Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbane til Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2012, 12:39 (4552 dage siden)

I denne tråd skrev Niels Munch bl.a.:

Ingen ved åbenbart noget konkret, men "gode idéer" findes øjensynligt i hobetal :-D .

Den omtalte statusrapport (?), modtaget i Transportudvalget 23.02.2012, kan ses her: http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/bilag/233/1083962.pdf .

..... og om emnet siger den:

"Bedre forbindelser til lufthavnene
Der anlægges i disse dage en motorvej til Sønderborg, som vil forkorte rejsetiden til
Sønderborg lufthavn fra et stort opland iSønderjylland og Nordtyskland.

Samtidig undersøges grundlaget for bedre vej- og banebetjening af lufthavnene:

• Baneforbindelse til Billund lufthavn
• Baneforbindelse til Aalborg lufthavn
• Motorvej til Tirstrup lufthavn"

Der foreligger nu noget konkret for så vidt angår jernbane til Aalborg Lufthavn, idet der er udkommet et udkast til en forundersøgelse:

http://www.aalborgkommune.dk/_controls/PageLayoutsControls/Pdf.aspx?pdfnavn=17119293.PD...

Af en eller anden grund kan jeg ikke finde udkastet til forundersøgelse på hverken Banedanmarks, Trafikstyrelsens eller Transportministeriets hjemmeside. Men det kan andre mon?

Og så undrer det mig, at udkastet til forundersøgelse åbenbart ikke er af nyere dato (dateret november 2011) og at jeg ikke tidligere har været opmærksom på det. Og så vidt jeg kan se, har udkastet til forundersøgelse heller ikke tidligere været nævnt her i forum.

Nå, men nu foreligger udkastet til forundersøgelse og alle våde pubertetsdrømme om linieføring m.v. er beskrevet.

Selv blev jeg opmærksom på forundersøgelsesudkastet, fordi nogle politikere i dagens udgave af Nordjyske Stiftstidende er begyndt at interessere sig for "sagen" (der i øvrigt er fyldigt omtalt i den trykte udgave af dagens Nordjyske Stiftstidende).

Og så skal vi da ikke glemme, at der faktisk tidligere har været jernbane til Aalborg Lufthavn:

[image]

Tracéen er i øvrigt intakt, men var kun anlagt til enkeltspor.

Og afslutningsvist anføres, at der oprindeligt var tale om et sidespor på fri bane. Så når jeg engang får tid, vil der blive skrevet lidt på www.sidesporpaafribane.dk, idet jeg har fundet en del sagsakter på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 14/9 2012, 14:49 (4552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- Jamen vil det ikke være oplagt at togene med endestation på Lindholm fik ny endestation på Aalborg Lufthavn? - og det vil da også være oplagt at Aalborg Nærbane som kører ml. Skørping og Lindholm ender derude, måske skulle den militære og den civile lufthavn "dele" en sporforbindelse og så grene af til hver af dem.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af L.H. Jensen, 14/9 2012, 17:26 (4552 dage siden) @ mhv_vsvt

- Jamen vil det ikke være oplagt at togene med endestation på Lindholm fik ny endestation på Aalborg Lufthavn? - og det vil da også være oplagt at Aalborg Nærbane som kører ml. Skørping og Lindholm ender derude, måske skulle den militære og den civile lufthavn "dele" en sporforbindelse og så grene af til hver af dem.

Øhhhh ... - hvad forestiller du dig lige, at den "militære lufthavn" skulle bruge sporforbindelse til?
;-)

Mvh
LHJ

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Steven Nkolajsen @, 14/9 2012, 18:37 (4552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

;-) Det er tankevækende , nu togtrafikken er ved at så blive god , at man pt. visse steder kan udkonkurrer lufttrafikken (i øjeblikket kun indrigs ).
Og man nu vil lægge spor til disse provins lufthavne som i årevis har kunnet klare sig med vejtrafik.
Måske kunne pengene anvendes til mere gavn for flere , og skabe større miliømæssig
gevinst end belønne den skræntene luftfart.;-) ;-) :-)

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Jimbow, Ballerup, 15/9 2012, 12:03 (4551 dage siden) @ Steven Nkolajsen

Bare fordi man har lavet en undersøgelse af en ny baneforbindelse, betyder det jo ikke at man også bygger den ;-)

Når nu den samfundsøkonomiske beregning viser at der er en negativ nettonudtidsværdi og den interne rente er under 5%, er det nok ikke den bane man prioriterer højest i øjeblikket.
Men det er sikkert fordi der er alt for få passagerer der vil bruge den, at det ikke kan betale sig. Måske hvis der opføres noget erhvervsbyggeri ved lufthavnen kan regnskabet blive bedre, men der skal sikkert ret mange passagerer til før det kan betale sig...

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Ullerik, 2/11 2012, 16:55 (4503 dage siden) @ Steven Nkolajsen

;-) Det er tankevækende , nu togtrafikken er ved at så blive god , at man pt. visse steder kan udkonkurrer lufttrafikken (i øjeblikket kun indrigs ).
Og man nu vil lægge spor til disse provins lufthavne som i årevis har kunnet klare sig med vejtrafik.
Måske kunne pengene anvendes til mere gavn for flere , og skabe større miliømæssig
gevinst end belønne den skræntene luftfart.;-) ;-) :-)

Der bør laves spor til Aalborg Lufthavn, evt med endestation, hvis politikerne da ikke vil lave en forlægning af sporet til støtte for erhvervslivet i Vendsyssel.. Ingen lufthavne kan klare sig særligt godt uden jernbanen. Tænk hvordan det ville have gået Kastrup lufthavn uden statsstøtten til jernbanen, øresundsbroen og metroen. Selvfølgelig bør der investeres i en forlægning af sporet eller et stikspor fra lindholm til lufthavnen.
Godt at EU forbød den danske stat, at Kastrup skulle have eneret på udenrigsruter i 72, så de fleste danskere også kan komme med udenrigsfly uden at køre helt til Sjælland.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 14/9 2012, 19:29 (4552 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De regner med fem tog pr. time og retning over fjorden. Hvor realistisk er det i praktis?

Avatar

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2012, 19:37 (4552 dage siden) @ Fysikeren

De regner med fem tog pr. time og retning over fjorden. Hvor realistisk er det i praktis?

Hmmm.....mellem Aalborg station og broen over Limfjorden er der SU- og U-signaler i nordgående retning og I- og SI-signaler i sydgående retning. Så flaskehalsen = enkeltsporet strækning er vel ca. 1.500 meter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Lars Kongshøj, 16/9 2012, 04:51 (4550 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De regner med fem tog pr. time og retning over fjorden. Hvor realistisk er det i praktis?


Hmmm.....mellem Aalborg station og broen over Limfjorden er der SU- og U-signaler i nordgående retning og I- og SI-signaler i sydgående retning. Så flaskehalsen = enkeltsporet strækning er vel ca. 1.500 meter.

Har man tænkt sig at genanlægge "flaskehalsen"?

Hvis nogen ved noget om den nye Limfjordsbro, start gerne en tråd om det.

Mvh. Lars

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Krabsen, 16/9 2012, 08:33 (4550 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvilken 'ny Limfjordsbro'?

Tænker du på jernbanebroen, så er der tale om en udskiftning af den beskadigede broklap.

Tænker du på '3. Limfjordsforbindelse' så er der tale om en motorvejsforbindelse uden forbindelse med baner.

Avatar

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2012, 09:26 (4550 dage siden) @ Krabsen

Tænker du på jernbanebroen, så er der tale om en udskiftning af den beskadigede broklap.

...og der er ikke rigtigt nogen grund til at starte en ny tråd om den, for der var flere da påsejlingen skete og der kom vi til sidst også ind på at man laver en fuldstændig genopbygning af den beskadigede klap - med nitter og hele svineriet.

Her er den centrale tråd og her specifikt et indlæg, der henviser til BDKs pressemeddelelse om valg af entrprenør og metode.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Svend, 15/9 2012, 09:00 (4551 dage siden) @ Fysikeren

De regner med fem tog pr. time og retning over fjorden. Hvor realistisk er det i praktis?

Så skal man begynde at kigge at at anlægge banen dobbeltsporet så langt som muligt og i hver fald helt ud til Lufthavnen (jeg går ud fra, at man ser på en løsning, hvor Lufthavnen også har dirkte forbindelse til det øvrige jernbanenet i Vendsyssel). Desuden skal man kigge på at få nedlagt den store overkørsel i Nørresundby, d.v.s. erstatte den med en bro. Skal der elektrificeres til Aalborg, skal denne fortsætte til Lufthavnen, hvis der skal køre IC-tog (eller elektriske regionaltog) helt derud.

Og noget helt andet: 2x5 tog i timen giver vist ikke meget plads til skibstrafikken .......

--
Svend

Avatar

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/9 2012, 01:33 (4551 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Så vidt jeg husker har der i et stykke tid rumsteret luftige tanker om muligheden for letbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn fra Aalborg Station, via Jernbanebroen og Lindholm Station.
Dette i forbindelse med og som mulig forlængelse af en eventuel letbane ud til Aalborg Øst, som erstatning/supplement for bybumlebus linie 2, der altid er overpropfyldt om morgenen og om eftermiddagen.
Sidstnævnte letbaneplaner kan der læses mere om på NT's hjemmeside, og vi behandlede også emnet i denne tråd.
Der har også været muligvis ligeså luftige tanker/planer om at bøje Vendsysselbanen lidt, så den passerer Aalborg Lufthavn, hvilket der kunne være god fornuft i, idet der er en del trafik til/fra Aalborg Lufthavn og henholdsvis Hjørring og især Frederikshavn.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 15/9 2012, 02:37 (4551 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Der har også været muligvis ligeså luftige tanker/planer om at bøje Vendsysselbanen lidt, så den passerer Aalborg Lufthavn, hvilket der kunne være god fornuft i, idet der er en del trafik til/fra Aalborg Lufthavn og henholdsvis Hjørring og især Frederikshavn.

Dette kommer undersøgelsen ind på.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 08:34 (4551 dage siden) @ Fysikeren

Interessant at der her de senere år dukker planer op om mere skinnetrafik. For en del år siden der var det kun busser der blev talt om og bedre fremkommelighed for dem, busprioritering. Nu er der tale om der skal være letbaner.

Hvis man vil f.eks have bygget letbane i Ålborg, syntes jeg man bør købe materiel der både vil kunne køre på det almindelige banenet og et eventuelt nyt letbanenet for eksempel Kassel,Karlsruhe,Saarbrücken og efterhånden også andre steder.

Venlig letbanehilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af UTJ, 15/9 2012, 08:43 (4551 dage siden) @ Allan Eriksen

Interessant at der her de senere år dukker planer op om mere skinnetrafik. For en del år siden der var det kun busser der blev talt om og bedre fremkommelighed for dem, busprioritering. Nu er der tale om der skal være letbaner.

Hvis man vil f.eks have bygget letbane i Ålborg, syntes jeg man bør købe materiel der både vil kunne køre på det almindelige banenet og et eventuelt nyt letbanenet for eksempel Kassel,Karlsruhe,Saarbrücken og efterhånden også andre steder.

God pointe. Men mht. Aalborg Lufthavn må et jernbaneanlæg have som første prioritet at skaffe opland til lufthavnen. Og det er jo ikke umuligt med den rigtige og integrerede løsning at man kan skaffe rejsende med tog til den helt nede fra Randers. En snæver Aalborg-løsning med lokal-letbane er nok ikke det optimale.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 08:55 (4551 dage siden) @ UTJ

Jeg skulle nok også have skrevet at der er noget med en buslinie eller flere i Ålborg der er meget overfyldte og jeg tænker mig at hvis de begynder at lave en letbane til aflastning af bussen kunne man måske lade letbanen indgå i en større helhed og en af endestationerne kunne så være Ålborg Lufthavn. Selvfølgelig skal også resten af banenettet omkring Ålborg inddrages i dette. Hobro Ålborg Lindholm Ålborg lufthavn Hjørring og måske længere ud end nævnt her.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Svend, 15/9 2012, 09:14 (4551 dage siden) @ Allan Eriksen

..... letbanen indgå i en større helhed og en af endestationerne kunne så være Ålborg Lufthavn. Selvfølgelig skal også resten af banenettet omkring Ålborg inddrages i dette. Hobro Ålborg Lindholm Ålborg lufthavn Hjørring og måske længere ud end nævnt her.

Letbaner (altså moderne sporvogne) og hurtigkørende fjern- og regionaltog er ikke noget heldigt mix. Lad letbaner blive i deres egen tracé (som for den sags skyld gerne må være en "overdraget" jernbanestrækning") men gør det muligt at komme hurtigt fra Hobro og Hjørring til Aalborg - med en ordentlig komfort og gerne hurtigere end i dag - for det er måden at tiltrække passagerer til toget.

--
Svend

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 09:20 (4551 dage siden) @ Svend

Jeg tror ikke det ville være et uheldigt mix, men jeg vil anbefale de tager ud og kiggger i Europa hvad man har gjort her.

De behøver ikke tage til Amerika eller Asien for at se der.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Svend, 15/9 2012, 09:50 (4551 dage siden) @ Allan Eriksen

Hvis du kan få et letbanetog til at køre hurtigere end 100-120 km/t og forsyner det med nogle ordentlige sæder, kan vi tale om det, men et letbanetog er nu en gang et transportmiddel som er beregnet til transportere passagerer over forholdsvis korte afstande (og det er ikke fra Frederikshavn til Aalborg) med mange stop og helt ind i byens centrum som almindelige sporvogn. Alene bare betegnelsen letbane .....

--
Svend

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 10:11 (4551 dage siden) @ Svend

Jeg tænker nu på den foreslåede letbane fra Ålborg Øst og måske andre steder, at de køber materiel der kan køre ind på det almindelige banedanmark net. Hvis det er fra Randers eller Frederikshavn må vi jo nødvendigvis nok have lidt mere konventionelt materiel,hvad type vil jeg afholde mig fra at tænkepå. jeg havde vist ikke udtrykt mig ordentligt i det tidligere indlæg.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 20:20 (4550 dage siden) @ MYMXnord

Tak for info, meget interessant artikel, så må vi se hvordan den bliver behandlet inde i Borgen,
at det ikke bare bliver pæne ord. Men jeg ved godt at der er garanteret masser af forslag der burde indføres også på det kollektive trafik område, men jeg syntes dette er en god sag.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Svend, 15/9 2012, 20:59 (4550 dage siden) @ MYMXnord

Vi må blot håbe på, at lufthavnsdirektøren også er opmærksom på, at en (stor) del af hans kunder kommer nordfra. De skal vel ikke skifte tog på Lindholm station for at komme videre til lufthavnen?

--
Svend

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 15/9 2012, 21:16 (4550 dage siden) @ Svend

Dersom strækningen forlægges i en kurve bliver det ikke noget problem men kan også udformes på en anden måde, at man laver en skarp kurve ind i en sækbanegård og en kurve ud igen.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Casper @, 16/9 2012, 02:01 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

bøje Vendsysselbanen lidt, så den passerer Aalborg Lufthavn

Jeg er yderst skeptisk over for at bøje baner lidt, da jeg mener en baneforbedring aldrig må have væsentlig længere rejsetid til følge.

Alternativet er at folk nordfra skal skifte på Lindholm for at komme til lufthavnen. Her ville det have været smart med en midtliggende perron på Lindholm. Men stationen kan ombygges for et beskedent beløb i forhold til at bøje Vendsysselbanen.

Hvis vendelboerne skal foretage togskifte så vil mange måske vælge bilen til lufthavnen, men det er bedre end at de vælger bilen når de pendler til Ålborg. Jeg tror nemlig at mange flere pendler til Ålborg by end de lejlighedsvise ture til lufthavnen.

Man kan sikkert regne på det hvis man kender trafiktallene.

Dersom strækningen forlægges i en kurve bliver det ikke noget problem men kan også udformes på en anden måde, at man laver en skarp kurve ind i en sækbanegård og en kurve ud igen.

Forlægning af Vendsysselbanen med sækstation var vist en af de oprindelige idéer (som den ene mulighed, hvor en stikbane var den anden mulighed).

Den eneste situation, hvor en forlægning via lufthavnen ville være rimelig, var hvis man har to tog pr. time på Vendsysselbanen - hvoraf det ene kører via lufthavnen og det andet ikke betjener lufthavnen. Men så skal man bevare den gamle banestump mellem Lindholm og Voerbjerg, det vil man nok ikke.

Med fem tog i timen hver vej, så kan broen vist ikke undgå at blive en flaskehals ved forsinkelser. Det kunne være godt hvis man havde haft en færdig plan for en dobbeltsporet Limfjordsbro i skuffen, som man var parat til at bygge i tilfælde af påsejling. Før eller siden skal den vel opgraderes til dobbeltspor. Limfjordsbroen er lavere i den nordlige ende, så den kunne samtidig hæves og føre frem til en bro over Thistedvej.

Det er selvfølgelig mange idéer som jeg i bagklogskabens lys kritiserer de kære trafikplanlæggere for at have glemt. Men jeg mener nu man kunne have tænkt dem ind fra starten, allerede da man anlagde Lindholm station. En trinvis plan for nærbane, lufthavnsbane, dobbeltspor, ny jernbanebro, letbane.

Avatar

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2012, 09:14 (4550 dage siden) @ Casper

Hvis vendelboerne skal foretage togskifte så vil mange måske vælge bilen til lufthavnen, men det er bedre end at de vælger bilen når de pendler til Ålborg. Jeg tror nemlig at mange flere pendler til Ålborg by end de lejlighedsvise ture til lufthavnen.

Jeg har set det nævnt flere gange at togskifte er tæt på katastrofer af nationalt omfang.

Indrømmet - det er ikke mig der slider sæderne i togene, men netop til lufthavnen - godt nok i Kastrup - har jeg fundet at brug af toget til at komme til og fra Lufthavnen er en rigtig god og billig løsning. Dette til trods for at jeg skal skifte MINDST 3 gange, men hvert skifte er ganske kort - ca. 5 minutter hvert sted (når det kører efter planen hvad det jo som regel gør).
Jeg er godt klar over at forholdene i Aalborg er anderledes, men jeg tror nu at mange vil have det bedre med at deres bil holder hjemme i carporten (så der ser beboet ud) end på langtidsparkering ved Lufthavnen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 16/9 2012, 09:35 (4550 dage siden) @ Michael Deichmann

Kun lige et par bemærkninger, Casper nævner at man skulle have tænkt på det da man lavede Lindholm station, men hvis jeg husker rigtig var man dengang fra politisk side ikke så venlig stemt ved at bruge ret mange penge på kollektiv trafik og egentlig tror jeg ikke det betyder ret meget i tid for at køre forbi lufthavnen, men okay måske vil flertallet af passagerer sige at det gider de ikke.

Til Michael det er godt at du bruger toget, når du skal til lufthavnen, bliv ved med det. Og så vil jeg give dig ret i at for mange folk er det en katastrofe hvis de skal skifte tog. jeg tænker tit på at før i tiden skulle de fleste mennesker hvis ikke de kørte mod Århus eller Ålborg/Frederikshavn, de skulle skifte i Fredericia, ja det var jo sådan og alle mennesker kom til deres distination.

Selvfølgelig er det rart med at man stiger på et sted og man kommer frem uden for meget løben frem og tilbage på perroner/trapper o.s.v. men vi klarer den jo nok.

Venlig hilsen

Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af per. v @, 16/9 2012, 09:47 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

Til Allan og jer andre

Ja det er rigtigt at de fleste skiftede i Fradericia. Men dengang var der noget der hed "Indskrivning af rejsegods, läs; bagage. Det er jo ikke alle der kan klare togskifte med begge händer i lommerne.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Allan Eriksen, 16/9 2012, 09:56 (4550 dage siden) @ per. v

Kan ikke lade være med min slutbemærkning, indskrevet rejsegods, det var jo faktisk slut med indførelsen af K74, Jeg ved godt at det er ikke alle mennesker der kan nøjes med at have en rejsetaske med, men jeg har ikke ellers noget bud på hvordan vi kan løse det med Ålborg Lufthavn, Jeg tror stadig på, at hvis ingen skal skifte tog, for eksempel på Lindholm station, så må banen ligge i en kurve for togene nord syd i Vendsyssel. Hvis bussen i Vendsyssel er bedre for dem der skal til lufthavnen så er det måske den bedste løsning???

Venlig hilsen og god søndag til alle


Allan

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af per v @, 16/9 2012, 09:37 (4550 dage siden) @ Michael Deichmann

OK, sikke en debat. Herligt.

Skal den snart private? nordjyske bane til Aalborg lufthavn, er det eneste logiske at flytte traceén mod vest, i gå afstand fra terminalen.

Hvorfor önskes bane til lufthavnen? Lige nu körer som et 2-årigt forsög, körer alle regional busser forbi lufthavnen fra Thy og Vendsyssel.(hver time) Så nu giver det mulighed for at sätte bilen hjemme, måske sälge bil 2.

Iövrigt må det konstateres at passagerantallet er faldet grundet Cimber´s konkurs.

Hvad gör passagererne så når de skal til Kbhvn. Toget? nej, nej det har DSB ödelagt med togskifte i Aalborg og extrem lang rejsetid. Näh, vi tager bilen, 4 timer og 30 minutter fra Hjörring til hovedstaden. Hvad ellers?, Joh gerne tog, men så skal det väre uden togskifte, ...Fly, endnu bedre, men så skal prisen ned, läs; afgifterne ned.
På en flyvebillet enkelt til Kbhvn, er 280 kr afgifter af forskelligart... fedt for staten mfl.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Ullerik, 2/11 2012, 16:58 (4503 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der bør laves spor til Aalborg Lufthavn, evt med endestation, hvis politikerne da ikke vil lave en forlægning af sporet til støtte for erhvervslivet i Vendsyssel.. Ingen lufthavne kan klare sig særligt godt uden jernbanen. Tænk hvordan det ville have gået Kastrup lufthavn uden statsstøtten til jernbanen, øresundsbroen og metroen. Selvfølgelig bør der investeres i en forlægning af sporet eller et stikspor fra lindholm til lufthavnen.
Godt at EU forbød den danske stat, at Kastrup skulle have eneret på udenrigsruter i 72, så de fleste danskere også kan komme med udenrigsfly uden at køre helt til Sjælland.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Svend, 2/11 2012, 19:14 (4502 dage siden) @ Ullerik

Skal Aalborg Lufthavn så både have sporforbindelse nordfra og sydfra?

--
Svend

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 2/11 2012, 19:17 (4502 dage siden) @ Svend

Der blev lavet en rapport om undersøgelser af både stikbane og forlægning af den eksisterende bane via lufthavnen. Rapporten slår klart fast, at en stikbane er den bedste løsning.

Jernbane til Aalborg Lufthavn

af Erik Kjærgaard, 2/11 2012, 20:10 (4502 dage siden) @ Svend

Forhåbentlig ikke.
Og heller ikke øst- eller vestfra.
Det er simpelthen en død sild. Så hold jer fra den. Den stinker:-(

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak