Jeg medgiver, at MR-tog er et forkert valg til cykeltransport - så en anden togtype. Pointen er bare at der er en fremtid i Gedserbanen og man er nødt til at starte et sted. Når det kan lade sig gøre at vække en bane til live igen andre steder i landet, kan det selvfølgelig også på Sydfalster.
Udpluk fra passagertallene for november, hvor turisterne var taget hjem:
Fredag d. 06. nov. 09: 22 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 10. nov. 09: 12 passagerer, ingen cykler
Torsdag d. 12. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 17. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Fredag d. 20. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Lørdag d. 21. nov. 09: 41 passagerer, 3 klapvogne
Onsdag d. 25. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Mandag d. 30. nov. 09: 13 passagerer, ingen cykler
Det skal her fremhæves, at DSB kun kørte ét tog midt på formiddagen, hvor der ikke var et behov, og som ofte kørte inden færgen var ankommet fra Tyskland!
Enhver kan se, at skal der indsættes tog igen, så vil jeg våge den påstand, at der er behov og muligheder om sommeren. Så kan man derefter evaluere på forsøget. Med det rigtige koncept er passagergrundlaget givetvis til stede.
Derudover kunne man som forslået fra flere sider etablere et stoppested ved Væggerløse, hvilket i sommertiden sikkert ville være godt for trafikken til og fra Marielyst. Jeg ser dog dette som et urealistisk tiltag af flere grunde, men det var også et forslag.
Scandlines investere stort i Gedser, mens der er planer om et stort nyt dagligvarehus i byen. Det er nu, der skal handles. Nu hvor der er fokus på global opvarmning og mere trafik på skinnerne, er det kedeligt, at der ikke er forståelse fra politisk side.