Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Potentiale (Generelt)

af Casper @, 13/10 2012, 18:03 (4429 dage siden) @ Morten Vesterager

Jeg er ikke så lokalkendt i Esbjerg Øst (mere i vest, hvor jeg har familie) - men umiddelbart, hvis jeg kigger på kortet, er det svært at se potentialet.

De to steder som kunne være relevant er der hvor banen skærer Storegade og hvor den skærer Jernevej.

Der er ingen centre med uddannelsesinstitutioner, torve, samlinger af butikker og service osv. tæt på banen.

Der ligger et gymnasium og en anden uddannelsesinstitution ved den østlige ende af Spangsbjerg Møllevej, men det er 1,8 km fra et evt. nyt trinbræt.

Storegade er forholdsvis tæt på Esbjerg banegård og der kører vel en del busser.

Et trinbræt ved Skolebakken kunne måske betjene højhusene/boligblokkene ved Præstebakken og Skolebakken. Folk i boligblokke har typisk ikke bil. Men det vil være meget lokalt og er næppe nok passagerpotentiale.

Ligesom i så mange andre byer har man forsømt at tænke i rigtig planlægning - placere centre og ungdomsuddannelser nær banen.

Spansbjerg ligger derimod lige ved siden af store uddannelsessteder, og Gjesing ligger ved Bilka og nogle store butikker, så det virker naturligt at man har to trinbrætter på den strækning, men ingen i Esbjerg Øst.

Ydermere vil et trinbræt i Esbjerg Øst vel skulle betjenes af Tønderbanen - eller måske i kombination med Re-togene til Fredericia.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak