Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre vil lynsælge DSB (Trafikpolitik)

af Rolf Jensen, 6/9 2012, 11:58 (4471 dage siden)

Berlinske skriver:

Venstre vil lynsælge DSB

Privatisering. Det statslige togselskab skal privatiseres fra 2014, lyder det fra Venstre. Om ti år skal statens ejerandel af DSB være nul. Det vil gå ud over passagererne, advarer transportministeren.

Allerede fra 2014 skal staten begynde at sælge DSB . Venstre vil om to år sætte ild til en tretrinsraket, der i første omgang medfører salg af DSBs S - tog . To år senere, i 2016, skal de regionale togstrækninger sælges fra, og endelig skal DSBs fjerntrafik som ruten København-Aalborg være på private hænder senest i 2022, fremgår det af Venstres nye politiske udspil om fremtidens togtransport.
»Den bedste og billigste måde at sikre tog til danskerne fås ved at skabe en konkurrencesituation.
Derfor skal vi begynde salget af DSB , når de nuværende trafikkontrakter udløber i 2014,« siger Venstres medlem af transportudvalget Martin Geertsen.
»Endemålet om ti år er, at DSB til den tid er 100 pct. privatejet,« fastslår Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der begrunder salgsplanerne med, at DSBs gæld har været hastigt accelererende og i øjeblikket er på 17 mia. kroner.
Den store gæld vil Venstre flytte over i et nyoprettet oprydningsselskab kaldet Trafikal Stabilitet. På samme måde som Finansiel Stabilitet inden for banksektoren på statens vegne står for at afvikle nødlidende pengeinstitutter, skal Trafikal Stabilitet have til opgave at afvikle DSBs gæld.
Venstre har ikke noget bud på, hvad et salg af DSB samlet vil kunne indbringe til staten.
»Vi vil have en god pris for DSB , men vi synes ikke, det er klogt, at vi giver et bud på salgsprisen. Det må markedet afgøre. Der er formentlig flere interesserede købere. Det kunne for eksempel være konkurrerende togselskaber som Arriva og andre,« siger Kristian Pihl Lorentzen.
Når salgsprocessen skal strække sig over ti år sluttende med afhændelsen af fjerntogstrafikken i 2022, skyldes det den planlagte elektrificering og det såkaldte signalprojekt, der mellem 2018 og 2021 skal udskifte samtlige signaler langs de danske skinner, forklarer Venstre-folkene.


Berlingske 6. september 2012, business

Dårlig timing at sælge DSB

Erhvervskommentar

Af Jens Chr. Hansen ERHVERVSKOMMENTATOR

I bund og grund er det godt, at der er så stor interesse for DSB og såmænd også godt, at politikerne interesserer sig for DSB . Årligt kører millioner af danskere med tog, selskabet har 10.000 ansatte, og DSB er en væsentlig del af den trafikale infrastruktur i Danmark. DSB er ganske enkelt sat i verden for at få Danmark til at hænge sammen, ikke mindst med hensyn til at skabe et effektivt og mobilt arbejdsmarked.
Men som det er lige nu, hvor DSB som virksomhed ligger splattet ud på skinnerne, er det allerbedste, politikere kan gøre for DSB , nok at give den gamle statsvirksomhed noget ro. Ganske enkelt noget ro. Bare et par år eller tre. Og dermed give topledelsen ved direktør Jesper Lok og formanden Peter Schütze mulighed for at få DSB nogenlunde til hægterne igen. En egentlig turnaround har nok længere udsigter.
Nu trækker Venstre-manden Kristian Pihl Lorentzen igen det gamle privatiseringsøg af stalden. Og det kan meget vel være, at DSB og den kollektive trafik er bedst tjent med at blive privatiseret og frigjort fra staten, men timingen synes at være den vel nok mest forfejlede overhovedet.
Det er selvfølgelig o. k. at have en ideologisk holdning til, at alt statsligt skal sælges fra, men økonomisk fornuftigt er det i hvert fald ikke. Medmindre man er tvunget til det, sælger man ikke virksomheder på bunden. Normalt er det sådan i erhvervslivet, at virksomheder bliver solgt, når de har en værdi. Det er svært at se, at DSB har nogen betydelig værdi, hverken i dag eller de næste år frem i tiden. Samtidig skaber det fornyet usikkerhed i DSB om, hvad politikerne egentlig vil.

Venstre vil lynsælge DSB

af Jonas, 6/9 2012, 14:00 (4471 dage siden) @ Rolf Jensen

Det er da pudsigt, at Venstre sætter lighedstegn imellem et salg af DSB og en konkurrencesitutation. Der *er* allerede konkurrence på det statsejede danske skinnenet. Det er mindst lige så pudsigt, at Venstre ikke søgte at virkeliggøre den idé i de godt ti år, de havde regeringsmagten, men i stedet valgte at udsulte DSB ved konsekvent at inddrage firmaets overskud. Eller ønsker man at få en så lav pris for foretagendet som overhovedet muligt?

Og sammenligningen imellem Finansiel Stabilitet og det foreslåede 'Trafikal Stabilitet' er nærmest forargelig. Førstnævnte blev oprettet for at afvikle/afhænde nødlidende, privatejede og -drevne banker med statslige midler; TS vil i givet fald skulle overtage et statsejet firmas gæld. Hvad er forskellen, set fra et skatteydersynspunkt?

En gæld, der hovedsageligt er oparbejdet af to årsager: 1) fordi DSB selv kastede sig ud i et mislykket licitations-circus i Sverige og på Kystbanen, og 2): Fordi landets politikere (og ja, det var tilbage i Nyrups tid) valgte at stoppe elektrificeringen af de danske hovedstrækninger, hvilket nødvendiggjorde indkøbet af de problemramte IC4-tog - i øvrigt også efter en udbudsrunde, i stedet for den slags indgående og grundige tegnebord-til-færdigt tog-proces, der er beskrevet for IC3erens vedkommende i en fascinerende og lærerig tråd på dette forum.

Så bare for at sætte det hele en anelse på spidsen, så er det i høj grad monetaristisk frit-marked ideologi, der har sat DSB i den dårlige situation, som firmaet står i idag. Både DSBs egne mislykkede forsøg på at tilpasse sig et frit marked, og politikernes insisteren på at trække det samme frie marked ned over driften af danske jernbanestrækninger. Mere frit marked i form af privatisering af det statsejede jernbaneselskab er næppe løsningen på de problemer; man kunne udmærket godt argumentere for det stik modsatte.

Venstre vil lynsælge DSB

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 15:58 (4471 dage siden) @ Jonas

Du har ret og det er mystisk at man konsekvent inddrog hvad DSB tjente af penge og endnu mere mystisk at man ikke privatiserede da man havde muligheden sammen med andre borgerlige partier.

Men man var måske bange for at man så ikke havde et sted man kunne tappe nogle penge, jeg ved godt at man betalte for nyt materiel men her havde man heller ikke succes. Men går den så går den.

Venlig hilsen

Allan

Venstre vil lynsælge DSB

af Casper @, 6/9 2012, 17:14 (4471 dage siden) @ Rolf Jensen

Venstres motto synes at være "sælg billigt og køb dyrt".

Lige i øjeblikket er tilliden til DSB i bund blandt andet pga. IC4 og DSB First-skandalen, så det vil naturligvis afspejles i prisen.

Køberen kan dermed få et godt selskab til billig pris og udnytte DSB's de facto monopol.

Servicen bliver nok lige så god som hos Post Danmark.

Der er ikke noget i vejen for øget konkurrence som det er nu, f.eks. har Arriva snakket om at køre tog København-Århus. Det blev ikke til noget. SJ måtte droppe sin forbindelse til Odense. Jeg tror eventuelle små konkurrenter er hæmmet af antallet af afgange. Hvis man ikke kan køre mindst 3-5 tog daglig, så får kunderne ikke øje på det.

Et glimrende sted at konkurrere på komfort ville være pendlertrafikken på Sjælland, men det er jo udelukket pga. kapaciteten på banen.

Avatar

Venstre vil lynsælge DSB

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/9 2012, 22:38 (4468 dage siden) @ Rolf Jensen

Berlinske skriver:

Den store gæld vil Venstre flytte over i et nyoprettet oprydningsselskab kaldet Trafikal Stabilitet. På samme måde som Finansiel Stabilitet inden for banksektoren på statens vegne står for at afvikle nødlidende pengeinstitutter, skal Trafikal Stabilitet have til opgave at afvikle DSBs gæld.

Det lyder som noget, som Berlin-avisen godt kunne have disket op med på en 1. april.
Anyways, eftersom at Venstres grammofonplade igennem de sidste +10 år har kørt i hak, så kender vi vist efterhånden melodien (og teksten):
1) lad de liberale markedskræfter (udbud/efterspørgesel) råde og dermed løse alle problemer (måske!)
2) sådan får vi her-og-nu mest muligt for pengene - pyt med, hvad dette så måtte koste på længere sigt
3) og strengere straffe til dem, der ikke fatter noget af det her

Det vil sige, at salget af DSB kun er begyndelsen på dét, som er Venstres egentlige plan - som er:

Ad. 1)
Markedskræfterne går altid efter laveste fællesnævner. Derved nedjusteres og barberes alting ned til hvad der er billigst - pyt med om miljøet (det billige skidt) eventuelt betaler prisen.
Opskriften er allerede klar og kan kopieres direkte fra godstransporten:
* alle spor og allerede ophængte køreledninger pilles op, og metallerne sælges til Kina, så de kan bygge højhuse af dem
* alle de attraktive bynære jernbanearealer sælges til entreprenører og/eller pensionsselskaber, så de kan bebygge dem med rationelt firkantet præfabrikeret mobilkrans-betonbyggeri (det er jo så smukt)
* der anlægges i stedet flere motorveje, nogle af dem eventuelt på tidligere jernbanearealer, som måtte vise sig usælgelige
* alle tog erstattes af bus-modulvogn"tog" på tyske nummerplader, med underbetalte urakinske eller litauiske chauffører bag rattet, uden sikkerhedsuddannelse eller særlige sprogkundskaber (den slags overflødigt pjat koster jo - her er det core business, det drejer sig om - også kaldet discount)
* ændringen markedsføres naturligvis som en "Kvalitetsreform", også selvom resultatet måtte være det modsatte - dette skulle nok være muligt, eftersom at vi brave folk her i Danmark jo alligevel altid ved, hvad der er bedst. Så må det åbenbart meget jernbaneforelskede udland jo til sammenligning være det rene uland, eftersom at de endnu ikke har set lyset (fra busserne) - de stakler!

Ad. 2)
Det luner i statskassen i denne kolde tid at sælge fra (dvs. at ..... i bukserne) - og når vi igen begynder at fryse, så er der forhåbentlig kommet nye generationer til med flere nye gode liberale idéer.
Så må vi håbe - for deres egen skyld - at de har fundet mere olie til de mange osende busser, og eventuelt en planet mere, hvor luften måske er lidt friskere, og hvor der eventuelt er mere olie og hvad der ellers skal bruges af miljøvenlige ressourcer til udbredelsen af denne "Kvalitetsreform"-tankegang til resten af verden.

Ad. 3)
Der bliver muligvis lidt ensomt for Venstre at stå alene tilbage "derude", når alle os andre, der ikke fatter noget af det her, må stuve os sammen bag tremmerne. Men så er bliver der muligvis ekstra god plads i bus-modulvogn"togene" - for dem vil Venstre jo alligevel ikke selv bruge!

Jow, det er jo godt at have nogle visionære planer for fremtiden.
Mon ikke at Venstre håber på genvalg snart, sådan at der kan gennemføres flere "Kvalitetsreformer", for "Kvalitetsreformen" for sygehusene og politiet nåede ikke at blive gennemført helt - de skal naturligvis også ud at rulle på motorvejene på gummihjul, med indiske læger og underbetalte russiske politifolk bag uniformerne - så forstummer alle diskussioner om, hvor sygehusene og politistationerne skal ligge henne - det skal jo helst være langt væk fra hvor folk bor - og så vil de jo i stedet altid kunne befinde sig lige dér, hvor der er allermest brug for dem. Næste skridt bliver så tilsvarende helikopterudgaver til de tyndt befolkede områder som Aalborg, Århus eller Odense.
Så skal der nok blive god brug for olien...

Nå, nu rabler det vist på sådan en søndag aften.
Tilbage til virkeligheden...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
DSB ME1507

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak