S fantaserer: Nordhavns-Metro et markant løft (glem Brønshøj (Trafikpolitik)
"Den ny metro til Nordhavn vil give et markant løft til den kollektive trafik og sikre en attraktiv kollektiv trafikbetjening af Østerbro og den nye bydel i Københavns Nordhavn. Ved at etablere metroen i sammenhæng med Cityringen høster vi en masse gevinster. Vi sparer penge, sikrer en optimal planlægning i forhold til det øvrige metrobyggeri og mindsker generne af byggeriet. Samtidig skaber vi øget beskæftigelse, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S)."
Diverse undersøgelser viste ellers at en Nordhavns-Metro ikke var tilstrækkelig samfundsmæssigt rentabel.
"Den samfundsøkonomiske analyse viser, at projektet kan opnå en intern rente på 2,9%. Det betyder, at projektet vil give et nettotab for samfundet ved Finansministeriets fastsatte kalkulationsrente på 5%."
Kilde: http://www.byoghavn.dk/files/Udredning_om_en_afgrening_til_Nordhavnen.pdf
Alligevel har regeringen i dag besluttet at bruge penge på Nordhavns-Metroen:
http://www.b.dk/nationalt/ny-metrolinje-og-bedre-cykelstier-paa-vej
Til gengæld har man tidligere droppet et afgreningskammer, der ellers kunne være brugt til en fremtidig Metro til Nordvest-Brønshøj-Gladsaxe osv.
http://www.nextmetro.dk/
Her kunne man ellers have brugt præcis de samme argumenter.
Jeg bor ikke i nogen af de nævnte områder - og jeg vil gerne bruge flere penge på kollektiv trafik (især hurtig/effektiv/behagelig bane-transport. Men jeg undrer mig bare over at borgerne i Nordvest/Brønshøj/Gladssaxe må sejle deres egen sø.
Konklusionen er vel at der bor mere magtfulde mennesker på Østerbro (inkl. skattetænker-Helle), og at tidligere og nuværende S-borgmestre (By & Havns Kramer og Julefrokost-Frank) stadig har særdeles gode forbindelser til Christiansborg.