Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur på træbanen ... (Billedegætterier)

af Allan Støvring-Nielsen, 20/9 2012, 19:14 (4454 dage siden)

... de stadigt stigende sparekrav i Banedanmark, betyder at forsttjenesten ikke længere rykker ud før det er strengt nødvendigt ;-)

Nå, I gætter nok hurtigt hvor det er !

mvh, Allan

[image]

En tur på træbanen ...

af Fysikeren, 20/9 2012, 19:19 (4454 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvor det er, ved jeg ikke. Antallet af mulige steder er dog ret begrænset med det F-signal ;)

Men hvorfor er det nødvendigt at de rykker ud? Sporet (gætter på der er sådan et under det grønne), er jo tydeligvis ikke i daglig drift, og jeg mindes da ikke at have hørt om nogen godsbane der skal genåbnes?

En tur på træbanen ...

af Poul Andersen, 20/9 2012, 19:32 (4454 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er F-signalet til Tinglev fra Tønder.

Mvh.
Poul.

En tur på træbanen ...

af Svend, 20/9 2012, 20:54 (4453 dage siden) @ Poul Andersen

Tinglev....
Så må der være skinner gemt i græsset, men hvad skyldes denne arbejdsiver og hvilket år taler vi om?

--
Svend

En tur på træbanen ...

af KimC, 20/9 2012, 21:27 (4453 dage siden) @ Svend

Tinglev....
Så må der være skinner gemt i græsset, men hvad skyldes denne arbejdsiver og hvilket år taler vi om?

Billedet kan sagtens være "nyere tid".
Selv om BDK ikke bruger banen, har de grundejerforpligtelser.

En tur på træbanen ...

af jaer, 20/9 2012, 21:57 (4453 dage siden) @ Svend

Se tråden om .Tønder.

/Jan

En tur på træbanen ...

af Allan Støvring-Nielsen, 20/9 2012, 22:10 (4453 dage siden) @ jaer

Billedet er såmænd fra i dag!

Kabelploven var nået til Jejsing

mvh, Allan

[image]

En tur på træbanen ...

af Fysikeren, 20/9 2012, 23:19 (4453 dage siden) @ jaer

Men der kom ikke svar på, hvad anledningen til kabelarbejdet er. Så nogen der ved det?

En tur på træbanen ...

af glade-koege ⌂, køge, 21/9 2012, 10:40 (4453 dage siden) @ Fysikeren

Bane danmark som skal bruge det, er hvis der sker kabel brud andre steder så har man ekstra sikring.

Og man vil så på samme tid fra styregruppen få set på banen med håb om der kan komme gang i den, evt ved selv at overtage den..

En tur på træbanen ...

af UTJ, 21/9 2012, 12:47 (4453 dage siden) @ glade-koege

Bane danmark som skal bruge det, er hvis der sker kabel brud andre steder så har man ekstra sikring.

Og man vil så på samme tid fra styregruppen få set på banen med håb om der kan komme gang i den, evt ved selv at overtage den..

Hvilken styregruppe? Og hvem overtager? Det er ikke helt klart hvis Banedanmark ejer og bruger kablet, samt allerede ejer strækningen.

En tur på træbanen ...

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 13:20 (4453 dage siden) @ UTJ

Jeg er sikker på at hvis Banedanmark skal afgive en given jernbanestrækning, så vil de have penge for den og samtidig frigøres for eventuel fremtidig vedligehold. Jeg ved faktisk ikke om der er lovhjemmel til noget sådant, så det er en større proces.

Venlig hilsen

Allan

En tur på træbanen ...

af Dampfmeisteren ⌂, 21/9 2012, 13:54 (4453 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er da i hvert fald sket før i forbindelse med Mariager kommunes overtagelse af strækningen Fårup - Mariager og Kalundborg kommunes overtagelse af Høng - Gørlev.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

En tur på træbanen ...

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 16:45 (4453 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det er garanteret en vanskelig process.

Venlig Hilsen

Allan

En tur på træbanen ...

af KimC, 21/9 2012, 16:49 (4453 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det er da i hvert fald sket før i forbindelse med Mariager kommunes overtagelse af strækningen Fårup - Mariager og Kalundborg kommunes overtagelse af Høng - Gørlev.

Ja, det var i begge tilfælde til veterantogsdrift, og det kan åbenbart lade sig gøre ud fra de nuværende regler. Det er næppe veterantogsdrift der er tanken ved et evt fremmed ejerskab af denne bane, og jeg tror ikke på at den kan godkendes som "kommunalt sidespor" hvis der atter etableres forbindelse i begge ender. Og uden forbindelse i begge ender kan den bane ligesom ikke rigtigt bruges til noget.

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2012, 17:40 (4453 dage siden) @ KimC

Ja, det var i begge tilfælde til veterantogsdrift, og det kan åbenbart lade sig gøre ud fra de nuværende regler. Det er næppe veterantogsdrift der er tanken ved et evt fremmed ejerskab af denne bane, og jeg tror ikke på at den kan godkendes som "kommunalt sidespor" hvis der atter etableres forbindelse i begge ender. Og uden forbindelse i begge ender kan den bane ligesom ikke rigtigt bruges til noget.

I daglig drift behøver trafikken jo ikke at komme ind på BDK's net, men blot ende på en af de eksisterende stationer i hver ende. Der er talrige eksempler på forbindelser imellem BDK net og privatbaner - oven i købet på så trafikerede baner som S-banen ved Jægersborg. Og det blev anvendt for ganske nylig til at få SM 13 ned til Nærumbanen.
Hillerød station har også flere forbindelser imellem GDS og HFHJ og BDK.
Hvem ejer egentlig "Lille Nord" infrastruktur idag? Den befares jo af Lokalbanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af UTJ, 21/9 2012, 17:55 (4453 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvem ejer egentlig "Lille Nord" infrastruktur idag? Den befares jo af Lokalbanen.

Hovedstadens Lokalbaner A/S

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2012, 21:35 (4452 dage siden) @ UTJ

Det anede mig og det må være en tidligere DSB/BaneDK strækning, så der altså eksempler fra nyere tid hvor en overdragelse til private/kommuner er gennemført.
Jeg har så ikke lige tidslinien klar, men Niels Munch kan den garanteret i søvne :-) så han eller andre ved om det var DSB eller BaneDK der overdrog til HL (principielt tror jeg det er underordnet om det var det ene eller det andet for lovgrundlag mm. er nok nogenlunde det samme).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af UTJ, 21/9 2012, 21:40 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

Det anede mig og det må være en tidligere DSB/BaneDK strækning, så der altså eksempler fra nyere tid hvor en overdragelse til private/kommuner er gennemført.
Jeg har så ikke lige tidslinien klar, men Niels Munch kan den garanteret i søvne :-) så han eller andre ved om det var DSB eller BaneDK der overdrog til HL (principielt tror jeg det er underordnet om det var det ene eller det andet for lovgrundlag mm. er nok nogenlunde det samme).

Overdraget fra Banedk/Banestyrelsen. Prøv en anden gang at kigge i noget så simpelt som wikipedia (eller google det for den sags skyld) for så finder du et ganske brugbart svar.

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2012, 22:15 (4452 dage siden) @ UTJ

Overdraget fra Banedk/Banestyrelsen. Prøv en anden gang at kigge i noget så simpelt som wikipedia (eller google det for den sags skyld) for så finder du et ganske brugbart svar.

Ja, undskyld - sådan tænker jeg selv nogengange når Niels træder ind med nogle links som spørgeren måske selv kunne have googlet.

Jeg var for doven og ventede at nogen nok vidste det.

Jeg skal nok stramme mig an fremover.

Men bottomline er, at hvis nogen vil overtage Tønder/Tinglev, så er der præcedens for hvordan det kan ske.

Afhængig af hvad det er de vil kan man vel også finde en løsning i begge ender (og her bør jeg så gå på Google Maps og checke de faktiske forhold i hhv Tønder og Tinglev - jeg kender dem ikke).

Jeg trækker mig tilbage her og koncentrerer mig om Flykatastrofer på DR HD :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af Niels Munch, 22/9 2012, 10:03 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi havde det s'mænd oppe *her* og præciseret *her*.

Husk også, at HTJ i nyere (1997) tid overtog Høng-Slagelse.

M.v.h.
Niels

En tur på træbanen ...

af KimC, 21/9 2012, 21:20 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

I daglig drift behøver trafikken jo ikke at komme ind på BDK's net, men blot ende på en af de eksisterende stationer i hver ende. Der er talrige eksempler på forbindelser imellem BDK net og privatbaner - oven i købet på så trafikerede baner som S-banen ved Jægersborg. Og det blev anvendt for ganske nylig til at få SM 13 ned til Nærumbanen.

Der har tidligere været interesse for at køre godstog på banen. Jeg tror ikke godsoperatører er interesseret i kun at kunne benytte strækningen mellem I signalet til Tinglev og Tønder Øst. Om ønsket/behovet for godstrafik den vej stadig eksisterer i dag kender jeg ikke til.
Mht til persontrafik skal man ind på BDK's net for at komme til perron i både Tinglev og Tønder (H).

En tur på træbanen ...

af Svend, 22/9 2012, 01:18 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

I daglig drift behøver trafikken jo ikke at komme ind på BDK's net, men blot ende på en af de eksisterende stationer i hver ende.

Da de eksisterende stationer er en del af Banedanmarks net, bliver det lidt besværligt. At køre fra Tønder Ø til Terkelsbøl giver jo ingen mening ;-)

Jeg havde ikke fået opdateret siden og derfor ikke set Kims kommentar til samme emne .....

--
Svend

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2012, 08:18 (4452 dage siden) @ Svend

I daglig drift behøver trafikken jo ikke at komme ind på BDK's net, men blot ende på en af de eksisterende stationer i hver ende.

Da de eksisterende stationer er en del af Banedanmarks net, bliver det lidt besværligt. At køre fra Tønder Ø til Terkelsbøl giver jo ingen mening ;-)

Jeg havde ikke fået opdateret siden og derfor ikke set Kims kommentar til samme emne .....

Hm - det går da fint i Hillerød for eksempel.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af Svend, 22/9 2012, 14:48 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

I Hillerød kører Lokalbanens tog sandelig også ind på Banedanmarks infrastruktur (ved passage af stationsgrænsen, altså indkørselssignalet) - det gælder alle tre baner.

--
Svend

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2012, 00:55 (4452 dage siden) @ glade-koege

Udsendelser slutter jo og så kan man falde tilbage til dette forum.

Jeg skrev i et tidligere indlæg at jeg burde kigge på forholdene ved Tønder og Tinglev før jeg udtaler mig om hvad man kan og ikke kan med perronadgang og gods.

Jeg har lige taget en tur med Google Streetview for at se hvordan der så ud tidligere i år (billederne er Copyright Google 2009 - 2012).

Jeg vil nu nok mene at der kan skabes plads ved perronerne i begge ender hvis man vil, til at have noget persontrafik imellem de to byer. Der er imidlertid kun een lille landsby på strækningen, hvor der også er en gammel station (Bylderup Bov), så jeg ved ikke hvem der skulle køre med den i alm. drift. Der er ikke meget passagergrundlag i det opland. Veterantogskørsel er selvfølgelig noget andet. Og der er vel ikke nogen virksomheder med stort og uhåndterligt gods der med fordel kan køres på den linie?

Nå, men hvis den linie skal i drift igen, så er der udfordringer ud over at få fældet alle træerne. Utroligt som det hele kan vokse til på 10 år!

Her er en af de første overskæringer i Tønder. Bemærk at stoplinien på Leos Alle stadig er trukket tilbage så der er fri bane hvis der kommer tog:
[image]
Lidt længere henne krydses Østergade - her kigger vi tilbage mod Tønder:
[image]
Pænt vokset til, men se så her når vi vender os om og kigger mod Tinglev:
[image]
Det er jo ren urskov!

Lidt øst for Tønder krydser vi Østre Omfartsvej/Hovedvej 11. Igen en overkørsel der er som de så ud for 20-30 år siden og som givet skal totalrenoveres. Jeg tror ikke det er nok bare at skrue bommene på igen. Det er jo en hovedvej.
[image]
Her skal baneformanden også ud med grensaksen...

Goggle har ikke været ude på alle de små lande- og markveje, men lige før Bylderup Bov har de da været ude på Kværnholtvej. Ser vi mod vest set det da fornuftigt ud. Den der busk er nok væk nu:
[image]
men den anden vej er det svært at se banen og der er et budskads der ude der lige skal skæres til:
[image]
Google har også været igennen Bylderup Bov, hvor den eneste (?) station på strækningen, som ikke under driftsperioden blev reduceret til trinbrædt, findes:
[image]
Her er der da en fin perron. Der skal bare lige brændes lidt ukrudt af :-P
Vender man sig om og kigger mod Tønder er der også godt vokset til:
[image]
Hov! Hvad er nu det? Den der sorte plade med lys i? Er det et signal der står og lyser 10 år efter det sidste godstog har passeret?
Nej nej - optisk bedrag. Et skilt eller noget foran en sort port:
[image]
Nå, vi må videre....Ved Terkelsbøl krydser rute 401, som er stor nok til at Google kører ned ad den. Igen ren urskov her mod Tønder:
[image]
Mens det mere ligner en bane mod Tinglev. Det må være her trinbrædtet har været:
[image]
Lige før kurven ind mod Tinglev station tror jeg vi finder stedet for det første billede i denne tråd - krydsningen af Todsbølvej (eller i hvert fald lige i nærheden):
[image]
Nu svinger vi så ind mod Tinglev og går under Hovedgaden/Åbenråvej. Kigger vi nu mod Tønder ser vi noget ret interessant!!! Da man elektrificerede banen her og stationen, så er der faktisk sat køreledninger op ad banen mod Tønder lige ud til begyndelsen af kurven her :-D
[image]
Og vender man sig om ser man ind over det ret imponerende kørelednings og skinneanlæg, der er ved denne station givet at så stor er Tinglev by jo heller ikke. Tinglev er (vel) bare den første regulære station før/efter grænsen, så den bruges vel til en del henstilling og toldbehandling af gods (er der det mere?) og så er der vist også en del togløb der starter/slutter her:
[image]
Se - DET blev en tur med Google Streetview ad "Træbanen".
Selv om der fældes træer for at kabelploven kan komme igennem, så skal der dæleme gøres meget før der kan køre tog der igen. Alle kobberkablerne er vel også stjålet i løbet af de 10 år?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af Svend, 22/9 2012, 01:14 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

Selv om der fældes træer for at kabelploven kan komme igennem, så skal der dæleme gøres meget før der kan køre tog der igen.

Ja, det kan du lige tro. Det meste af sporet (vi taler om skinnerne) stammer fra tysk tid og er slidt helt ned. Du skal fornye hele overbygningen (skinner, sveller, ballast) - og formentlig også det meste af det der ligger nedenunder.

--
Svend

En tur på træbanen ...

af Jens V, 22/9 2012, 11:47 (4452 dage siden) @ Svend

Ja, det kan du lige tro. Det meste af sporet (vi taler om skinnerne) stammer fra tysk tid og er slidt helt ned. Du skal fornye hele overbygningen (skinner, sveller, ballast) - og formentlig også det meste af det der ligger nedenunder.

Det er nu ikke helt rigtigt, Svend. Meget af det ligger ganske udmærket, med ikke-slidte skinner, omend det er klart, at den uhæmmede vegetation har ødelagt mange sveller.

Men Banedanmark skal generelt lære, at det ikke er alle tog, som kører med maksimal hastighed, vægt og akseltryk. Men behøver ikke at anlægge og vedligeholde alle baner efter en og samme norm: 160/180 km/t med 22,5 tons akseltryk!

:-)

En tur på træbanen ...

af Poul Andersen, 22/9 2012, 13:11 (4452 dage siden) @ Jens V

Dele af sporet mellem Tønder Øst og Jejsing blev efter pres fra Privatbanen Sønderjylland, udskiftet sidst i 90´erne, efter at banen havde været lukket i en kort periode. Herefter måtte der med 40 km/t. og 20 t. akseltryk igen køres på banen.
I 2001 blev hastigheden nedsat til kun 20 km/t og 18 t. akseltryk på hele strækningen p.g.a. dårlig svelletilstand flere steder. Kort tid efter blev et overkørselsanlæg i Tønder erstattet af et gadesignalanlæg med manuel tænd- og slukfunktion, således kørsel med énmandsbetjente rangértræk var slut.

- Så var banen "lagt død".

Det meste af sporet er ældre godt slidte 41 kg/m. skinner af tysk oprindelse.

Jeg er enig med Jens V i, at hastigheden ikke behøver at være 160- 180 km/t.,men hvis der skal køres gods, må kravet være 22,5 t. akseltryk, idet de fleste operatører i dag anvender lokomotiver med et akseltryk over 20 t., ligesom vognenes lastgrænse skal kunne udnyttes 100 %.

Noget helt andet er så, om der reelt er behov for genåbning af banen, idet Tønder siden aluminiumstogets ophør i 2005, ikke har genereret gods på jernbane.

mvh.
Poul.

En tur på træbanen ...

af Allan Støvring-Nielsen, 22/9 2012, 13:31 (4452 dage siden) @ Poul Andersen

Noget helt andet er så, om der reelt er behov for genåbning af banen, idet Tønder siden aluminiumstogets ophør i 2005, ikke har genereret gods på jernbane.

Som jeg forstår det er det også netop aluminiumstoget, der spøger igen. For der importeres vel stadig aluminium til Hydro i Tønder?

Samtidig er der en gruppe der ønsker persontrafik Tønder-Tinglev-Sønderborg. Sidstnævnte kan vel sammenlignes med persontrafik Slagelse-Næstved og det gik jo ikke så godt med at få den på skinner!

mvh, Allan

En tur på træbanen ...

af Tolpen, 22/9 2012, 13:46 (4452 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Som jeg forstår det er det også netop aluminiumstoget, der spøger igen. For der importeres vel stadig aluminium til Hydro i Tønder?

Samtidig er der en gruppe der ønsker persontrafik Tønder-Tinglev-Sønderborg. Sidstnævnte kan vel sammenlignes med persontrafik Slagelse-Næstved og det gik jo ikke så godt med at få den på skinner!

Alutoget spørger fra tid til anden, men sjældent ret konkret. Ift. køreplanen da toget ophørte med at køre, kan der i dag laves en plan via Bramming med 40 min ekstra buffertid, hvilket burde kunne dække de forsinkelser man er bange for at løbe ind i.

Hvis Tdr-Te skulle sættes i stand til passagertog er det store midler der skal anvendes, og så stort er passagergrundlaget altså ikke - det skal bemærkes at Tdr-Te-Sdb projektet heller ikke har synderlig lokal politisk opbakning. Pengene kan ganske enkelt bruges bedre på noget andet (ift passagertog)

Der snakkes også om eksport af biobrændsel fra Tdr til Tyskland (anlæg bygges måske om nogle år), men her er mængderne noget usikre.

Hvis Tdr-Te skal åbnes igen, er der krav fra Vejdirektorat/Tønder Kommune om at banens krydsning af Ringvejen ved Tønder skal ske ude af niveau.

...og ja: Det ville være rart med europæiske normer for vedligehold/åbning af "simple langsomme baner" :-)

T

En tur på træbanen ...

af Allan Støvring-Nielsen, 22/9 2012, 13:49 (4452 dage siden) @ Tolpen

Alutoget spørger fra tid til anden, men sjældent ret konkret. Ift. køreplanen da toget ophørte med at køre, kan der i dag laves en plan via Bramming med 40 min ekstra buffertid, hvilket burde kunne dække de forsinkelser man er bange for at løbe ind i.

Var der ikke noget med at man under den nylige ombygning af Bm-Tdr afkortede en del krydsningsspor, så de ikke længere er lange nok til at der kan holde et godstog af pæn længde?

mvh, Allan

En tur på træbanen ...

af Tolpen, 22/9 2012, 13:52 (4452 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Var der ikke noget med at man under den nylige ombygning af Bm-Tdr afkortede en del krydsningsspor, så de ikke længere er lange nok til at der kan holde et godstog af pæn længde?

Både og. Det giver ikke prooblemer ift kørsel med Alutog (der hvor sporene ikke er lange nok, kan Arriva blot ankomme først til krydsningen)

T

En tur på træbanen ...

af Poul Andersen, 22/9 2012, 14:36 (4452 dage siden) @ Tolpen

Aluminiumtoget kan vel stadig, som tidligere, køre på Tønderbanen i det tidsrum hvor der ikke er trafik på banen.

Mvh.
Poul.

En tur på træbanen ...

af Fysikeren, 22/9 2012, 14:50 (4452 dage siden) @ Poul Andersen

Ja, men der er problemer i den anden ende af turen, nemlig Grenaa. Banen derud kan kun klare et tog i timen, hvilket betyder, at godstoget skal køre derop den ene nat og først kan returnere natten efter, hvorefter lokomotivet står inaktivt hele dagen i Grenaa. Alternativt skal lokomotivet kører tomt frem og tilbage, heller ikke gratis. Dette var vist medvirkende til, at toget blev stoppet.

En tur på træbanen ...

af Poul Andersen, 22/9 2012, 16:15 (4452 dage siden) @ Fysikeren

Den model du nævner blev brugt tidligere af Vestbanen og fungerede upåklageligt.
Jeg kan hilse og at det ikke var en underskudsforretning, selv om MY´eren holdt på Grenaa Havn.
Det gik først galt, da den nye operatør begyndte at køre og lige skulle bruge lokomotivet til andet formål som trak ud tidsmæssigt, og dermed væltede hele køreplanen for toget, så kunden ikke modtog sit gods til tiden !.

Mvh.
Poul.

En tur på træbanen ...

af Allan Eriksen, 22/9 2012, 13:49 (4452 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Nej det er svært for folk at se muligheder i (nedlagte) baner eller baner der ikke bruges mere. Jeg kan bare se hvor mange protester der er i dette forum når man foreslår at bruge Gedserbanen for eksempel eller andre muligheder.

Venlig hilsen

Allan

En tur på træbanen ...

af Tolpen, 22/9 2012, 13:56 (4452 dage siden) @ Allan Eriksen

Nej det er svært for folk at se muligheder i (nedlagte) baner eller baner der ikke bruges mere. Jeg kan bare se hvor mange protester der er i dette forum når man foreslår at bruge Gedserbanen for eksempel eller andre muligheder.

Det er vel pengene og en knap så følelesladet tilgang, der mangler.

Hvis man antager at det koster 30 mio at få Tdr-Te op på en rimelig stand (40 km/t-22,5 tons akseltryk) er det nok lavt sat, men for samme penge kunne man udvide antallet af brugbare spor på Esbjerg Havn, få udvidet Taulov Kombiterminal til håndtering af told- og falrigt gods samt renovere sporet til Østhavnen i Aalborg. Alle tre forslag vil enkeltvis give mere trafik end der forventes på Tdr-Te.

T

En tur på træbanen ...sporets tilstand Tinglev-Tønder

af Svend, 22/9 2012, 14:57 (4452 dage siden) @ Jens V
redigeret af Svend, 22/9 2012, 15:28

Det er nu ikke helt rigtig Jens ;-)
En undersøgelse, der der er refereret til tidligere, nævner netop de tyske 41 eller 49 (eller 48) kg, som ligger over det meste af banen og er tatalt nedslidte (til langt over grænseværdierne). Om man kan tilpasse eventuelt brugbare sveller til dette skinneprofil, må andre svare på, men kan forestille mig, at en udveksling af skinnerne også vil medføre en udveksling af svellerne. Om ballasten kan renses og genbruges, ved jeg ikke om er undersøgt.

Denne rapport giver et meget godt billede af tilstanden på banen
http://www.bane.dk/db/filarkiv/8159/08%20Restbaner.pdf bl a side 6

Læs også Thomas Boberg Nielsens indlæg fra tidligere på året
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=18872

--
Svend

af Jens V, 22/9 2012, 16:32 (4452 dage siden) @ Svend

Det er nu ikke helt rigtig Jens ;-)
En undersøgelse, der der er refereret til tidligere, ....

Nu skal man jo passe på med at skrive noget i et offentligt forum, som kan have indflydelse på ens ansættelsesforhold, så jeg vil nøjes med at sammenligne undersøgelser af jernbaneinfrastruktur med statistik... :-)

Noget andet er så, at vi i dag rent jernbanemæssigt lever i en så (over?)reguleret verden, at genoptagelse af trafikken er ren utopi. Det, der skal til i signifikansvurderinger, hasard- og fareregistre, risikoanalyser, valideringer, assessorvurderinger, helbredsgodkendelser, uddannelseskrav og meeeeeget mere, overgår såmænd nok udgiften til sporrenoveringen... Især hvis nogen - som det vist er tilfældet - arbejder på (også) at trille med en lille skinnebus-lignende sag mellem Tønder og Sønderborg.

Nej, det har EU og nærmeste omegn gjort ganske umuligt.

af Svend, 22/9 2012, 17:56 (4452 dage siden) @ Jens V

Ganske vist ligger undersøgelsen på Banedanmarks hjemmeside, men her er der da trods alt tale om et (formentlig) uvildigt rådgivende ingeniørfirma, der har foretaget en undersøgelse og en vurdering. Hvis nogen ønsker en "second opinion" (om sporet fortsat kan anvendes eller ej) er er det jo bare om at komme i gang, men skinnerne har ligget der i mere end 100 år, så man vist roligt sige, at de har været langtidsholdbare. Alting får dog en ende :-)

--
Svend

En tur på træbanen ...

af Lars Kongshøj, 22/9 2012, 19:16 (4452 dage siden) @ Michael Deichmann

Og vender man sig om ser man ind over det ret imponerende kørelednings og skinneanlæg, der er ved denne station givet at så stor er Tinglev by jo heller ikke.

Det er vel ikke så underligt når Tinglev er forgreningsstation med spor i 4 retninger.

Tinglev er (vel) bare den første regulære station før/efter grænsen,

Hvad går at Padborg ikke er en regulær station?

Den har utalligt mange gange flere spor, drejeskive, tre haller og er vist også "lokomtivfører-depot" (kender ikke det rigtig ord for hvor lokoførere starter og slutter.

Se spordiagrammer for stationerne her:
http://dk.trackmap.net/j

så den bruges vel til en del henstilling og toldbehandling af gods (er der det mere?)

Finder det ikke sted i Padborg?

og så er der vist også en del togløb der starter/slutter her:

Hvilke?

Mvh. Lars

En tur på træbanen ...

af KimC, 22/9 2012, 22:13 (4451 dage siden) @ Lars Kongshøj

så den bruges vel til en del henstilling og toldbehandling af gods (er der det mere?)

Finder det ikke sted i Padborg?

Tinglevs opgave i dag er overgangsstation mellem to enkeltsporede baner og doppeltspor (vekselspor). Den tredie enkeltsporede bane, den til Tønder er i dag blot et sporskifte i et togvejsspor, hvor der før ombygningen var togvejsmuligheder mod Tønder fra alle perronspor.
Hvis der er en pukkel i Padborg , eller den enkeltsporede bane til Padborg ikke kan tage et forsinket godstog, kan det ske at der ryger et godstog ind og vente i Tinglev.
Det eneste man mærker til grænsen i Tinglev i dag, er de internationale tog, men dem kan man jo også se på andre stationer på banen.

Hvilke?

Det stoppede med Mærsk toget, og JF toget der i Tinglev formelt skiftede status.

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2012, 22:45 (4451 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvilke?

Jeg har en tysk kollega der en overgang var til møde i Brøndby en gang om ugen. Han bor i Slesvig og kørte i bil til Tinglev og tog toget derfra. Når jeg spurgte hvorfor han ikke stod på i Tyskland, for eksempel i Flensborg, (jeg mente at togene kom fra Hamborg) var svaret at det tog der passede startede i Tinglev. Og når du siger lokomotivførerdepot, så mener jeg faktisk at have set noget i den retning i netop Tinglev og jeg husker at det undrede mig fordi det netop ikke var ved grænsen men en gang længere inde. Padborg er jo grænsestationen.

Men jeg skal ikke kloge mig baseret på løse formodninger.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En tur på træbanen ...

af Lars Kongshøj, 22/9 2012, 22:55 (4451 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvilke?

Jeg har en tysk kollega der en overgang var til møde i Brøndby en gang om ugen. Han bor i Slesvig og kørte i bil til Tinglev og tog toget derfra. Når jeg spurgte hvorfor han ikke stod på i Tyskland, for eksempel i Flensborg, (jeg mente at togene kom fra Hamborg) var svaret at det tog der passede startede i Tinglev. Og når du siger lokomotivførerdepot, så mener jeg faktisk at have set noget i den retning i netop Tinglev og jeg husker at det undrede mig fordi det netop ikke var ved grænsen men en gang længere inde. Padborg er jo grænsestationen.

Tror ikke bare at mente det var lettere fordi der var direkte tog fra Tinglev. Men de starter jo i Sønderborg.

Lokofører kunne sagtens ligge i Tinglev, det ligger jo praktisk ift Sønderborg og også Padborg. Jeg kan ikke huske det.

Mvh Lars

En tur på træbanen ...

af KimC, 23/9 2012, 11:24 (4451 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tror ikke bare at mente det var lettere fordi der var direkte tog fra Tinglev. Men de starter jo i Sønderborg.

Lokofører kunne sagtens ligge i Tinglev, det ligger jo praktisk ift Sønderborg og også Padborg. Jeg kan ikke huske det.

Mvh Lars

Der skiftes jævnligt lokofører i Tinglev. Mon der er tale om en misforståelse derhen at der er lokoførerture der starter og stopper i Tinglev?

En tur på træbanen ...

af Poul Andersen, 23/9 2012, 12:43 (4451 dage siden) @ KimC

Mvh Lars

Der skiftes jævnligt lokofører i Tinglev. Mon der er tale om en misforståelse derhen at der er lokoførerture der starter og stopper i Tinglev?

Absolut ikke en misforståelse, idet DSB netop har lokomotivførerdepot i Tinglev.

Mvh.
Poul.

En tur på træbanen ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/9 2012, 14:12 (4451 dage siden) @ KimC

Nej, det er mig der er løbet med en halv vind.

Jeg har ikke haft styr på toglinierne i Sønderjylland og vidste ikke bedre end at alle tog på de kanter kom sydfra. Jeg husker også fra de tidlige IC3 dage at DSB nu kørte til/fra Hamborg og ikke noget med at skifte lokomotiv ved grænsen mm. At man efter Tinglev også kan dreje af og til Sønderborg var jeg ikke lige opmærksom på.

Tog med stop i Høje Tåstrup starter så åbenbart i Sønderborg og så kan min kollega køre de 20-30km. til Tinglev og stå på der. Jeg har aldrig (før nu) sat mig ind i hvorfor det var sådan og jeg var sådan set også mest imponeret over at han valgte toget frem for den typiske løsning at flyve - men toget var faktisk hurtigere/lige så hurtigt og så kunne han arbejde hele vejen. Det kniber i fly - mest fordi man skal skifte transportmiddel så mange gange (bil/taxa, vente i lufthavn/stå i kø, 30-45 min. i fly - heraf 2 x 10 min hvor man ikke må tænde sin PC, lufthavn, taxa.).

Men lad os stoppe her i denne tråd - vi er kommet lidt langt væk fra Tønder-Tinglev.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak