Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Industribaner på Møn (Generelt)

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 14:32 (4500 dage siden)

Jeg har kendskab til to baner på Møn.
Fra stenbruddet på Ulvshale og langs nordkysten.
Fra Hegnede Teglværk til deres anlægsbro.
Hvor kan man læse om dem?
Var der flere? Sukkerfabrikken fx.

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 15:42 (4499 dage siden) @ Anders Madsen

Tak. jeg er åbenbart blevet så nymodens at jeg mest læser på nettet. Men jeg må tjekke næste gang jeg er på bibl.

Mvh Lars

Industribaner på Møn

af Carsten, 10/8 2012, 15:41 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars

Stege Sukkerfabrik havde to banesystemer.
Et på fabrikken med forbindelse til havnen som ligger meget tæt på.
Det andet banesystem havde udgangspunkt i Holme Saftstsation ved Borre, herfra gik banen 1,6 km sydpå til en forgrening mod henholdsvis vest til Bushøj og øst til Søndergård (nord for Klintholm Havn).
Banelængde ca 11 km, sporvidde 700 mm.
Sukkersaften transporteredes fra Holme til Stege i en rørledning.

Med venlig hilsen

Carsten

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 15:52 (4499 dage siden) @ Carsten

Hej Lars

Hej Carsten

Det var et interessant svar som vil interessere både mig, min familie og omgangskreds, så jeg håber du kan uddybe.

Stege Sukkerfabrik havde to banesystemer.
Et på fabrikken med forbindelse til havnen som ligger meget tæt på.

Jeg går ud fra at det var den vestlige del af havnen? Men at det meste trafik gik internt på fabrikken?

Det andet banesystem havde udgangspunkt i Holme Saftstsation ved Borre, herfra gik banen 1,6 km sydpå til en forgrening mod henholdsvis vest til Bushøj og øst til Søndergård (nord for Klintholm Havn).
Banelængde ca 11 km, sporvidde 700 mm.
Sukkersaften transporteredes fra Holme til Stege i en rørledning.

En rørledning? OT, men jeg håber at moderator ser gennem fingrene.

Mvh. Lars

Industribaner på Møn

af Carsten, 10/8 2012, 16:12 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars

Ja det er den vestligste del af havnen, der transporteredes hovedsagelig roer losset fra pramme og småskibe og af råsukker til indskibning. Desuden har der været transport af kul og kalk.

Med venlig hilsen

Carsten

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:15 (4499 dage siden) @ Carsten

Hvor anlægsstedet?

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:18 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ups. Hvor var anlægsstedet i havnen? Den er da mest benyttet på østsiden.

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:27 (4499 dage siden) @ Carsten

Jeg kunne ikke få google til at vise det præcist. Var deres anløbsbro nord eller syd for broen til Lendemarke?

Industribaner på Møn

af Carsten, 10/8 2012, 16:32 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars

Syd (vest) for broen.

Med venlig hilsen

Carsten

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:45 (4499 dage siden) @ Carsten

Regnede jeg også med.

Håber at moderator ser igennem et OT spørgsmål: hvor anløb færgerne fra Lindholm, når de ikke tog til Kalvehave?

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 16:41 (4499 dage siden) @ Niels Munch

Tak. Interessant link. Jeg ved ikke om sporet på Ulfshale først er fjernet i 75, jeg tvivler

Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 10/8 2012, 17:00 (4499 dage siden) @ Niels Munch

Det ser ikke helt ud til at leve op til BaneDKs krav om dobbeltspor 180km/t.

Men tak for link.

Industribaner på Møn, Nyords postbåd (1 foto)

af Niels Munch, 12/8 2012, 19:36 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

[image]

Postbåden "RØRET" fra Stege-Nyord blev i øvrigt restaureret i 2011.

[image]
Postbåden "RØRET" i Hårbølle Havn, 03.06.2012 (nm).

Nyord-dæmningen med tilhørende bro blev - som sikkert bekendt - anlagt 1968.

V.h.
Niels

Industribaner på Møn - post

af Niels Munch, 13/8 2012, 10:47 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.

At Møns Omnibusser var postførende viste sig bl.a. ved, at der fra MOs start (1953) var indbygget brevindkast på rutebilerne, se:

http://mandemarke.dk/landsbyen_richardandersen.html (midt på siden),

hvor H 19.302 (Scania-Vabis B42/DAB 1953, solgt 1967) har brevindkastet siddende i mavebæltet, over højre forhjul.

V.h.
[image]
Niels

Postførende tog.

af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 13:52 (4497 dage siden) @ Niels Munch

Til gengæld kan jeg fortælle at sidste eftermiddagsbus til Nyord var postførende. Ja det var de gode gamle dage, hvor vi også havde postførende tog. Nu er bussen skåret væk.


At Møns Omnibusser var postførende viste sig bl.a. ved, at der fra MOs start (1953) var indbygget brevindkast på rutebilerne, se:

Nyordbussen stoppede ved postkasserne og tømte dem.

Jeg skulle en formiddag i ca 1987 have et anbefalet ekspresbrev til Vordingborg og fik af postens oplysning besked på at indfinde mig på Hovedbanens Postkontor x minutter før 12.12 til Nykøbing F. Da toget ankom til Vordingborg blev brevet straks bragt ud. Det kan nok ikke lade sig gøre i dag.

Er der nogen der kender gode links om postførende tog? Google fandt dette som ikke er detaljeret efter min mening:
http://www.ptt-museum.dk/museumsposten/tidligere_artikler/post/index.php?id=208

Mvh Lars

Avatar

Bureauførende tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2012, 14:11 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Er der nogen der kender gode links om postførende tog?

Du kan finde en komplet liste her:

http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?

Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Bureauførende tog - nu med litteraturhenvisning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2012, 14:18 (4497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen der kender gode links om postførende tog?


Du kan finde en komplet liste her:

http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?

Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke selv denne bog; men mon ikke der er gode oplysninger at hente dér.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Bureauførende tog - nu med litteraturhenvisning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/8 2012, 12:04 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke selv denne bog; men mon ikke der er gode oplysninger at hente dér.

Bogen er i øjeblikket på tilbud og er nedsat fra kr. 149,00 til kr. 50,00 og kan købes her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Bureauførende tog

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/8 2012, 14:46 (4497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen der kender gode links om postførende tog?


Du kan finde en komplet liste her:

http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_1.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_2.pdf
http://www.pieper.dk/jernbane/Bane_3.pdf
Osv.
Osv.

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på hjemmesiden www.pieper.dk. ?

Men hvis du har tålmodighed til hele tiden at hæve cifferet i webadressen med én, kommer du gennem samtlige bureauførende tog.

Google kan også give en hjælpende hånd :-)
Liste over pdf'er på www.pieper.dk

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Industribaner på Møn

af Georg Schmidt, 10/8 2012, 18:32 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Fra havnelodsen 1951.
[image]
Mvh
Georg

Industribaner på Møn

af Bent Hansen @, 10/8 2012, 19:54 (4499 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej.

Gid det var så vel! At alt var lagt ud på nettet. Nettet kan i visse tilfælde være godt, men alt kan man altså ikke finde. Jeg tror ikke, jeg kan anbefale dig bøger og tidsskrifter, der er dækkende for emnet.

Det bedste ville være at begynde at grave selv (forske) og/eller melde sig ind i en smalsporet jernbaneklub og så håbe, at dens medlemsblad ad åre bringer det ønskede stof.

Til sagen: Jeg har kun skimmet svarene, og der er kommet det meste med, så vidt jeg kan vurdere. Skulle jeg gentage nogen, så er det fordi, jeg kun har skimmet og ikke læst alle linkene. Men altså. Jeg har bane ved anlæg af Dr. Alexandrines bro, bane ved anlæg af Bogødæmningen. Begge med damplokomotiv. Ved Grønsund var der flere kugleflint- og andre ralgrave med spor. Mindst to baner. Både fra Bogødæmningen og brodæmningerne ved Mønbroen mener jeg, at jeg har set billeder med endog lokomotiver på nettet?

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 11/8 2012, 02:05 (4499 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 01:53 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?

Det har jeg lige fået en email om at der har. Formodentligt er skinnerne fjernet omkring 1970.

Mvh. Lars

Industribaner på Møn

af Lars Kongshøj, 24/8 2012, 21:54 (4485 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg kom til at tænke på:
Der må også have gået en tipvognsbane til stenbrudsudgravningen øst for Telefonstien. Nogen der kan fortællee?


Det har jeg lige fået en email om at der har. Formodentligt er skinnerne fjernet omkring 1970.

Jeg har fået en mere præcis dato hvis skulle interessere nogen. 1968 ifm ombygning af Ulvshalevej.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak