Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grindstedbanen

af thomash, 4/9 2012, 15:05 (4472 dage siden) @ Morten Petersen

Hej

Tjek lige denne, der er ikke langt fra tanke til handling

http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=17057

Mvh Morten Petersen

Det er meget sjovt at læse brevet fra trafikministeren, og i følgenotatet til brevet om anmodningen af lukningen af Grindsted banen står følgende:

"Såfremt det vælges at nedlægge Grindstedbanen, kan traceet bevares som f.eks. natursti, hvorved muligheden for i fremtiden eventuelt at genetablere banen bevares."

Somom at man nogensinde kunne finde på at etablere en nedlagt jernbane igen, så tror jeg der er større chance for at møde tandfeen eller julemanden. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Grindstedbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/9 2012, 15:16 (4472 dage siden) @ thomash

Somom at man nogensinde kunne finde på at etablere en nedlagt jernbane igen

København-Valby;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Grindstedbanen

af Allan Støvring-Nielsen, 4/9 2012, 16:41 (4472 dage siden) @ thomash

Somom at man nogensinde kunne finde på at etablere en nedlagt jernbane igen, så tror jeg der er større chance for at møde tandfeen eller julemanden. :)

Ja, det er det sædvanlige ordgejl! Forestil jer overskrifterne;

Populær natursti må vige for fremtidens jernbane ....

Nej vel !

Allan

Grindstedbanen

af Lars Kongshøj, 4/9 2012, 17:13 (4472 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvor skal Køge-Ringsted-traceet ligge? Jeg ville gætte på at det kommer til at ligge til dels på det gamle trace.

Grindstedbanen

af UTJ, 4/9 2012, 17:26 (4472 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvor skal Køge-Ringsted-traceet ligge? Jeg ville gætte på at det kommer til at ligge til dels på det gamle trace.

Nej - det var en forbier :-(

Grindstedbanen

af Anders Pedersen @, Hornslet, 4/9 2012, 19:43 (4472 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

F> > Somom at man nogensinde kunne finde på at etablere en nedlagt jernbane igen, så tror jeg der er større chance for at møde tandfeen eller julemanden. :)

Ja, det er det sædvanlige ordgejl! Forestil jer overskrifterne;

Populær natursti må vige for fremtidens jernbane ....

Nej vel !h

Allan

Så anlægger man da bare en ny sti ved siden af banen.
Mig bekendt går der veje og stier langs Jernbaner masser af steder.

Der er ikke noget problem
Men hvad vil det koste at udskifte hele sporet på Grindstedbanen med brugte skinner og sveller fra de 3 baner der er bliven spor opbygget i år.

Dermed vil den sikkert kunne nogen år.

Grindstedbanen

af L.H. Jensen, 4/9 2012, 22:16 (4472 dage siden) @ Anders Pedersen

Der er ikke noget problem
Men hvad vil det koste at udskifte hele sporet på Grindstedbanen med brugte skinner og sveller fra de 3 baner der er bliven spor opbygget i år.

Dermed vil den sikkert kunne nogen år.

Hvis du havde set den stak sveller, der pt. ligger og fylder op i Frederikshavn, ville du ikke spørge sådan ...
- glem det!
Der kan reddes nogle få tusinde stk. til veteranbanebrug, men resten har for længst overskrevet "sidste anvendelsesdag".
Det er utvivlsomt ligeså på de øvrige baner - det er jo ikke for sjov, at man udskifter sporet.

Mvh
LHJ

Grindstedbanen

af Fysikeren, 4/9 2012, 15:20 (4472 dage siden) @ Morten Petersen

Lige nu, hvor der er lidt debat som en bane til Billund og Grindsted, så bør den ikke nedlægges.

Tvivler dog på banen etableres, og det ville også kræve en total istandsættelse af Grindstedbane, hvis forslaget om tog til Esbjerg skal blive til noget.

Grindstedbanen

af Niels Bak, 5/9 2012, 22:16 (4471 dage siden) @ Fysikeren

Lige nu, hvor der er lidt debat som en bane til Billund og Grindsted, så bør den ikke nedlægges.

Tvivler dog på banen etableres, og det ville også kræve en total istandsættelse af Grindstedbane, hvis forslaget om tog til Esbjerg skal blive til noget.

Ja reelt er der ikke meget forskel på om det nuværende spor ligger der eller ej. Skinner og sveller skal udskiftes og sporkassen formentlig renoveres med dræn mv. mange steder. Det vil dog stadig være væsentligt billigere end en ny bane, så længe tracheet er der.

Men rent psykologisk vil det nok gøre en forskel, når sporet først er væk.

Og ellers er jeg meget enig og har tænkt at skrive det som høringssvar - man bør ikke gøre noget som helst før diskussionen om Billundbanen er afsluttet.

Svenska-lok
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak