1101 i ordinær drift
Nu jeg alligevel var ved at se de gamle billeder igennem, kommer her et af MY 1101 mens den var i ordinær drift.
IC 152 under udkørsel fra Aarhus, den 27. januar 1985, fremført af MY 1101 og MX 1038.
Mvh Ralph Hørberg
af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 07:55 (5138 dage siden)
Nu jeg alligevel var ved at se de gamle billeder igennem, kommer her et af MY 1101 mens den var i ordinær drift.
IC 152 under udkørsel fra Aarhus, den 27. januar 1985, fremført af MY 1101 og MX 1038.
Mvh Ralph Hørberg
af ljbanen, 18/12 2010, 10:20 (5138 dage siden) @ Ralph Hørberg
Det er et flot billede med MY 1101.
af MYMXnord, Frederikshavn, 18/12 2010, 16:02 (5138 dage siden) @ ljbanen
Enig rigtigt godt foto
af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 17:12 (5138 dage siden) @ MYMXnord
Enig rigtigt godt foto
takker
Her kommer så lige et billede fra Århus maskindepot 3/6 1984. På dette tidspunkt hed den MV 1101. Senere samme år fik den større motor og blev til litra MY igen.
På sporet ved siden af, holder en anden maskine der i dag også er museumsmaskine, nemlig MX 1001.
--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg
af HenrikW, Rødovre, 19/12 2010, 13:16 (5137 dage siden) @ Ralph Hørberg
Er der ikke en venlig sjæl, der kan forklare mig hvornår og hvorfor MY blev omlitreret til MV? Gerne med et billede, hvor man kan se litreringen.
mvh Henrik W.
af SFJ, 19/12 2010, 13:34 (5137 dage siden) @ HenrikW
Der var nogle MY'er der blev ombygget med mindre motor så de var mere velegnede til persontog. Dee aller første MY'ers motor var ikke lige så kraftig, så de blev også omlitreret til MV. Et billede kan findes i databasen under "MV".
af Filip Gram, 19/12 2010, 14:24 (5137 dage siden) @ SFJ
Der var nogle MY'er der blev ombygget med mindre motor så de var mere velegnede til persontog. Dee aller første MY'ers motor var ikke lige så kraftig, så de blev også omlitreret til MV. Et billede kan findes i databasen under "MV".
Ah, det er ikke helt sådan den hænger sammen: De første 4 blev leveret med en 567B motor på 1.500 HK, 1105 fik indbygget den reservemotor som var leveret med de 4 første, ligeledes en 567B. Fra 1106 blev de leveret med 567C motoren på 1.700 HK. Senere blev motorene byttet rundt og derfor opstod litreringen MV i 1968, for at holde styr på "de små" MY. I følge denne udemærkede side ( http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MV&typenr=2 ) er der tale om 1101, 1102, 1104, 1109, 1134 og 1144 der har båret denne betegnelse.
/Filip
af Poul Erik Bjerre, 19/12 2010, 19:48 (5136 dage siden) @ Filip Gram
Hej.
Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men i hvert fald har der i tidens løb været mange meninger om, hvilken trækkraft de enkelte MY’er og MV’er havde. Utroligt, at en så banal ting kan give anledning til så mange meninger?!?!?!?
Jeg synes at kunne forstå, at konklusionen må være, at de første 5-6 maskiner havde 1700 Hk motorer, mens de resterende havde 1900 Hk motorer. Jeg har her rundet af til hele 100 hk – og har ikke taget stilling til evt. afvigelser under 100 Hk.
På grund af motorombytninger var det til slut ikke præcist de laveste 5-6 numre, der havde 1700 HK motorer. Ja, jeg har også set, at nogle har talt om, at der var 1500 Hk motorer i spil, men at dette er blevet "manet i jorden" igen.
Maskinerne med 1700 Hk var i en periode omlitreret til MV, men blev senere igen omlitreret til MY.
Er jeg helt galt på den, eller hvad?
M.v.h. Poul Erik Bjerre.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/12 2010, 05:27 (5136 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
Jeg vil holde fast på, at min tekst på MY-siden er korrekt:
"1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk".
--
af Thomas Jespersen , 20/12 2010, 07:16 (5136 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det har også noget at gøre med, hvor effekten bliver målt. Nogle nævner trækkraft ved motorens udtag (DSB) andre fra generatoren og til slut nogle, den maks afgive effekt ved hjulene (GM-EMD). Sikkert etr det ihvertfald at de blev droslet ned i forbindelse med miljørenoveringen i 1990´erne.
Thomas
af Niels Munch, 20/12 2010, 07:24 (5136 dage siden) @ Thomas Jespersen
Etablering af el-varmeaggregat medførte - så vidt jeg husker - reduceret traktionseffekt for pgl. lokomotiver uanset, at motoreffekten (ved udtag) var uændret.
Og det medførte i sig selv ingen omlitrering.
M.v.h.
Niels
af Claus Frost, 20/12 2010, 08:38 (5136 dage siden) @ Niels Munch
Mener nu at MY med el-varme havde selvstændig drivkraft til el-varmegeneratoren. Der var i hverttilfælde selvstændigt udstødsrør for samme
af Stephan Aller, 20/1 2014, 01:02 (4009 dage siden) @ Niels Munch
Etablering af el-varmeaggregat medførte - så vidt jeg husker - reduceret traktionseffekt for pgl. lokomotiver uanset, at motoreffekten (ved udtag) var uændret.
Og det medførte i sig selv ingen omlitrering.
M.v.h.
Niels
Dette var naturligvis ikke gældende på litra MY der havde hjælpediesel ligesom MZ serie 1 og 2 havde. Når vi snakker om f.eks. ME er forskellen med energiforsyningen indkoblet hhv. udkoblet ca. 600 hk mindre til traktion.
//Stephan
af Peter H, Nærum, 20/12 2010, 07:36 (5136 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej
Jeg vil sige at Tommy Nilsson's udmelding er den rigtige.
Hvis man ser på ydelsen for norske NSB's Di3'ere som har C-motorer, så står der 1775hk!
Og Belgiske NMBS type 202/203 og 204 (senere ændre til 52/53 og 54) som ligeledes var udstyret med C-motor,og de står til at yde 1750hk!
Oplysningerne om Di'erne har jeg engang læst i en norsk bog om NSB's trækkraft.
Oplysningerne om NMBS lokomotiver står i en bog jeg har om de belgiske lokomotivers data!
My 1101-1104 blev fra fabrikken af udstyret med B-motor som yder 1500hk max 1650hk De kendes på firkantede dæksler, hvor C og D motoren har runde.
DSB omlitrerede My'ere med B-motor fra omkring 1967 for lettere at kende dem fra maskiner med C-motor. På det tidspunkt var det ikke nødvendigvis 1101-1104 motorerne lå i, da motorerne har skiftet lokomotiv ved større eftersyn gennem tiden. Derfor har ex 1134 og 1144 kørt med litra Mv i en periode. Og ex 1103 har aldrig været litreret Mv, da den tilfældigvis havde C-motor i 1967 og beholdt denne indtil udrangeringen omkring 1987..
Men en ting jeg ikke ved er, om den originale udstødning fra 1101-1104 også er rykket rundt fra lokomotiv til lokomotiv..?
Mvh
Peter
af Stephan Aller, 20/1 2014, 01:06 (4009 dage siden) @ Peter H
Men en ting jeg ikke ved er, om den originale udstødning fra 1101-1104 også er rykket rundt fra lokomotiv til lokomotiv..?
Mvh
Peter
Udstødningerne har aldrig været byttet rundt. At man så har haft diverse forsøg med rilleudstødninger på andere end 1145-1159 er en anden sag. Bl.a. MY 1109 og 1123 m.fl. . Hvorvidt de var identiske skal jeg lade være usagt.
I øvrigt er MY 1123 (nu TÅGAB TMY 103) ombygget tilbage til rørpotteudstødning - så passer den nemlig til røgaftrækket i remisen i Kristinehamn - og deres egne TMY er jo med rørpotter ;)
//Aller
af Lennart H, 18/1 2014, 12:08 (4011 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg vil holde fast på, at min tekst på MY-siden er korrekt:
"1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk".
Jeg hiver lige et gammelt emne frem. Det vil altså sige at der stadig i dag findes 2 motor typer i drift i de tilbageværende MY`ere? 1700 hk og 1950 hk. MV`ere med 1500 hk er der jo ikke flere af. Er der nogen der ved hvorfor der blev byttet så meget rundt, og blev der byttet med 1145 - 1159 også? Mvh Lennart
af Henrik Thomsen , Holte, 18/1 2014, 19:35 (4010 dage siden) @ Lennart H
Der har været en del misforståelser angående GM 567-motorenes effekt. Her er oversigten fra MY-betjeningsvejledningen fra 1970:
Ovenstående tal angiver motorens fulde effekt på krumtappen.
De amerikanske hk-angivelser er lavere, da det kun er den effekt som afsættes til hoveddynamoen, der opgives. Derfor sås tal som 1500, 1750 og 3000 hk for henholdsvis MV, MY og MZ i de tidligste vejledninger, men det er altså ikke det, som siden (nu) er officielt.
Hilsen
Henrik
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/1 2014, 20:08 (4010 dage siden) @ Lennart H
Jeg har modtaget følgende pr. mail fra Peter Øgaard:
Oversigt over B-motorer i MY ("lille MY"/MV)
Motornummer og historik
53-E-99
Leveret i MY 1101 9.2.54
Udtaget af MY 1101 18.8.64 i.f.m. hovedeftersyn ( = 2,4 millioner km)
Monteret i MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1102 i 2005
53-E-81
Leveret i MY 1102 5.5.54
Udtaget af MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1133 10.4.65
Udtaget af MY 1133 7.11.67 på grund af rivninger
Monteret i MY 1134 7.12.67
Udtaget af MY 1134 februar 1981 efter havari (MY 1134 blev herefter igen MY)
Monteret i MY 1144 2.4.84
Ophugget i MV 1144 i 2005
53-E-98
Leveret i MY 1103 20.5.54
Udtaget af MY 1103 7.4.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1104 26.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MY 1104 8.72 efter havari (MY 1104 blev herefter igen MY)
Monteret i MV 1144 11.73
Udtaget af MV 1144 13.2.84 efter havari
Kasseret på Cvk.Ar
53-E-97
Leveret i MY 1104 28.5.54
Udtaget af MY 1104 19.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1101 24.8.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MV 1101 8.10.84 efter havari (sprængt kompressor, MY 1101 blev herefter igen MY)
Kasseret på Cvk.Ar
53-F-156
Leveret som reserve-DM i.f.m. leverancerne af MY 1101-1104
Da der ikke var brug for en reserve-DM på det tidspunkt, blev motoren sendt til Sverige, og efterfølgende leveret i MY 1105 19.3.56
Udtaget af MY 1105 14.10.65 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1109 9.12.65 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1109 i 1986
Første to cifre i motornumrene angiver fabrikationsåret.
Det var helt normalt at man roterede motorerne i lokomotiverne i.f.m. hovedeftersynene, det betød at der kunne arbejdes på en motor uden at der var et lokomotiv i værkstedet, og det reducerede den tid lokomotiverne var ude af drift i.f.m. eftersynene.
Frem til ca. 1968 talte man i driften om store og små MY, mens man fra ca. 1968 omlitrerede de MY der aktuelt kørte med B-motorer til MV, og på samme tidspunkt fik de deres eget lukkede maskinløb med 4 løb.
Følgende MY har fysisk været litreret MV: 1101, 1102, 1104, 1109, 1134 og 1144.
Peter Øgaard
--
af Lennart H, 19/1 2014, 18:08 (4009 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak for svar. Det lader til at der stadig er uenighed angående HK i MV `erne.
Mvh Lennart
af tbnp, 7/10 2017, 12:52 (2653 dage siden) @ Tommy Nilsson
meget interesant læsning . findes der en oversigt over de resterende motorer ? altså hvilke motorer der har sidd
et i hvilke lokomotiver og hvornår ? vh thomas
af Peter Christensen, 7/10 2017, 15:13 (2653 dage siden) @ tbnp
Ja, oversigten findes i MM5 med serienummer på motorerne og måned/årstal, hvor der skete et skift.
af tbnp, 7/10 2017, 20:15 (2652 dage siden) @ Peter Christensen
mm5 ? hvor findes det ? evt link ? på forhånd tak . vh thomas
af Ole Stuhr Hansen, 7/10 2017, 20:33 (2652 dage siden) @ tbnp
mm5 ? hvor findes det ? evt link ? på forhånd tak . vh thomas
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=290:bog-mm5-motor...
Du må nok på biblioteket eller lede efter et brugt eksemplar. Et tjek på forlagets hjemmeside tyder på, at bogen er udsolgt.
af Niels, Aarhus, 8/10 2017, 11:20 (2652 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen
Hej
Jeg læser Thomas' spørgsmål, om at han gerne vil se en liste over de resterende motorer, der har været anvendt i My, som at det er anvendelsen/ombytningen af motorerne af typerne 567C og 567D1 mellem de forskellige lokomotiver.
En sådan liste kan jeg ikke finde i Motor Materiel 5 (MM5), men jeg kan på side 114 i MM5 finde en liste over anvendelsen af 567B motorerne i litra My/Mv - en liste, som fuldstændig svarer til Tommys liste i dette indlæg: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76059
Så med mindre, at jeg har overset noget i MM5, og at nogen anden kan komme med en reference til et sidetal, hvor denne anden liste findes, så kan Thomas godt spare kræfterne med at fremskaffe et eksemplar af MM5 - altså med mindre han i øvrigt har lyst til at læse denne aldeles fremragende og meget interessante bog om lokomotiverne med motor fra GM
Venlig hilsen
Niels H.
--
Niels
af Peter Christensen, 8/10 2017, 14:10 (2652 dage siden) @ Niels
Der circulere nogle lister med alle rundbytningerne af DSBs GM- motorer. Indtil ca 1998 er mine egne nogenlunde korrekte, men der er jo sket en del de sidste 20 år, som gør de pågældne lister jævnt uaktuelle. Af samme grund bliver de ikke lagt til offentlig skue. I teorien kunne vi have taget det med i MM5, men det blev vurderet som værende for omfangsrigt og luge et nummer for nørdet; derfor blev vi ved B-motorerne.
af Niels, Aarhus, 8/10 2017, 14:22 (2652 dage siden) @ Peter Christensen
I teorien kunne vi have taget det med i MM5, men det blev vurderet som værende for omfangsrigt og lige et nummer for nørdet; derfor blev vi ved B-motorerne.
Men da vi nu er medlemmer af et i forvejen noget nørdet forum (det siger mine tre døtre i hvert fald ), så kunne det da være sjovt at se sådan en liste, selvom den kun er korrekt frem til 199x...
Med listelige hilsner
Niels H.
--
Niels
af tbnp, 8/10 2017, 14:34 (2652 dage siden) @ Niels
købte faktisk med motor fra gm da den udkom . det er faktisk lige netop disse nørdede lister jeg med stor interesse kunne tænke mig at læse vh thomas
af Jens Peter, 19/1 2014, 21:30 (4009 dage siden) @ Tommy Nilsson
Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.
Læs mere