Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 13:31 (4480 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er da en gang klynk. Så vidt jeg har hørt var det begrænset hvad man havde af problemer med brohøjder under elektrificeringsprojektet. Så mon ikke også der findes ingeniører der kan klare Århus H?

Tillægsspørgsmål: Hvad hed den projektgruppe, der gennemførte elektrificeringen? Jeg havde en gang en sweatshirt fra dem, der stod vist bare en forkortelse på, men jeg mener at det var ELTJ, dvs Elektrificeringstjenesten. Jeg kan meget vel huske fejl.

Mvh Lars

Avatar

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2012, 13:34 (4480 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tillægsspørgsmål: Hvad hed den projektgruppe, der gennemførte elektrificeringen?

Efter hukommelsen: Elektrificeringskoordineringen - forkortet eko.

Ordet kan i øvrigt anvendes i en spiritusprøve;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 13:59 (4480 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tillægsspørgsmål: Hvad hed den projektgruppe, der gennemførte elektrificeringen?


Efter hukommelsen: Elektrificeringskoordineringen - forkortet eko.

Nå, jeg mener at der som sagt stod ELTJ på min, som jeg nok finder når jeg rydder op på pulterkammeret en dag.

Ordet kan i øvrigt anvendes i en spiritusprøve;-).

OT. Hvis du arbejder med sprit-prøver:
Min nathue huer mig ikke. Kalotten ka Lotte jo få. Kasketten ka skytten benytte om natten, hvis ikke ham hottentotten med kutten vil ha den.

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Niels Munch, 28/8 2012, 15:52 (4480 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tillægsspørgsmål: Hvad hed den projektgruppe, der gennemførte elektrificeringen? Jeg havde en gang en sweatshirt fra dem, der stod vist bare en forkortelse på, men jeg mener at det var ELTJ, dvs Elektrificeringstjenesten. Jeg kan meget vel huske fejl.

Elektrificeringsprojektet i henhold til 1979-loven blev gennemført i en særlig organisation Elektrificeringskoordineringen, EKO i DSB/Banedanmark regi med bidrag bl.a. fra eksperter fra Sverige og Storbritannien. Organisationen samarbejdede med såvel interne- som eksterne rådgivere og entreprenører. EKO blev nedlagt i 1997.

V.h.
Niels

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Henrik C, Kolding, 31/8 2012, 00:51 (4478 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tillægsspørgsmål: Hvad hed den projektgruppe, der gennemførte elektrificeringen? Jeg havde en gang en sweatshirt fra dem, der stod vist bare en forkortelse på, men jeg mener at det var ELTJ, dvs Elektrificeringstjenesten. Jeg kan meget vel huske fejl.

Hej Lars

Faldt (og slog mig ikke...) lige over dette ikke helt nye skilt i Lunderskov i dag

[image]

måske det svarer lidt på dit spørgsmål....

--
mvh. Henrik C

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Jacob Jørgensen @, 28/8 2012, 13:53 (4480 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej -

Den kommende letbane skal jo også køre igennem dér, i det nye spor 0. Og den er jo også elektrificeret.

Hvordan hænger det sammen ?

En letbane-luftledning kræver måske ikke så meget højde?

Venlig hilsen
Jacob Jørgensen

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 14:45 (4480 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad med at gøre Århus H. til lokal station, og flyttet central stationen længer ud så den kunne blive en gennemkørsel station :-D

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Peter Linaa Jørgensen, 28/8 2012, 15:00 (4480 dage siden) @ hummel_62

Hvad med at gøre Århus H. til lokal station, og flyttet central stationen længer ud så den kunne blive en gennemkørsel station :-D

Hvor vil du placere den? Kom dog med et forslag.

M v h
Peter L J

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 15:40 (4480 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Jeg ved det er billigt at side her over og komme med foreslag.

Men vi skal vel så langt "tilbage" at det giver mening!!
Men Åhavevej/Skannerborgvej Åhavevej/Århus syd motorvej. I det område på en eller anden måde. Ja der skal rives lidt ned, men det er jo nødvendigt næsten lige meget hvad der skal bygges. jvf google maps er/var de igang med et og andet Åhavevej/Århus syd motorvej.

Men nok en masse lokale ting jeg ikke ved en dyt om, men det skal ikke afholde mig for at komme med foreslag

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af jaer, 28/8 2012, 16:42 (4480 dage siden) @ hummel_62

Jeg ved det er billigt at side her over og komme med foreslag.

..


Men nok en masse lokale ting jeg ikke ved en dyt om, men det skal ikke afholde mig for at komme med foreslag

Ja, bl. a skal du nok kigge lidt på, hvor Aarhus Å løber, og så vurdere undergrunden.

Det er bla. sådanne forhold som eksperterne undersøger FØR de kommer med forslag.

/Jan

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 17:29 (4480 dage siden) @ jaer

ja men er det ikke en glad amatørs ret??

Pris og kvalitet har det med at høre sammen.
Men Ny Århus kunne også ligge længere ude, men meget beboelse...
Men var det ikke noget for Århus at få en tunnel station??

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Peter Linaa Jørgensen, 28/8 2012, 19:05 (4480 dage siden) @ hummel_62

ja men er det ikke en glad amatørs ret??

Pris og kvalitet har det med at høre sammen.
Men Ny Århus kunne også ligge længere ude, men meget beboelse...
Men var det ikke noget for Århus at få en tunnel station??

Hvor vil du så anlægge den? Det er jo temmelig blød jord i det meste af det område.

M v h
Peter L J

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/8 2012, 20:31 (4480 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

ja men er det ikke en glad amatørs ret??

Pris og kvalitet har det med at høre sammen.
Men Ny Århus kunne også ligge længere ude, men meget beboelse...
Men var det ikke noget for Århus at få en tunnel station??


Hvor vil du så anlægge den? Det er jo temmelig blød jord i det meste af det område.

M v h
Peter L J

Man kunne jo lave den ude omkring Ormslev / Årslev / Harlev området.
Spørgsmålet er så, om ikke den vil blive cirka lige så successfuld som Høje Tåstrup er det i dag?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 21:12 (4480 dage siden) @ jaer

Jeg ved det er billigt at side her over og komme med foreslag.

..


Men nok en masse lokale ting jeg ikke ved en dyt om, men det skal ikke afholde mig for at komme med foreslag


Ja, bl. a skal du nok kigge lidt på, hvor Aarhus Å løber, og så vurdere undergrunden.

Det er vel bare et spørgsmål om en boremaskine hvis man vil gennem det centrale Århus. At lave en cut'n'cover-tunnel under Randersvej vil nok gøre gummihjulsfolket kede af det i byggeperioden.

Mvh. Lars

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Peter Linaa Jørgensen, 28/8 2012, 19:02 (4480 dage siden) @ hummel_62

Jeg ved det er billigt at side her over og komme med foreslag.

Men vi skal vel så langt "tilbage" at det giver mening!!
Men Åhavevej/Skannerborgvej Åhavevej/Århus syd motorvej. I det område på en eller anden måde. Ja der skal rives lidt ned, men det er jo nødvendigt næsten lige meget hvad der skal bygges. jvf google maps er/var de igang med et og andet Åhavevej/Århus syd motorvej.

Men nok en masse lokale ting jeg ikke ved en dyt om, men det skal ikke afholde mig for at komme med foreslag

Det er ren sumpområde, og så er der bygget Motorve/Ringvej, desuden er der slet ikke plads til noget i Viby-området.
Jeg synes du skulle tage en tur til Aarhus, og se hvordan forholdene er først.

M v h
Peter L J

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Fysikeren, 28/8 2012, 15:08 (4480 dage siden) @ hummel_62

Så tror jeg det er billigere at sænke perronsporene lidt ;)

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 15:41 (4480 dage siden) @ Fysikeren

nu var det lige så meget tanken om en hurtiger afvikling og ikke kun at sætte forlænger ledningen op :-)

Vi kan jo godt se med det langelys som trafik ministeren siger det

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Svend, 28/8 2012, 15:37 (4480 dage siden) @ UTJ

De eneste eltog der skal køre gennem/under selve banegårdsbygningen er de eltog, der skal til havnen. De øvrige tog skal jo blot blive holdende i perronsporene, og her er det vel ingen kunst at sænke dem en smule (hvis det er nødvendigt).

--
Svend

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Troldhøj, 28/8 2012, 15:53 (4480 dage siden) @ Svend

De eneste eltog der skal køre gennem/under selve banegårdsbygningen er de eltog, der skal til havnen. De øvrige tog skal jo blot blive holdende i perronsporene, og her er det vel ingen kunst at sænke dem en smule (hvis det er nødvendigt).


Findes der nogen steder i verden "elevatorer", der f.eks. kan sænke et perron-spor til videre gennemkørsel på lavere niveau?
Sådan lidt ala en skyde-bro, bare lodret og længere?

Avatar

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af mss ⌂, 28/8 2012, 16:03 (4480 dage siden) @ Svend

Næh, det har man gjort mange steder gennem årene, intet nyt i det.
Det er ret populistisk at det bliver fremstillet som et problem.

Mht. letbane: De kan have en lavere hængende køreledning, da køretøjerne er lavere.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Aarhus H er for lav til elektriske tog

af Allan Eriksen, 28/8 2012, 20:16 (4480 dage siden) @ mss

Prøv at læse ingeniøren dk de har et indlæg om denne problematik, der også delvis beskrives i dette forum.

Venlig hilsen

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak