Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Altona-Kiel 1844 (Generelt)

af Langelandsbanen, 12/9 2012, 11:09 (4489 dage siden)

Hej

Altona - Kiel var jo den første Jernbane i det danske Monarki.

Men hvilket lokomotiv var så det definitive første i Danmark?, normalt siger vi jo det var Odin, men da banen til kiel åbnede 3 år før København-Roskilde må der jo have været noget i Kiel før det.

Jeg har ledt med lys og lygte men har ikke kunnet finde noget, håber at i kan hjælpe :-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Altona-Kiel 1844

af Niels Munch, 12/9 2012, 11:17 (4489 dage siden) @ Langelandsbanen

Altona - Kiel var jo den første Jernbane i det danske Monarki.

Men hvilket lokomotiv var så det definitive første i Danmark?, normalt siger vi jo det var Odin, men da banen til kiel åbnede 3 år før København-Roskilde må der jo have været noget i Kiel før det.

Jeg har ledt med lys og lygte men har ikke kunnet finde noget, håber at i kan hjælpe :-)

Hej,

Har du prøvet at se her:

http://www.lokomotive.de/lokomotivgeschichte/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text2.htm

... det er nok et opslag værd.

M.v.h.
Niels

Altona-Kiel 1844

af Niels Munch, 12/9 2012, 12:00 (4489 dage siden) @ Niels Munch

At Odin var det første lokomotiv i Danmark, er nok det korrekte.

For med undtagelse af et tiårigt intermezzo under og umiddelbart efter Napoleonskrigene var Holsten altid formelt en del af en tysk statsdannelse el. statsforbund. Først af det løst opbyggede Tysk-Romerske Rige indtil dets opløsning i 1806, og derefter af Det Tyske Forbund fra 1816.

Men den danske konge havde arvet de hertugelige rettigheder til hertugdømmet Holsten.

Lokomotiverne ved Altona-Kiel banen er da heller ikke behandlet i William Bay's storværk om de danske damplokomotiver, da banen således ansås som tysk.

M.v.h.
Niels

Altona-Kiel 1844

af AVZ, 12/9 2012, 14:42 (4489 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotiverne ved Altona-Kiel banen er da heller ikke behandlet i William Bay's storværk om de danske damplokomotiver, da banen således ansås som tysk.

William Bay har faktisk 6½ side om de Slesvigske baner (side 49 - 56)

Allan

Altona-Kiel 1844

af Niels Munch, 12/9 2012, 15:01 (4489 dage siden) @ AVZ

William Bay har faktisk 6½ side om de Slesvigske baner (side 49 - 56)

Ja, men præcis vedr. Altona-Kiel, hvorom dette emne jo handler, skriver Bay:

"Den første jernbane på den jyske halvø var den i 1844 åbnede holstenske bane: Altona-Kiel, som i 1845 fik en sidelinie fra Neumünster til Rendsborg. Denne banes officielle navn var "König Christian des Achten Ostseebahn", i almindelighed kaldet Altona-Kiel Eisenbahn. Den var naturligvis helt tysk og vil derfor ikke blive behandlet her. Man må erindre sig, at hertugdømmet Holsten med Altona kun rent juridisk hørte under den danske krone."

Det var den holstenske bane. Herefter behandler Bay de slesvigske baner, hvor den første åbnede i 1854, og disses lokomotiver.

Lekture om Altona-Kiels lokomotiver fra 1844 må du f.eks. finde i det link, jeg indledte med.

M.v.h.
Niels

Altona-Kiel 1844

af Allan Eriksen, 12/9 2012, 15:11 (4489 dage siden) @ Niels Munch

Undskyld hvis jeg drager paralel til vore dage men er linieføringen på den nuværende AKN bane ligesom dengang?

Venlig hilsen

Allan

Altona-Kiel 1844

af L.H. Jensen, 12/9 2012, 15:21 (4489 dage siden) @ Allan Eriksen

Undskyld hvis jeg drager paralel til vore dage men er linieføringen på den nuværende AKN bane ligesom dengang?

Venlig hilsen

Allan

Næ, de to baner har ikke noget med hinanden at gøre, selvom de begge forbinder Hamburg og Neumünster - banen fra 1844 er "hovedbanen", mens AKN er en privatbane med en anden (og nogle ville måske endda sige mere direkte) linieføring.

Mvh
LHJ

Altona-Kiel 1844

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 12/9 2012, 16:23 (4489 dage siden) @ L.H. Jensen

Undskyld hvis jeg drager paralel til vore dage men er linieføringen på den nuværende AKN bane ligesom dengang?

Venlig hilsen

Allan


Næ, de to baner har ikke noget med hinanden at gøre, selvom de begge forbinder Hamburg og Neumünster - banen fra 1844 er "hovedbanen", mens AKN er en privatbane med en anden (og nogle ville måske endda sige mere direkte) linieføring.

Mvh
LHJ

Hej,

der er 'nästen' banen fra 1844. Den er bleven afkortet i Altona i fra Palmaille til den nuvärende station Hamburg-Altona engang i vistnok 1895. Saa jeg mener det ogsaa er derfor kilometreringen starter med km 0,7 i Hamburg-Altona mod nord.

Ogsaa i Kiel blev den afkortet med ca 200 m. Den tidligere station 'Kiel Altonaer Bf' laa omtrend der hvor Oberpostdirektionen i Andreas-Gayk Straße laa.

Ullrich

Altona-Kiel 1844

af L.H. Jensen, 12/9 2012, 18:05 (4489 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej,


der er 'nästen' banen fra 1844. Den er bleven afkortet i Altona i fra Palmaille til den nuvärende station Hamburg-Altona engang i vistnok 1895. Saa jeg mener det ogsaa er derfor kilometreringen starter med km 0,7 i Hamburg-Altona mod nord.

Ogsaa i Kiel blev den afkortet med ca 200 m. Den tidligere station 'Kiel Altonaer Bf' laa omtrend der hvor Oberpostdirektionen i Andreas-Gayk Straße laa.

Ullrich

God aften!

Tak for præciseringen, Ullrich - det er dejligt, at folk med det rette lokalkendskab kan træde til, når vi andre blot "snakker som vi har forstand til" :-)

Eksisterer der nogen af de oprindelige bygninger fra 1844 endnu?

Mvh
LHJ

Altona-Kiel 1844

af XAL Olesen @, 12/9 2012, 18:11 (4489 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej,


der er 'nästen' banen fra 1844. Den er bleven afkortet i Altona i fra Palmaille til den nuvärende station Hamburg-Altona engang i vistnok 1895. Saa jeg mener det ogsaa er derfor kilometreringen starter med km 0,7 i Hamburg-Altona mod nord.

Ogsaa i Kiel blev den afkortet med ca 200 m. Den tidligere station 'Kiel Altonaer Bf' laa omtrend der hvor Oberpostdirektionen i Andreas-Gayk Straße laa.

Ullrich


God aften!

Tak for præciseringen, Ullrich - det er dejligt, at folk med det rette lokalkendskab kan træde til, når vi andre blot "snakker som vi har forstand til" :-)

Eksisterer der nogen af de oprindelige bygninger fra 1844 endnu?

Mvh
LHJ

Ja - faktisk bliver den første banegård i Altona stadig brugt. Nu som rådhus. Og den gamle banetrasse ligger stort set hen som et mindre parkanlæg. Så det for 3 år siden.

Se evt. her: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Hamburg-Altona

Olesen

PS! Det mest spændende er dog at den gamle forbindelse til fiskerihavnen stadig eksisterer. Bruges dog ikke. Men ind/udkørsel kan tydeligt genfindes. Bl.a. under InterCityHotel i Altona.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak