Hej!
Mon ikke at lastbil kørsel overtages af udenlandske firmaer og chauffører, der kan køre turen for det kvarte?
Idag er det vel efterhånden sådan, at det er anhængeren eller en container, der læsses på toget. Det med reelle godsvogne er vel umoderne idag. Tildels det med omlæsningen.
Som når et containerskib ligger til i en havn. Containere læsses på et tog. Tænk sig hvor mange lastbiler der her spares. Og co2 udslip. Disse kan så køres ud til nærområdet og sættes på lastbil, der så kører ud til kunden.
Men det kræver nok en del nye kraner.
Men hvordan foregår det i virkeligheden? Tænker her på fx. Århus terminalen? Kører alle lastbiler til Århus og henter på gods terminalen/banegård eller henter de på havnen?
Jeg ved ikke om der kommer containere fra Høje Tåstrup til Aarhus, som skal videre herfra med lastbil, men 'terminalen' ligger på havnen. Der omlastes ikke containere andre steder i Aarhus pt.
Omvendt kører der jo en del containere med tog fra Aarhus til Høje Tåstrup om ugen. Det er jo helt som det skal være, faktisk burde der køre flere endnu. Jeg tror at en 'rullende landevej' over Fyn ville være ønskeligt for mange. Udgiften lige nu er jo så, at trailerne ikke egner sig til togtransport.
Med hensyn til kraner, så kan en container stabler jo fås ganske mobil, så den kan hive containere af toget hvor den er stationeret. Hvis der er behov for mere kapacitet på en anden station, så kan stableren flyttes herhen, så der er flere stablere på de travle stationer. Det er kun et spørgsmål om at kunderne skal vænnes til at bruge containere frem for sættevogne.