Hillerød station lokalbanen (Generelt)
Nævnte forslag til ombygning i Hillerød, vil også give Lokalbanen en stor "lettelse" i jernbanesikkerheden, idet man helt kan undgå at befare S-togs infrastrukturen der om nogle år får nyt ERTMS sikkerhedssystem.
Vi er imidlertid mange, der med kendskab til den nuværende konfiguration af Hillerød station, er spændte på hvordan man vil løse den opgave. Forlængelse af de nuværende HFHJ og GDS spor vil betyde at de nærmest passerer lige forbi udgangen fra stationsbygningen, og midt i det hele ligger også fjernstyringsbygningen som vist styrer hele Lokalbanens net + Lille Syd.
Det er faktisk ret sjovt, at ideen blandt andet stammer fra et eksamensprojekt udført på Center for trafik og transport ved DTU i 2003 ved en Thomas Meier. Dengang var selskaberne adskilt og kørte med meget forskelligt udstyr.
Hvis man læser rappporten, er anbefalingerne en fuldstændig drejebog til stiftelsen af Lokalbanen, ombygningen af Gilleleje station så togene kan køre igennem fra Hillerød over Gilleleje og til Helsingør og i virkeligheden videre tilbage ad Lille Nord til Hillerød. Jeg ved ikke om det også er den der gør op med at dele togene i Kagerup eller om GDS allerede selv havde fundet ud af dette.
Det eneste der mangler at blive gennemført er ombygningen af Hillerød station.
Det må være ret tilfredsstillende at lave sådan et projekt og så se det blive gennemført 100%.
--
Venligst
Michael Deichmann