Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Englænderen i 80'erne (Generelt)

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/10 2012, 17:29 (4430 dage siden)

Hej rødder.. :-)

Er der nogen her som ved hvordan oprangeringen var i Englænderen fra '83 til '90 på sjællands siden fra København til Korsør..? Hvilke vogne blev overført, og hvor mange 'lokal' vogne var der med, og hvilke..?

mvh.

Jan

Englænderen i 80'erne

af gæst, 13/10 2012, 17:54 (4430 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det jeg kan huske om englænderen at der var ikke lokalvogne med, kun gennemgående vogne og hvis det er før tiden den kørte med MR tog så var det AB B og Bd vogne muligvis også en Bk. såvidt jeg husker var der f.eks aldrig en A vogn, med jeg kørte en gang med den fra Esbjerg til Kbh i forbindelse med et højskole ophold.

m.v.h.

Gæast fra Sundby

Englænderen i 80'erne

af Hedegaard, 13/10 2012, 18:31 (4430 dage siden) @ gæst

Englænderen var en blandet omgang.
Den mest hyppige oprangering jeg har set i 80'erne har været med AB, BD og Bf vogne, men jeg har også oplevet ABg, Bv og andre ældre stålvogne i toget i den periode.
Senere blev den lokomotivtrukne Englænder erstattet af MR/MRD, og jeg mener også IC3 nåede at blive indsat i en kort periode.

Englænderen i 80'erne

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/10 2012, 19:20 (4430 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Vil uden videre henvise til den meget fine bog "Fra Lyntog til Intercity", som stadigvæk kan fås (udgivet af bane bøger).

Dette er måske forklaringen på at der ikke er dukket så fyldestgørende svar op ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Englænderen i 80'erne

af Rolf Jensen, 13/10 2012, 20:14 (4430 dage siden) @ Claus E. Hansen

> Vil uden videre henvise til den meget fine bog "Fra Lyntog til Intercity", som stadigvæk kan fås (udgivet af bane bøger).
[quote]
Dette er måske forklaringen på at der ikke er dukket så fyldestgørende svar op ;-)

Mvh
Claus
[/quote]

Den bog kan også lånes på biblioteket. Hvilket jeg selv har gjort. :-)

Englænderen i 80'erne

af Georg Schmidt, 13/10 2012, 20:01 (4430 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Sommer 1982 tog 443 Englænderen København(11.45)-Korsør (Esbjerg 16.47):

Mandag Lok ABg-B-B-BD-Bk-AB-Bf-Bf

Tirsdag-Fredag Lok BD-Bk-AB-Bf-Bf

Lørdag Lok B-B-BD-Bk-AB-Bf-Bf

Søndag Lok B-BD-Bk-AB-Bf-Bf

Alle vogne blev overført.
Tirsdag og fredag 2 ekstra B fra Nyborg, søndag 1 ekstra B fra Nyborg.

Mvh
Georg

Englænderen i 80'erne

af TakJan Bøgedal Slundt @, 23/10 2012, 14:30 (4420 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg... :-)

Det var en 8 vogns oprangering jeg efterlyste, f.eks. mandags løbet, så mangler vi bare at Heljan får taget sig sammen og laver Bf vognen. Det var nemlig i modelbane sammenhæng jeg efterlyste oprangeringen... Tak til alle som har givet et indput. Jeg tror nu ikke IC3 nåede at køre englænderen i 80'erne, de første kørte jo Lyntog i MA-løb.

Det mest benyttede lokomotiv var vel MZ II & MZ III, eller hva...?

mvh.

Jan

Englænderen i 80'erne

af Erik Kjærgaard, 13/10 2012, 20:02 (4430 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Kørte prototypelyntoget ikke også? Jeg mener at have set det i sidste halvdel af firsterne i Esbjerg.

Englænderen i 80'erne

af Finn Justesen @, Glostrup, 13/10 2012, 20:09 (4430 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nej.

Prototype kørte tog 135/164 København-Esbjerg- København

Englænderen i 80'erne

af Erik Kjærgaard, 13/10 2012, 20:13 (4430 dage siden) @ Finn Justesen

De kom da også til Nordjylland;-)

Englænderen i 80'erne

af OD, Od ⌂, 14/10 2012, 07:26 (4429 dage siden) @ Erik Kjærgaard

De kom da også til Nordjylland;-)

Fra K 90 var Prototypen indsat i IC 129 Kh-Fh og IC 148 Fh-Kh.

Englænderen i 80'erne

af gæst, 14/10 2012, 08:52 (4429 dage siden) @ OD, Od

Det mener jeg ikke er rigtigt, jeg kan ikke huske tognumrene (den ene hed IC183) men det var IC løb til og fra Ålborg,med afgang KH klokken 1800 og ankomst KH klokken 1213.

m.v.h.

Gæst fra Sundby

Englænderen i 80'erne

af OD, Od ⌂, 14/10 2012, 09:52 (4429 dage siden) @ gæst

Det mener jeg ikke er rigtigt, jeg kan ikke huske tognumrene (den ene hed IC183) men det var IC løb til og fra Ålborg,med afgang KH klokken 1800 og ankomst KH klokken 1213.

m.v.h.

Gæst fra Sundby

Men det er sørme rigtigt, Hr. Eriksen :)

Til og med K 89 løb den ene stamme i IC 135/164 Kh-Es-Kh og den anden stamme i IC 120/183 Ab-Kh-Ab. Fra K 90 var det IC 129 Kh-Fh og IC 148 Fh-Kh.

Avatar

Englænderen i 80'erne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/10 2012, 09:38 (4429 dage siden) @ OD, Od

IC 129 Kh-Fh

IC 129?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Englænderen i 80'erne

af OD, Od ⌂, 14/10 2012, 09:53 (4429 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

IC 129 Kh-Fh


IC 129?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jep.

Englænderen i 80'erne

af gæst, 14/10 2012, 10:41 (4429 dage siden) @ OD, Od

Jeg skal ikke sværge på at der ikke var noget om en køreplansperiode med IC til og fra Frederikshavn. Men de skulle jo også bygges om og kørte et stykke tid til og fra Kalundborg, jeg kan ikke huske nøjagtig hvorlænge de kørte på Nordvestbanen.

m.v.h

gæsten

Englænderen i 80'erne

af OD, Od ⌂, 14/10 2012, 11:19 (4429 dage siden) @ gæst

Jeg skal ikke sværge på at der ikke var noget om en køreplansperiode med IC til og fra Frederikshavn. Men de skulle jo også bygges om og kørte et stykke tid til og fra Kalundborg, jeg kan ikke huske nøjagtig hvorlænge de kørte på Nordvestbanen.

m.v.h

gæsten

IC 148: http://www.oledinesen.dk/danmark-1990-1999/?album=163&gallery=205&pid=4778

I hvert fald i K 91 kørte Prototypen til Kb. Her ses IR 4555 i Holbæk den 1/7-91.

[image]

Englænderen i 80'erne

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/10 2012, 14:41 (4420 dage siden) @ OD, Od

Flot MZ'er :-) - Det ser ud til at den lige er kommet fra værksted og har fået nye "kineser" øjne :-)

mvh.

Jan

Englænderen i 80'erne

af OD, Od ⌂, 23/10 2012, 16:52 (4420 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Flot MZ'er :-) - Det ser ud til at den lige er kommet fra værksted og har fået nye "kineser" øjne :-)

Ja, MZ 1438 kørte første tur efter stort eftersyn den 24/5-91.

Englænderen i 80'erne

af gæst, 13/10 2012, 20:19 (4430 dage siden) @ Finn Justesen

Ja underlig nok kørte prototypelyntoget ikke Englænderen, når man tænker på at det var jo forbindelsestog til Englandsbåden, måske der er nogen af de DSB folk der også skriver i dette forum, der kan kaste lys over dette spørgsmål. en bibemærkning, jeg kan da huske i 1950erne der var der indtil flere førsteklassesvogne i Englænderen så man kunne da godt have brugt et så dejlig komfortabelt tog at køre i til denne forbindelse.

m.v.h.

Gæst fra Sundby

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak