Lidt mere om nattogenes oprangering. Det gamle nattog mellem København og Frederikshavn havde fra 1935 numrene 95/20 og fra 1974 595/594. Toget fik navn "Natteravnen" fra køreplanen af 27/9 1987 og sluttede 1997. Fra 1971-1974 kørte der et særligt ekstra nattog med sidde-liggevognen mellem Frederikshavn/Aalborg og København som erstatning for nedlagte DFDS natbåde til Aalborg og Aarhus.
Nedenfor udsnit af en torsdagsplan sommer 1982 af oprangeringen København-Korsør tog 595
Forrest fra København en IC-stamme som lokalvogne, derefter vognene til Frederikshavn, Struer og Esbjerg og bagerst sogar en Gs med post til afkobling i Slagelse, hastgheden var af den grund kun 100 km/t Kh-Sg.
Herunder opragering af tog 595 fra Nyborg til Frederikshavn
P-vognen løb 1, der går op til MZ nordpå til Frederikshavn fra Aaarhus løb retur igen med 594 om aftenen, vognen var kommet til Aarhus en time før med tog 7509. Fra Aalborg blev der bagpå Dh9 sat to fragtstykgodsvogne til afkobling i Hjørring.
Herunder oprangering af 594 fra Frederikshavn til Nyborg. Pmh'en var kommet til Fredericia tidligere på dagen i 7294. Fredag og søndag aften var der en ekstra Bgc65 med til/fra Esbjerg.
Herunder 594 Korsør-København.
Pmh'en skulle tilbage til Aalborg med hovedposttog 7593 næste nat P-vognen med 7509 til Aarhus næste nat.
Derblev talt om MR trækkraft til Bcm Fredericia Struer, jeg har fundet en plan for sommer 1990 hvor MR var trækkraft til 3703-3770 i løb 129.
Hilsen Georg