Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

spise/sove vogne - fotos (Generelt)

af drg-fan, 26/7 2012, 20:22 (4438 dage siden)

Hvor finder jeg billeder af spise/sovevogne fra mellemkrigstiden. Jeg tænker på dem der har kørt i internationale til og fra danmark

spise/sove vogne - fotos

af Leif Jørgensen, København Ø., 26/7 2012, 20:29 (4438 dage siden) @ drg-fan

Det bedste sted at starte vil nok være banebøgers serie om internationale tog:
* Internationale tog via Rødby
* Internationale tog via Gedser
* Internationale tog via Øresund
* Internationale tog via Jylland

Et par af dem er udsolgt fra forlaget, men dit lokale bibliotek kan helt sikkert skaffe dem, hvis de ikke selv har dem.

Med venlige bog-hilsner
Leif Jørgensen

spise/sove vogne - fotos

af Niels Munch, 26/7 2012, 20:36 (4438 dage siden) @ drg-fan

Du kan også på biblo efterspørge:

"Sove- og spisevogne i Danmark" af John Poulsen, forlaget Kurland 1980 (ISBN 87-87825-10-0).

M.v.h.
Niels

spise/sove vogne - fotos

af Steff, 26/7 2012, 20:58 (4438 dage siden) @ drg-fan

Kære DRG-fan!

I de to hidtidige mail fra Leif og Niels har du nok fået alle de referencer, der er udkommet på Dansk og hvor du kan finde en masse informationer. Især John Poulsens bog er (bandeord) meget anbefalelsesværdig at få fat på. Der er yderligere tegninger til hjælp.
De andre bøger viser rigtigt godt hvilke typer anvendt hvor og hvornår.
Så hvis du interesserer dig for CIWL i Danmark er det nok bøgerne på dansk om CIWL generelt. Skulle du ønske mere, men hovedsageligt på fransk, er der opslagsværket med alle køretøjerne:

La Compagnie Des Wagons-Lits, La vie du Rail 2009, ISBN 978-2-915034-97-4, dyr men et must.

P.t. er der en særudstilling på Danmarks Jernbanemuseum, der varer sommeren over, altså den kalendermæssige sommer til SEP måned.
Den giver et rigtigt godt indtryk af CIWL, fotos, Service, uniformer, plancher, plakater samt masser af modeller i størrelserne 1:45, 1:35 og 1:87.

Vedhæftet ligeledes et par links med CIWL:
http://tvnp.railfrance.org/voitures_CIWL/voit.CIWL.html
http://www.wagonslits.de/inhalt_neu.html
http://www.irps-wl.org.uk/irpslatest.shtml
http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#uf
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=CIWL

Og i mangel af billeder får du så lige et par tegninger af et par vogne, der blev anvendt i 1930´ere herhjemme og helt frem til 1960´erne:
[image]
Type M3, Scandia 1926
[image]
Type S, Leeds 1922

--
Steffen Dresler

spise/sove vogne - fotos

af UTJ, 28/7 2012, 07:33 (4437 dage siden) @ Steff

Gode billeder af blå vogne i 1970'ernes Spanien findes her:
Derhscheibe og her

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Allan Eriksen, 28/7 2012, 09:55 (4437 dage siden) @ UTJ

Var der dengang 1960erne og 1970erne ikke nogle få gennemgående vogne sove/liggevogne foreksempel Paris - Algeceiras, Jeg syntes jeg på et tidspunkt jeg har set nogle franske liggevogne på billeder her på nettet ,der var beskiltet som sådan. Mener også at kunne huske der var noget med Sudekspress til Lissabon. Det var jo dengang ikke med trenhotel eller talgotog som idag, Men var der ikke et system som de russiske sovevogne fra Moskva til Berlin/Warschawa med at man skiftede bogier????

Jeg er godt klar over at godsvogne fik skiftet hjul, til anden sporvidde i PortBou/Cerbere og Irun/Hendaye i ret stor stil.

Ellers var det vist kun passagerer der skiftede tog ved grænsen.

Venlig hilsen

Allan

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Steff, 28/7 2012, 11:49 (4437 dage siden) @ Allan Eriksen

Godmiddag til dig Allan og alle de andre læsere.

CIWL og den Iberiske halvø med Spanien og Portugal, havde sin helt specielle del af CIWL i og med det bredere spor. Ligeledes var der faktisk i begyndelsen en ”selvstændig” CIWL afdeling. Derfor var bl.a. bemaling og beskriftning indledningsvis anderledes end normalt for CIWL. Disse vogne kørte kun i Spanien/Portugal.
De fleste vogne tildelt Spanien (ej Portugal) senere, var i og for sig ganske almindelige sove- og spisevogne af type S, Y, men udstyrede med en anden type PP bogie for det brede spor og så selvfølgelig tilpasset banerne dér m.h.t. bremseslanger, luftslanger og slutsignalholdere (se billederne på linket, det er VIRKELIG nogle slutsignalholdere der vil noget!!) mv.
Som du også nævner, var der faktisk gennemgående tog fra Paris og til Spanien, bl.a. Sud-Express. Og hér skete som du selv skrev, et bogieskift i IRUN.

[image]
Bogieskift i IRUN med en standard PP bogie. Vognene kørte ind i en hal, blev løftet og bogien rullet væk og ny ind og på.
Foto: CIWL.

[image]
WSc type Sud Express 2741 overlevede og fotograferet i København i den ”genopståede” Orientekspress”.
Bemærk, at materiellet for Sud Express ikke var mærket som Pullman vogne, selvom de indretningsmæssigt var bedre. Pullman betegnelse blev anvendt ved typerne Fleche d´Or, Cote d´Azur og Etoile du Nord.

[image]
Det indvendige i en – her Pullman – vogn type Fleche d´Or nr. 4024. Indretningen adskilte sig faktisk ikke fra vognene anvendt i Sud Express. Vognen fotograferet i Loungville/Frankrig April 2012.

Da det var besværligt med bogieskift og til forstyrrelse af gæsterne, var det kun et fåtal af tog der krydsede grænsen ved IRUN. Derfor forblev også et større antal vogne i Spanien af ældre type. I begyndelsen af 1960´erne fik CIWL i Spanien dog nogle specielle U-Hansa og MU vogne med klimaanlæg. De ældre vogne var ”kun” udstyret med et antal ventilatorer.
Da det internationale TEN samarbejde startede, indgik de fleste CIWL vogne UDENFOR Spanien i de nationale TEN puljer, mens CIWL selv drev løbene i Spanien/Portugal. Derfor også det store antal blå vogne ret sent. Nogle vogne blev dog opkøbt af RENFE.

Som en lille krølle, fik Sud-Express leveret et supplement af 3 spisevogne i slutningen af 1920´erne, da efterspørgslen for toget var stort. I forbindelse med depressionen i 1930´erne blev disse vogne imidlertid overflødige og blev ombyggede til almindelige ”blå” spisevogne. Og netop en sådan kørte i Danmark i en periode efter krigen.

--
Steffen Dresler

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Allan Eriksen, 28/7 2012, 12:35 (4437 dage siden) @ Steff

tusinde tak til Steff for en fin beretning om dette, jeg vidste faktisk ikke så meget om international trafik til den Iberiske halvø. Jeg kunne bare huske fra DSB køreplan med internationale togforbindelser at der var noget med et tog der hed Sud-ekspress.

Ærgrer mig at jeg ikke så den Pullmann vogn da den var i Danmark, Jeg kan da håbe jeg engang ser det særtog et eller andet sted i Europa.

Med Venlig hilsen og god weekend

Allan

Avatar

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/7 2012, 16:53 (4436 dage siden) @ Steff

Som en lille krølle, fik Sud-Express leveret et supplement af 3 spisevogne i slutningen af 1920´erne, da efterspørgslen for toget var stort. I forbindelse med depressionen i 1930´erne blev disse vogne imidlertid overflødige og blev ombyggede til almindelige ”blå” spisevogne. Og netop en sådan kørte i Danmark i en periode efter krigen.

Hej Steffen

Det skulle vel aldrig være CIWL 2840 ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Steff, 28/7 2012, 17:14 (4436 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Godeftermiddag Carsten!

Lige nøjagtigt.
[image]
Her er vognen fra gangsiden. Bemærk at vinduerne i spiserummet sidder meget tæt. Det var typisk for denne supplementsserie.

Fortsat god eftermiddag/aften

Steff

--
Steffen Dresler

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Allan Eriksen, 30/7 2012, 17:48 (4434 dage siden) @ Steff

Hvornår ophørte så de blå sovevogne i Spanien? Hvordan med Frankrig der mener jeg ikke der kører sovevogne mere bortset fra de der er i Trenhotel, Jeg syntes når jeg ser diverse klip på Youtube så er det kune 1 og 2 klasse liggevogne. Jeg gætter på at det er på grund af TGV togene der ikke er brug for sovevogne mere i indenlands løb, hmm nu spørger jeg måske for meget men i Spanien var der så sovevogne (ikke blå) i de tog de kaldte Estrella??

Venlig hilsen

Allan

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af gamle ole, 28/7 2012, 17:50 (4436 dage siden) @ Allan Eriksen

Mener ikke at der på noget tidspunkt har været ordinær drift af sådanne vogne direkte til Spanien fra København, men mener at huske at andre "bredsporsvogne" fra Sovjet periodevis sås i København, formodentlig via Berlin-Gedser Warnemuende etc?
Diise må jo også have gennemgået boggieskiftprocessen?

Hilsen Ole

Avatar

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2012, 18:10 (4436 dage siden) @ gamle ole

Disse må jo også have gennemgået boggieskiftprocessen?

Det foresvæver mig, at jeg engang har fået forklaret, at den strategiske grund til at Rusland/Sovjet valgte en større sporvidde var, ud over vel at gå bedre i sporet, at man "let" kunne skrue hjulene ind til den smallere sporvidde i resten af Europa mens det modsatte reelt ikke ville være muligt ("vi" ville ikke køre til dagligt med for lange aksler for evt. at kunne køre i Rusland, mens det modsatte ikke er helt så bøvlet).

Hvis der rent faktisk fandtes en løsning hvor man sådan med et "snuptag" kan skrue hjulene ind, så er det vel hurtigere end at skifte bogier?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Niels Munch, 28/7 2012, 18:44 (4436 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Niels Munch, 28/7 2012, 19:23

Disse må jo også have gennemgået boggieskiftprocessen?

Det foresvæver mig, at jeg engang har fået forklaret, at den strategiske grund til at Rusland/Sovjet valgte en større sporvidde var, ud over vel at gå bedre i sporet, at man "let" kunne skrue hjulene ind til den smallere sporvidde i resten af Europa mens det modsatte reelt ikke ville være muligt ("vi" ville ikke køre til dagligt med for lange aksler for evt. at kunne køre i Rusland, mens det modsatte ikke er helt så bøvlet).

Hvis der rent faktisk fandtes en løsning hvor man sådan med et "snuptag" kan skrue hjulene ind, så er det vel hurtigere end at skifte bogier?

Blev faktisk diskuteret i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21205 .

Se også: http://de.wikipedia.org/wiki/Umspurung_%28Eisenbahnfahrzeug%29 .

En lille schweizisk video om omsporing 1435 - 1000 mm: http://www.prose.ch/dbFile/945/PROSE_MOB%20EV09_de.m4v .

M.v.h.
Niels


Tante Edit kastede et par links mer' på.

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Hedegaard, 28/7 2012, 20:12 (4436 dage siden) @ gamle ole

Den russiske sovevogn der kunne ses i København var faktisk bygget efter "europæisk" standard. Dvs profilen var mindre end på de almindelige russiske vogne.
En sådan vogn gik også fra Madrid til Moskva. Dvs der skulle skiftes bogier hele 2 gange undervejs.

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Georg Schmidt, 29/7 2012, 00:04 (4436 dage siden) @ Hedegaard

I DDR kunne man se orlovstog med "øst-materiel", på billederne passerer 03 2286 Berlin Schönefeld med sådan et tog på 11 vogne 1976.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af UTJ, 29/7 2012, 11:46 (4436 dage siden) @ Georg Schmidt

...så ligger det jo lige for at få de kinesiske Transsib-vogne helt til Berlin, hvis ikke man har indsvævret profilet efter 1989.

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Hedegaard, 29/7 2012, 12:53 (4436 dage siden) @ UTJ
redigeret af Hedegaard, 29/7 2012, 13:29

...så ligger det jo lige for at få de kinesiske Transsib-vogne helt til Berlin, hvis ikke man har indsvævret profilet efter 1989.

De kunne i hvert fald stadig opleves i 1991 og 1995
http://trains-worldexpresses.com/500/511.htm

De indgik også i Orient Ekspressen som direkte vogne fra Paris til Hong Kong (hvis man skal tro artiklen og udsendelsen)

http://trains-worldexpresses.com/500/516.htm
http://www.youtube.com/watch?v=lp4k9Gb9bUQ

Spise/sove vogne - gennemgående vogne til Rusland (2 fotos)

af Niels Munch, 29/7 2012, 11:42 (4436 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af Niels Munch, 29/7 2012, 12:02

Et par (heldige?) slump-fotos fra Strausberg på "Preußische Ostbahn" (Berlin-Küstrin) i 2008:

Et Ludmilla-trukket tog med vogne, der alle skal have skiftet boggier ved den Polsk/Hviderussiske grænse:

[image]

De blå vogne bagerst er hviderussiske (BC) sovevogne (Berlin-Minsk).

[image]
Begge fotos Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Den rød/blå sovevogn er russisk (SZD) og løber Berlin-Skt. Petersborg. Toget havde vist ikke "normalt" ophold i Strausberg; men man afventede åbenbart forsinket krydsning med et Talent-tog fra Oderlandbahn.

Gad vide, om ikke fjerntoget var D 247 Moskva-Express som "Umleiter-Zug" via den enkeltsporede og uelektrificerede Ostbahn p.g.a. brobyggeri i Frankfurt/Oder?

M.v.h.
Niels

spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien

af Allan Eriksen, 28/7 2012, 20:17 (4436 dage siden) @ gamle ole

der var faktisk i nogle år slutning af 1960erne og begyndelsen af 1970erne en gennemgående vogn (DSB)fra København-Portbou og retur fra Cerbere, var med i den frygtelige togulykke ved Rheinweiler (Basel) i 1971 og vognen blev totalt smadret. Toget havde kørt med alt for stor fart gennem en meget skarp kurve.

Venlig hilsen


Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak