Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 2/7 2012, 16:37 (4534 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 2/7 2012, 16:57

For en uges tid siden var jeg et smut i bl.a. Kalmar, hvor nedenstående optagelser kom i kassen. Jeg havde ikke gjort noget "hjemmearbejde", men lod mig overraske over, hvad stationen Kalmar C nu kunne byde på:

[image]

[image]
Öresundståg præger som ventet stationen, 25.06.2012 (nm).

Men Stångådagsbanan til Linköping, der drives af Östgötatrafiken i samarbejde med Kalmar Läns Trafik, benytter bl.a. IC3:

[image]

[image]
OT Y2R 1383 "Anna Bielke" på Kalmar C, 25.06.2012 (nm).

[image]
OT Y2R 1380 "Kisa-Mor" på Kalmar C, 25.06.2012 (nm).

Mere om IC3/Y2 i Sverige: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/motorvagnar-i-trafik/y2 .

Desuden ses også Bombardier's ITINO:

[image]

[image]
OT Y31 1424 "Traska" på Kalmar C, 25.06.2012 (nm).

[image]
Kalmar C, togviserskilt for Y31 til Vimmerby, 25.06.2012 (nm).

Bemærk den stadig anvendte betegnelse "Kustpilen".

Mere om ITINO/Y31 i Sverige: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/motorvagnar-i-trafik/y31 .

Endelig et lok-trukket tog:

[image]
SJ Rc6 1417 med tog mod Göteborg, 25.06.2012 (nm).

Der findes et solidt havnespor til Tjärhovet, som betjenes af Green Cargo fra Kalmar G.

Fra Kalmar går der siden 1972 bro til Öland; men for fodgængere og cyklister findes en ny katamaranfærgerute fra Kalmar Havn til Färjestaden:

[image]
Katamaranfærgen "DESSI", Färjestaden 27.06.2012 (nm).

Desuden var en Kalmarsundveteran kommet hjem igen:

[image]
"KALMARSUND VIII" i Färjestaden 27.06.2012 (nm).


Der er indbygget links, hvis De vil vide mere ......


Bedste hilsener
Niels

Avatar

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos)

af mss ⌂, 3/7 2012, 12:48 (4533 dage siden) @ Niels Munch

En overgang så det ud til at kørslen med IC3 i Sverige helt ville ophøre, men heldigvis er der da seks sæt tilbage i en (efter min mening) flot bemaling.

Tak for billederne :-)

Også de oprindelige "Kustpilen" farver var flotte. Altid interessant at se togene i andet end de gængse DSB-designs.

Her et "Kustpilen" sæt jeg fangede ved Østerport i 1996:
[image]

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos)

af Hedegaard, 3/7 2012, 14:05 (4533 dage siden) @ Niels Munch

Nok en af de smukkeste bemalinger jeg har set til det togsæt.
Jeg ved ikke hvad det er med de svenske designere, men de formår altid at give deres materiel et udseende, som får det til at se meget "robust" ud.

Jeg formoder disse togsæt stadig er udstyret med de oprindelige motorer?

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 3/7 2012, 21:53 (4533 dage siden) @ Hedegaard

Jeg formoder disse togsæt stadig er udstyret med de oprindelige motorer?

Ja, det er de. De har stadig deres 6-cylindrede vandkølede Cummins motorer i behold. De har aldrig haft luftkølede Deutz motorer disse 6 Y2´ere i modsætning til de øvrige 14 Y2´ere som svenskerne har haft.

Mvh Jørgen

Avatar

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos)

af mss ⌂, 4/7 2012, 00:11 (4532 dage siden) @ Hedegaard

Det har du ret i. Men efter min mening med en ret markant undtagelse: Jeg finder den nye sorte bemaling på lokomotiver og personvogne en regulær katastrofe..!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

IC3 m.v. i Kalmar (11 fotos)

af Niels Munch, 9/7 2012, 19:27 (4527 dage siden) @ Jørgen Schwartz

I øvrigt samme motortype, der kom i danske privatbaners IC2, nemlig Cummins NTAA 855 på hver 310 kW.

Besøgte i øvrigt Kristianstad S på vejen hjem fra Kalmar, men det er en ganske anden sag, se: http://www.svenska-lok.se/forum/index.php?id=276 .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak