Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gedser havn og station (Generelt)

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 09:54 (4541 dage siden)

Er der nogen der har oplysninger om at man er færdig med de arbejder der skulle laves i forbindelse med færgerne, er færdigt. Måske er der nogen der kan supplere med billeder derfra.

Jeg er ikke helt sikker på jeg har mulighed for at komme til Gedser i år ellers kunne jeg selv.

På forhånd tak

og venlig Gedser hilsen

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 27/6 2012, 13:25 (4541 dage siden) @ Allan Eriksen

Der var forberedelser til afslutningen på asfaltarbejdet d. 2. juni.
[image]
[image]

Derudover ankom færgen “Mercandia VIII” d. 17. juni til lejet mellem den gamle station og fiskerihavnen. (hvor det gamle hestetrukne roebanespor løb i perioden 1904-48). Færgen blev indsat d. 22. juni som lastbilfærge frem til august.
[image]

Nyt udvidede færgeleje i Gedser:
http://folketidende.dk/artikel/f%C3%A6rgeleje-haves-%E2%80%93-f%C3%A6rger-s%C3%B8ges

Gedser havn og station

af D 826, 27/6 2012, 13:43 (4541 dage siden) @ Anders Madsen

Hejsa

Er det da meningen at der stadig skal kører tog til og fra Gedser station eller??
De spor der er lavet asfalt ved ser da nye ud..

--
Vh. D 826

Gedser havn og station

af Dampfmeisteren ⌂, 27/6 2012, 14:45 (4541 dage siden) @ D 826

Der er kun sporforbindelse ned til maskindepotet.
Stationen er en asfaltørken.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Gedser havn og station

af KimC, 27/6 2012, 15:03 (4541 dage siden) @ Dampfmeisteren

Der er kun sporforbindelse ned til maskindepotet.
Stationen er en asfaltørken.

Jo, men hvis man laver en sporforbindelse ned til maskindepotet, og bruger nye materialer, tyder det jo på at der skal køre et eller andet her. Hvor kan man køre hen fra det maskindepot?
Er det her et eller andet proforma fordi banen ikke oficielt er besluttet nedlagt, eller er det virkelig meningen der skal kunnne køre noget her? Og hvor skal det i så fald køre hen? Nyk. F? Men er resten af banen ikke spærret, bortset fra det man har brugt til IC4 test?

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 27/6 2012, 16:16 (4541 dage siden) @ KimC

Gedser Remise måtte afgive et stykke jord til Scandlines vedr. udviklingen af Gedser færgehavn. I kompensation har Scandlines/NCC anlagt sporforbindelse fra remisen (maskindepotet) til Gedserbanen. Det har hele tiden været meningen, at der skulle ændres i linjeføringen af Gedserbanens sporanlæg ved Gedser station og anlægges en form for sporanlæg til veteranjernbanedrift mellem Nykøbing F. og Gedser med tilknytning til remisen jævnfør krav i Gedser Helhedsplan fra Guldborgsund Kommune, der har turistmæssige interesser i dette.

Det første veterantog til Gedser bliver Falster Expressen fra ØSJK, der har planer om veterantog til august. Under forudsætning af at Banedanmark/trafikstyrelsen giver tilladelse til kørsel på Gedserbanen.

Gedser havn og station

af KimC, 27/6 2012, 20:51 (4541 dage siden) @ Anders Madsen

Det første veterantog til Gedser bliver Falster Expressen fra ØSJK, der har planer om veterantog til august. Under forudsætning af at Banedanmark/trafikstyrelsen giver tilladelse til kørsel på Gedserbanen.

Ja, det er en dark horse i al jernbanedrift.
Det er jo ikke nemt for klubberne at få turister til deres tog, når det først i allersidste øjeblik bliver muligt at få svar på om man overhovedet kan kome til at køre.

Gedser havn og station

af marrix, Valby, 5/8 2012, 11:13 (4502 dage siden) @ KimC

Desværre er arrangementerne blevet opdateret på ØSJK's opslagstavle på hjemmesiden og Gedserarrangementerne står nu som "Aflyst". Umiddelbart er der ikke nogen uddybende informationer om aflysningen.

- Martin

Gedser havn og station

af Niekind, 27/6 2012, 14:13 (4541 dage siden) @ Anders Madsen

Tager “Mercandia VIII” besætningen med fra HH eller skal der også her tyskere til som på "Prins Joachim"?

Er man kommet videre med "Prins Joachim's" skæbne når "Berlin" og "Copenhagen" indsættes?

Er der ikke en af de mange historikere herinde, der kan krydre tråden med billeder fra dengang "Kongen" og "Deuchland" lagde til her, så man ligesom kan se udviklingen.

Hvornår blev det sidste passagertog egentlig overført her?

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 16:55 (4541 dage siden) @ Niekind

Tjahh var det ikke 1998 at det sluttede med at sejle til Warnemûnde. For i øvrigt et godt sted man lagde til og det var lige ned af landgangstrappen så var der S-bahn til Rostock for iøvrigt en by med over 200000 indbyggere i Rostock by, knap så mange i Warnemünde, men meget hyggelig lille by, jeg har stået flere gange nede ved havnen og spist nyrøget fisk, det var mumms og så en god Rostocker Pils til at skylle ned med. Og hvis man ikke var til øl kunne man også få en god kop kaffe i nærheden.

venlig nostalgiske hilsener

Allan

Gedser havn og station

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 28/6 2012, 22:38 (4540 dage siden) @ Niekind


Er man kommet videre med "Prins Joachim's" skæbne når "Berlin" og "Copenhagen" indsættes?

Den tidligere så stolte færgenation må ikke blot lide den tort, at danske rederier ikke længere besejler dets havne, men også at de færger der anløber, nu døbes med den engelske oversættelse af hovedstadens navn.

--
Mvh

Erik

[image]

Gedser havn og station

af ansøgning, 29/6 2012, 19:00 (4539 dage siden) @ Niekind

Jeg vil lige henvise dig til en hjemmeside jeg tilfældigvis faldt over idag der er gode billeder af MF Warnemünde i Gedser og der billeder af kongen den er dog i Rødby, hjemmesiden hedder:

Tob-billeder.dk/faerger ostersoen.html der skal være underscore mellem faerger og ostersoen.

Venlig gedser hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 2/7 2012, 18:09 (4536 dage siden) @ Niekind

"Tager “Mercandia VIII” besætningen med fra HH eller skal der også her tyskere til som på "Prins Joachim"?"
Der er danske besætningsmedlemmer fra “Prins Joachim” på “Mercandia VIII” mens den sejler på Østersøen.

"Er man kommet videre med "Prins Joachim's" skæbne når "Berlin" og "Copenhagen" indsættes?"
“Prins Joachim” og “Kronprins Frederik" skal begge udfases, når de nye færge er i drift.

"Hvornår blev det sidste passagertog egentlig overført her?"
Den 24. september 1995 bler der for sidste gang overført tog mellem Gedser og Warnemünde.

Efter 25 års jubilæum som bevaringsforening lykkedes det i øvrigt Gedser Remise at modtage 1.065.000 kr. fra forskellige fonde, så nu er der håb for at taget på remisen bliver lavet.

[image]
Gedser Remise d. 30-06-12 (AM)

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 16:49 (4541 dage siden) @ Anders Madsen

Nydeligt tak for billederne, Jeg kan da se at hvis man vil eller skulle få brug for det, så er det da stadig ikke umuligt at køre tog, ihvertfald i sommermånederne, næsten til og fra færgen.

Apropos færgen jeg syntes det er pudsigt at et rederi der tidligere konkurerede med Scandlines nu stiller en færge til rådighed, men dejligt at det kan lade sig gøre selvfølgelig er det nok ikke gratis for Scandlines, men alligevel dejligt at se.

venlig Gedser hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 27/6 2012, 17:09 (4541 dage siden) @ Allan Eriksen

Apropos f jeg syntes det er pudsigt at et rederi der tidligere konkurerede med Scandlines nu stiller en færge til rådighed, men dejligt at det kan lade sig gøre selvfølgelig er det nok ikke gratis for Scandlines, men alligevel dejligt at se.

Det er ikke så mærkeligt endda
færgesamarbejde

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 17:19 (4541 dage siden) @ Thorbjørn

åh det var forbigået min opmærksomhed at man havde indgået det samarbejde, fornuftig nok vil jeg sige, Gad vide om man så også gør dette på et tidspunkt på Rødby Puttgarden hvis det trækker ud med at Kronprins Frederik skal sejle der med farligt gods (når ny tonnage er indsat Gedser Rostock) som jeg mener at have læst engang i år, eller var det sidste år det stod i bladet færgefarten.

venlig Gedser hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 29/6 2012, 11:00 (4539 dage siden) @ Allan Eriksen

For iøvrigt der er noget jeg ikke helt er klar over. Hvis det nu lykkes at få de nye færger indsat på ruten og Kronprins Frederik skal sejle blandt andet farlig gods på Rødby Puttgarden, hvad har man så som afløserfærge når de skal på værft. Beholder man så Prins Joachim som reservefærge og har den liggende i f.eks Rødby færge eller vil man stadig sælge den som jeg har hørt rygter om, eller har man en aftale med Mercy ships at de kan erhverve den til en forholdsvis billig penge og de så kan ombygge den til hospitalsskib nummer to.

Venlig hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 29/6 2012, 11:17 (4539 dage siden) @ Allan Eriksen

Mon ikke ledelsen hos Scandlines har mange overvejelser for tiden, men nu er uvisheden vedr. de nye færger lettet. Regeringen i Mecklenburg-Vorpommen har rettet værftet i Rostock, så Scandlines kan indsættet superfærger til efteråret:

http://folketidende.dk/artikel/nye-f%C3%A6rger-kommer-endelig-til-gedser


Strækningen ved indkørselssignalet til Gedser station er iøvrigt overbegroet med ukrudt.
[image]

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 29/6 2012, 11:42 (4539 dage siden) @ Anders Madsen

Tak for info, jeg glæder mig over at her i ellevte time, at værftet i Stralsund bliver reddet.

Jeg læste sidste år i færgefarten at man havde ordrebogen fuld på værftet så godt for arbejdspladserne dernede. Gavner nok ikke så meget for os i Danmark, men glædeligt at man får mere velegnet tonnage til dennne overfart Gedser Rostock.

Ingen tvivl om, at der sikkert er mange overvejelser hos Scandlines ledelse og personale.

Jeg håber at de danske arbejdspladser der er hos Scandlines bliver bevaret.

venligste Gedser hilsener

Allan

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 7/7 2012, 21:41 (4531 dage siden) @ Allan Eriksen

Selvom NCC har overdraget færgeterminalen i Gedser til Scandlines, så er der stadig arbejde. Nu er der sat glas i nordgavlen på Gedser station og lagt beton i sporet ved nordenden af stationen. Man har tilsyneladende droppet rundkørslen, der ellers var projekteret.
Det gør ondt i sjælen at se Gedser station blive omdannet til et glasbur. Nye tider, nye skikke – og færger. Så må vi se at få det bedste ud af det. Vi har intet andet valg, men at efterlade stationsbygningen uden sporforbindelse til resten – det er noget af en kulturhistorisk katastrofe.

[image]

[image]

[image]
Alle fotos d. 07-07-12 (AM)

Gedser havn og station

af Svend, 7/7 2012, 21:47 (4531 dage siden) @ Anders Madsen

Det ser da ellers pænt og ordentligt ud - og et lokomotiv har tilsyneladende fundet ly under tag. Tænk på alternativet!

--
Svend

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 7/7 2012, 21:57 (4531 dage siden) @ Svend

"Det ser da ellers pænt og ordentligt ud - og et lokomotiv har tilsyneladende fundet ly under tag. Tænk på alternativet!"

Det kan du selvfølgelig have ret i. Som iagttager til ombygningen vækker det bare undren, at det aldrig har været på tale at etablerer et jernbanespor i asfalten frem til perronhallen i stil med et havnespor, således at veterantog fortsat kunne have udgangspunkt på stationen.

I Gedser har man nu noget, der hverken er fugl eller fisk... bilerne kommer hurtigere over til Rostock og østkorridoren er etableret, men et miljø er uigenkaldelig væk.

Damplokomotivet ankomst:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=41009

Gedser havn og station

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/7 2012, 22:13 (4531 dage siden) @ Anders Madsen

Selvom NCC har overdraget færgeterminalen i Gedser til Scandlines, så er der stadig arbejde.

Gedser havn har været et stort projekt, jeg har fået fat i lidt tal på hvad der er brugt til projektet:

Der er flyttet 20.000 kbm havbund og 25.000 kbm jord væk fra Gedser Havn. Til fundering er anvendt over 3.5 kilometer betonpæle og over 2.000 kbm beton til forskellige konstruktionen bl.a færgelejer.

Og nok af særlig interresse her i dette forum, er der anlagt 600 m nyt jernbanespor.

/Henrik

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 7/7 2012, 22:40 (4531 dage siden) @ Henrik Hansen

"Der er flyttet 20.000 kbm havbund og 25.000 kbm jord væk fra Gedser Havn. Til fundering er anvendt over 3.5 kilometer betonpæle og over 2.000 kbm beton til forskellige konstruktionen bl.a færgelejer.
Og nok af særlig interresse her i dette forum, er der anlagt 600 m nyt jernbanespor."

... og den store banegård, hvor der blev foretaget rangering af person- og godsvogne til to færgeoverfarter, er pillet op og erstattet af 3,2 kilometer dræn og 40 kilometer trækrør til elkabler. Mens mere end 24.000 tons asfalt er lagt fordelt på 22 170 meter lange opmarchbåse og en kæmpe tilkørselsrampe bygget i Kina!

Gedser havn og station

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/7 2012, 22:41 (4531 dage siden) @ Anders Madsen

... og den store banegård, hvor der blev foretaget rangering af person- og godsvogne til to færgeoverfarter, er pillet op og erstattet af 3,2 kilometer dræn og 40 kilometer trækrør til elkabler. Mens mere end 24.000 tons asfalt er lagt fordelt på 22 170 meter lange opmarchbåse og en kæmpe tilkørselsrampe bygget i Kina!

Korrekt. :-)

/Henrik

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 7/7 2012, 23:06 (4531 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af MortenLarsen94, 8/7 2012, 00:17

Et eller andet sted håber jeg at der ihvertfald i sommermånederne kører ordinære tog til Gedser, specielt med henblik på tyske turister fra Mecklenburg Vorpommern og måske også Berlin med mere.

Danskere kunne sikkert også køre denne vej med toget med fordel hvis man skal ovennævnte steder.

Jeg tror at måske man kunne lokke nogen med at man har en ret hurtig overfart krydret med noget at spise og drikke.

Jeg tror desværre at muligheden for at man vil bruge dem gamle station til jernbane er passe, men ellers er Gedser ihvertfald om sommeren et meget hyggeligt sted(ikke at forglemme sydhavsøerne og Sydsjælland).

Venlig hilsen og god Søndag

Allan

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 10/7 2012, 08:14 (4528 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er pudsigt at man kun lukker i den ene ende, forstået på den måde, hvad nu hvis der blæser en halv pelikan ude fra Østersøen og ind i den gamle stationsbygning, blæser så ikke væggen ud, jeg ved det ikke jeg er ikke tekniker. Den ser ganske solid ud, men vindens kraft kan også være meget stærk.

Jeg håber den holder.

Venlig sommer hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Niels Munch, 10/7 2012, 08:22 (4528 dage siden) @ Allan Eriksen

Det er pudsigt at man kun lukker i den ene ende, forstået på den måde, hvad nu hvis der blæser en halv pelikan ude fra Østersøen og ind i den gamle stationsbygning, blæser så ikke væggen ud, jeg ved det ikke jeg er ikke tekniker. Den ser ganske solid ud, men vindens kraft kan også være meget stærk.

Jeg håber den holder.

Den er nu lukket i begge ender - enden mod Østersøen blev lukket først.

M.v.h.
Niels

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 10/7 2012, 09:13 (4528 dage siden) @ Niels Munch

Tak for oplysningen, jeg kan godt se når jeg forstørrer billedet at man kan ane at der også er lukket i den anden ende, Godt jeg kunne nu heller ikke forstå, hvis ikke det var tilfældet.

m.v.h.

Allan

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 10/7 2012, 21:53 (4528 dage siden) @ Allan Eriksen

"Tak for oplysningen, jeg kan godt se når jeg forstørrer billedet at man kan ane at der også er lukket i den anden ende, Godt jeg kunne nu heller ikke forstå, hvis ikke det var tilfældet.
m.v.h.
Allan"

Som Niels er inde på og for god ordens skyld blev sydenden først lukket med glas.

[image]
02-06-12 (AM)

Derefter begyndte man på nordenden.

[image]
30-06-12 (AM)

Gedser havn og station

af MR4073, 15/9 2012, 15:18 (4461 dage siden) @ Anders Madsen

Det virker mig som et ret dårligt svar fra transportministeren for hva forstås i denne her sammenhæng ved "strækningens tilstand"? Dengang man lukkede strækningen var der godtnok nedsat hastighed til 75 km/t, men det var jo ikke pga strækningens tilstand det skete. For kørsel med veterantog ville det jo være muligt at nedsætte strækningshastigheden yderligere til måske 60 km/t, så dårligt er sporet til Gedser da heller ikke, det er da bestemt set værre andre steder..

Gedser havn og station

af L.H. Jensen, 15/9 2012, 16:07 (4461 dage siden) @ MR4073

Det virker mig som et ret dårligt svar fra transportministeren for hva forstås i denne her sammenhæng ved "strækningens tilstand"? Dengang man lukkede strækningen var der godtnok nedsat hastighed til 75 km/t, men det var jo ikke pga strækningens tilstand det skete. For kørsel med veterantog ville det jo være muligt at nedsætte strækningshastigheden yderligere til måske 60 km/t, så dårligt er sporet til Gedser da heller ikke, det er da bestemt set værre andre steder..

Se nu har transportministeren jo ikke selv forstand på spor og sporteknik, så mon ikke han giver det svar, som han selv har fået fra Banedanmark ?

Hos Banedanmark opererer man jo ikke med strækningshastigheder på under 75 km/t, så hvis ingen har spurgt om muligheden for at køre med eksempelvis 30 km/t - hvilket er en meget lav hastighed, med hvilken man sagtens og uden risiko kan køre med 12-14 tons akseltryk på selv det mest nedslidte "båndjern" med kun hver 3. eller 4. svelle i nogenlunde hel stand - ja så får man jo heller ikke noget svar på netop dette specifikke spørgsmål ...

Altså: Hvis man vil have lov at køre på strækningen, må man sørge for at specificere konditionerne meget tydeligt og evt. samtidig bidrage til den nødvendige risikoanalyse, især når de driftsmæssige omstændigheder afviger så meget fra den virkelighed, som de respektive eksperter i Banestyrelsen og ministeriet til daglig færdes i.

vh
LHJ

Gedser havn og station

af Sune N, 15/9 2012, 18:20 (4461 dage siden) @ MR4073

Jamen hvor dårlig en stand er strækningen egentlig i??
Kunne man ikke oprette en arbejdsgruppe der kunne belyse strækningens tilstand med billede materiale samt data?? Har man fra foreningen i gedser ikke draget jernbanenævnet med ind i forløbet???

Avatar

Gedser havn og station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/9 2012, 19:10 (4461 dage siden) @ Sune N

Har man fra foreningen i gedser ikke draget jernbanenævnet med ind i forløbet???

Jernbanenævnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gedser havn og station

af Svend, 15/9 2012, 19:22 (4461 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 15/9 2012, 20:05

Den er go´ nok:

http://www.jernbanenaevnet.dk/da.aspx

Spørgsmålet er så, om det er det rette sted for en jernbaneklub at klage:

Jernbanenævnet er markedsovervågnings, tilsyns og klageorganet på jernbaneområdet.
I egenskab heraf overvåger Jernbanenævnet:

- konkurrencesituationen på markederne for jernbanetransportydelser, herunder markedet for jernbanegodstransport med henblik på at undgå en uhensigtsmæssig udvikling på disse markeder.

I tilfælde af, at Jernbanenævnet konstaterer, at forordningen ikke overholdes, kan nævnet afgive en vejledende udtalelse, der indeholder nævnets retsopfattelse. Samtidig kan nævnet foreholde den forpligtede (f.eks. jernbanevirksomheden) hvad den efter nævnets opfattelse på grundlag af gældende ret har pligt til at gøre.

Endvidere fører Jernbanenævnet tilsyn med:

- overholdelsen af Rådets direktiv 91/440/EØF (med senere ændringer) om udvikling af fællesskabets jernbaner

- tildelingen af jernbaneinfrastruktur og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur jfr. direktiv 2001/14/EF (med senere ændringer)

- overholdelsen af Rådets forordning 1371/2007 om jernbanepassagerenes rettigheder og forpligtigelser (passagerrettighedsforordningen)

Se også årsberetningen:
http://www.jernbanenaevnet.dk/DA/~/media/Train/Files/Databaser/Publikationer/aarsberetn...

--
Svend

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 16/9 2012, 16:24 (4460 dage siden) @ Svend

"Jamen hvor dårlig en stand er strækningen egentlig i??"

Jeg forstår heller ikke, hvad der menes med "banens tilstand". Jeg savner en god forklaring hos Banedanmark. Det hænger nemlig ikke sammen med fakta:

Banedanmark renoverede tre overkørsler i Gedser og i Væggerløse og beskar og ryddede rabatter i maj 2006.
[image]

Contec Rail udlagde nye skærver på Gedserbanen natten til d. 15. februar 2008.
[image]

Banedanmark rensede banegrøften flere stader bl.a. ved Radbjerg d. 24-08-2009.
[image]

Dette billeddokumentation modbeviser Banedanmarks forklaring. Så dårligt er banelegemet da heller ikke på Gedserbanen. Det er da bestemt set værre andre steder.

Hvad er det, der gør, at man nu ikke engang må køre med veterantog ved højtider et par enkelte dage om året? Jeg mener, så har banen jo også været dårlig da DSB dagligt kørte plantog til Gedser frem til decenmer 2009. Hvordan kan banen nu bliver så dårlig fra december 2009 til nu, så man slet ikke må køre veterantog?

Hvordan kan man iøvrigt få tilladelse/finde på at anlægge 600 meter jernbanespor i Gedser, når Banedanmark samtidig afviser kørsel pga. "banens tilstand"?
Man undres!

Gedser havn og station

af Svend, 16/9 2012, 17:08 (4460 dage siden) @ Anders Madsen

Dette billeddokumentation modbeviser Banedanmarks forklaring. Så dårligt er banelegemet da heller ikke på Gedserbanen. Det er da bestemt set værre andre steder.

Det kan da vist være noget vanskeligt at vurdere på den afstand. Der er sikkert en masse med skinneslid, afvanding, spormål, vedligehold af overkørsler osv .....
Men hvis det alligevel er så simpelt (og omkostningfrit) kunne Regionstog jo passende overtage strækningen (og dermed vedligeholdelsen).

--
Svend

Gedser havn og station

af Fysikeren, 16/9 2012, 17:47 (4460 dage siden) @ Svend

Men hvis det alligevel er så simpelt (og omkostningfrit) kunne Regionstog jo passende overtage strækningen (og dermed vedligeholdelsen).

Hvem siger de er interesseret i banen? Gedser er ikke særlig stor, og med udsigten til Femern er der næppe ret meget fremadrettet potentiale i togpassagerer fra færgen.

Gedser havn og station

af Svend, 16/9 2012, 19:17 (4460 dage siden) @ Fysikeren

Problemet er nok bare, at ingen - heller ikke eller slet ikke "ejeren" (den danske stat) - er interesseret i at bruge penge på at vedligeholde en jernbane, som stort set ikke benyttes. Se bare hvordan det er gået med banerne Rødekro-Åbenrå, Tinglev-Tønder og senest Bramming-Grindsted. Gedserbanens redning skulle være, at enten staten eller Movia bestilte kørsel med regionale tog.

--
Svend

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 16/9 2012, 19:47 (4460 dage siden) @ Fysikeren

Jeg har skrevet det før, nej Gedser er ikke ret stor, men ovre på den anden side er der Rostock Mecklenburg Vorpommern Polen med mere det kunne jo være hvis der var en fornuftig forbindelse ville de med fordel kunne tage over Gedser Rostock, Scandlines slår jo på og det er rigtigt at der er mange kilometer at spare her. Men nej al togtrafik skal over Hamburg.

Venlig Gedser hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Svend, 16/9 2012, 20:21 (4460 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg har skrevet det før, nej Gedser er ikke ret stor, men ovre på den anden side er der Rostock Mecklenburg Vorpommern Polen med mere det kunne jo være hvis der var en fornuftig forbindelse ville de med fordel kunne tage over Gedser Rostock, Scandlines slår jo på og det er rigtigt at der er mange kilometer at spare her. Men nej al togtrafik skal over Hamburg.

Her er jeg også stået helt af. At der ikke kan være jernbaneforbindelse mellem København og Berlin uden omveje (over Puttgarden) er for mig helt uforklarligt. Men hele balladen startede med opsplitningen af det gamle DSB i atomer, især salget af DSB rederi. Men AirBerlin, SAS m fl er sikker rigtig godt tilfredse med "udviklingen" ......:-|

--
Svend

Gedser havn og station

af Fysikeren, 16/9 2012, 20:40 (4460 dage siden) @ Allan Eriksen

Passagerer der skal fra København til Berlin er interesseret i et direkte tog og gerne forholdsvist hurtigt. De er ligeglade med hvilken vej toget kører, bare de kommer frem.

Med en tunnel syd for Lolland til Femern, så vil det tage højst fem timer til Berlin via Hamburg, formentlig noget kortere. Her tror jeg ærlig talt en Gedser-Rostock-færge får det svært i konkurrencen med det direkte tog. Bilerne er lidt noget andet.

Gedser havn og station

af Allan Eriksen, 16/9 2012, 20:46 (4460 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tror vi gerne må stille et alternativt op, idet man på en tur via Gedser Rostock vil kunne tilbyde lidt frisk havluft, spise og indkøbsmuligheder Det vil være noget man kommer til at savne via en Fehmarn tunnel, Jeg syntes DSB skulle tilbyde denne mulighed. Jeg ved godt at også DB saboterer denne mulighed idet fra køreplansskiftet så ophører S-bahn til Überseehafen fra Rostock, der er dog en buslinie fra Hbf direkte til færgen.Men sporene bliver nok ved med at være der af hensyn til noget godstrafik til Sverige.

Venlig hilsen

Allan

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 2/10 2012, 13:20 (4444 dage siden) @ Allan Eriksen

Det hjælper at beklage sig!
Efter at undertegnede har henvendt sig til Folketidende og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen med blandt andet disse oplysninger http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51381, er der fremkommet 7 nye spørgsmål til transportministeren, der tidligere - efter min mening på et meget tvivlsomt grundlag - har afvist veterantog på Gedserbanen:

http://folketidende.dk/artikel/7-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-til-ministeren

Kristian Pihl Lorentzen stiller disse spørgsmål til ministeren:
Med henvisning til besvarelsen af TRU alm. del – spm. 973 bedes ministeren besvare følgende supplerende spørgsmål om muligheden for veterantogskørsel på Gedserbanen:


1) Kan ministeren bekræfte, at Banedanmark har gennemført vedligeholdelse af Gedserbanen indtil 2009? Herunder at der blev udlagt skærver i februar 2008 samt oprenset banegrøfter ved Radbjerg i august 2009?

2) Er Gedserbanen generelt i dårligere vedligeholdelsestilstand end andre strækninger i Danmark, hvor der udelukkende køres med veterantog? I bekræftende fald: Hvordan kan ministeren anføre ”banens tilstand” som begrundelse for, at der ikke kan køre langsomtkørende veterantog mellem Gedser og Nykøbing F?

3) Kan ministeren bekræfte, at dele af Gedserbanen anvendes til testkørsel med IC4 tog?

4) Kan ministeren beskræfte, at DB Schenker Rail Scnadinavia for nyligt har anvendt Gedserbanen til kørsel med godstog?

5) Ministeren bedes oplyse, om det gennemførte salg af baneareal i Gedser til Scanlines forhindrer kørsel med veterantog samt anvendelse af de eksisterende remiser?

6) Har ministeren forståelse for, at kørsel med veterantog på Gedserbanen vil kunne styrke turismen på Falster samtidig med at der værnes om et stykke dansk kulturhistorie?

7) Hvilke fremtidsplaner har ministeren for den nedlagte jernbane mellem Nykøbing F og Gedser?

Gedser havn og station

af Svend, 2/10 2012, 13:48 (4444 dage siden) @ Anders Madsen

Vi regner med at du følger sagen og fortæller os, hvilket svar der gives.

--
Svend

Gedser Remise, åbent hus 13.10.2012

af marrix, Valby, 16/10 2012, 22:45 (4430 dage siden) @ Niels Munch

For nogle dage siden er der kommet svar på spørgsmålene til ministeren vedr. banen til Gedser. Spørgsmål/svar begynder her:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/1086/index.htm

Af de forskellige svar fremgår bl.a at:
Såfremt Banedanmark skal give tilladelse til veterantogskørsel på Gedserbanen skal banen istandsættes, ligesom Trafikstyrelsen skal ansøges om ibrugtagningstilladelse til sporene på Gedser station og adgangssporene til den eksisterende remise, der ejes af Bevaringsforeningen Gedser Remise. Banedanmarks ansøgning om ibrugtagningstilladelse af sporene på Gedser station blev indstillet, da det stod klart, at Banedanmark ikke længere kunne give tilladelse til kørsel på Gedserbanen i øvrigt.

Og:
En mulig fremtidig anvendelse af Gedserbanen til veterantogskørsel er, at den stilles vederlagsfrit til rådighed for en forening, der for egne midler sætter banen i stand og herefter kan søge om Trafikstyrelsens godkendelse til, at foreningen driver veterantogskørsel på banen

Så umiddelbart vil BaneDanmark ikke gøre noget, men lader det være op til andre interesserede.

- Martin

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 19/10 2012, 17:24 (4427 dage siden) @ marrix

For nogle dage siden er der kommet svar på spørgsmålene til ministeren vedr. banen til Gedser. Spørgsmål/svar begynder her:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/1086/index.htm

Af de forskellige svar fremgår bl.a at:
Såfremt Banedanmark skal give tilladelse til veterantogskørsel på Gedserbanen skal banen istandsættes, ligesom Trafikstyrelsen skal ansøges om ibrugtagningstilladelse til sporene på Gedser station og adgangssporene til den eksisterende remise, der ejes af Bevaringsforeningen Gedser Remise. Banedanmarks ansøgning om ibrugtagningstilladelse af sporene på Gedser station blev indstillet, da det stod klart, at Banedanmark ikke længere kunne give tilladelse til kørsel på Gedserbanen i øvrigt.

Og:
En mulig fremtidig anvendelse af Gedserbanen til veterantogskørsel er, at den stilles vederlagsfrit til rådighed for en forening, der for egne midler sætter banen i stand og herefter kan søge om Trafikstyrelsens godkendelse til, at foreningen driver veterantogskørsel på banen

Så umiddelbart vil BaneDanmark ikke gøre noget, men lader det være op til andre interesserede.

- Martin


Overnævnte svar fra transportministeren er positive i den forstand, at det nu kommer frem at banen stilles vederlagsfrit til rådighed for en forening, der kan sætte banen i stand - hvis en forening har økonomiske midler til det og efterfølgende får godkendelse fra Trafikstyrelsen. Det er nyt i sagen, men hvilken forening/klub magter eller har råd til det?
Situationen er nu: Banen er gratis, men det koster! Ingen vil imidlertid investere mange hundrede tusinde på en bane, som så måske ikke kan godkendes af Trafikstyrelsen.

Hverken spørgsmål eller svar belyse, hvorvidt ministeren er klar over, at der er anlagt station med mulighed for af-/pålæsning af passagerer i Gedser. Har Banedanmark ikke oplyst dette forhold til ministeren? og har Banedanmark - med vilje - ikke oplyst ministeren om dette forhold?

Denne sag stopper ikke her.

Nu vil Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen besigtige Gedserbanen sammen med undertegnede og formanden for Gedser Remise, der har større indsigt i forholdene end jeg har. Der vil formentlig også være repræsentanter fra Guldborgsund Kommune med på turen.

Nu er der omsider kommet hul igennem til en politiker, der tager sagen alvorlig, så hvis der er nogen, der har oplysninger eller spørgsmål som kan få veterantog tilbage på Gedserbanen, og som evt. kan diskuteres med Kristian Phil Lorentzen, så kom venligst med et indlæg.

Gedserbanens fremtid

af NielsH @, 22/10 2012, 05:48 (4425 dage siden) @ Anders Madsen

For et par år siden kom BDK frem til, at sporet skulle renoveres for omkring 5,5 mill., før tilladelse til kørsel kunne gives.
Hvad man glemmer at gøre opmærksom på, er, at denne renovering vil give mulighed for kørsel med 22 tons akseltryk, altså Me og dobbeltdækkere, som tidligere har kørt på strækningen.
De tog, der i givet fald skulle køre i fremtiden, er primært Triangler (akseltryk max 9,5 tons) og små sidebanelokomotiver med et akseltryk, der i hvert fald ikke er højere, så derfor er de 5,5 mill. skudt langt over målet.
Hvis man sammenligner med tallene fra Vojens-Haderslev var forholdet til kravene stort set ens, men dér blev banen renoveret til veterantogskørsel for en brøkdel af det krævede og det burde også kunne lade sig gøre med Gedserbanen.

mvh
NielsH

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 22/10 2012, 21:56 (4424 dage siden) @ NielsH

For et par år siden kom BDK frem til, at sporet skulle renoveres for omkring 5,5 mill., før tilladelse til kørsel kunne gives.
Hvad man glemmer at gøre opmærksom på, er, at denne renovering vil give mulighed for kørsel med 22 tons akseltryk, altså Me og dobbeltdækkere, som tidligere har kørt på strækningen.
De tog, der i givet fald skulle køre i fremtiden, er primært Triangler (akseltryk max 9,5 tons) og små sidebanelokomotiver med et akseltryk, der i hvert fald ikke er højere, så derfor er de 5,5 mill. skudt langt over målet.
Hvis man sammenligner med tallene fra Vojens-Haderslev var forholdet til kravene stort set ens, men dér blev banen renoveret til veterantogskørsel for en brøkdel af det krævede og det burde også kunne lade sig gøre med Gedserbanen.

mvh
NielsH


Interessante oplysninger.

Jeg har tilladt mig at fremlægge disse oplysninger i en mail til Banedanmark, som skriver tilbage:

"Det blev i 2010 vurderet at det ville koste ca. 5 mio. kr. at bringe banen til at overholde Banedanmarks normer. Banedanmark har ikke nogen normer for veteranbaner. Langt den største del af de 5 mio. kr. var forudsat at blive brugt til sikringsanlæggene - uafhængigt af akseltryk."

Banedanmark skriver videre om Gedserbanen:

"Rent teknisk er sporanlægget udtjent, og i 2010 blev det vurderet, at det ved en ekstraordinær indsats kunne bringes til at overholde de gældende normer og regler i et år til kørsel i 2011. Denne indsats ville koste ca. 5 mio. kr., og ville omfatte udskiftning af en række enkelt sveller på strækningen, efterspænding af sporbefæstelser og ikke mindst en omfattende gennemgang af sikringsanlæggene i overkørslerne. Det er forventningen at sikringsanlæggene ikke længere virker.
Da Banedanmark ikke har midler til at sætte banen i stand, så den opfylder Banedanmarks regler og normer, er den eneste mulighed for at der kan køre veterantog på banen, at en privat forening - sådan som det er sket på Vojens - Haderslevbanen - lejer banen af Banedanmark for 0 kr. og selv skaffer de fornødne midler til at sætte banen i en stand, som foreningen kan få Trafikstyrelsens godkendelse af."

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 7/11 2012, 17:21 (4408 dage siden) @ Anders Madsen

Så er der nyt vedr. Gedserbanens fremtid. Nedenstående er sakset fra Folketidende:

Går Gedserbanen igennem med professionelle folk
“Bevaringsforeningen Gedser Remise har fået optimismen tilbage, og tror nu på, at det kan lade sig gøre, at få veterantogskørsel på Gedserbanen.
Optimismen er kommet efter de seneste ministersvar til Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. I et af svarerne hedder det, at banen kan stilles vederlagsfrit til rådighed for en forening, som for egne midler sætter banen i stand og efterfølgende søger trafikstyrelsen om godkendelse til at drive veterantogskørsel på banen.
- I bestyrelsen er vi blevet enige om, at vi skal have gennemgået Gedserbanen for at finde ud af, hvad der skal laves, for at den er sikker at køre på. Derefter skal vi have indhentet en pris på, hvad det vil koste, og så må vi i gang med at søge fonde, siger formanden for Gedser Remise, Hans Østergaard.
På en forespørgsel fra jernbaneentusiasten Anders Madsen, Nakskov, har Banedanmark oplyst, at det vil koste fem millioner kroner at sætte Gedserbanen i den stand, der skal til for at den kan få godkendelse.
Men det mener Hans Østergaard kan gøres billigere.
- I svaret står der, at “Foreningen for egen midler sætter banen i stand”. Det har man gjort på Vojens-Haderslevbanen. Her brugte man private entreprenører og fik aftalte med den lokale el-installatør om reparation og vedligeholdelse af signalerne. Det blev lavet meget billigt, siger Hans Østergaard, som også mener, at Gedserbanen kan laves til en brøkdel af den pris, Banedanmark nævner.
Gedser Remise og Østsjællands Jernbaneklub arbejder sammen omkring sagen. Det har de gjort siden jil sidste år.
- Men vi var kørt fast. Da så Kristian Pihl Lorentzen gik ind i sagen og fik ministeren involveret, fik vi blod på tanden igen.
De to foreninger har lavet den arbejdsfordeling, at Gedser Remises folk tager sig af den “politiske”, men medlemmerne af Østsjællands Jernbaneklub tager sig af det praktiske.
- Der er allerede sat navne på, hvem der skal gennemgå strækningen. Det er professionelle folk, tidligere lokofører og banestrækningsfolk, som nu arbejder frivilligt. Så det bliver også en professionel gennemgang. Hans Østergaard regner med, at de to foreninger vil have noget at gå videre med til Banedanmark i løbet af foråret.”
Kilde: Lolland-Falsters Folketidende d. 07-11-12.

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 25/1 2013, 17:34 (4329 dage siden) @ Anders Madsen

Nyt vedr. Gedserbanens fremtid. Gedser Remise skal have et bud på, hvad der skal laves og dermed en fornemmelse af økonomien:

Trafikstyrelsen positiv om kørsel på Gedserbanen
“Optimismen omkring veterantogskørsel på Gedserbanen har aldrig været større end i dag.
Gedser Remise har nemlig fået et møde i stand med Trafikstyrelsen i den nærmeste fremtid med henblik på en eventuel overtagelse af brugsretten til banen.
- Et at vores medlemmer, Leif Flensted, der de sikkerhedsansvarlig i Østsjællands Jernbane-klub, har været i kontakt med Trafikstyrelsen og fået et møde i stand. Her skal vi have en bedømmelse af, hvad der skal til, før at strækningen kan godkendes, siger formanden for Gedser Remise, Hans Østergaard.
- Ud fra det, vi får at vide, kan vi danne os et billede af økonomien og i sidste ende om det er realistisk. Ifølge Hans Østergaard er Trafikstyrelsen positivt indstillet overfor projektet, idet det er Gedser Remise som forening, der i givet fald skal søge om brugsretten og så primært Østsjællands Jernbane-klub, der skal bruge den.
Østsjællands Jernbane-klub har til huse i Køge med sit materiel. Men her er klubben sagt op. Så at få det hele til Gedser vil være en ønskesituation for begge foreninger.
I forbindelse med hele projektet er Gedser Remise i kontakt med Haderslev-Vojens Banen, som har været gennem proceduren med at overtage en strækning.
- Vi læner os op ad dem. Der er ingen grund til, at vi skal begynde forfra. Her fik man gennemgået strækningen, og fik et bud på, hvad det ville koste at sætte i stand. Ved at få arbejdet lavet af en privat entreprenør, blev det til en brøkdel af den pris, der blev oplyst. Vi har af Banedanmark fået at vide, at det vil koste 5,5 millioner på Gedserbanen, siger Hans Østergaard.”

Kilde: Lolland-Falsters Folketidende d. 25. januar 2013

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 8/4 2013, 19:52 (4256 dage siden) @ Anders Madsen

Nyt vedr. Gedserbanens fremtid.

Gedser Remises formand fortalte på generalforsamlingen i lørdags, at han sammen med en sikkerhedsansvarlig i Østsjællands Jernbane-klub skal til møde i Banedanmark om fjorten dage, for at høre, hvad der skal til, for at remisen kan overtage Gedserbanen i stil med Vojens - Haderslevbanen, og hvilke reparationer Banedamnark forlanger på banen.

Derefter kommer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til møde i Gedser d. 23. april. Han vil bl.a. besigtige Gedserbanen sammen med undertegnede og formanden for Gedser Remise.

Så der er flere bolde i luften, men remisen regner først med, at der kommer veterantog på Gedserbanen i 2014, alt efter udfaldet af de kommende møder.

[image]
"Prins Joachim" i det nye leje 2 i Gedser d. 6-04.2013 (AM)

Gedserbanens fremtid

af jaer, 8/4 2013, 22:01 (4256 dage siden) @ Anders Madsen

Hvem har I egentligt tænkt jer skal vedligeholde banen ?? Og hvor skal midlerne komme fra ?

/Jan

Avatar

Gedserbanens fremtid

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/4 2013, 05:45 (4256 dage siden) @ jaer

Hvem har I egentligt tænkt jer skal vedligeholde banen ?? Og hvor skal midlerne komme fra ?

Der ligger jo en bane ovre på naboøen som vist vedligeholdes på magisk vis af en jernbaneklub.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gedserbanens fremtid

af jaer, 9/4 2013, 09:06 (4255 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvem har I egentligt tænkt jer skal vedligeholde banen ?? Og hvor skal midlerne komme fra ?


Der ligger jo en bane ovre på naboøen som vist vedligeholdes på magisk vis af en jernbaneklub.

Joh, men tror du ikke, at de har rigeligt at se til med deres 8 km ?

Og på Gedserbanen er der 2,5 gange så meget, der skal vedligeholdes åbenbart til en højere hastighed og togvægt samt 3 sikringsanlæg og et større antal overkørsler?

Noget tyder nemlig på, at man overhovedet ikke har vurderet på denne opgave.

/Jan (der synes at hele idéen er tåbelig, hvis nogen skulle være i tvivl)

Avatar

Gedserbanens fremtid

af Morten Beck, Græsted, 9/4 2013, 11:08 (4255 dage siden) @ jaer

Hvem har I egentligt tænkt jer skal vedligeholde banen ?? Og hvor skal midlerne komme fra ?


Der ligger jo en bane ovre på naboøen som vist vedligeholdes på magisk vis af en jernbaneklub.


Joh, men tror du ikke, at de har rigeligt at se til med deres 8 km ?

Og på Gedserbanen er der 2,5 gange så meget, der skal vedligeholdes åbenbart til en højere hastighed og togvægt samt 3 sikringsanlæg og et større antal overkørsler?

Noget tyder nemlig på, at man overhovedet ikke har vurderet på denne opgave.

/Jan (der synes at hele idéen er tåbelig, hvis nogen skulle være i tvivl)

Der er vist ingen der er i tvivl om du mener det er en dårlig ide, men nu er der i sagens natur, ikke kommet noget ud om hvad der skal/bliver drøftet på det møde, da det endnu ikke er blevet holdt.

Skal vi ikke vente med at brokke os, til vi ved hvad der kommer ud af mødet. Banedanmark skal som nok fortælle mødedeltagerne, hvad der kræves for at vedligeholde det stykke bane. Men det kunne jo være at Gedser Remise og ØSJK har noget at forhandle med.

-Morten Beck

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Gedserbanens fremtid

af jaer, 10/4 2013, 19:01 (4254 dage siden) @ Morten Beck


Skal vi ikke vente med at brokke os, til vi ved hvad der kommer ud af mødet. Banedanmark skal som nok fortælle mødedeltagerne, hvad der kræves for at vedligeholde det stykke bane. Men det kunne jo være at Gedser Remise og ØSJK har noget at forhandle med.

-Morten Beck

Jeg brokker mig såmend ikke, men der er ikke kommet noget sagligt svar, på et relevant spørgsmål.

Når Banedanmark har talt, så kan jeg allerede høre hylekoret om, at hvorfor skal kravene nu være sådan, og "vi skal ikke køre 180 km/t", osv. Men det bør ikke komme som en overraskelse, hvis man har forberedt sig, og et af punktere i en forberedelse er da at have sin organisation på plads herunder ressourcer.

Jeg synes, at Djursland for fuld damp er et passende skrækeksempel, og jeg tror, at projekt Gedserbanen bliver lige sådan. Man starter fint ud, og får nok også nogle penge til det, men det er altså ikke modelbanedrift vi taler om.

/Jan

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 26/4 2013, 12:50 (4238 dage siden) @ jaer

Når Banedanmark har talt, så kan jeg allerede høre hylekoret om, at hvorfor skal kravene nu være sådan, og "vi skal ikke køre 180 km/t", osv. Men det bør ikke komme som en overraskelse, hvis man har forberedt sig, og et af punktere i en forberedelse er da at have sin organisation på plads herunder ressourcer.

Jeg synes, at Djursland for fuld damp er et passende skrækeksempel, og jeg tror, at projekt Gedserbanen bliver lige sådan. Man starter fint ud, og får nok også nogle penge til det, men det er altså ikke modelbanedrift vi taler om.

/Jan


Jeg synes, at du skal værdsætte, at der findes ildsjæle på Sydfalster. Det er i øvrigt nævnt i flere andre tråde, at “Djursland for fuld damp” strandede pga. nye regler med krav til sikkerhedsorganisationen og disse har "Djursland for fuld damp" ikke været i stand til at imødekomme.

Jeg tror ikke, at det er klogt af mig at referer fra møder i dette forum. Jeg vil blot nævne, at det er kommet frem, at i forbindelse med indførelsen af nye trafiksignaler, skal man bruge Gedserbanen fra Nykøbing F til Fiskebæk som uddannelses- og afprøvningssted. Det vil sige, at hele den strækning vil være i orden, idet Banedanmark er forpligtet til at holde banen i en stand, der svare til den interesse, der er for at køre på strækningen.
Den sidste del at strækningen til Gedser skal Gedser Remise tage sig af, men dog først søge om oprettelse som infrastrukturforvalter på strækningen, bliver momsregistreret, tegne forsikringer mm. Gedser Remise har allerede en sikkerhedsansvarlig person i foreningen. Men foreløbig forventer man af benytte Fiskebæk-Nykøbing F. som veteranbane fra efteråret (september 2013)

Jeg vil holde mig fra at fortælle mere og blot henvise til Kristian Pihl Lorentzens hjemmeside:
http://kplorentzen.dk/artikler/danmarks-sydligste-punkt-er-et-produkt-af-jernbanen/

Gedserbanens fremtid

af Anders Madsen, 19/5 2013, 09:59 (4215 dage siden) @ Anders Madsen

Banedanmark har nu givet Gedser Remise tilladelse til at bruge Gedserbanen med skinnecykel som en forløber til en senere veterantogstilladelse.

Der er lys for enden af tunnelen. Nu begynder det at gå stærkt med planerne om veterantogskørsel på Gedserbanen.

Gedser Remise, åbent hus 13.10.2012

af NielsH @, 22/10 2012, 05:52 (4425 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var dernede og det er dejligt at se, hvor langt, de er kommet med renoveringen. Samtidig har den opbakning, de har fået, dels fra Guldborgsund Kommune og dels fra Realdania, åbnet mulighed for mere støtte, så jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes for dem.

mvh
NielsH

Gedser havn og station

af B.Jensen @, Marrebæk 4873, 19/1 2013, 21:35 (4335 dage siden) @ Allan Eriksen

Ja, her er et par billeder, af terrænnet hvor de gl. banespor de lå, ind til Gedser Station i fortid - den udgør jo som i selv her inde har nærbilleder fra Landgangsterminalen fra de nye færger der kommer en gang i fremtid og så der er et taget fra havnen med udsigt til landgangen ! Remisen og det nye spor har jeg ikke fotograferet p.t. !

[image]

Og tættere på den gl.station (her under)

[image]

Et mere:

[image]

Og fra havnen:

[image]

Og et billede inde fra den færdige Landgangstreminal hvor gl.Gedser Station Indgår!

[image]

Håber dette kan give nogle svar!

Min Far arbejdede tidligere i Gedser - først på arbejdskolonden der havde med strækningen at gøre, mellem Gedser og Nyk.F senere havde han med opsyn af havneområdet at gøre - min lillebror var også der i nogle år!
Heraf min interresse!

M.V.H. B.Jensen

:-)

Avatar

Gedser havn og station

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 19/1 2013, 22:23 (4335 dage siden) @ B.Jensen

Jeg glemte måske lige at skrive at jeg har flere billeder der nede fra:
F.Eks. DSB Litra F 653 der er opstillet på den sidste stump spor af den gl. Gedserbane. Og at terminalen og selve anlæget der nede må anses for færdigt!

[image]

Og skulle jeg have misforstået et eller andet i forbindelse med at jeg har oplagt mine billeder her indemå i have mig dette undskyldt!

Avatar

Gedser havn og station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2013, 22:44 (4335 dage siden) @ B.Jensen

I lyset af at der ikke længere skal tog med færgerne, så syntes jeg faktisk det er blevet et pænt anlæg.

Nu må vi se om ikke der kommer en eller anden fornuftig løsning fra Remisen og op til Nykøbing F. Husk som den gamle Hempel sagde: Det er viljen til at ville der forstrer evnen til at kunne. Hvis nu bare alle havde samme vilje.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gedser havn og station

af Asger Christiansen, 19/1 2013, 23:39 (4335 dage siden) @ Michael Deichmann

Gedser station, 13. december 2009. Toget er DJK's afskedstog
[image]

Avatar

Gedser havn og station

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 20/1 2013, 17:00 (4334 dage siden) @ Asger Christiansen

Asger Christiansen: Det billede af afskedstoget i Gedser på stationen og på banemolen med det gl Færgeleje til venstre er det et man må låne ??til privat brug ??;-)

Avatar

Gedser havn og station

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 22/1 2013, 23:49 (4332 dage siden) @ B.Jensen

I en tid hvor der mangler arbejdspladser i hele landet og der politisk kun tales, om at der skal skaffes nye arbejdspladser, men hvor et hvert initiativ, fra lokale sider, i samfundet, ikke bliver hørt eller lige frem fejet til side og afvist fra politikere og ministre!
[image]
Da. jeg ikke rigtigt har noget billede af MO lokomotiver jeg kan sætte et ind her,
bliver det, dette noget større Litra S 736 jeg selv har taget!

Kunne jeg have lyst til at bringe min lille illusion, med en stor vision – for ”Gedser Banen” – der måske kunne blive til en lokal indtægtskilde for både, Lolland og Falster – Scandlines – Veteranbanerne – Lollandsbanen – Middelalder Centeret i Sundby– Knuthenborg Safaripark – Lalandia – Hoteller og mange andre i Lokalområdet med mange nye arbejdspladser!
Jeg forestiller mig at man kunne køre med Veterantog fra Gedser via Nykøbing F. & Maribo til Bandholm – Måske også med Veteranbuskørsel for turisterne rundt i Knuthenborg Safaripark, og en mulighed for af og påstigning på Stationerne.
Nu da drejeskiven Gedser igen er intakt og funktionsduelig – & - drejeskiven Nykøbing F. – Maribo hele tiden har været dette, (funktionsduelige) og da det fra DSB Personalet, på Nyk. F. Station – der har med sporene, rangering og lign. at gøre, ikke menes, at være noget til hindre for dette, og DSB Personalet, mener, at hvis der blot bliver kørt på skinnerne, en gang dagligt, så kan det undgås, at der opstår fejl på signalerne, ved overkørslerne på strækningen, fra Gedser – til Nyk. F. (således at de bagtænder), som det kaldes, da strækningen ellers menes at være intakt og i bedre stand end det er tilfældet mange andre steder i landet.
Jeg forestiller mig kørsel med et ældre Veteran Diesellokomotiv (MO vogn – Y tog eller lign.) i hverdagene, og med en form for Damp Lokomotiv på Søn og Helligdage, og måske i ferie også lørdage i højsæsonen – med afgang fra Gedser, et sted mellem kl.08.00 - 09.00 om morgenen tilpasset Scandlines Færgens ankomsttid til Gedser – og ankomst i Bandholm omkring kl. 09.00 -10.00 – således at Turisterne kunne få en stor del af dagen i Knuthenborg Safaripark, med som nævnt mulighed for en rundkørsel i parken med Veteran Bus, og derefter retur fra Bandholm mellem kl. 16.00 – 18.00.
Man kunne forestille sig en fælles opreklamering i hele det Nordtyske område og at billetter kunne købes sammen med en færgebilletten og så kunne man som et led i billetten kunne til og fravælge Busture – samt, have mulighed for kun at løse billet til en del af turen hvis man f.eks. ville besøge Middelalder Centeret ved Nyk. F - hvortil der kører Movia Bus (702) hver ½ time. Yderligere kunne jeg forestille mig at ”Billetten” skulle kunne købes hos Scandlines – Veteranbanerne og Knuthenborg Safaripark, samt i Toget, således at de lokale herboende og Turister der ankom med, mere moderne DSB tog til Nyk. F. eller Regional tog i Maribo (fra Nakskov & Fyn & Langeland) og Busser de pågældende steder og lign også kunne få mulighed benytte sig af muligheden / tilbuddet i det omfang pladsforholdene tillod dette i Veterantogene.
Her ud over kunne man måske forestille sig form for flerdages billetter til turister med mulighed for Overnatning / Hotel ophold i F.eks. Nykøbing og Maribo!
Økonomisk kunne man måske søge nogle EU – støttemidler til projektet - Ja, dette burde man vel få en form for ” iværksætterstøtte” til !
Ja! – det er kun fantasien der sætter grænserne for mulighederne – du kan være med til, at gøre en sådan, Vision til Virkelighed – hvis viljen er til stede så er mulighederne der også!
MVH.
B.Jensen

Gedser havn og station

af Lars, 20/1 2013, 16:21 (4334 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Var det ikke der, man skulle bakke ombord på færgen?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Gedser havn og station

af Niekind, 21/1 2013, 08:14 (4333 dage siden) @ Lars

Kører bilerne ikke fra borde på billedet, men holdes tilbage af tolderne?

Gedser havn og station (+ 1 foto 1959)

af Niels Munch, 24/1 2013, 15:20 (4330 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/gedser-faergehavn-med-jernbane-og-...

Det er en Gedser-Travemünde færge i lejet.

[image]
Gedser (Eisenbahnstiftung).

Billedtekst: "Blick in den alten Fährhafen von Gedser (Dk). Dänische und deutsche Fährschiffe teilen sich den Fährbetrieb zwischen Dänemark und Deutschland (Großenbrode Kai). Ab 1963 wurde die Fährlinie durch die Vogelfluglinie über Fehmarn nach Rodby abgelöst. (07.1959) Foto: Walter Hollnagel."

T.v. dampfærgen "Danmark" på Gedser-Warnemünde, t.h. DFO-færgen "Deutschland" på Großenbrode ruten. Bussen t.v. er fra "Amager Turistfart", og en svensk "Abonnerad" bus er på vej på færgen.

M.v.h.
Niels

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 9/2 2013, 11:18 (4314 dage siden) @ Niels Munch

Den nye færgeterminal i den renoverede Gedser station skal indvies af “Røde” fra Matador d. 23. februar 2013 ved en festlighed for Gedser borgere. Scandlines har inviteret Kurt Ravn, der står for den musikalske underholdning i selskab med Østersø Orkestret. Samtidig indvies udstillingen “Gedser i 125 år - Porten til Skandinavien”.

Som optakt til indvielsen bringer “Banen Online” ikke mindre end tre artikler om Gedser station i det nye nummer. En reportage om ombygningen, en mindre omtale af Gedser station før og nu og en artikel om den russiske sovevogn via Gedser:

http://issuu.com/prozprepress/docs/banen_134.2

Gedser havn og station

af Anders Madsen, 23/2 2013, 22:01 (4300 dage siden) @ Anders Madsen

Det er vist mange år siden, at der har været 400 mennesker i perronhallen i Gedser. Det var der i dag, da Kurt Ravn leverede varen i musikalsk selskab med Østersø Orkestret i forbindelse med indvielsen af færgeterminalen på Gedser station.

[image]

[image]

Indslag fra TV2 Øst fra Gedser station:
http://www.tv2east.dk/artikler/terminal-indviet

Nu mangler vi bare at få tog til Gedser.

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak