Hvor og især hvad? (Billedegætterier)
Det er stort set korrekt som Claus Clausen skriver.
Billedet er taget hos Brand- og redningsskolen i Korsør (mellem Korsør og Slagelse)
De har en stump tunnel stående på jorden. Den er nøjagtigt magen til den rigtige tunnel og bliver brugt til øvelser.
Alle der på nogen måde skal have noget med Storebæltstunnelen at gøre i forbindelse med deres job skal igennem en øvelse med jævne mellemrum.
Jeg er lokomotivfører og billedet er taget da den øvelse jeg var med til netop var overstået.
Som der bliver skrevet er vognkassen en Svensk Y2 "Kustpilen"
Dette togsæt blev totalskadet ved en tragisk ulykke i 2004 hvor det ramte en stor lastbil med anhænger fuld at træpiller.
Lastbilchauføren talte i telefon og overså bommene og blev derved blevet fanget i overkørslen da bommene gik ned og i stedet for at træde speederen i bund og knække bommen og køre væk, gik chauføren ud for at prøve at løfte bommen...!?!
Det mislykkedes og kom til at koste lokomotivføren og en pass.rejsende lokomotivfører livet og gav 14 måneder bag tremmer til lastbilchaufføren.
Se her: http://www.expressen.se/nyheter/2-doda-och-47-skadade-i-tagolyckan/
Og her er rapporten: http://www.havkom.se/virtupload/reports/111403890_rj2006_01.pdf
Togsættet blev solgt som skrot til DSB sammen med andre Kustpilen-sæt som DSB renoverede og i dag har i drift som IC3 sæt 93, 94, 95 og 96
Den ubeskadiget ende-vogn fra sættet blev renoveret og brugt til IC3 sæt 37 der fik sin ene ende smadret i Soderup ulykken i 2009
Jeg ved ikke hvor mellemvogen er, måske står den stadig i Århus.
Og den smadrede ende-vogn blev solgt til brand- og redningsskolen i Korsør.
Vognkassen var tømt da Brand- og redningsskolen købte den, det var faktisk kun skroget. Derfor har skolen så købt sæder fra en Bn vogn og sat dem ind i vognkassen. De har også fået lys i og en mellemdør til at virke nogenlunde med et hjemmelavet system og yderdørerne er helt manuelle som i "giv dem et skub og de flagre op og i..."
I den ende vognkassen er smadret er førebordet og de første par meter væk, men resten er der endnu. Man skal bukke sig for at komme igennem for krøllet metal og kabler der dingler. Man kan i denne ende gå over i en halv gammel postvogn, som jeg intet ved om. De har selv skået postvognen over for at det kunne være i tunnelen.
Men det er en sjov blanding på billedet.
En IC3 som ikke er en rigtig IC3 og med sæder fra en Bn vogn og det hele står i Storebæltstunnelen som ikke er den rigtige tunnel...
Ha' en go' dag.
Henrik