Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp; hvor og hvornår er dette billede taget? (Generelt)

af BJ, 23/9 2012, 12:15 (4444 dage siden)

Hej en bekendt har dette billede, hendes morfar er med på billedet. Hun ved ikke hvor det er taget. (Morfaren er fra Hobro) Det skulle være fra først i 20`erne, men vi er i tvivl om årstallet p.g.a. gasgeneratoren på lokomotivet.
Er der nogen der kan hjælpe ??
Hilsen Jens[image]

Hjælp; hvor og hvornår er dette billede taget?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/9 2012, 14:18 (4444 dage siden) @ BJ

Gasgenerator peger ret entydigt på et tidspunkt imellem 1940 (der var rationering i DK fra begyndelsen af 1940 og indtil udgangen af 1945.

Generatorgas er så ringe et brændstof at det vælger man ikke at køre på med mindre man er tvunget til det, så jeg kan ikke forestille mig at det er uden for dette tidsspand.

Hvilken virksomhed er dette? Tørvegravning i stor stil?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af toylsbjerg, Rønnede, 23/9 2012, 15:20 (4444 dage siden) @ BJ

Hej!
Maskinen er helt sikkert en Pedershåb type D!, jævnfør motorrum!
dem begyndte man at bygge i 1938! så det er bestemt ikke før!
og Gengas var ikke noget man brugte for sjov!!:-D
så jeg er enig med Michael i at det er fra 1940-ca 46!
Bagvæggen på maskinen ser også ud til at være original= lokomotiver er
bygget under krigen!
Jeg er helt sikker på at det ikke er tørvegravning, der finder sted på
billedet! men et større anlægsarbejde! vil umiddelbart tro, at det er vejbyggeri,
jævnfør det brede plane stykke!
Mvh
Thyge

af Carsten, 24/9 2012, 14:38 (4443 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge m.fl.

Det er en Pedershåb type BWD (Med Bur-Wain dieselmotor) eller FD (med Ford A motor). Type D havde et højere motorhus og en længere bundramme og var monteret med Lister dieselmotor.

Med venlig hilsen

Carsten

af morten t, 24/9 2012, 15:21 (4443 dage siden) @ Carsten

når der er bygget gengas anlæg på er det med benzinmotor

Hilsen Morten

af morten t, 24/9 2012, 15:54 (4443 dage siden) @ Carsten

ja efter tændningsanlæg monteret (som benzinmotor) brændstofpumpe afmonteret, dyser erstattet med tændrør. men så er det jo ikke en dieselmotor mere. man kan bare montere en kaborator så er det en benzinmotor.

Hilsen Morten

af toylsbjerg, Rønnede, 25/9 2012, 10:16 (4442 dage siden) @ Carsten

Hej!
Jeg har netop ikke angivet nogen motortype! dvs det kan være en BWD eller en
FD! FD var forsynet med Ford BB motor til engang i 1939, derefter den Tyske type
G28T, der godt nok ligner! men er meget anderledes, de passer ikke dele sammen!
Denne motortype blev produceret af Køln til 1956, og anvendtes i bla Kølemaskiner,
Mejetæskere (Claas) og masser af andre industriformål!
Petershåb angav først deres typer som A,B,C.D men fra ca 1940 en forkortelse
af motorfabrikatet først, fks BWD
Da type D blev lanceret i 1938 var det med en 2 cyl Lister dieselmotor, det var tanken
kun at levere, den med denne! men man blev hurtigt klogere!
Listermotoren har været næsten umulig at ombygge til gasdrift! så den tror jeg ikke på!
og OK. motorhusets højde blev tilpasset motorvalget!samme høje hus ses også, hos
JD type ( Lokomotiv af D typen med 2cyl Junkers diesel)
Bundrammelængden kunne variere efter kundens ønske ( evt vægtklodser) men er
som standard gjort kortere efter 1940!
Jeg tror ikke på brunkulsleje, men større anlægsarbejde!
MVH
Thyge

af Steen Heick @, 23/9 2012, 19:01 (4444 dage siden) @ BJ

Det ligner mere et jysk brunkulsleje i 40erne

af BJ, 26/9 2012, 16:26 (4441 dage siden) @ BJ

Hej
Det er rart at der er nogen der er skarpe på visse ting. Ca. årstal er rimeligt sikkert nu.
Men hvor og hvad laver de? Det er tydligvis sand de kører med, så tørv er det ikke.
Blev der lavet noget banearbejde/baneudvidelse under krigen ??

Hilsen Jens

af Steen Heick @, 26/9 2012, 16:39 (4441 dage siden) @ BJ

Det ligner lyse materialer i vognene. Folkene selv og de hvide skjorter ser meget renvaskede ud. Det tyder ikke på brunkul. De sorte bukser ser heller ikke ud som arbejdere i kridt/kalkbrud i Nordjylland. Så er der jo fæstningsværkerne ved Vestkysten. Folkene ser meget glade ud, så der er nok penge i arbejdet.

af Bent Hansen @, 27/9 2012, 10:32 (4440 dage siden) @ BJ

Hej.

Det er ikke et billede, jeg har set før, og jeg ved heller ikke noget.

Jeg hæfter mig ved
1) skråningen er pæn. Lige til at komme muld på og så græs i. De tyder på et anlægsarbejde og ikke brunkul. Tøv er det slet ikke.
2) Der er kun små sten, så vi er nok øst for israndslinien. Stenene kan være fjernet?
3) Tøjet og generatoren siger anden verdenskrig. Vi skal dog nok hen midt i krigen eller de allerførste efterkrigsår, indtil olien kom tilbage.
4) Hvis billedhaveren var lokal, så er vi ikke langt fra han bopæl. Hvis han var omvandrende arbejder, kan billedet være hvorsomhelst fra. En entreprenør ansatte ofte både egne folk (dem, jeg lige kaldte omvandrende) og lokale. Arbejdet er vel ikke længere fra Hobro, end at billedhaveren kunne gå eller cykle til arbejdet, hvis han ellers havde dæk og slanger.

Netop omkrig Hobro foregik der flere arbejder på den tid. Andetsporsanlæg og andre udbygninger. Selv om noget først blev indviet efter krigen, kunne man jo godt have påbegyndt jordarbejderne under krigen som beskæftigelsesarbejde.

Prøv lokalarkivet i Hobro, om her skulle være lignende fotos. (Lokomotiv og tipvogne af samme type eller folk, der kan genkendes.

Meld resultatet tilbage, Tak.

Jeg har hænderne fulde, så inden for en (u)overskuelig fremtid kan jeg ikke tage mig af sagen. Hertil ville jeg nu også godt have fjernet arbejderne, så lokomotivet kunne ses.

Med venlig hilsen

Bent.

af Carsten, 8/10 2012, 09:12 (4429 dage siden) @ BJ

Hej Jens

Tjeleegnens Lokalhistoriske Forening fortæller at der er tale om udgravning af vejen fra Hammershøj til Tindbæk udført under 2. verdenskrig:

http://www.tjelearkivet.dk/TpT/TpT-1-07.pdf (Man skal frem til side 12)

Vejen løber stik nord/syd og hedder Tindbækvej. Sådan som jeg læser div. kortmateriale kan der være tale om den gennemskæring der findes nord for krydset mellem Tindbækvej og Langdyssevej/Stadionvej.

Med venlig hilsen

Carsten

af Niels Munch, 8/10 2012, 10:48 (4429 dage siden) @ Carsten

[image]

Der er desuden fornøjelig læsning i:

"Forhandlingsprotokol for Vejtromleforeningen Vorning-Kvorning-Hammershøj, Ørum-Viskum-Vejrum. Asmild-Tapdrup og Vinkel Kommuners Omraade."

Bedste hilsener
Niels

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak