dage siden) @ Svend

Der vil ikke ske noget som helst, før der indføres "svenske tilstande" hvor nogle personer/firmaer ser en fordel - og en forretning - i at køre lokale godstog i Danmark.

Helt enig. Jeg kan ikke bedømme, om en syv-dobling (hvis det reelt er det, der er tale om) af afgifterne flytter gods fra bil til bane. Men det behøver vi såmænd ikke bruge ret meget krudt på at regne ud - det skal det private erhvervsliv nok finde ud af for os: Hvis det kan betale sig (pris, kvalitet, dækningsbidrag, m.v.), skal godset nok komme over på bane. Og skal der i den anledning luftes en enkelt våd pubertsdrøm eller to, vil retablering af sidesporet (på fri bane) i Skalborg (lige syd for Aalborg) til Coop's lager dér (hvis det kan bruges til formålet) ikke koste ret meget mere, end det har kostet at gøre sporet til Esbjerg havn farbart igen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lastbilafgifter syvdobles!

af morten t, 20/10 2012, 17:27 (4426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sådan et sidespor koster nok mere end 2500 Estere Polakker eller Romænere skal have for at køre gods for coop i flere år med lastbil.:-(

Lastbilafgifter syvdobles!

af KimC, 19/10 2012, 22:41 (4427 dage siden) @ morten t

Det hjælper ikke en klaphat. Alt gods infrastruktur på banen er ødelagt.

Og der er kun nogle gamle udtjente diesellok tilbage til at klare ikke-transit trafikken. Når de udånder, udånder de sidste godstog til destinationer udenfor transitruten også.
Hvis der virkelig skulle være en mulighed for at køre gods til en eller anden destination, skal Trafikforstyrelsen nok få sat en stopper for det. Der kan jo gå så meget galt når man vil til at køre med tog på banen.

Der kommer ikke et eneste godstog ud af det forslag, kun stigende forbrugerpriser, og i sidste ende forringet konkurrenceevne.

Lastbilafgifter syvdobles!

af Fysikeren, 19/10 2012, 22:48 (4427 dage siden) @ KimC

Nu er eldriften jo rykket nærmere i Danmark, så jeg håber, at vi har lokomotiver i fremtiden. Dertil kommer, at Bombardier har lavet et TRAXX-lokomotiv med hjælpediesel, så man ikke behøver et rangerlokomotiv til at håndtere vognene nå ledningen ikke længere rækker. Nærmest et linje-ellokomotiv med indbygget diesel-rangerlokomotiv. Tager vi CFL i kombination med el til Esbjerg, ville det vel netop fungere godt med vindmølletransporterne :)

Lastbilafgifter syvdobles!

af KimC, 20/10 2012, 07:21 (4427 dage siden) @ Fysikeren

Nu er eldriften jo rykket nærmere i Danmark, så jeg håber, at vi har lokomotiver i fremtiden. Dertil kommer, at Bombardier har lavet et TRAXX-lokomotiv med hjælpediesel, så man ikke behøver et rangerlokomotiv til at håndtere vognene nå ledningen ikke længere rækker. Nærmest et linje-ellokomotiv med indbygget diesel-rangerlokomotiv. Tager vi CFL i kombination med el til Esbjerg, ville det vel netop fungere godt med vindmølletransporterne :)

Men se engang på havd det er for materiel der bruges til ikke-transittrafikken? Det er noget gammelt afrakket noget. Både DBS og CFL har bedre materiel som de foretrækker at bruge på mere givtige markeder. Uanset hvor mange geniale nye lokomotiver der findes til godstog, vil ikke transitrelateret godstrafik i Danmark ikke kunne financiere nyt materiel.
Ja, bevares, der køres af og til et godstog til Taulov, hvor indholdet læsses over til der hvor det hører hjemme; på lastbiler. Hvis udlandet absolut insisterer på at levere/få leveret pr bane må vi jo konvertere lasten til en transportform der er kompatibel med danske forhold.

Lastbilafgifter syvdobles!

af Fysikeren, 19/10 2012, 20:04 (4427 dage siden) @ Svend Jensen

Syvdobling fra hvilket niveau? Selvom jeg håber på, at det gavner jernbanen, f.eks. med et dagligt tog fra Taulov til Aalborg, så tvivler jeg helt ærligt på, at det bliver resultatet. Den stigning sendes nok direkte videre til forbrugerne på den ene eller anden måde.

Avatar

Lastbilafgifter syvdobles!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/10 2012, 21:03 (4427 dage siden) @ Fysikeren

Lov om vægtafgift mm.

Så vidt jeg kan udlede er det latterlige beløb lastbiler betaler i vægtafgift i lyset af at de slider som 10.000 personbiler.

Det er nogle ret komplicerede regler og jeg vil ikke lige kaste mig ud i at regne på det, men det er næppe over 10.000 kr / år for en lastbil eller sættevogn. Selve traileren er gratis hvis den vejer over 3500 kg totalvægt så vidt jeg kan se.
Det er jo forsvindende beløb ud af et årligt driftsbudget for en lastvogn der måske kører 100.000 km på et år og derved brænder 25.000 l diesel til ca. 11 kr literen giver 275.000 kr i brændstof og så er der en chauffør der skal have lidt for at sidde og styre.

Det er svært at tage det alvorligt og der er jo også os der kommer til at betale for sliddet på vejene uanset hvad.
Nu kanaliserer man den omkostning igennem transporten som foranstalter det og det kan måske ændre noget adfærd.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lastbilafgifter syvdobles!

af morten t, 20/10 2012, 17:30 (4426 dage siden) @ Michael Deichmann

udover vægtafgift betales der eu-vejbenyttelsesafgift efter vogntogsvægt og antal aksler

Lastbilafgifter syvdobles!

af Steven, 20/10 2012, 07:27 (4427 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg har endnu ikke læst om afgiften , men det er dybt beklageligt at man ikke kan sidestille vej/vægtafgift med jernbanen.
Desværre må vognmandsbrancen hele tiden finde på noget nyt for at være først i konkurrencen , de danskere der direkte lever af deres store kørekort er også en uddødene race, man har udlændinge der for 2000 - 3000 kr om måneden , de bliver i danmark selv om der først er noget at køre senere på ugen, og vogne de kører i er ikke med danske nummerplader og vil ikke betale den forhøjede danske afgift, så man er igang med et selv mål , forslag kunne være pris pr. kørte kilometer i forhold til vægt for en hver vogn der krydser grænsen til Danmark og er i Damark, og prisen så kommer til at stå i forhold til jernbanen.
Selvfølig vil der altid være brug for lastvogne, men til kortere transporter, og en transport hvor udvekslingen mellem bil og jernbane skulle være mere smart/ målrettet,
( måske kunne man bevarer flere arbejdspladser til danskere, da kortere transport i begrænsede områder er bedst betjent med lokal- og sprogkendskab.)
Det ville også være en fordel hvis man bustrafikken måtte betale hvad det reelt kostede derved ville man måske bevare trængte små baner, evt få gang i henlagte/godsbaner til
person trafik.;-)

Lastbilafgifter syvdobles!

af Peterdj @, Randers, 20/10 2012, 08:21 (4427 dage siden) @ Steven

Hej!

Mon ikke at lastbil kørsel overtages af udenlandske firmaer og chauffører, der kan køre turen for det kvarte?
Idag er det vel efterhånden sådan, at det er anhængeren eller en container, der læsses på toget. Det med reelle godsvogne er vel umoderne idag. Tildels det med omlæsningen.
Som når et containerskib ligger til i en havn. Containere læsses på et tog. Tænk sig hvor mange lastbiler der her spares. Og co2 udslip. Disse kan så køres ud til nærområdet og sættes på lastbil, der så kører ud til kunden.
Men det kræver nok en del nye kraner.

Men hvordan foregår det i virkeligheden? Tænker her på fx. Århus terminalen? Kører alle lastbiler til Århus og henter på gods terminalen/banegård eller henter de på havnen?

Lastbilafgifter syvdobles!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/10 2012, 15:45 (4426 dage siden) @ Peterdj

Hej!

Mon ikke at lastbil kørsel overtages af udenlandske firmaer og chauffører, der kan køre turen for det kvarte?
Idag er det vel efterhånden sådan, at det er anhængeren eller en container, der læsses på toget. Det med reelle godsvogne er vel umoderne idag. Tildels det med omlæsningen.
Som når et containerskib ligger til i en havn. Containere læsses på et tog. Tænk sig hvor mange lastbiler der her spares. Og co2 udslip. Disse kan så køres ud til nærområdet og sættes på lastbil, der så kører ud til kunden.
Men det kræver nok en del nye kraner.

Men hvordan foregår det i virkeligheden? Tænker her på fx. Århus terminalen? Kører alle lastbiler til Århus og henter på gods terminalen/banegård eller henter de på havnen?

Jeg ved ikke om der kommer containere fra Høje Tåstrup til Aarhus, som skal videre herfra med lastbil, men 'terminalen' ligger på havnen. Der omlastes ikke containere andre steder i Aarhus pt.

Omvendt kører der jo en del containere med tog fra Aarhus til Høje Tåstrup om ugen. Det er jo helt som det skal være, faktisk burde der køre flere endnu. Jeg tror at en 'rullende landevej' over Fyn ville være ønskeligt for mange. Udgiften lige nu er jo så, at trailerne ikke egner sig til togtransport.

Med hensyn til kraner, så kan en container stabler jo fås ganske mobil, så den kan hive containere af toget hvor den er stationeret. Hvis der er behov for mere kapacitet på en anden station, så kan stableren flyttes herhen, så der er flere stablere på de travle stationer. Det er kun et spørgsmål om at kunderne skal vænnes til at bruge containere frem for sættevogne.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Lastbilafgifter syvdobles!

af Woodi, 20/10 2012, 10:56 (4426 dage siden) @ Svend Jensen

Der er absolut INTET, at glæde sig til/over, at denne regering endnu engang overbeviser med sin udulighed og det tilfører ikke banen én eneste transport og det er heller ikke det der er meningen med denne opkrævning.
Sagen er blot, at regeringen er blevet snydt med moms og told afgifter for flere milliarder på grund af EU regler, herunder nulstilling af cabotagekørsel og reglerne for kontrol ved de ikke eksisterende grænseovergange.
Dette er blot en ny måde at camouflere den forhadte Københavnske "kørselsringmur/Transportmur"

--
[image]

Lastbilafgifter syvdobles!

af Michael Thomasberg, 20/10 2012, 11:16 (4426 dage siden) @ Woodi

Vil lige nævne, at DB Schenker har startet en ny transport op mellem Aarhus og Taulov og retur.
Mandag bliver et antal containervogne hægtet bag på Mærsk toget, med afkobling i Fredericia og derfra videre til Taulov. Tirsdag kører vognene så retur ligeledes i Mærsktoget.
Synes absolut dette er en positiv nyhed for godstransport på skinner.

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Lastbilafgifter syvdobles!

af Woodi, 20/10 2012, 11:24 (4426 dage siden) @ Michael Thomasberg

Vil lige nævne, at DB Schenker har startet en ny transport op mellem Aarhus og Taulov og retur.
Mandag bliver et antal containervogne hægtet bag på Mærsk toget, med afkobling i Fredericia og derfra videre til Taulov. Tirsdag kører vognene så retur ligeledes i Mærsktoget.
Synes absolut dette er en positiv nyhed for godstransport på skinner.

Det er selvfølgelig en dejlig jernbane nyhed, men netop denne transport har jeg en formodning om er stablet på benene, fordi Anne Kathrine Steenbjerge der driver Ancotrans, er blevet "bonget" for at overtræde netop carbotagekørsel i en sag med 20 Rumænske chauffører der kørte containere mellem Århus og Fredericia og nu med denne aftale sikkert laver et medie-stunt ud af dette.

--
[image]

Lastbilafgifter syvdobles!

af Claus C Klausen @, 20/10 2012, 12:28 (4426 dage siden) @ Woodi

Det er da meget godt at disse lastbil udgifter syddoblets men hvad hjælper det når infrastrutur udgifterne på bane vil stige ca. 45 procent frem til år 2020. Er der så ikke en mulihed for at lastbil branchen vinder igen. Og i 2015 ophæves reglerne om carbonagekørsel helt, hvor mange danske vognmænd har så noget at lave i Danmark.

Ikke engang de danske speditører benytter danske vognmænd. Se bare DSV f.esk. hvordan tror I de får det store overskud. Lavlønnede chauffører og dumping af prisene til følge.

God Weekend

Claus

Lastbilafgifter syvdobles!

af Svend Jensen, 21/10 2012, 15:24 (4425 dage siden) @ Michael Thomasberg

Har du flere informationer om dette/disse tog? Kører det kun een gang t/r om ugen? Hvor mange vogne er der?

Kører Mærsktoget stadig kun t/r 3 gange om ugen? Mandag, onsdag, fredag?

Lastbilafgifter syvdobles!

af Peter Sloots, 20/10 2012, 13:58 (4426 dage siden) @ Svend Jensen

Selv om jeg er en af dem der er medlem af bl.a. DJK og morer mig med fotografere jernbaner osv. ville jeg da nødig opleve at godset skulle over på jernbanen. Tænk hvad vores dagligvarer ville koste. Så havde jeg da slet ikke råd til at spise mere.

Jeg må indrømme, at det glæder mig hver gang jeg ser en lastbil fra Netto, Aldi m.fl komme kørende med (forholdsvis) billige varer til os. Varerne ville da slet ikke være til at betale, hvis de skulle gennem de ineffektive jernbaner.

Jernbaner er da herlige at fotografere, læse om og drømme om gamle dage, men hvad kan de egentlig bruges til i et moderne samfund?

PS

Lastbilafgifter syvdobles!

af Fysikeren, 20/10 2012, 18:48 (4426 dage siden) @ Peter Sloots

Til detaildistribution som i Nettos tilfælde er jernbanen håbløs. Men Vestas anvender jo bane til Esbjerg, fordi det kan betale sig. Jernbanen bruges også i visse lande til distribution mellem lagre, mener at Coop gør dette i Sverige. Biler kommer vist også ofte på toget til Vamdrup, mens stål- og mineindustrien i mange lande er gode banekunder. Så jeg vil ikke sige, at banegods er håbløst, men at Netto ikke kan bruge det, det er ret oplagt :)

Lastbilafgifter syvdobles!

af Poul Andersen, 20/10 2012, 19:59 (4426 dage siden) @ Fysikeren

I dagspressen i dag, kan netop ses, at Fiskemelsfabrikken i Skagen under togstoppet i Nordjylland har haft milliontab p.g.a. forøgede udgifter til lastbilbefordring.
En udgift fabrikken må påtage sig, da den ikke kan lægges på produktet.

Vestas har også i deres pressemeddelse omkring vindmølletransporterne oplyst, at udover en besparelse på 10 - 15 % i transportomkostninger efter overgang til jernbanebefordring af møllevinger, er transporttiden også nedskåret fra 36 timer til 20 timer.

På visse områder er jernbanetransporten i forhold til landevejstransporten både billigere og hurtigere samt meget mere sikker.

Mvh.
Poul.

Lastbilafgifter syvdobles!

af Hans Pedersen, 20/10 2012, 20:02 (4426 dage siden) @ Fysikeren

Jeg er nu ikke enig i at Netto ikke kan bruge det. Det drejer sig om at få deres trailere kørt op på godsvogne, og kørt gennem landet, hvor de så læsses af igen. Netto leverer til HELE landet (og noget af Sverige mig bekendt) fra Køge (meget tæt på banen!). En lastbil kan have vel til måske 4-5 nettobutikker. Så de kører MANGE ture til Jylland hver ENESTE dag! Jeg har svært ved at se hvorfor ikke 15 trailere kan køres ombord på et togstamme og så ved Taulov tager lastbilerne over og kører mod syd og vest og lidt nord. Halvdelen kan evt. fortsætte til Århus/Randers. Mange timer på landevejen kunne spares! Selvfølgelig kan alt på Sjælland ikke svare sig. Fyn er nok også tvivlsomt, men på den anden side, indrettede man et sidespor til at toget bare drejede ind, holdt 5 minutter og spændte 2-3 togvogne af, og så suste videre så sparede de jo mange lastbiler over broen... Men igen det skal ikke være klassiske godsvogne. Det skal være fladvogne hvor trailerne bakkes op på, og nemt hentes af igen.

Ja, jeg har ikke regnet på diverse udgifter og broafgifter osv. Men mit hoved siger mig at det burde kunne fungere. Men mit hoved har før taget fejl ;)

Mig bekendt har de øvrige store kæder lagre i både øst og vest. Coop og Supergros har i hvert fald. Er mere i tvivl med Reitan (Rema1000), de mener jeg kun er i Horsens... Aldi og Lidl er jeg helt blanke på hvor de holder til med deres lagre.

MVH
Hans

Lastbilafgifter syvdobles! Og OBS i Horsens

af Søren Jakobsen, Randers, 20/10 2012, 23:05 (4426 dage siden) @ Hans Pedersen

Netto har også et kæmpe fælleslager i Brabrand, fælles med Bilka og Føtex. Lige meget hvor meget man gerne vil jernbanen, har den svært ved at konkurre på dette område, hvor en lastbil kan køre fra butik til butik. Iøvrigt, OBS i Horsens (nu Kvickly Xtra) ligger lige ved siden af den forlængst nedlagte havnebane, havde de eget sidespor, og fik de leveret varer pr. bane?

Lastbilafgifter syvdobles! Og OBS i Horsens

af Erik Kjærgaard, 20/10 2012, 23:18 (4426 dage siden) @ Søren Jakobsen

Blot til din orientering: Det har i flere år ikke heddet Kvickly Xtra. Men blot Kvickly:-D Bare for at præcisere, hvad der er tale om.

Lastbilafgifter syvdobles! Og OBS i Horsens

af Søren Jakobsen, Randers, 21/10 2012, 09:07 (4426 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Blot til din orientering: Det har i flere år ikke heddet Kvickly Xtra. Men blot Kvickly:-D Bare for at præcisere, hvad der er tale om.

Det gjorde altså engang, efter navneskiftet fra OBS, men i 09' skiftede de åbenbart navn og kom til at hedde kun Kvickly ligesom de mindre butikker :-D :-P

Og så er den ged vidst barberet!

Lastbilafgifter syvdobles! Og OBS i Horsens

af Killalot, 21/10 2012, 10:57 (4425 dage siden) @ Søren Jakobsen

Nope vi kørte i en blød bue udenom når vi kørte på "havet".

De eneste der havde decideret(?) "firmaspor" var Schoupack,og det var 4-6 vogne om ugen med papir fra Sverige

hilsen
Tommy

Lastbilafgifter syvdobles!

af andersj, Aalborg, 21/10 2012, 14:52 (4425 dage siden) @ Hans Pedersen

Mig bekendt har de øvrige store kæder lagre i både øst og vest. Coop og Supergros har i hvert fald. Er mere i tvivl med Reitan (Rema1000), de mener jeg kun er i Horsens... Aldi og Lidl er jeg helt blanke på hvor de holder til med deres lagre.

MVH
Hans

Reitan har kun i Horsens, og levere udover til Rema også til Løvbjerg, 7-Eleven, Kort & Godt, Statoil og Q8. Her må man jo have mange lastbiler der krydser bæltet når man tænker på antallet af butikker i de nævnte kæder på Sjælland.

Lastbilafgifter syvdobles!

af Woodi, 21/10 2012, 15:34 (4425 dage siden) @ Hans Pedersen

... Aldi og Lidl er jeg helt blanke på hvor de holder til med deres lagre.

MVH
Hans

De holder begge til i Kolding,
i syd er det Aldi og nord for Kolding ligger Lidl´s kæmpe lager.
Og begge ligger langt væk for jernbane, selv om det havde været fint direkte fra deres lagere i Hamburg. ;-)

--
[image]

Lastbilafgifter syvdobles! Coop i Sverige

af OD, Od ⌂, 24/10 2012, 12:49 (4422 dage siden) @ XAL Olesen

I tråden er der mange gode oplæg til transport af supermarkedernes varer med tog. Tankevækkende at Coop i Sverige allerede har brugt løsningen et stykke tid. Og fortsætter med det i to år:

http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/10/coop-logistik-sluter-t-gavtal-med-tx-logistik

Mvh
Olesen

Coop med Green Cargo som operatør:

http://www.oledinesen.dk/materiel-se/?album=10&gallery=9&pid=112

http://www.oledinesen.dk/materiel-se/?album=10&gallery=9&pid=113

Lastbilafgifter syvdobles - lastbil med tog

af XAL Olesen @, 24/10 2012, 13:28 (4422 dage siden) @ Svend Jensen

Her er en "gammel nyhed" hvor lastbilen kan komme med tog uden de store lastbilterminaler som f.eks. Freiburg(Brsg):

http://www.flexiwaggon.se/

Se videoen. Det ser effektivt ud.

Mvh
Olesen

Avatar

Regeringen dropper kørselsafgifter for lastbiler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2013, 10:40 (4302 dage siden) @ Svend Jensen

Her kommer lige den mest glædelige nyhed længe. Måske kan det endelig sætte gang i national jernbanetransport igen

Det bliver så ikke til noget:

http://epn.dk/samfund/politik/article5213530.ece

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak