Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er dette (Billedegætterier)

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 8/9 2012, 12:54 (4462 dage siden)

Området er nu noget forandret, men banen og viadukten findes stadig

[image]

Hvor er dette

af Allan Eriksen, 8/9 2012, 13:03 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

Gribskov banen?

Venlig hilsen

Allan

Hvor er dette

af XAL Olesen @, 8/9 2012, 15:02 (4462 dage siden) @ Allan Eriksen

Gribskov banen?

Venlig hilsen

Allan

Mine trætte øjne synes at kunne se at det er en dobbeltsporet jernbane. Jeg kan ikke lige huske hvor Gribskovbanen er dobbeltsporet;-)

Og de små skinner ligner en smalsporet bane med masser af trafik (masser af spor) Måske Blovstrød Teglværk? Kun et gæt for jeg syne at sporlægningen ikke lige passer med den sporlægning der er i dag.

Må kigge på smalsporsbaner hos evp.dk
Mvh
Olesen

Hvor er dette

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2012, 16:19 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

[image]

Jeg hæfter mig ved den vognkasseagtige bygning, der ses langs med sporene på den anden side af disse ude i billedets højre side. Jeg kan ikke se, om det er en vognkasse eller om det er en "lang relæhytte".

Men hvis det er en "lang relæhytte" kunne vi være på Lolland Nord, Lolland Midt eller Lolland Syd, idet "lange relæhytter" fandtes/findes her og vistnok ikke ret mange andre steder.

Til gengæld er der kun skov ét sted langs banen fra Nykøbing Falster til Rødby Færge og dér er der til gengæld hverken viadukt eller den viste bygning.

Konklusion: Jeg aner ikke, hvor vi er henne:-(.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor er dette

af JSinding, 8/9 2012, 16:38 (4462 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da det nu ikke er Gribskoven, for den er jo enkeltsporet, og billedet viser et dobbeltspor, så mit gæt er sydbanen mellem Ringsted og Vordingborg.

Hvor er dette

af UTJ, 8/9 2012, 16:34 (4462 dage siden) @ Thorbjørn
redigeret af UTJ, 8/9 2012, 17:14

Vi er umiddelbart syd for Laveskov mellem Nivå og Humlebæk - Øresund i baggrunden. Det er lergravning vi ser og som er skyld i "hullet" i skovbrynet umiddelbart øst for banen.

[image]

[image]

Bygningen på billedet er den som ses på øverste kortudsnit midt mellem "10" og "17" (formentlig højde målt i fod).

Hvor er dette

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/9 2012, 19:23 (4462 dage siden) @ UTJ

Den køber jeg! Billedet er så mindst 50 år ganmmelt.
(Det er jo Kystbanen uden el-ledninger)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvor er dette

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 8/9 2012, 22:29 (4462 dage siden) @ UTJ

Vi er umiddelbart syd for Laveskov mellem Nivå og Humlebæk - Øresund i baggrunden. Det er lergravning vi ser og som er skyld i "hullet" i skovbrynet umiddelbart øst for banen.

[image]

[image]

Bygningen på billedet er den som ses på øverste kortudsnit midt mellem "10" og "17" (formentlig højde målt i fod).

Pletskud!1

Hvor er dette

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2012, 22:41 (4462 dage siden) @ UTJ

[image]

[image]

Fin fin dokumentation!

Ved nogen, hvad det er, vi ser i den røde cirkel?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Relæhytter model "lang"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2012, 23:15 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

Mon ikke det er en relæhytte. ligesom i dag
http://map.krak.dk/m/9NJ1A

Det lyder meget sandsynligt. Gad vide hvorfor netop denne og f.eks. dem på Lolland var så store/lange i forhold til næsten alle mulige andre?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor er dette

af Svend, 9/9 2012, 10:50 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

Hvornår er billedet taget? Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig at det er et relæhus, da man normalt placerer sådanne centralt på stationerne med ordentlige tilkørselsforhold (både for at spare kabler og for at "sikringsfolkene" kan komme nemt til dem).

--
Svend

Hvor er dette

af Allan Eriksen, 9/9 2012, 10:55 (4462 dage siden) @ Svend

Er der nogen der har et billede af idag jeg kan godt næsten se hvor det er, men et nutidigt billede kunne være ønsket.

Venlig hilsen

Allan

Hvor er dette

af Allan Eriksen, 9/9 2012, 10:58 (4462 dage siden) @ Allan Eriksen

Der var jeg lige ved at dumme mig der er jo en god henvisning til Kraks kort, men der er meget skygge af lige dette sted vi kan selvfølgelig ikke rydde træerne, men måske nogen har et bedre billede end Kraks luftfoto.

Venlig hilsen

Allan

Hvor er dette

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 9/9 2012, 11:17 (4462 dage siden) @ Allan Eriksen

Er der nogen der har et billede af idag jeg kan godt næsten se hvor det er, men et nutidigt billede kunne være ønsket.

Venlig hilsen

Allan

Kan dette bruges
[image]

Det kan åbnes her så man også kan se omgivelsrne
http://binged.it/QcIthB

Hvor er dette

af Futfar, Kajerød, 9/9 2012, 11:29 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

DRHD har de fine førerrumsoptagelser fra forskellige strækninger. Prøv at se den der hedder Helsingør - Hälsingborg.

DRNU Påsporet

--
Med venlig hilsen Futfar.

Hvor er dette

af Allan Eriksen, 9/9 2012, 11:46 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

Helt klart nu er det perfekt billede, jeg kan godt mindes at jeg er kørt forbi der mange gange for en del år siden, Jeg tror også at det er relæhus.

Venlig hilsen

Allan

Hvor er dette

af Thorbjørn @, Kbh Ø, 9/9 2012, 11:06 (4462 dage siden) @ Svend

Hvornår er billedet taget? Bortset fra det kan jeg ikke forestille mig at det er et relæhus, da man normalt placerer sådanne centralt på stationerne med ordentlige tilkørselsforhold (både for at spare kabler og for at "sikringsfolkene" kan komme nemt til dem).

Jeg kender ikke optagetidspunktet, men det bliver opklaret i løbet af næste uge.

Jeg tror stadig det er et relæhus, endda med fine adgangsforhold
[image]

Hvor er dette

af Svend, 9/9 2012, 13:37 (4461 dage siden) @ Thorbjørn

OK, hvis det ligger indenfor stationsgrænsen, kan det godt være en del af sikringsanlægget. Findes der også et relæhus længere inde på stationen?

--
Svend

Hvor er dette

af Jens H. Bondesen, 9/9 2012, 19:02 (4461 dage siden) @ Svend

OK, hvis det ligger indenfor stationsgrænsen, kan det godt være en del af sikringsanlægget. Findes der også et relæhus længere inde på stationen?

Det er U-hytten, der står på stedet i dag. Relæhuset med Nivå stationssikringsanlæg står vest for sporene overfor stationsbygningen.

Hvad det er for en hytte, der er på det gamle foto, ved jeg ikke, men det er ikke dagens U-hytte og næppe heller et relæhus. Så et kolonnehus?

--
Venlig hilsen
Jens H B

Hvor er dette

af UTJ, 9/9 2012, 19:36 (4461 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Det er U-hytten, der står på stedet i dag. Relæhuset med Nivå stationssikringsanlæg står vest for sporene overfor stationsbygningen.

Hvad det er for en hytte, der er på det gamle foto, ved jeg ikke, men det er ikke dagens U-hytte og næppe heller et relæhus. Så et kolonnehus?

Man skal jo nok forestille sig at billedet er fra før Nivå station blev tre-sporet. Mon ikke der har været et andet sikringsanlæg for sporombygningen, inkl noget blok-værk.

Hvor er dette

af Erik Olsen, 10/9 2012, 10:08 (4461 dage siden) @ UTJ

Mon ikke der har været et andet sikringsanlæg for sporombygningen, inkl noget blok-værk.

Iflg. http://www.blokposten.dk er det nuværende sikringsanlæg i Nivå et 1953/54-anlæg ibrugtaget 1970. Der står ikke noget om ældre anlæg, men flere tilsvarende stationer (altså før ombygningen) på Kystbanen havde mekaniske sikringsanlæg.

Så der er næppe tale om en relæhytte!

Hvor er dette

af Georg Schmidt, 8/9 2012, 16:49 (4462 dage siden) @ Thorbjørn

Måske lige vest for Sorø.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak