Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er eldrift mere "driftsikker" end dieseldrift? (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2012, 11:26 (4529 dage siden)

Transportministeren skriver 5/7 i et læserbrev i Jyllands-Posten bl.a.: "Eldrift er billigere og mere driftsikker end dieseldrift, og samtidig gavner det klima og miljø."

Et helt neutralt spørgsmål stillet af ren og skær nysgerrighed: Kan nogen give henvisninger til videnskabelig dokumentation for, at eldrift er "mere driftsikker" end dieseldrift?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Er eldrift mere "driftsikker" end dieseldrift?

af mss ⌂, 10/7 2012, 11:59 (4529 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Videnskabelig dokumentation har jeg ikke, men det er ganske logisk at eltog er mere driftssikre.
Dieseltoget har sit eget kraftværk der udover de elektriske dele skal fungere. Eltogene forsynes af eksternt kraftværk, og er i sig selv derfor mere enkelt og har langt færre mekaniske dele der kan gå i stykker.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

af Ove Nygaard, 10/7 2012, 13:05 (4529 dage siden) @ mss

Videnskabelig dokumentation har jeg ikke, men det er ganske logisk at eltog er mere driftssikre.
Dieseltoget har sit eget kraftværk der udover de elektriske dele skal fungere. Eltogene forsynes af eksternt kraftværk, og er i sig selv derfor mere enkelt og har langt færre mekaniske dele der kan gå i stykker.

Kære Thomas og mss.

Begrebet "driftssikker" er et vidt begreb, og mss har ret i, at isoleret set anses eltog for at være mere driftssikre end dieseltog.
Men så er der lige det "aber dabei", at i vores lille "stormomsuste land" - og det kendes også i det store udland - sker det, et "decemberstormen" raser og vælter et utal af elmaster langs de elektrificerede strækninger. Og så er det vi sukker:" Havde vi da bare haft dieseltog, så kunne vi køre uden problemer":-( (hvis der da ikke lige i tilgift er væltet træer ind over sporene, men de lader sig ret ofte let fjerne).
Men alt ialt må eldrift anses for at være en fordel, også når man tillægger alle de miljømæssige fordele, som "kloge folk" er gode til at fremhæve.

Bedste hilsener

Ove

af Carsten, 10/7 2012, 13:09 (4529 dage siden) @ mss

Jeg er ikke uenig når vi taler om driftsikkerheden for den enkelte enhed. Til gengæld er eldrift sårbart som system, fejl på køreledningsanlægget giver jævnligt anledning til ganske store driftsforstyrrelser. Hyppigheden af disse fejl er direkte forbundet med vedligeholdelsesstandarden af anlægget (inkl. strømaftagerne).

Ikke desto mindre mener jeg at færdiggørelsen af elektrificeringen er en klar forudsætning for fremtidens drift af hovedstrækningerne i Danmark.

Med venlig hilsen

Carsten

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak