Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu ryger broen der aldrig fik sin jernbane (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 9/8 2012, 19:33 (4523 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg skrev i går til Torben Ulrik Jaller der er projektleder ved Banedanmark, angående de resterende broer mellem Frederikssund og Hillerød der blev bygget i forbindelse med anlæget af Midtbanen. Der er rent faktisk fire vejbroer; den om talte på Lindholmvej der skal rives ned i efteråret, samt én på Pilevangen (en sidevej til Lindholmvej) samt to broer i Frederikssund Kommune, nemlig én der for enden af Gammel Marbækvej, og én mellem landsbyen Sundbylille og Jørlunde. Sidstnævnte fører Sundbylillevej over midtbanetrceen.
_____________________________________________________________________________________
Indholdet i min mail:

Hej Torben Ulrik Jaller

Som stor jernbaneentusiast har jeg på hjemmesiden “Jernbanen.dk” set at broen på Lindholmvej øst for Slangerup skal nedrives i efteråret 2012, pga. det vil være dyrere at vedligeholde denne 85 år gamle bro, end at rive den ned.

Det får mig til at tænke på at der er flere broer mellem Frederikssund og Slangerup, der blev bygget i forbindelse med det totalt mislykkede projekt, der hed “Den Sjællandske Midtbane”.

På vejen der hedder Sundbylillevej mellem landsbyen Sundbylille og Jørlunde, ligger der ligeledes en bro hvor vejen slår nogle slemme sving netop pga. denne bros placering.

Jeg bor selv i Frederikssund mellem S-banen til København, og baengraven til “Den Sjællandske Midtbane”. I forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet til Frederikssund, rev man den ene af to broer ned i 2001, for at gøre plads til dobbeltsporet, men den anden der fører vejen der hedder Gammal Marbækvej over midtbanegraven, fik lov at blive stående.

Det var måske også en idé, om disse to broer, også blev fjernet. Der ville i hvert fald være penge at spare for Banedanmark!

Om det er Banedanmark eller Frederikssund Kommune, der står for vedligeholdelsen af broen ved Gammel Marbækvej, ved jeg ikke, men denne bro der er fra 1923 (89 år) har i hvert fald kendt bedre tider. Som på broen ved Lindholmvej er gelænderet heller ikke særligt stabilt. Banegraven mener jeg er DSBs.

Med venlig hilsen
Erik Hjetting

Nedenstående viser svaret fra Torben Ulrik Jaller

Hej Erik

Du har ret i at dette også er broer fra den gamle midt sjællandske jernbane. Broen for enden af Gammel Marbækvej ejes af DSB, i forbindelse med dette projekt har vi sørget for af Frederikssund kommune og DSB har startet en dialog omkring broen, men hvad det ender med er ikke til at sige. Med hensyn til broen på Sundbylillevej er denne overtaget af Slangerup Kommune (nu Frederikssund) tilbage i 60’erne eller 70’erne.
Så umiddelbart er der ikke nogle af de nævnte broer som Banedanmark har andel i og derved ikke nogle omkostninger.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Langelandsbanen

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak