Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Bahnhofstrasse", aber wo? (Billedegætterier)

af Niels Munch, 1/10 2012, 09:05 (4524 dage siden)

God morgen forum,

"Bahnhofstrasse" er en sympatisk og magnetisk dragende adresse, som giver os "togtosser" mundvand og trang til at have et kamera inden for rækkevidde.

De eminente billedgættere her på forum indbydes nu til at skyde løs på, hvilken "Bahnhof" denne "Bahnhofstrasse" kunne føre os til:

[image]
Bahnhofstrasse, juli 2003 (nm).

Det ser ud til, at alle veje fører til denne "Bahnhof"; men kun én kompasretning er den rigtige.

God fornøjelse,
[image]
Niels

"Bahnhofstrasse", aber wo?

af KimC, 1/10 2012, 10:07 (4524 dage siden) @ Niels Munch

God morgen forum,

"Bahnhofstrasse" er en sympatisk og magnetisk dragende adresse, som giver os "togtosser" mundvand og trang til at have et kamera inden for rækkevidde.

Hvis den Bahnhof jeg tænker på er den rigtige er der ekstra god grund til det.
Jeg gætter på at det er Wernigerode. Dengang jeg besøgte byen boede jeg på noget der hed Leninstrasse, hvor man også havde alle de der høje a/b numre. Vejen hedder garanteret ikke Leninstrasse længere.

Det ser ud til, at alle veje fører til denne "Bahnhof"; men kun én kompasretning er den rigtige.

Og her kommer jeg i tvivl, for i Wernigerode findes der flere stationer, omend det kan tænkes at det kun er den ene der kan tilkomme navnet Bahnhof, og de andre må nøjes med betegnelsen Haltestelle.

af caprani ⌂, København, 1/10 2012, 13:45 (4523 dage siden) @ KimC

Og her kommer jeg i tvivl, for i Wernigerode findes der flere stationer, omend det >kan tænkes at det kun er den ene der kan tilkomme navnet Bahnhof, og de andre må >nøjes med betegnelsen Haltestelle.

Hmmm. Efter min erindring, fra da jeg i startfirserne boede i Tyskland, kunne man sagtens komme ud for, at en eller anden lille flække havde en "Hbf" (Hauptbahnhof) selvom der ikke var andre stationer i miles omkreds.
Konkrete eksempler husker jég ikke, men mindes at have hæftet mig ved det spøjse i dét ved flere lejligheder.:-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

af Niels Munch, 1/10 2012, 13:57 (4523 dage siden) @ caprani

Ja, og de småbyer, der havde en "Bahnhofstrasse", havde måske kun et "Haltepunkt", når det kom til stykket!

Til Steff: Den anden ende af "Bahnhofstrasse" var "Hauptstrasse" .....

I "mit tilfælde" skulle man traske godt 1 kilometer ud ad "Bahnhofstrasse" (fra skiltet) og uden for "byzone" i nordlig retning, inden man nåede til pgl. "Haltepunkt".

Hvor der pgl. sommer var "SEV". Hvilket gjorde det endnu mere stille og landligt!

M.v.h.
Niels

af Steff, 1/10 2012, 10:32 (4524 dage siden) @ Niels Munch

Med fortid i statens tjeneste under den kolde krig, har vi jo begge været ude for diverse panikopkald på radioen, når vejfindingen gik galt i det sydlige udland (også benævnt "Messe Syd" uvidst af hvilken grund).

Så mit gæt er, at Bahnhofstrasse ligger i byen Ausfarht på hjørnet af Einbahnstrasse;-)

Muligvis et andet sted!

Fortsat - forhåbentlig god dag.

Steffen

--
Steffen Dresler

af Niels Munch, 1/10 2012, 11:01 (4524 dage siden) @ Steff
redigeret af Niels Munch, 1/10 2012, 11:44

Allerede konstruktive indlæg - det går jo rigtig godt!

Steff har - som de ildsprudende gardehusarer har for vane og for en sikkerheds skyld - affyret en salve, der har gennemhullet mit tysklandskort (såvel øst- som vest-), og givetvis - blandt mange andre - også har ramt den søgte "Bahnhof" (bemærk nu gåseøjnene).

Kim C tager også udgangspunkt i egne erfaringer/oplevelser og har - med hjælp af en portion held - korrekt anbragt os i ét af de "nye" Bundesländer, nemlig Sachsen-Anhalt.

Og til Allan: Det hedder nu "hvem løfter mon sløret for det rigtige sted?"

Herefter må det være en nem sag [image].

M.v.h.
Niels

af Niels Munch, 1/10 2012, 22:38 (4523 dage siden) @ Niels Munch

Nå, det går lidt stille for sig :-| .

Fik jeg for resten fortalt, at vi er i samme Landkreis som Kim C's Wernigerode? Nemlig "Landkreis Harz".

Det er vel ikke så få danskere, der har færdedes her nach der Wende?

Og den by, der lægger navn til vores Haltepunkt, er vel nærmest en "dorf" - med ca. 1.100 indbyggere:

[image]
Hauptstrasse, set mod vest, med Patronatskirche, juli 2003 (nm).

Og endelig: Banen, hvorpå dette Haltepunkt lå, har en ret speciel historie.

M.v.h.
Niels

Bahnhofstrasse", aber wo?

af Niels, Aarhus, 1/10 2012, 23:04 (4523 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Meisdorf

Vh.

Niels

--
Niels

Bahnhofstrasse", aber wo?

af Allan Eriksen, 2/10 2012, 07:19 (4523 dage siden) @ Niels

Den by havde jeg aldrig gættet har desværre ikke været i Harz området men det kommer måske.

God billedgåde fra Niels

Venlig hilsen

Allan

"Bahnhofstrasse" - Meisdorf

af Niels Munch, 2/10 2012, 13:14 (4522 dage siden) @ Niels
redigeret af Niels Munch, 2/10 2012, 13:27

Bin wieder am Apparat, lieber Namensvetter!

Ja, Meisdorf var vist ikke så svær at Google sig hen til .....

Og det famøse T-kryds mellem Bahnhofstrasse og Bahnhofstrasse kan ses *her*.

Fortsatte man mod nord ad Bahnhofstrasse ud af byen, kom man til:

[image]
Bü Bahnhofstrasse ved Hp Meisdorf, juli 2003 (nm).

Her har jeg ryggen til det sølle og lidet fotogene trinbræt og ser over sommerlige marker ind mod Harzen. Byen, der kan skimtes, er Ballenstedt. Banestrækningen er Frose-Quedlinburg, i folkemunde "Balkan".

Som nævnt var der Schienenersatzverkehr (SEV, togbus), oppe på landevejen (185) - endnu fjernere fra Meisdorf, på strækningen øst for Gernrode. Mellem Gernrode og Quedlinburg pendlede en VT628 fra DB Regio. SEV'en skyldtes, at nogen havde futtet Stellwerk'et i Ballenstedt Ost af ganske få uger før, vi landede i Meisdorf, og togtrafikken blev aldrig genoptaget. I stedet nedlagde man i 2004 banen.

Men så købte Harzer Schmalspurbahnen (HSB) strækningen Gernrode-Quedlinburg, som man med finansiel støtte fra delstaten nylagde med meterspor og gjorde til Selketalbahns forlængelse, og det var vel ikke så galt. Busdriften øst for Gernrode, som under SEV'en var DB Regio's ansvar, underlages det stedlige Zweckverband.

Tag en tur langs Balkan-banen, medens der var lidt liv i den, i ca. km 11 finder I fotos fra Hp Meisdorf:

http://www.staehlernestrassen.de/main/Fro-Qlb.html .

Læs hele banens bevægede historie her:

http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Frose%E2%80%93Quedlinburg .

I 2003 kørte jeg stadig på rullefilm, og derfor blev der kun fotograferet "ordentligt" på HSB.

Bedste hilsener
Niels

af Allan Eriksen, 2/10 2012, 15:01 (4522 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels en interessant historie, dette var aldeles nyt for mig.Og tak for dine uudtømmelige kilder af jernbaneviden ude som hjemme.

Venlig Hilsen

Allan

af Ove Nygaard, 6/10 2012, 08:46 (4519 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Og jeg, der engang kom til at postulere, at du aldrig havde været "syd for Kongeåen", må endnu engang trække mine ord i mig. :-D

Undskyld, duk og væk

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/10 2012, 16:56 (4522 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Bahnhofstrasse, juli 2003 (nm).

Når man tænker på hvor nøgterne og regelrette tyskerne ellers er, så syntes jeg måske nok den stedlige skiltemager har overdrevet lidt her.
Strengt taget havde eet skilt med "Bahnhofstrasse" være nok placeret ligesom man ser stationsskilte på peronnerne (befæstigelse på midten) og stikvejen med numrene 146-148b kunne bare have indeholdt et skilt med numrene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Georg Schmidt, 6/10 2012, 00:53 (4519 dage siden) @ Niels Munch

Der hvor der var flere standere ved stoppestederne i Aarhus var det klogt at holde ved standeren, så vidste chaufføren han skulle standse.:-D
Jeg tror billedet du hensviser til er fra Mølleparken som havde et godt udvalg.
[image]
Skilte med flere linier på fandtes skam også som her ved Knudrisgade 1971.
[image]
Her i Hans Hartvig Seedorffs stræde (tidl Asylgade) 1972.
Mvh
Georg

af Erik Olsen, 6/10 2012, 12:54 (4518 dage siden) @ Georg Schmidt

Der hvor der var flere standere ved stoppestederne i Aarhus var det klogt at holde ved standeren, så vidste chaufføren han skulle standse.

Du viser et billede med en sporvogn fra Århus.

Kaldte man i Århus sporvognens fører for en chauffør, en vognstyrer som man gjorde i København, eller noget helt tredje?

af Niels Munch, 6/10 2012, 13:00 (4518 dage siden) @ Erik Olsen

Kaldte man i Århus sporvognens fører for en chauffør, en vognstyrer som man gjorde i København, eller noget helt tredje?

Han blev kaldt "vognfører".

M.v.h.
Niels

af Georg Schmidt, 6/10 2012, 14:47 (4518 dage siden) @ Erik Olsen

I Aarhus blev han i sporvognen kaldt "vognstyrer", i bivognen "konduktør" og i trambussen som Niels har skrevet.
[image]
Bivognstjenesten kunne også indeholde hjælp med på- og afkobling af bivognen.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak