Gættebro (Billedegætterier)
Som en del af det projekthold, der har designet broen, kan jeg berolige dig med at der er regnet med en frihøjde på 5575 mm mellem overkant skinne og underside bro - svarende til gældende fritrumsprofil EBa for elektrificerede baner + konstruktionstolerance + tolerance på spor.
Desuden er den ene af de præfabrikerede betondragere i undersiden af brodækket forsynet med indstøbte ophængningsbeslag for køreledninger.
Endelig er de præfabrikerede betondragere og broens rækværk jordet efter retningslinierne i "Kørestrømsanlæg. Drifts- og beskyttelsesjording på Fjernbanen"
De 4 overføringer på Nordvestbanen imellem Lejre og Vipperød (Dellingevej, Raunsbjergvej, Rugård og Lunderødvej) er lavet af entreprenørfirmaet Jorton i 2011/2012.
For at kunne lave broerne mens der var drift på banen, er der valgt en opbygning med pladsstøbte vederlag placeret så langt fra banen, så de kunne laves uden sporspærring.
Imellem disse vederlag er oplagt præfabrikerede betondragere udformet som et omvendt T.
Dragerne er oplagt i natlige sporspærringer i det togfri interval.
På dragerne er så støbt brodæk og kantbjælker.
Lunderødvej blev forsinket i forhold til de 3 andre fordi kommunen ønskede at få rettet vejen ud. Dette kunne lade sig gøre fordi huset på sydvestlig side af banen var til salg. Projektet købte huset og lod det nedrive for at kunne opfylde kommunens ønske om et bedre vejforløb af Lunderødvej. Der gik dog lidt tid med omprojektering, så de valgtes at rykke udførelsen til 2012 for at de vejrligskritiske aktiviteter ikke skulle laves i december måned.
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/