Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt billeder (Generelt)

af John Schmidt, 28/7 2012, 23:19 (4531 dage siden)

[image]

En grå og diset dag i starten af 1984 ses her en Mo vogn holde klar til afgang mod Helsingør fra spor 0 i Hillerød. MO vognen er enten 1820 eller 1881. Har desværre ikke fået noteret det.

[image]Hillerød spor 14. GDS L2 rangerer.

[image]
Her har Lille Nord været på vej op ad perronen, og et kig ud over banen.

[image]

Østbanens MX 41, KONG HOTHER, på Faxe Ladeplads.

[image]

MX 1015 på Ballerup station.

[image]

Styrevogn på storebæltsfærgen.


Ja det var bare en lille lørdags aften billed hygge. Så god weekend til jer alle.

Hilsner fra
John.

Avatar

Lidt billeder

af Erik H, Frederikssund, 29/7 2012, 10:46 (4530 dage siden) @ John Schmidt

Jeg undrer mig lidt over den specielle bemaling på styrevognen. Såvidt jeg ved var førerhuset gråt, men på billedet er dette rødt.
Jeg mener da heller ikke, at det var almindeligt med Bn/Bns materiel vest for Storebælt. Men der har helt sikkert været en årsag:-)Bns-vognens front er tydeligvis ombygget,så man har måske forsøgt med en lidt anden bemalling?

Med venlig søndagshilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Lidt billeder

af Futfar, Kajerød, 29/7 2012, 11:27 (4530 dage siden) @ Erik H

Det er korrekt at de fleste var malet grå hen over førerrumskuplen, men et par stykker var altså røde. De blev kaldt "rødhætter". Hvor mange ved jeg ikke, men tallet 2 mener jeg at ha' hørt nævnt.

Jeg er så heldig at ha' en i model.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Lidt billeder

af UTJ, 29/7 2012, 11:31 (4530 dage siden) @ Futfar

Det er korrekt at de fleste var malet grå hen over førerrumskuplen, men et par stykker var altså røde. De blev kaldt "rødhætter". Hvor mange ved jeg ikke, men tallet 2 mener jeg at ha' hørt nævnt.

Der var formentlig flere med rødt førerrum end vi normalt forestiller os, for mange blev uendelig beskidte og dermed fremstod ganske grå. Det røde førerrum var i øvrigt normalen fra 1972, da de første mange blev leveret (kan her gøre slet skjult reklame for en bog som snart skulle udkomme, hvis der skulle være nogle særlinge, som gerne vil se hvordan de så ud i 1972....). Der var også nogle blå folievogne med blåt førerrum.

Avatar

Lidt billeder

af Erik H, Frederikssund, 29/7 2012, 13:08 (4530 dage siden) @ Futfar

Angående sporstopperen i Hillerød. var det "Lillenord" der nedlagde denne? "Arbejdet";-) ser i hvert fald ud være veludført. Hvad var egentlig årsagen, til dette uheld?

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Lidt billeder

af Erik H, Frederikssund, 29/7 2012, 14:17 (4530 dage siden) @ Futfar

Jeg spekulerer på hvorfor en Bns-styrevognen blev ført over Storebælt, idet jeg mener litra Bn/Bns, altid har kørt øst for Storebælt.
Det var så vidt jeg ved B-vognene ol. rullende materiel, der jo kørte i fjerntogene, der blev overført fra Sjælland til Fyn/Jylland.
Bn/Bns var jo indsat i regionaltrafikken på Sjælland/Falster.
Måske jeg tager fejl, men der er uden tvivl nogen, der ved det bedre end jeg:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Lidt billeder

af Allan Eriksen, 29/7 2012, 14:43 (4530 dage siden) @ Erik H

Enten var den på vej fra ombygningsværkstedet i Århus eller også var det et tog der kørte som erstatning for et lyntog eller lignende. Måske var det et sort lyntog i den sidste periode hvor MAerne kørte, det der forvirrer mig lidt er IC3 der holder men det kunne måske være den allersidste periode hvor nogen lyntog kørte med IC3 og andre af MAlyntog.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Lidt billeder

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/7 2012, 14:56 (4530 dage siden) @ Erik H

Jeg spekulerer på hvorfor en Bns-styrevognen blev ført over Storebælt, idet jeg mener litra Bn/Bns, altid har kørt øst for Storebælt.
Det var så vidt jeg ved B-vognene ol. rullende materiel, der jo kørte i fjerntogene, der blev overført fra Sjælland til Fyn/Jylland.
Bn/Bns var jo indsat i regionaltrafikken på Sjælland/Falster.
Måske jeg tager fejl, men der er uden tvivl nogen, der ved det bedre end jeg:-)

Mvh.
Erik H

Der kørtes af og til sort lyntog med Bns. Her ses 1120 i Ulstrup med styrevognstog i 1985.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Lidt billeder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/7 2012, 15:23 (4530 dage siden) @ Erik H

Jeg spekulerer på hvorfor en Bns-styrevognen blev ført over Storebælt, idet jeg mener litra Bn/Bns, altid har kørt øst for Storebælt.
Det var så vidt jeg ved B-vognene ol. rullende materiel, der jo kørte i fjerntogene, der blev overført fra Sjælland til Fyn/Jylland.
Bn/Bns var jo indsat i regionaltrafikken på Sjælland/Falster.
Måske jeg tager fejl, men der er uden tvivl nogen, der ved det bedre end jeg:-)

I midtfirserne bestod tog 588 Frederikshavn-Østerport søndage af en Bn-stamme med Bns. Stammen var kommet til Frederikshavn i tog 103 eller 105 enten lørdag eller søndag. Husket efter hukommelsen (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv og kan således ikke tjekke tingene).

Jf. iøvrigt dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lidt billeder

af KimC, 29/7 2012, 16:44 (4530 dage siden) @ Allan Eriksen

Enten var den på vej fra ombygningsværkstedet i Århus eller også var det et tog der kørte som erstatning for et lyntog eller lignende. Måske var det et sort lyntog i den sidste periode hvor MAerne kørte, det der forvirrer mig lidt er IC3 der holder men det kunne måske være den allersidste periode hvor nogen lyntog kørte med IC3 og andre af MAlyntog.

Det er korrekt at der af og til kørte en Bn stamme som afløsnng for MA. Men efter indsættelsen af IC3 gjorde man meget ud af at der ikke blev indsat andet materiel når de herlige, men dengang stort set ubrugelige tog strejkede. På grund af kapacitetsproblemer på IC3 afgangene kørtes der dog aflastningstog. Os der havde brændt næsen flere gange på IC3, og tilbragt flere nætter som hjemløse i København fordi toget var kommet efter at hotellet var lukket fandt hurtigt ud af at bruge disse tog, der var ganske pålidelige. Nogen af dem kan have været ført over Storebælt til Fredericia.

Lidt billeder

af Georg Schmidt, 29/7 2012, 19:45 (4530 dage siden) @ KimC

Fra K 91 (2/6 1991) blev interregiosystemet sat igang, togene kørte hver time fra Aalborg/Århus til Nyborg færge/København og v.v.,trækkraften var MZ i vest og mest Me i øst. Togstammerne bestod af fra 5 til 8 B-vogne og nedklassede A-vogne og i weekenden blev de fleste overført på Storebælt, der var pladsbillettvang mellem København og Nyborg, om lørdagen blev dog kun få afgange overført. Mandag til torsdag korte stammerne kun mellem Aalborg og Nyborg og man skulle skifte til færgen. I alle stammerne var der også altid en Bn-vogn med plads til cykler, så Bn har kørt fast i vestområdet mindst fra K 91. Dette system fortsatte i årene fremover og der kom efterhånden flere Bn-vogne i stammerne. Fra midt halvfemserne blev IR-systemet i vest mest rettet mod Tyskland, men man kunne stadig køre med regional til Nyborg og skifte ved færgen, kun ganske få weekend stammer overførtes. Med Storebæltsbroen ændredes det sådan, at man f. eks kunne køre fra Århus til Odense med MR-regional og derfra med elektrisk IC videre til København, så cykelmedtageordningen bestod. IC3-togene viste sig jo at være en kæmpesucces, så ret hurtigt var de jo rygraden i landsdelstrafikken og har været det siden.:-)
Mvh
Georg

Lidt billeder

af JakobBC, 29/7 2012, 19:48 (4530 dage siden) @ Erik H

Det har jo nok været efter storebæltsbroen kom, men husker flere gange, at jeg har siddet i bn stammer mellem århus og ålborg omkring midt/slut 90'erne.

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak