Første gang med IC4.... (Jernbanen i dag)
Jeg havde i går den fornøjelse prøve at køre med IC4 toget for første gang – at fornøjelsen således er til at overse vil fremgå herefter:
Togets støjniveau ved perronen opleves som en MR-sæt, dog med mærkbar mindre udstødningslugt, til sammenligning er IC3 toget en del mindre støjende.
Det er ud til at DSB har fået styr på trinnet der ’skydes’ ud under døren for at mindste sprække mellem tog og perron – men konstruktionen ser lidt sårbar ud, specielt vil en sne rig vinter få testet denne funktion.
Igangsætningen er mærkbar dårligere en med IC3, toget accelerer overhovedet ikke jævnt, det virker som om man endnu ikke har fået styr på gearskiftet, accelerationen vil jeg vurderer som dårligere end IC3, men måske man har været nødt til at accepterer en ringere accelerationsevne for at fjerne i hvert fald nogle af gearskifte problemerne.
- Og nu kommer vi til den rigtige gyser – STØJ.
Jeg sad i MG vognen hvor dieselmotorerne også findes, og støjniveauet fra disse motorer er fuldstændigt uacceptabelt – jeg vil vurderer støjen til at være højere end i et MR tog. Specielt under kørsel hvor den ønskede hastighed er opnået fremkommer en tydelig varierende resonans fra toget, en resonans der er meget lavfrekvent og dermed ubehagelig. Jeg er normalt ikke sart hvad støj angår (arbejder på en maskinfabrik), men den støj som IC4 frembringer er uudholdelig, så jeg har glad for at jeg kunne skulle til Fredericia, hvor det efterfølgende skifte til IC3 var en fornøjelse - IC3 er jo lydløs sammenlignet med IC4.
For sjovt prøvede jeg at gå hen i FG-vognen (uden motor), her forsvandt motorstøjen selvfølgelig, men i stedet kunne man her opleve hjulstøj som i en B-vogn. Airconditionanlægget har man heller ikke været heldige med, her høres også en form for resonansstøj, dog ikke så generende som i MG-vognen.
Pladsforholdene i toget føles bedre end i IC3, men sæderne er noget ringere at side i, bl.a. fordi der er en form for ’forhøjning’ der presser sig ind i ryggen – man skal ubetinget sidde helt tilbage i sædet for at få en nogenlunde behagelig rejse.
Alt i alt så er IC4 ikke noget fremskridt – eller Ferrari tog som DSB har forsøgt at sælge det som. Toget er på de komfortmæssige parametre dårligere end det snart 25 år gamle IC3.
Jeg ved ikke hvor mange ’pakker’ DSB vil forsøge at putte i toget, men så længe DSB ikke formåer at gøre noget ved støjniveauet i toget, så vil jeg forsøge at undgå IC4.
Jeg har forgæves søgt på nettet omkring støjmålinger i hhv. IC3 og IC4, men det ser ud til at DSB gemmer dem godt – hvilket nok også et forståeligt med den gang Italienske klamp man har fået købt – og accepteret som en leverance.