Venstre vil lynsælge DSB (Trafikpolitik)
Berlinske skriver:
Venstre vil lynsælge DSB
Privatisering. Det statslige togselskab skal privatiseres fra 2014, lyder det fra Venstre. Om ti år skal statens ejerandel af DSB være nul. Det vil gå ud over passagererne, advarer transportministeren.
Allerede fra 2014 skal staten begynde at sælge DSB . Venstre vil om to år sætte ild til en tretrinsraket, der i første omgang medfører salg af DSBs S - tog . To år senere, i 2016, skal de regionale togstrækninger sælges fra, og endelig skal DSBs fjerntrafik som ruten København-Aalborg være på private hænder senest i 2022, fremgår det af Venstres nye politiske udspil om fremtidens togtransport.
»Den bedste og billigste måde at sikre tog til danskerne fås ved at skabe en konkurrencesituation.
Derfor skal vi begynde salget af DSB , når de nuværende trafikkontrakter udløber i 2014,« siger Venstres medlem af transportudvalget Martin Geertsen.
»Endemålet om ti år er, at DSB til den tid er 100 pct. privatejet,« fastslår Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der begrunder salgsplanerne med, at DSBs gæld har været hastigt accelererende og i øjeblikket er på 17 mia. kroner.
Den store gæld vil Venstre flytte over i et nyoprettet oprydningsselskab kaldet Trafikal Stabilitet. På samme måde som Finansiel Stabilitet inden for banksektoren på statens vegne står for at afvikle nødlidende pengeinstitutter, skal Trafikal Stabilitet have til opgave at afvikle DSBs gæld.
Venstre har ikke noget bud på, hvad et salg af DSB samlet vil kunne indbringe til staten.
»Vi vil have en god pris for DSB , men vi synes ikke, det er klogt, at vi giver et bud på salgsprisen. Det må markedet afgøre. Der er formentlig flere interesserede købere. Det kunne for eksempel være konkurrerende togselskaber som Arriva og andre,« siger Kristian Pihl Lorentzen.
Når salgsprocessen skal strække sig over ti år sluttende med afhændelsen af fjerntogstrafikken i 2022, skyldes det den planlagte elektrificering og det såkaldte signalprojekt, der mellem 2018 og 2021 skal udskifte samtlige signaler langs de danske skinner, forklarer Venstre-folkene.
Berlingske 6. september 2012, business
Dårlig timing at sælge DSB
Erhvervskommentar
Af Jens Chr. Hansen ERHVERVSKOMMENTATOR
I bund og grund er det godt, at der er så stor interesse for DSB og såmænd også godt, at politikerne interesserer sig for DSB . Årligt kører millioner af danskere med tog, selskabet har 10.000 ansatte, og DSB er en væsentlig del af den trafikale infrastruktur i Danmark. DSB er ganske enkelt sat i verden for at få Danmark til at hænge sammen, ikke mindst med hensyn til at skabe et effektivt og mobilt arbejdsmarked.
Men som det er lige nu, hvor DSB som virksomhed ligger splattet ud på skinnerne, er det allerbedste, politikere kan gøre for DSB , nok at give den gamle statsvirksomhed noget ro. Ganske enkelt noget ro. Bare et par år eller tre. Og dermed give topledelsen ved direktør Jesper Lok og formanden Peter Schütze mulighed for at få DSB nogenlunde til hægterne igen. En egentlig turnaround har nok længere udsigter.
Nu trækker Venstre-manden Kristian Pihl Lorentzen igen det gamle privatiseringsøg af stalden. Og det kan meget vel være, at DSB og den kollektive trafik er bedst tjent med at blive privatiseret og frigjort fra staten, men timingen synes at være den vel nok mest forfejlede overhovedet.
Det er selvfølgelig o. k. at have en ideologisk holdning til, at alt statsligt skal sælges fra, men økonomisk fornuftigt er det i hvert fald ikke. Medmindre man er tvunget til det, sælger man ikke virksomheder på bunden. Normalt er det sådan i erhvervslivet, at virksomheder bliver solgt, når de har en værdi. Det er svært at se, at DSB har nogen betydelig værdi, hverken i dag eller de næste år frem i tiden. Samtidig skaber det fornyet usikkerhed i DSB om, hvad politikerne egentlig vil.