Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første gang med IC4.... (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 3/9 2012, 22:56 (4464 dage siden)

Jeg havde i går den fornøjelse prøve at køre med IC4 toget for første gang – at fornøjelsen således er til at overse vil fremgå herefter:

Togets støjniveau ved perronen opleves som en MR-sæt, dog med mærkbar mindre udstødningslugt, til sammenligning er IC3 toget en del mindre støjende.
Det er ud til at DSB har fået styr på trinnet der ’skydes’ ud under døren for at mindste sprække mellem tog og perron – men konstruktionen ser lidt sårbar ud, specielt vil en sne rig vinter få testet denne funktion.

Igangsætningen er mærkbar dårligere en med IC3, toget accelerer overhovedet ikke jævnt, det virker som om man endnu ikke har fået styr på gearskiftet, accelerationen vil jeg vurderer som dårligere end IC3, men måske man har været nødt til at accepterer en ringere accelerationsevne for at fjerne i hvert fald nogle af gearskifte problemerne.

- Og nu kommer vi til den rigtige gyser – STØJ.

Jeg sad i MG vognen hvor dieselmotorerne også findes, og støjniveauet fra disse motorer er fuldstændigt uacceptabelt – jeg vil vurderer støjen til at være højere end i et MR tog. Specielt under kørsel hvor den ønskede hastighed er opnået fremkommer en tydelig varierende resonans fra toget, en resonans der er meget lavfrekvent og dermed ubehagelig. Jeg er normalt ikke sart hvad støj angår (arbejder på en maskinfabrik), men den støj som IC4 frembringer er uudholdelig, så jeg har glad for at jeg kunne skulle til Fredericia, hvor det efterfølgende skifte til IC3 var en fornøjelse - IC3 er jo lydløs sammenlignet med IC4.

For sjovt prøvede jeg at gå hen i FG-vognen (uden motor), her forsvandt motorstøjen selvfølgelig, men i stedet kunne man her opleve hjulstøj som i en B-vogn. Airconditionanlægget har man heller ikke været heldige med, her høres også en form for resonansstøj, dog ikke så generende som i MG-vognen.

Pladsforholdene i toget føles bedre end i IC3, men sæderne er noget ringere at side i, bl.a. fordi der er en form for ’forhøjning’ der presser sig ind i ryggen – man skal ubetinget sidde helt tilbage i sædet for at få en nogenlunde behagelig rejse.

Alt i alt så er IC4 ikke noget fremskridt – eller Ferrari tog som DSB har forsøgt at sælge det som. Toget er på de komfortmæssige parametre dårligere end det snart 25 år gamle IC3.

Jeg ved ikke hvor mange ’pakker’ DSB vil forsøge at putte i toget, men så længe DSB ikke formåer at gøre noget ved støjniveauet i toget, så vil jeg forsøge at undgå IC4.

Jeg har forgæves søgt på nettet omkring støjmålinger i hhv. IC3 og IC4, men det ser ud til at DSB gemmer dem godt – hvilket nok også et forståeligt med den gang Italienske klamp man har fået købt – og accepteret som en leverance.

Første gang med IC4....

af KimC, 4/9 2012, 13:43 (4464 dage siden) @ Henrik Hansen

I starten af hele forløbet var succeskritieriet at få noget som ingen andre havde, det var designafdelingen der bestemte hvordan toget skulle se ud. Næsen var vigtigst.

Senere er der kommet andre succeskriterier til. Først og fremmest at få de tog til at køre uden hjælp. Siden sidste efterår er der endvidere dukket et nyt krav op om at de også skal kunne bremse. Lige nu døjer DSB med at få opfyldt de mest basale krav til at de tog i det hele taget kan bruges til noget overhovedet.
Mht til støjen er det jo et herligt design at "første" og formentlig også stillekupeen er anbragt ovenpå en dieselmotor. Ja, jeg skal ikke kune gøre mig klog på indretningen mht til stillekupeen, fordi jeg til dato med held har kunnet undgå IC4, men den gule streg på den ene MG taler da sit visuelle sprog..

Igen er et offentligt projekt blevet meget dyrere end planlagt, og man er endt med at få noget der var dårligere end det man havde i forvejen.

Da jeg i 1980'erne kørte mellem Sønderborg og Lunderskov, kostede en returbillet 118 Kr. toget havde manuel dørlukning, og turen tog 1 time og 22 minutter. Der var enkeltspor hele vejen, og intetsteds måtte toget køre mere end 120 km/t.
I dag har togene automatisk dørlukning, der er dobbeltspor noget af vejen, strækningshastigheden på Sønderborgbanen er sat op, og mellem Tinglev og Vojens må der køres 180. I dag tager turen 1 time og 18 minutter, men prisen er mere end fordoblet. Fik man virkelig ikke mere end sølle 4 minutter ud af at indføre automatisk dørlukning, lukke mange overkørsler, øget strækningshastighed, og dobbeltspor? Jo, prisen er steget, for det har jo kostet alt sammen. Men hvad har man fået for pengene?

I grunden kan jeg godt forstå hvis der er politikere der holder igen med at poste penge i jernbaneprojekter. Alt for tit kommer det til at koste det dobbelte, og kunne det halve af det man kunne i forvejen.

Det med Sønderborg

af Fysikeren, 4/9 2012, 15:15 (4464 dage siden) @ KimC

Da jeg i 1980'erne kørte mellem Sønderborg og Lunderskov, kostede en returbillet 118 Kr. toget havde manuel dørlukning, og turen tog 1 time og 22 minutter. Der var enkeltspor hele vejen, og intetsteds måtte toget køre mere end 120 km/t.
I dag har togene automatisk dørlukning, der er dobbeltspor noget af vejen, strækningshastigheden på Sønderborgbanen er sat op, og mellem Tinglev og Vojens må der køres 180. I dag tager turen 1 time og 18 minutter, men prisen er mere end fordoblet. Fik man virkelig ikke mere end sølle 4 minutter ud af at indføre automatisk dørlukning, lukke mange overkørsler, øget strækningshastighed, og dobbeltspor? Jo, prisen er steget, for det har jo kostet alt sammen. Men hvad har man fået for pengene?

Hvis prisen er ca. fordoblet, ved ikke hvornår i 1980'erne du mere præcist taler om, så passer det nogenlunde med prisudviklingen ifølge Danmarks Statistik. Dog er mere end en fordobling lidt mere end inflationen, dog ikke meget.

Hvad angår selve køretiden, de 180 km/t giver jo ikke mange minutter, når toget skal stoppe undervejs. Højere hastighed er jo mest for gennemgående tog. Dog virker fire minutter også en anelse lidt i mine øjne. Var holdetiden i Tinglev ligeså lang dengang som i dag? Og hvordan med antallet af krydsninger? I dag er der ofte mindst én mellem Vamdrup og Vojens, og jeg synes det sker, at man taber en del tid her.

Det med Sønderborg

af KimC, 4/9 2012, 18:01 (4463 dage siden) @ Fysikeren

Hvad angår selve køretiden, de 180 km/t giver jo ikke mange minutter, når toget skal stoppe undervejs. Højere hastighed er jo mest for gennemgående tog. Dog virker fire minutter også en anelse lidt i mine øjne. Var holdetiden i Tinglev ligeså lang dengang som i dag? Og hvordan med antallet af krydsninger? I dag er der ofte mindst én mellem Vamdrup og Vojens, og jeg synes det sker, at man taber en del tid her.

Standsningsmønsteret dengang og nu er det samme, og der var endda ofte togskift i Tinglev.
Dengang krydsede man oftest i Hovslund, det var en station med mulighed for samtidig indkørsel, og hvis de var vakse på fjernstyringen kom ingen af de krydsende tog til at holde stille. Toget der skulle gennem sidesporet kunnne med lidt held holde en mindstefart på 40 km/t. Som regel var der ikke andre krydsninger de dage jeg var med, men det kunne da ske at der holdt et godstog på en af krydsningsstationerne undervejs. Det betød jo bare ikke noget for pesontogets køretid.
Efter at der kom dobbeltspor mellem Tinglev og Vojens, lader det til at de faste krydsninger er flyttet til Vojens - Vamdrup. På den måde fik man mindst muligt ud af dobbeltsporet, for jeg synes kun sjældent man møder andre tog på den del af banen.

Det med Sønderborg

af Fysikeren, 4/9 2012, 18:06 (4463 dage siden) @ KimC

Et problem er jo også kapaciteten på Sønderborgbanen og ønsket om, at togene mødes i Fredericia. Ved at mødes i Fredericia, og ønsket om, at togene til Sønderborg skal køre en halv time forskudt i forhold til de andre IC-tog, så kommer man frem til, at der skal krydses i Tinglev. Når der nu er timedrift nord for Tinglev, bliver det andet krydsningspunkt en halv time nord herfor, hvilket er lidt nord for Vojens.

Ikke så tit jeg kører på banen, men synes dog man møder gods jævnligt på den dobbeltsporede strækning.

Første gang med IC4....

af PD Hansen, 4/9 2012, 15:27 (4464 dage siden) @ KimC

Senere er der kommet andre succeskriterier til. Først og fremmest at få de tog til at køre uden hjælp.
Siden sidste efterår er der endvidere dukket et nyt krav op om at de også skal kunne bremse.

Kan ikke holde op med at grine. Stor humor! :-D

Men ja, priserne er ikke så usædvanlige jf udviklingen i øvrigt:
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/prisindeks.aspx

Første gang med IC4....

af KimC, 4/9 2012, 18:04 (4463 dage siden) @ PD Hansen

Senere er der kommet andre succeskriterier til. Først og fremmest at få de tog til at køre uden hjælp.
Siden sidste efterår er der endvidere dukket et nyt krav op om at de også skal kunne bremse.


Kan ikke holde op med at grine. Stor humor! :-D

Man kan jo sige at det problem man oplevede i Marslev ikke var kommet for dagens lys før man havde et tog der kunne køre, og man kunne jo ikke genskabe problemet sidenhen, hvilket forklarer hvorfor man ikke blev obs på den mangel noget før.

Første gang med IC4....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/9 2012, 18:17 (4463 dage siden) @ KimC

I starten af hele forløbet var succeskritieriet at få noget som ingen andre havde, det var designafdelingen der bestemte hvordan toget skulle se ud. Næsen var vigtigst.

DSB på daværende tidspunkt chefdesigner blev også på en meget elegang måde 'lempet' ud af IC4 projektet, da sandheden omkring IC4 begyndte at vise sig for de politiske beslutningstagerer. Senere er hun helt forsvundet fra DSB - men skaden var desværre uoprettelig på det tidspunkt.

Første gang med IC4....

af PD Hansen, 4/9 2012, 15:25 (4464 dage siden) @ Henrik Hansen

Alt i alt så er IC4 ikke noget fremskridt – eller Ferrari tog som DSB har forsøgt at sælge det som. Toget er på de komfortmæssige parametre dårligere end det snart 25 år gamle IC3.

Helt enig. Beslutningstagerne kører nok ikke så meget i tog, desværre.

Første gang med IC4....

af Fysikeren, 4/9 2012, 15:28 (4464 dage siden) @ PD Hansen

Ved ikke med den nuværende direktør i DSB, men den forrige pendlede vist med toget fra Nyborg.

Første gang med IC4....

af Allan Eriksen, 4/9 2012, 16:08 (4464 dage siden) @ Fysikeren

Nu må vi jo lige allesammen prøve toget når vi får mulighed for det, men det med støj fra motorer undgår vi vist kun hvis man genindfører lokomotivtrukne tog min erfaring siger mig at både IC3/IC4, BR605 (DB) Pågatog Sverige Øresundstog i alle kan man høre motorerne dog ikke så påtrængende når det er elektrisk drevet togsæt, ligesåvel hvis man kører i bus og også fly der er det dog mere måske mere klimaanlæg, air condition der støjer i kabinen. Så jeg vil ikke sige det er udelukkende et DSB problem eller som du skriver et offentligt statsprodukt. Mig bekendt er der ikke nogen togfabrikker der leverer lydløs produkt for passagererne, jo hvis det er lokomotivtrukkent!

Venlig hilsen

Allan

Første gang med IC4....

af Fysikeren, 4/9 2012, 16:47 (4463 dage siden) @ Allan Eriksen

Nu må vi jo lige allesammen prøve toget når vi får mulighed for det, men det med støj fra motorer undgår vi vist kun hvis man genindfører lokomotivtrukne tog min erfaring siger mig at både IC3/IC4, BR605 (DB) Pågatog Sverige Øresundstog i alle kan man høre motorerne dog ikke så påtrængende når det er elektrisk drevet togsæt, ligesåvel hvis man kører i bus og også fly der er det dog mere måske mere klimaanlæg, air condition der støjer i kabinen. Så jeg vil ikke sige det er udelukkende et DSB problem eller som du skriver et offentligt statsprodukt. Mig bekendt er der ikke nogen togfabrikker der leverer lydløs produkt for passagererne, jo hvis det er lokomotivtrukkent!

Helt lydløst bliver nok noget nær umuligt, men ved hvad du mener :)

Min erfaring er, at motorerne under gulvet er ret irriterende. Tager man et IC3-tog, så synes jeg mellemvognen er langt mere behagelig end motorvognene. At hvile sit hoved op af væggen i en motorvogn er alt andet end afslappende. Tager man DD-vognene, som er de vogne, taget min alder i betragtning (27), jeg bedst kender, så synes jeg de kører som en drøm (her er der ikke sagt et ord om komforten i indretningen).

Skulle vi kun se på komforten, ville jeg ønske mig, at alle tog fra lokomotivtrukne, især fjerntog. Desværre hænger det næppe økonomisk sammen i Danmark.

IC4 har jeg ikke erfaring med, og set ud fra alle de problemer der har været, så synes jeg desværre det overskygger, at lokalbanerne kan finde ud af at købe tog, ligesom DSB S-tog også kan. Videre har netop DD-vognene jo levet op til forventninger. Det viser bare, at en skandale fylder meget mere end succes.

Første gang med IC4....

af Allan Eriksen, 4/9 2012, 17:21 (4463 dage siden) @ Fysikeren

en tilføjelse de vogne vi havde i sin tid flexvogne litra wrm kørte også som en drøm, men vi får nok ikke nogen til at køre fra København til Aalborg i DD vogne i vore dage. rigtigt mellemvogne i IC3 og måske også IC4 der er det mere stille for ørerne, kan man mon reservere plads sådan at man siger jeg vil ikke sidde i en vogn med motor under gulvet???

Første gang med IC4....

af andersj, Aalborg, 4/9 2012, 17:47 (4463 dage siden) @ Allan Eriksen

en tilføjelse de vogne vi havde i sin tid flexvogne litra wrm kørte også som en drøm, men vi får nok ikke nogen til at køre fra København til Aalborg i DD vogne i vore dage. rigtigt mellemvogne i IC3 og måske også IC4 der er det mere stille for ørerne, kan man mon reservere plads sådan at man siger jeg vil ikke sidde i en vogn med motor under gulvet???

Det kan man sagtens i et betjent billetsalg eller telefonsalget. Du siger bare at det skal være i mellemvognen.

DD-vogne

af Fysikeren, 4/9 2012, 17:51 (4463 dage siden) @ Allan Eriksen

Nu har DSB jo sådan set kørt med DD-vogne til Aalborg (og Esbjerg) i rutefart. Deutsche Bahn har derudover bestil DD-vogn med IC-indretning, så rent komfortmæssigt burde de jo være gode til en sådan tur. Til pendultog mellem København og Aarhus tror jeg også det ville være fint, selvom jeg nok ville gå efter vogne med topfart på 200 km/t ;)

Du kan jo vælge sæde ved reservering, men det kræver naturligvis, at man ved hvilke vogne der har motor eller ej (og bestiller du i betjent salg, er det ikke sikkert, at den person på den anden side af skranken ved det).

DD-vogne

af Allan Eriksen, 4/9 2012, 17:56 (4463 dage siden) @ Fysikeren

Jeg ved godt at der blandt andet var nogle IC lyn der i en periode kørte med DD vogne jeg ved ikke om de stadig gør det.

Og tak for info angående om man kan bestille at sidde i en bestemt vogn, det er lang tid siden jeg har kørt så langt at jeg skulle plads.

Venlig hilsen

Allan

DD-vogne

af Allan Eriksen, 4/9 2012, 18:54 (4463 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg er også lun på den togtype DB har bestilt til nogle IC strækninger som DD vogne,

Jeg tror nu også hvis man bestiller det hos leverandøren, så kan han levere den i 200 km/t
version.

Tænk på (helt andet koncept) der kører faktisk dobbeltdækker tog i nogle TGV tog TGV duplex og
det er da materiel til ihvertfald 300 km/t men det får vi nok ikke brug for herhjemme.

Venlig hilsen

Allan

Første gang med IC4....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/9 2012, 18:14 (4463 dage siden) @ Fysikeren

Min erfaring er, at motorerne under gulvet er ret irriterende. Tager man et IC3-tog, så synes jeg mellemvognen er langt mere behagelig end motorvognene. At hvile sit hoved op af væggen i en motorvogn er alt andet end afslappende. Tager man DD-vognene, som er de vogne, taget min alder i betragtning (27), jeg bedst kender, så synes jeg de kører som en drøm (her er der ikke sagt et ord om komforten i indretningen).

IC4 er langt mere støjende end IC3, både hvad angår støj fra dieselmotorere, hjul og klimaanlæg.

Støjen fra motorerne i MG-sættene er en form for resonansstøj som bølger op og ned i styrke og det samtidig med den er rimelig lavfrekvent gør at støjen opfattes særdeles ubehagelig som passager. Jeg håber at førerrummet er bedre støjdæmpet end passagerafdelingen, for ellers har lokomotivføreren et ubehagelig arbejdsmiljø.

Mon ikke Ansaldo har sparet noget støjisolering væk i toget - de først leverede sæt var vist alt for tunge !

IC4 toget repræsenterer slet ikke det komfortløft som DSB stadig forsøger et gøre det til - det er nærmere et tilbageskridt.

Jeg husker godt første gang jeg kørte med IC3 - det var en WOV oplevelse sammenlignet med MR togene, lyst og venligt i et gennemført design og samtidig meget støjsvage sammenlignet med MR.

IC4 er sammenlignet med IC3 en gang skrammel som aldrig burde være kommet længere end til prototypestadiet - man kan selvfølgelig påstå at DSB vil få leveret 83 prototyper, hvilket nok svare meget godt til sandheden.

Togets dårlige komfort må også være tilfældet for det personale der skal arbejde i toget, men det høre man ikke meget omkring - har de fået mundkurv på af DSB ? - der var er vist også noget med et specielt IC4 tillæg - genetillæg :-)

Første gang med IC4....

af Nicholas Ipsen @, 28/2 2013, 10:46 (4287 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg har kørt med diverse modeller af Shinkansen i Japan, ingen af dem lokomotivtrukne, og der var absolut ingen lyd udover lyden forårsaget af vindmodstanden da vi kom op over de 200 km/h. Det er altså muligt, men det lader til at vi skal kigge længere mod øst efter vores tog hvis vi ønsker dem støjfri...

Første gang med IC4....

af Bent Jensen, 28/2 2013, 13:34 (4287 dage siden) @ Nicholas Ipsen

Jeg ved ikke om det er underforstået men Shikansen er elektrisk drevet.

Bent Jensen

Første gang med IC4....

af Nicholas Ipsen @, 10/10 2013, 17:05 (4062 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg tænkte at det var underforstået.

Første gang med IC4....

af Kasper Møller, 24/1 2013, 06:35 (4322 dage siden) @ Henrik Hansen

Hejsa. Jeg fandt lige dit indlæg via google fordi jeg sidder i et IC 4 tog og blev meget overrasket over den infernalske larm. Min iPhone har en app der måler støj. Den er vel ikke 100% præcis men jeg har målt andre stæder hvor jeg havde sammenligningsgrundlag og ophæver den passede. Jeg sidder i forreste vogn lige inden stillekupeen og her målte jeg op til 95db ved omkring 80 km/t og nu her ved cruising speed er vi nede på at den konstant svinger mellem 79-89db. Når jeg cykler over Ringgadebroen i Aarhus og kan se hele DBS prestigeprojekt holde parkeret håber jeg næsten at de aldrig kommer ud at køre. Jeg var lige morsom og sagde til en af togstewardesserne at hun næsten burde gå med høreværn, hvortil hun smilende svarede: "ja, men det er næsten værre nede i den anden ende." Jeg tror alle i det her land er kede af de IC4 tog, bare sælg dem til højestbydende og så køb dog noget fra Tyskland der virker i stedet. Godt jeg har et Bose aktive Noise cancellation headset!

Første gang med IC4....

af Kaspar Larsen, 24/1 2013, 07:00 (4322 dage siden) @ Kasper Møller

Jeg tror alle i det her land er kede af de IC4 tog, bare sælg dem til højestbydende og så køb dog noget fra Tyskland der virker i stedet.

Desværre, DSB har ikke råd - og hvad skulle de desuden kunne købe fra Tyskland som erstatning? ICE-TD er (mig bekendt) de eneste DMU'er de har og dem låne-lejer DSB jo allerede. Vi er desværre nødt til at holde fast i IC4 indtil elektrificeringen endelig er rullet ud engang om 10-15 års tid. Hvis altså DSB overlever som et selvstændigt selskab så længe...

Første gang med IC4....

af Svend, 25/1 2013, 12:16 (4321 dage siden) @ Kaspar Larsen

Vi er desværre nødt til at holde fast i IC4 indtil elektrificeringen endelig er rullet ud engang om 10-15 års tid. Hvis altså DSB overlever som et selvstændigt selskab så længe...

Nemmerli´......det kan ikke udtrykkes ret meget tydeligere :-|

--
Svend

Første gang med IC4....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/1 2013, 07:00 (4322 dage siden) @ Kasper Møller

Hejsa. Jeg fandt lige dit indlæg via google fordi jeg sidder i et IC 4 tog og blev meget overrasket over den infernalske larm. Min iPhone har en app der måler støj. Den er vel ikke 100% præcis men jeg har målt andre stæder hvor jeg havde sammenligningsgrundlag og ophæver den passede. Jeg sidder i forreste vogn lige inden stillekupeen og her målte jeg op til 95db ved omkring 80 km/t og nu her ved cruising speed er vi nede på at den konstant svinger mellem 79-89db. Når jeg cykler over Ringgadebroen i Aarhus og kan se hele DBS prestigeprojekt holde parkeret håber jeg næsten at de aldrig kommer ud at køre. Jeg var lige morsom og sagde til en af togstewardesserne at hun næsten burde gå med høreværn, hvortil hun smilende svarede: "ja, men det er næsten værre nede i den anden ende." Jeg tror alle i det her land er kede af de IC4 tog, bare sælg dem til højestbydende og så køb dog noget fra Tyskland der virker i stedet. Godt jeg har et Bose aktive Noise cancellation headset!

Interressant.

Mange ting er efterhånden blevet 'behandlet' indgående omkring IC4, men den infarnalske støj er endnu kun berørt perifært.

Det er rart er også andre har oplevet IC4 som et ganske støjende togsæt. Du skulle vel ikke have mulighed for at foretage en tilsvarende måling i MR og IC3, for at have en sammenligning. IC3 støjer langt, langt mindre, men jeg er lidt i tvilv mht. til MR - er det IC4 eller MR er støjer mest.

En ændring på blot 3 db svare til en fordobling eller en halvering af støjen.

Første gang med IC4....

af Kasper Møller, 25/1 2013, 11:29 (4321 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg tjekkede lige IC3 toget i dag som jeg heldigvis kørte hjem med. Jeg målte 63-68db i kupeen og 83-85db ude i gangen. Der er langt op til de 95db i IC4 toget ;-)

Første gang med IC4....

af caprani ⌂, København, 24/1 2013, 21:50 (4321 dage siden) @ Henrik Hansen

- Og nu kommer vi til den rigtige gyser – STØJ.

Jeg sad i MG vognen hvor dieselmotorerne også findes, og støjniveauet fra disse motorer er fuldstændigt uacceptabelt – jeg vil vurderer støjen til at være højere end i et MR tog. Specielt under kørsel hvor den ønskede hastighed er opnået fremkommer en tydelig varierende resonans fra toget, en resonans der er meget lavfrekvent og dermed ubehagelig.

Lyder præcis som min oplevelse med BR 605:-|

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Første gang med IC4....

af Woodi, 15/2 2013, 19:44 (4299 dage siden) @ caprani

Så er det blot, om man kan finde cirkulærere og forordninger eller regler for dette, - savner denne information enten, på Trafikstyrelsens hjemmeside eller, anden myndighed.??

--
[image]

Første gang med IC4....

af Margit Kristensen @, København, 15/2 2013, 23:03 (4299 dage siden) @ Woodi

Jeg googlede også lidt rundt, og nåede at lægge et spørgsmål på DSBs Facebook side før jeg fandt tråden her. Måling med mobil-app lyder ikke helt hen i vejret, >90dB det er vildt, klart jeg følte mig fysisk dårlig tilpas :-( .

Spændende om jeg får svar, og om svaret kan bruges til noget som helst.
Jeg er seriøst bekymret over at arbejdstilsynet ikke griber ind med direkte påbud.
Dem vil jeg tage kontakt med på mandag - de skal vel håndtere en anmeldelse af for ringe arbejdsmiljø, selvom den kommer fra en kunde - jeg gider ikke fake anonym ansat.
På personalerepræsentanten jeg sludrede med, lød det som om at der var udstukket en direkte 'hold mund'-ordre. Og så går jeg jo lidt i Rasmus-Modsat, andet ville være uanstændigt ;-)

Mange hilsner
Margit, Kbh.

Her er hvad jeg skrev på facebook 15.02.2013
Margit skrev på DSB's tidslinje.
19:09

"
Hvad er støjniveauet i IC4 togene?
Hvilke værdier i dB & hertz er der målt i de forskellige områder i togsættene?
Ligger tallene oplyst på dsb.dk, hvor jeg ellers forgæves har søgt?

Jeg har kun fundet dette, en generel lovbestemt, sentens:
'DSB gennemfører løbende forskellige målinger af både det fysisk og psykiske arbejdsmiljø – arbejdspladsvurdering (APV) og medarbejdertilfredshedsanalyse (MTA). Formålet er kortlægge, hvilke arbejdsmiljøforhold, der skal arbejdes med.' Den bliver jeg jo ikke klogere af.

Jeg har indtil videre haft alvorligt ubehagelige oplevelser med støj ved rejser i IC4 tog. Støjproblemerne hindrer samtale ved normal stemmeføring, og er særligt belastende for de af mine medrejsende, som benytter høreapparater. Information i højtalersystemet kan ikke høres, hvis den var der, og togpersonalet måtte hæve stemmen meget, ikke så smart at det skulle være nødvendigt.
Det er selvsagt toget i sig selv, som støjer, absolut ikke medpassagerene - dem kan vi slet ikke høre. Det kan vi i andre tog, IC3, dobbeltdækker og S-tog, hvor det også er muligt at føre samtaler i normalt og stilfærdigt stemmeleje.

Jeg fik det faktisk direkte fysisk dårligt af støjen i IC4 toget.
Er det et kendt problem, som I løser?
Det må være mildt sagt forfærdeligt at skulle arbejde i de forhold.
Personale, som jeg spurgte, fortalte at de har fået mundkurv på, må I det?
Jeg selv vil forsøge at undgå overhovedet at rejse med IC4. Høreværn er ikke en løsning jeg kan bruge.
"

Første gang med IC4....

af re20000, 15/2 2013, 23:42 (4299 dage siden) @ Margit Kristensen

Godt gået Margit, bare hold dem til ilden!

Nold

Første gang med IC4....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/2 2013, 10:33 (4299 dage siden) @ Margit Kristensen

Super initiativ - du har min fulde støtte.

Jeg undgår også at køre med IC4. Den resonans-støj som findes i IC4 gør det til en meget ubehagelig oplevelse, det er som om at støjen er inde midt i hovedet på en.

Du skal nok ikke have de store forhåbninger med DSB. DSB har et meget effektivt spin-beredskab, der er ledet af en 'chef for strategisk kommunikation', der forstår at snøre både offentlighed og politikere - hvilket de har gjort med stor dygtighed i de seneste mange år - med eller uden hjælp fra Waterfront.

Endnu engang - godt initiativ.

/Henrik

Første gang med IC4....

af Lennart H, 16/2 2013, 08:51 (4299 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg havde i går den fornøjelse prøve at køre med IC4 toget for første gang – at fornøjelsen således er til at overse vil fremgå herefter:

Togets støjniveau ved perronen opleves som en MR-sæt, dog med mærkbar mindre udstødningslugt, til sammenligning er IC3 toget en del mindre støjende.

Jeps, jeg bor som nabo til en banegård, og hver gang et Ic4 kommer til perron, kan det høres tydeligt i forhold til Ic3. Og som passager inde i toget, har jeg oplevet at kaffekoppen ryster når toget holder i tomgang ( ihvertfald sidst jeg kørte med MG )


- Og nu kommer vi til den rigtige gyser – STØJ.

Jeg sad i MG vognen hvor dieselmotorerne også findes, og støjniveauet fra disse motorer er fuldstændigt uacceptabelt – jeg vil vurderer støjen til at være højere end i et MR tog. Specielt under kørsel hvor den ønskede hastighed er opnået fremkommer en tydelig varierende resonans fra toget, en resonans der er meget lavfrekvent og dermed ubehagelig. Jeg er normalt ikke sart hvad støj angår (arbejder på en maskinfabrik), men den støj som IC4 frembringer er uudholdelig

Jeg elsker motorlyden fra et MR tog, den er så monotom, og er med til at gøre turen i et MR tog til en fornøjelse. Jeg bryder mig normalt ikke om at køre i lydløse tog, men Ic4 togenes motor støj,er meget generende og gennemtrængende.

Pladsforholdene i toget føles bedre end i IC3, men sæderne er noget ringere at side i, bl.a. fordi der er en form for ’forhøjning’ der presser sig ind i ryggen – man skal ubetinget sidde helt tilbage i sædet for at få en nogenlunde behagelig rejse.

Alt i alt så er IC4 ikke noget fremskridt – eller Ferrari tog som DSB har forsøgt at sælge det som. Toget er på de komfortmæssige parametre dårligere end det snart 25 år gamle IC3.

Det med pladsen anser jeg som IC4 togenes største fordel, frem for Ic3. Og hvis de får styr på alt det andet, vil jeg glæde mig til at IC4 overtager Intercity trafikken. I mine øjne kan god komfort ikke opnåes, før der er god plads. IC4 har en interessant indretning, og et ubenyttet flex areal hvor man eventuelt kan flyge hen , hvis toget ellers er fyldt. Det giver igen mening at gå en tur i toget. IC3 togene har simpelthen altid været for små.
Du har dog helt ret i at sæderne i IC4 er dårligere end i IC3. Jeg bryder mig heller ikke om at blive tvunget til at sidde ergonomisk korrekt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak