Industribaner på Møn (Generelt)
Jeg har kendskab til to baner på Møn.
Fra stenbruddet på Ulvshale og langs nordkysten.
Fra Hegnede Teglværk til deres anlægsbro.
Hvor kan man læse om dem?
Var der flere? Sukkerfabrikken fx.
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 14:32 (4500 dage siden)
Jeg har kendskab til to baner på Møn.
Fra stenbruddet på Ulvshale og langs nordkysten.
Fra Hegnede Teglværk til deres anlægsbro.
Hvor kan man læse om dem?
Var der flere? Sukkerfabrikken fx.
af Anders Madsen, 10/8 2012, 15:08 (4500 dage siden) @ Lars Kongshøj
"Hvor kan man læse om dem?
Var der flere? Sukkerfabrikken fx."
Du kan starte med at læse om sukkerfabrikken "Østmøn" - Stege Sukkerfabrik - i bogen "Roer på skinner" fra side 148:
http://nyboderboghandel.dk/jernbaner-38/roer-paa-skinner-675.html
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 15:42 (4500 dage siden) @ Anders Madsen
Tak. jeg er åbenbart blevet så nymodens at jeg mest læser på nettet. Men jeg må tjekke næste gang jeg er på bibl.
Mvh Lars
af Niels Munch, 10/8 2012, 17:05 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
redigeret af Niels Munch, 10/8 2012, 17:25
Tak. jeg er åbenbart blevet så nymodens at jeg mest læser på nettet.
Der er også ting & sager at finde, som f.eks.: http://www.moen-atlas.dk/fileadmin/km_kort/foto_ramme.html?/fileadmin/km_billeder/64.gif - kilde: http://www.moen-atlas.dk/index.php?id=223 - og så alle de gode litteraturhenvisninger!
af Carsten, 10/8 2012, 15:41 (4500 dage siden) @ Lars Kongshøj
Hej Lars
Stege Sukkerfabrik havde to banesystemer.
Et på fabrikken med forbindelse til havnen som ligger meget tæt på.
Det andet banesystem havde udgangspunkt i Holme Saftstsation ved Borre, herfra gik banen 1,6 km sydpå til en forgrening mod henholdsvis vest til Bushøj og øst til Søndergård (nord for Klintholm Havn).
Banelængde ca 11 km, sporvidde 700 mm.
Sukkersaften transporteredes fra Holme til Stege i en rørledning.
Med venlig hilsen
Carsten
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 15:52 (4499 dage siden) @ Carsten
Hej Lars
Hej Carsten
Det var et interessant svar som vil interessere både mig, min familie og omgangskreds, så jeg håber du kan uddybe.
Stege Sukkerfabrik havde to banesystemer.
Et på fabrikken med forbindelse til havnen som ligger meget tæt på.
Jeg går ud fra at det var den vestlige del af havnen? Men at det meste trafik gik internt på fabrikken?
Det andet banesystem havde udgangspunkt i Holme Saftstsation ved Borre, herfra gik banen 1,6 km sydpå til en forgrening mod henholdsvis vest til Bushøj og øst til Søndergård (nord for Klintholm Havn).
Banelængde ca 11 km, sporvidde 700 mm.
Sukkersaften transporteredes fra Holme til Stege i en rørledning.
En rørledning? OT, men jeg håber at moderator ser gennem fingrene.
Mvh. Lars
af Carsten, 10/8 2012, 16:12 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Hej Lars
Ja det er den vestligste del af havnen, der transporteredes hovedsagelig roer losset fra pramme og småskibe og af råsukker til indskibning. Desuden har der været transport af kul og kalk.
Med venlig hilsen
Carsten
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:15 (4499 dage siden) @ Carsten
Hvor anlægsstedet?
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:18 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Ups. Hvor var anlægsstedet i havnen? Den er da mest benyttet på østsiden.
af Carsten, 10/8 2012, 16:22 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:27 (4499 dage siden) @ Carsten
Jeg kunne ikke få google til at vise det præcist. Var deres anløbsbro nord eller syd for broen til Lendemarke?
af Carsten, 10/8 2012, 16:32 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Hej Lars
Syd (vest) for broen.
Med venlig hilsen
Carsten
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:45 (4499 dage siden) @ Carsten
Regnede jeg også med.
Håber at moderator ser igennem et OT spørgsmål: hvor anløb færgerne fra Lindholm, når de ikke tog til Kalvehave?
af Niels Munch, 10/8 2012, 16:20 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Se: http://www.123hjemmeside.dk/j-bog/27285931 - scroll næsten halvt ned til "Roebanen på Møn" og dernæst "Mønske industribaner".
V.h.
Niels
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:41 (4499 dage siden) @ Niels Munch
Tak. Interessant link. Jeg ved ikke om sporet på Ulfshale først er fjernet i 75, jeg tvivler
Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.
af Niels Munch, 10/8 2012, 16:45 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
redigeret af Niels Munch, 10/8 2012, 16:58
Et link mere, med fotos: http://www.fl-tvedegaard.dk/12856330 .
Roebanelokomotivet: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/lokfabhe.htm - scroll godt ned til "DdS E.1".
V.h.
Niels
af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 17:00 (4499 dage siden) @ Niels Munch
Det ser ikke helt ud til at leve op til BaneDKs krav om dobbeltspor 180km/t.
Men tak for link.
af Niels Munch, 10/8 2012, 17:23 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Tak. Interessant link. Jeg ved ikke om sporet på Ulfshale først er fjernet i 75, jeg tvivler
Se her: http://www.museum-online.dk/kulturm_rapport/ulvshale/ulvshale/flintudvinding-1.htm .
V.h.
Niels
af Niels Munch, 12/8 2012, 19:36 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj
Postbåden "RØRET" fra Stege-Nyord blev i øvrigt restaureret i 2011.
Postbåden "RØRET" i Hårbølle Havn, 03.06.2012 (nm).
Nyord-dæmningen med tilhørende bro blev - som sikkert bekendt - anlagt 1968.
V.h.
Niels
af Niels Munch, 13/8 2012, 10:47 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj
Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.
At Møns Omnibusser var postførende viste sig bl.a. ved, at der fra MOs start (1953) var indbygget brevindkast på rutebilerne, se:
http://mandemarke.dk/landsbyen_richardandersen.html (midt på siden),
hvor H 19.302 (Scania-Vabis B42/DAB 1953, solgt 1967) har brevindkastet siddende i mavebæltet, over højre forhjul.
V.h.
Niels
af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 13:52 (4497 dage siden) @ Niels Munch
Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.
At Møns Omnibusser var postførende viste sig bl.a. ved, at der fra MOs start (1953) var indbygget brevindkast på rutebilerne, se:
Nyordbussen stoppede ved postkasserne og tømte dem.
Jeg skulle en formiddag i ca 1987 have et anbefalet ekspresbrev til Vordingborg og fik af postens oplysning besked på at indfinde mig på Hovedbanens Postkontor x minutter før 12.12 til Nykøbing F. Da toget ankom til Vordingborg blev brevet straks bragt ud. Det kan nok ikke lade sig gøre i dag.
Er der nogen der kender gode links om postførende tog? Google fandt dette som ikke er detaljeret efter min mening:
http://www.ptt-museum.dk/museumsposten/tidligere_artikler/post/index.php?id=208
Mvh Lars
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2012, 14:11 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj
Er der nogen der kender gode links om postførende tog?
Du kan finde en komplet liste her:
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.
Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?
Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2012, 14:18 (4497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er der nogen der kender gode links om postførende tog?
Du kan finde en komplet liste her:http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?
Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg har ikke selv denne bog; men mon ikke der er gode oplysninger at hente dér.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/8 2012, 12:04 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
af T. Rithmester , Struer, 13/8 2012, 14:46 (4497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er der nogen der kender gode links om postførende tog?
Du kan finde en komplet liste her:http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?
Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.
Google kan også give en hjælpende hånd
Liste over pdf'er på www.pieper.dk
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Georg Schmidt, 10/8 2012, 18:32 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Fra havnelodsen 1951.
Mvh
Georg
af Bent Hansen , 10/8 2012, 19:54 (4499 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej.
Gid det var så vel! At alt var lagt ud på nettet. Nettet kan i visse tilfælde være godt, men alt kan man altså ikke finde. Jeg tror ikke, jeg kan anbefale dig bøger og tidsskrifter, der er dækkende for emnet.
Det bedste ville være at begynde at grave selv (forske) og/eller melde sig ind i en smalsporet jernbaneklub og så håbe, at dens medlemsblad ad åre bringer det ønskede stof.
Til sagen: Jeg har kun skimmet svarene, og der er kommet det meste med, så vidt jeg kan vurdere. Skulle jeg gentage nogen, så er det fordi, jeg kun har skimmet og ikke læst alle linkene. Men altså. Jeg har bane ved anlæg af Dr. Alexandrines bro, bane ved anlæg af Bogødæmningen. Begge med damplokomotiv. Ved Grønsund var der flere kugleflint- og andre ralgrave med spor. Mindst to baner. Både fra Bogødæmningen og brodæmningerne ved Mønbroen mener jeg, at jeg har set billeder med endog lokomotiver på nettet?
Med venlig hilsen
Bent Hansen
af Niels Munch, 10/8 2012, 21:49 (4499 dage siden) @ Bent Hansen
Bogødæmningen: http://historiskatlas.dk/Bog%C3%B8d%C3%A6mningen_%286384%29
Sukkerfabrikken: http://historiskatlas.dk/Stege_Sukkerfabrik_%286252%29
M.v.h.
Niels
af Lars Kongshøj, 11/8 2012, 02:05 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj
Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?
af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 01:53 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj
Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?
Det har jeg lige fået en email om at der har. Formodentligt er skinnerne fjernet omkring 1970.
Mvh. Lars
af Lars Kongshøj, 24/8 2012, 21:54 (4485 dage siden) @ Lars Kongshøj
Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?
Det har jeg lige fået en email om at der har. Formodentligt er skinnerne fjernet omkring 1970.
Jeg har fået en mere præcis dato hvis skulle interessere nogen. 1968 ifm ombygning af Ulvshalevej.