Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra Bno på Fr.sund- Hareskovbanen og Lille Nord (Generelt)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/7 2012, 12:05 (4501 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er næsten rigtigt Flemming, men fredag aften den 23. september 1977, altså sidste aften med MO på Hareskovbanen inden der fra middagstid dagen efter blev indsat S-tog, kørte en stamme rundt med MO - BNO - BNO - MO, men hvor mange omgange den nåede at køre, ved jeg ikke!

Venlig hilsen

Jens Møller

OK. Da var jeg på vej fra USA til Japan på et Mærsk skib, så du har nok ret. Det tyder på, at en reservestamme har været sat ind. Vel sagtens en stamme til Ballerup-Frederikssund.

Det med en reservestamme har også været prøvet på Frederikssundsbanen. På grund af en afsporing på Helgoland en efterårsdag i 1988 måtte man tage reservestammen på Hovedbanen til myldretiden. Det var så stadig Bns og Bn, med med en ME ( 1513), men prikken over I'et var, at stammen vendte modsat, altså med BNS mod Frederikssund. Det skyldtes, at det var Bns-z 537, altså den der vendte modsat af hensyn til evt kørsel som erstatning for Ma-Bs. Det passede ikke togføreren, for hun kendte så ikke strækningen når man kiggede ud af vinduet fra tjenestekupeen !! Stammen kørte kun to omgange og blev så sendt hjem til Kh igen.

Flemming


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalenderSvenska-lok
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak