Nu skriver du jo at begge er oprettet efter 1980, men er der nogen der ved hvornår disse to trinbrætter er oprettet ?
Hvad angår Messecenter Herning, så foresvæver det mig at jeg i 90'erne så noget skriveri om trinbrættet. Noget med at der jo fra tid til anden var særtog derud, og så kunne 'man' jo ligeså godt lave et mere permanent trinbræt. Det kom jo så også, men i starten var det vist kun når der var arrangementer i Messecentret.
I dag er det jo fuldt optaget i køreplanen, men bære tydeligt præg af at være noget der var tiltænkt en rolle som noget midlertidigt.
Som en lille sidebemærkning kan det siges at der har været et sidespor (før trinbrættets tid) på stedet. I hvert fald er der sporrester lidt længere fremme.
Jeg tror ikke, at jeg har fotograferet sidesporsområdet ved det nuværende Herning Messecenter, så vis endelig nogle billeder.
Jeg er i skrivende stund ikke i nærheden af mit arkiv, så husket efter hukommelsen: De første tog (rangertræk) til Herning Messecenter kørte fra Herning station og til en mere eller mindre interimistisk perron, der var etableret ved sidesporet (der ikke lå på fri bane, men som udgik fra selve Herning station - alt sammen stadig husket efter hukommelsen). Først senere blev perronen flyttet til strækningssporet Herning-Skjern.
I 1999 var jeg chef for bl.a. en stor del af DSBs stationsbetjente i den nordligste halvdel af Jylland og jeg kan huske, at vi havde et spørgsmål oppe at vende, om stationsbetjentenes EUSR (EfterUddannelseSikkerhedsReglement). "Problemet" var, at "vores" stationsbetjente på det tidspunkt ikke mere foretog rangering som et led i deres daglige arbejde og spørgsmålet var derfor, om de stadig måtte anvendes som rangerledere for de rangertræk, der kørte fra Herning til Herning Messecenter. Lige nu bryder jeg min hjerne med at komme i tanke om, om rangerbevægelsen i 1999 foregik ad sidesporet eller strækningssporet. Men jeg kan ikke huske det.
Først på et senere tidspunkt blev Herning Messecenter et "rigtigt" trinbræt på strækningen Herning-Skjern.
Jeg er sikker på, at en systematisk gennemgang af DJK's "Jernbanen" og "DSBidag" kan kaste lys over historikken. Og så er der et eller andet sted i et eller andet blad en regulær - og vistnok lidt ældre - artikel om sidesporsanlægget langs strækningssporet, sandsynligvis i Vingehjulet 26. årgang, 1969 nr. 6 (jf. DJK's artikeldatabase).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen