Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skab flere direkte forbindelser med IC4 (Generelt)

af Fysikeren, 2/7 2012, 19:16 (4538 dage siden)

Nu er IC4 formentlig igen på vej i trafik, og DSB melder ud, at de næppe kommer til at udgøre grundstammen i fjerntrafikken.

Men hvorfor ikke bruge togene til at skabe flere direkte forbindelser på "tynde" ruter. Mange steder i Danmark dominere regionaltog fuldstændigt, men ser man f.eks. på Tyskland, så er der en del aflæggere med IC-tog på regionalbaner. I Danmark har vi reelt kun København - Aarhus - Struer og København - Struer - Thisted.

Så et forslag: Brug solokørende IC4-tog på f.eks. ruter som:

Aarhus - Nykøbing F
Thisted - Tønder/Niebüll
Sønderborg - Frederikshavn
Esbjerg - Struer - Aalborg

På hver rute kunne man sikkert nøjes med 1-2 daglige afgange. Det siges om ruterne over Viborg og til Thisted, at de er populære, og folk gerne flytter deres rejsetidspunkt en del for at få den direkte forbindelse.

Lav et par daglige IC4-afgange fra København der samler de to overnævnte ruter til Thisted og Aarhus/Struer sammen med Esbjerg/Struer og en over Silkeborg. Disse ruter er alligevel truet af evt. elektrificering.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Svend, 2/7 2012, 19:20 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Mon Arriva er interesseret i at overtage nogel af disse togsæt (til din foreslåede rute Thisted-Struer-Esbjerg-Tønder/Niebüll)?

--
Svend

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 2/7 2012, 19:23 (4538 dage siden) @ Svend

Det er et politisk spørgsmål hvem der skal køre hvor ;)

Staten kan, på samme måde som DSB kører til Thisted, bede DSB eller anden oprette sådanne ruter mod passende betaling. Der er intet til hinder for, at man får DSB til at køre en sådan rute, de har endda personale i både Struer og Esbjerg, ligesom Arriva. DSB vil dog ikke, pga. kontrakten med Arriva, få del i billetindtægterne, men det gør de heller ikke på togene over Viborg og til Thisted.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Anders Pedersen @, Mørke, 2/7 2012, 19:55 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Det er et politisk spørgsmål hvem der skal køre hvor ;)

Staten kan, på samme måde som DSB kører til Thisted, bede DSB eller anden oprette sådanne ruter mod passende betaling. Der er intet til hinder for, at man får DSB til at køre en sådan rute, de har endda personale i både Struer og Esbjerg, ligesom Arriva. DSB vil dog ikke, pga. kontrakten med Arriva, få del i billetindtægterne, men det gør de heller ikke på togene over Viborg og til Thisted.

Når DSB alligevel betjener Thisted og Viborg kan de vil også sagtens betjene Silkeborg og Tønder.

Det er en god ide med de forslåde ruter til IC4, men efter som Sønderborg er elektrificeret kunne en rute hedde Sønderborg-Esbjerg med elmateriel når Esbjerg-Lunderskov er elektrificeret.

Der udover så kunne IC4 også kører som regionaltog på Sjælland
Samtidig kunne de kører som Regionallyntog med så få stop så muligt, det er vist det de er bedst til.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Hedegaard, 2/7 2012, 20:30 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Det skulle da også lige være til at klare at overholde en MR-plan til Esbjerg, selv med diverse nedbrud undervejs.
Og skulle der opstå problemer med bremserne igen, så er det nok en fordel hvis toget kun kører med 120 km/t

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 2/7 2012, 20:32 (4538 dage siden) @ Hedegaard

Hvordan får du det med MR-plan Aarhus-Esbjerg ind i den her kontekst? Jeg snakker jo netop om hvordan IC4 kan bruges som IC-tog, ikke regionaltog.

Mit indlæg skal heller ikke ses som nogen kritik af IC4 eller på anden måde hadetråd, hvilket jeg nærmest synes du begynder at lægge lidt op til. Dem har vi haft nok af. Nej, lad os være konstruktive for en sjælden gangs skyld.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Peter Linaa Jørgensen, 2/7 2012, 20:37 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Hvordan får du det med MR-plan Aarhus-Esbjerg ind i den her kontekst? Jeg snakker jo netop om hvordan IC4 kan bruges som IC-tog, ikke regionaltog.

Mit indlæg skal heller ikke ses som nogen kritik af IC4 eller på anden måde hadetråd, hvilket jeg nærmest synes du begynder at lægge lidt op til. Dem har vi haft nok af. Nej, lad os være konstruktive for en sjælden gangs skyld.

Det fremgår halt klart og tydeligt af pressemeddelsen fra DSB, hvor IC4-togene SKAL indsættes, nemlig Aarhus-Aalborg og Aarhus-Fredericia-Esbjerg, og så kan du komme med alle de forslag, det skal være, for det er jo DSB, der bestemmer, hvor togene SKAL køre.

P L Jørgensen

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af andersj, Aalborg, 2/7 2012, 20:42 (4538 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Hvordan får du det med MR-plan Aarhus-Esbjerg ind i den her kontekst? Jeg snakker jo netop om hvordan IC4 kan bruges som IC-tog, ikke regionaltog.

Mit indlæg skal heller ikke ses som nogen kritik af IC4 eller på anden måde hadetråd, hvilket jeg nærmest synes du begynder at lægge lidt op til. Dem har vi haft nok af. Nej, lad os være konstruktive for en sjælden gangs skyld.


Det fremgår halt klart og tydeligt af pressemeddelsen fra DSB, hvor IC4-togene SKAL indsættes, nemlig Aarhus-Aalborg og Aarhus-Fredericia-Esbjerg, og så kan du komme med alle de forslag, det skal være, for det er jo DSB, der bestemmer, hvor togene SKAL køre.

P L Jørgensen

Faktum er også at DSB har meldt ud at der ikke er økonomi for yderligere afgange end dem der kører nu, også selvom man har materiellet til det. (Kilde: referat DSB Pendlertalsmandsmøde 2012)

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 2/7 2012, 20:43 (4538 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Jeg har læst DSB's pressemeddelelse, og den diskuteres vist lidt i en anden tråd. Og jeg synes umiddelbart det er fornuftigt det DSB gør i første omgang.

Men DSB har købt 83 IC4-tog, og med den seneste trafikaftale er der nye eltog på vej. Jeg har et eller andet sted en forventning om, at DSB vil stå med et mindre overskud af IC4, når politikerne både beholder dem, DD-vogne og køber nye eltog. Derfor en tanke om, at bruge måske 15-20 IC4-togsæt på tynde IC-ruter på uelektrificerede strækninger fra om nogle år.

Hvis planenerne om el til Aalborg gennemføres, så er det kun København - Frederikshavn/Struer tilbage der vil have et større behov, hvis man da her opretholde direkte tog i samme omfang som i dag. Selv med timedrift på begge vil forbruget næppe komme meget over de 30-40 sæt (inkl. forstærkning til Aarhus).

Jeg tænker ikke at sådanne planer kan gennemføres i 2013, men snarere omkring 2018-2020.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Svend, 2/7 2012, 21:08 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Mon DSB har mod (og penge) til selv at gå ind i en sådan (fri) trafik. Eller skal den bestilles - og financieres - af den danske stat?

--
Svend

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 2/7 2012, 21:10 (4538 dage siden) @ Svend

Mon DSB har mod (og penge) til selv at gå ind i en sådan (fri) trafik. Eller skal den bestilles - og financieres - af den danske stat?

Tror det er at betragte som urealistisk i fri trafik. Mange af de ruter jeg foreslår har stort overlap med Arriva, hvor DSB ikke får billetindtægter, medmindre alm. billetter ikke skal gælde på disse tog.

Derudover tror jeg ikke de isoleret kan løbe helt rundt, selvom DSB fik billetindtægterne. Vil snarere se det som en form for offentlig service til folk, der skal rejse langt og vil undgå togskift.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Allan Eriksen, 3/7 2012, 10:17 (4538 dage siden) @ Fysikeren

Et forslag til DSB kunne være,indfør nogle IC tog med IC4 (eller måske IC3) Århus til Nykøbing Falster sålænge der ikke er elektrificeret til Nykøbing Falster, Jeg tror ikke der er passagerer nok til tog hver time men måske hver anden time. Kunne så i sommermånederne videreføres til Gedser med korrespondance til Gedser Rostock færgen nogle gange om dagen måske tidspunktet mellem klokken 7 om morgenen (fra Nykøbing Falster) og til klokken 2000 om aftenen og måske hveranden time også her.Ja der var jo på et tidspunkt direkte bus fra Nykøbing F til Odense men den kører vist kun en eller et par gange om dagen, men jeg tror godt der kunne være basis for en tog forbindelse fra sydhavsøerne til måske Århus.

Venlig hilsen

Allan

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Anders Madsen, 3/7 2012, 12:06 (4538 dage siden) @ Allan Eriksen

Lige nu og her er vi på Sydhavsørene mere interesseret i blot at få en direkte forbindelse Nakskov - København om morgenen. Det mangler vi i voldsom grad.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Allan Eriksen, 3/7 2012, 12:18 (4538 dage siden) @ Anders Madsen

Ja undskyld jeg glemte helt lollikerne der skal mod Sjælland om morgenen, indlysende klart at der mangler et par gennemgående forbindelser både den ene vej og retur, som der var for en del år siden. Ja det er vel snart rigtig mange år siden der kørte ordinære tog fra Nakskov til Ringsted og tidligere København.

Venlig undskyldende hilsener

Allan

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Niels Bak, 4/7 2012, 02:46 (4537 dage siden) @ Anders Madsen

Lige nu og her er vi på Sydhavsørene mere interesseret i blot at få en direkte forbindelse Nakskov - København om morgenen. Det mangler vi i voldsom grad.

Ja jeg tænkte også Nakskov-København og Nykøbing Sjælland-København. Der er i hvert fald kundegrundlag til dem begge.

Men det bliver næppe før den nye Ringstedbane er færdig. Før er der vist ikke kapacitet på sporene.

Mht. de jyske forbindelser vil jeg gerne se nogle passagertalsberegninger først. Jeg tvivler på at der er trafik nok til f.eks. Thisted-Tønder... Måske hvis man kunne føre det helt igennem fra Hamborg i sommermånederne.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 4/7 2012, 03:00 (4537 dage siden) @ Niels Bak

Tog til Nykøbing S hhv. Nakskov kan da klares ved at forlænge tog fra Holbæk hhv. Nykøbing F. Dermed belaster de ikke hovedstadsområdet rent kapacitetsmæssigt.

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Svend, 4/7 2012, 10:46 (4537 dage siden) @ Anders Madsen

Lige nu og her er vi på Sydhavsørene mere interesseret i blot at få en direkte forbindelse Nakskov - København om morgenen. Det mangler vi i voldsom grad.

Det kan jo ske ved at trafikselskabet træffer aftale med DSB om at videreføre et af deres tog fra Nykøbing F til Nakskov og retur - naturligvis mod betaling til DSB. Der har jo tidligere kørt gennemgående tog til/fra Nakskov på samme vilkår (dog i perioder mod en kilometerudligning, hvor LJ kørte til Gedser, Rødby Færge, Slagelse mm).

--
Svend

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Anders Madsen, 4/7 2012, 13:07 (4537 dage siden) @ Svend

"Det kan jo ske ved at trafikselskabet træffer aftale med DSB om at videreføre et af deres tog fra Nykøbing F til Nakskov og retur - naturligvis mod betaling til DSB. Der har jo tidligere kørt gennemgående tog til/fra Nakskov på samme vilkår (dog i perioder mod en kilometerudligning, hvor LJ kørte til Gedser, Rødby Færge, Slagelse mm)."

Det er korrekt, men det hjælper jo ikke at DSB pludselig forlange det dobbelte for at køre til Nakskov.
Det var det, der skete. Derfor sagde Storstrøms Amt nej tak til at fortsætte aftalen om gennemgående tog fra DSB, der således måtte ophøre fra d. 14. december 2003. Problemet nu er at mange fra Lolland pendler til Hovedstaden og har om morgenen dårlige og korte forbindelsesmuligheder i Nykøbing F. Enkelte morgenafgange er der kun tre minutters togskift i Nykøbing F., hvilket skaber problemer ved forsinkelser mm.

IC3-toget fra Nakskov blev om morgenen sammenkoblet med et ventende IC3 i Nykøbing F. Så det skulle være lige til at forlænge togene. (hvis der ellers er materiale nok til det)

Skab flere direkte forbindelser med IC4

af Fysikeren, 4/7 2012, 15:44 (4536 dage siden) @ Anders Madsen

Kan Lollandsbanen kapacitetsmæssigt håndtere sådanne afgange uden at aflyse egne tog? Der er jo i dag halvtimesdrift i hele driftstiden, og pille et morgentog ud i den ene retning betyder jo, at det mangler i den anden.

Hvad angår ledige tog, så "overnatter" alle afgange frem til 6:45 vel i Nykøbing F, og vel sagtens også 7:10. Så de kunne tage en tur til Nakskov inden de smutter til København.


DSB MZ1442Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak