Der er et par nedlagte banegårde, som er et besøg værd.
Görlitzer Bahnhof i Kreuzberg (ikke at forveksle med u-bahn-stationen af samme navn, der ligger et par hundrede meter væk) er i dag en park, hvor hele tracheet ind til den er en natursti, der blandt andet går på en bro over Landwehrkanal. Her og der er der rester af spor, ubrugte broer etc. Selve hovedbygningen på banegården er væk, men der står et par andre tilbage. Jeg tror, det er den gamle godsekspedition, der i dag huser en ret god cafe, med sydvendte trapper ved den gamle perronkant, hvor folk sidder og slikker sol.
Jeg ved ikke om banegården har været brugt siden krigen, men det har den i hvert fald ikke siden murens bygning, da Kreuzberg lå i Vestberlin som en blindtarm ind under muren. Zonegrænsen skar jernbanen af få hundrede meter fra banegården ude ved Landwehrkanal.
Og oppe tæt på den nye hovedbanegård ligger Hamburger Bahnhof. Jeg kender intet til historien, da det for det meste er Lehrter Bahnhof, der bliver omtalt, men de har ligget ret tæt og må have sluttet til de samme baner.
Banegården er i dag museum for moderne kunst. Den har tydeligt været temmelig bomberamt, men derudover er den ret nænsomt restaureret. Tagkonstruktionen i den gamle perronhal (tror jeg det er) er intakt/genopbygget, og i et af siderummene er der rester af nogle sjove friser med jernbanemotiver.
Niels