IC4 til Vendsyssel i K13 (fuld køreplan) -ikke et fremskridt (Generelt)
Jeg tror nu ikke, at det er noget, du skal se frem til.
Personligt ser jeg kun een god ting ved IC4, nemlig at han her 230V stik ved hvert sæde. Ellers er toget ikke noget plus. Man sidder elendigt, bordet passer slet ikke, der er megen støj oma. Jeg har haft "fornøjelsen" flere gange mellem Aarhus og København, og er bestemt ikke ked af, at det stadigt er IC3, som benyttes.
Ja, der er bestemt ikke noget at glæde sig til - IC4 er et forfærdeligt tog at være passager i, rent komfortmæssigt er der meget langt op til de snart 25 år gamle IC3-tog - men der var nok prisen for det fine Ferrari-design.
Der er som Jan skriver problemer med støj, sæder og et bord der ikke passer i højden.
Motorstøjen er rent subjektivt vurderet som ved MR-togene - udvendigt. Indvendig i toget er støjen højere end hos MR, speceielt er der en forfærdelig resonans mellem motor og vognkasse (?) - det virker ihverfald som hele vognkassen fungerer som højtaler.
Hvis man vælger sæde i en ikke motorvogn, vil man istedet for motorstøj oplevede støj fra klimaanlægget. Igennem hele toget gennemgående en kraftig støj fra hjul og bogier.
Indgangspartiet (Vestibulen) mangler IC3 togets 'plads'. Så snart man kommer ind i toget, skal der åbnes døre for at komme videre ind i passagerafsnittet - det skaber hurtigt kaotiske forhold ved stationer med stor passagerudveksling - de invendige døres funktionsniveau er desværre som det øvrige tog (læs dårligt).
Jeg vil til enhver tid foretrækker IC3 - og endog MR - fremfor DSB's 'Ferrari'-tog.
/Henrik