Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gedser banen (Generelt)

af Allan Eriksen, 19/6 2012, 22:05 (4550 dage siden)

Måske skulle man begynde at lave en støtteforening til bevarelse af Gedser banen. Nej jeg mener det,det er ikke vedtaget at nedlægge den, men jeg er bange for at den ryger næste gang.

Jeg ved godt at passagerer tallet ikke var overvældende, men der var jo trods alt ikke mange tog
der kørte der de sidste år. Der var passagertog, Men vi kunne måske få regiontog til at interessere sig for at køre der et par gange om dagen, og måske også DSB, det kunne være de kunne finde et MR tog der kunne pendle frem og til bage mellem Nyk F og Gedser hver anden eller hver tredie time.

Gedser banen

af Lars Kongshøj, 19/6 2012, 22:39 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg ved godt at passagerer tallet ikke var overvældende, men der var jo trods alt ikke mange tog
der kørte der de sidste år.

Nej, der var ingen passagerer, der bor pratisk taget ingen mennesker i banens opland.

Banens eksistensberettigelse var to daglige tog til Berlin. Togdriften fortsatte efter nedlæggelsen af Berlin-forbindelsen. Af forskellige årsager blev der ved den lejlighed oprettet en daglig forbindelse til Gedser. Årsagen var politisk og ikke begrundet i et transportbehov.

Mvh. Lars

Gedser banen

af Leif Jørgensen, København Ø., 19/6 2012, 23:16 (4550 dage siden) @ Lars Kongshøj

Dertil kan så tilføjes, at der ifølge Danmarks Statistik boede 793 personer i Gedser pr. 1. januar 2012 - et fald på 16 i forhold til året før. Så nej, bortset fra forbindelse til færge og sommerhuse er der ikke meget at køre med. Og da slet ikke nok til den timedrift, der som minimum skal til for reelt at gøre tog attraktive for andre end dem, der er tvunget til at benytte kollektiv trafik.

Beklager, men tog hver tredie time med få passagerer var noget, der fandtes for halvtres år siden. Og som allerede dengang da også medvirkede stærkt til at tage livet af stribevis af side- og privatbaner, fordi folk ikke gad vente så længe. At Gedserbanen overlevede skyldes udelukkende færgeforbindelsen til Østeuropa. Havde den ikke været der, var banen blevet slagtet senest ved de store sidebanelukninger i 1971.

Med venlige Gedserbane-hilsner
Leif Jørgensen

Gedser banen

af Allan Eriksen, 19/6 2012, 23:21 (4550 dage siden) @ Lars Kongshøj

Forslaget var også tænkt som ,at man så havde en jernbaneforbindelse til Gedser Rostock færgen. DB går jo snart igang med at opgradere deres Rostock Berlin strækning, afstandsmæssigt er det vel en kortere vej fremfor over Hamburg Büchen og mon ikke man kunne få en synergieffekt hvis man havde en bane her, turister til den tyske side af østersøen og tyske turister til først og fremmest Lolland Falster området. Det behøver jo ikke koste det hvide ud af øjnene at drive en sådan strækning, MR togene har vi sikkert mange år endnu og der er vel ikke andet materiel til Roskilde Køge Næstved banen, og så et til at køre Nyk F Gedser tur retur. Så er der selvfølgelig løn til en lkf og en togfører Men som tidligere nævnt det er kun et forslag. Selvfølgelig viser det sig over f.eks to år at der komme ingen passagerer, Så er det vare ud med den, længere er den ikke.

Venlig gedser hilsen, fra Gedser til Skagen det kendes på smagen.

Allan

Gedser banen

af Fysikeren, 19/6 2012, 23:30 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

Inden et sådan projekt kan realiseres, så er der kun få år til Femern-forbindelsen åbner. Dermed vil Gedser-Rostock for tog næppe på nogen realistisk måde være et godt alternativt fra København til Berlin i forhold til turen over Hamburg.

Banen bevares i tilfælde af, at man en dag bygger en forbindelse fra netop Gedser til Rostock. Dette har dog nok lange udsigter.

Gedser banen

af morten t, 19/6 2012, 23:49 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

har du set en tysker på ferie i danmark uden sin BMW?
jeg tror ikke der kommer nogle med tog til marinelyst eller andre steder, heller ikke hvis de kunne. ;-)

Gedser banen

af andersj, Aalborg, 19/6 2012, 23:53 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

Forslaget var også tænkt som ,at man så havde en jernbaneforbindelse til Gedser Rostock færgen. DB går jo snart igang med at opgradere deres Rostock Berlin strækning, afstandsmæssigt er det vel en kortere vej fremfor over Hamburg Büchen og mon ikke man kunne få en synergieffekt hvis man havde en bane her, turister til den tyske side af østersøen og tyske turister til først og fremmest Lolland Falster området. Det behøver jo ikke koste det hvide ud af øjnene at drive en sådan strækning, MR togene har vi sikkert mange år endnu og der er vel ikke andet materiel til Roskilde Køge Næstved banen, og så et til at køre Nyk F Gedser tur retur. Så er der selvfølgelig løn til en lkf og en togfører Men som tidligere nævnt det er kun et forslag. Selvfølgelig viser det sig over f.eks to år at der komme ingen passagerer, Så er det vare ud med den, længere er den ikke.

Venlig gedser hilsen, fra Gedser til Skagen det kendes på smagen.

Allan

Det er langt fra billigt at køre tog. Hvis vi tager udgangspunkt i omkostninger pr. togkilometer i gns. som angivet i DSB's årsrapport for 2011 som er 118,- pr. kilometer
Det ses på Google Maps at vejen er tilnærmelsesvis lige så lang som jernbanen mellem Nf og Gedser = ca. 30 km.

På den baggrund vil en tur/retur koste:
118*60 = 7.080 kr.
En returbillet koster 44 kr. og dermed skal der være 160 personer der betaler fuld pris for at det løber rundt.

Gedser banen

af Allan Støvring-Nielsen, 20/6 2012, 00:59 (4550 dage siden) @ andersj

Nu er der jo ingen, der siden ophøret med Gedser-Warnemünde overfarten, har forsøgt at lave en fornuftig betjening med tog. Derfor kan vi ikke vide hvor mange rejsende der ville benytte banen HVIS der var togforbindelse til samtlige færgeafgange, og naturligvis også på den tyske side til Berlin.

Det var en politisk beslutning at satse på Rødby-Puttgarden, og med tanke på hvor overfyldte togene er på den rute, er det da ikke utænkeligt at der kunne være basis for begge ruter!

At der kun var meget få rejsende i det gennem mere end 10 år kørende daglige parade tog, er IKKE et holdbart argument!

mvh, Allan

Gedser banen

af Fysikeren, 20/6 2012, 01:33 (4550 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

De sidste ti års drift giver intet seriøst billede af potentialet.

Men med Femern vil København - Berlin tage maks fem timer med direkte tog. Det tror jeg ærligt talt Gedser - Rostock får svært ved at konkurrere med.

Det er muligt man kunne få grundlag for visse tog i forbindelse med færgerne. Men tror ikke man kan lokke rejsende fra Berlin over, det vil nok være dem til og fra det nordlige Østtyskland. Og mon der er nok kundepotentiale her? Jeg tvivler. Driften ville sikkert nemt kunne varetages af nogle overtallige IC4 i pendulfart til København :D

Gedserbanen

af UTJ, 20/6 2012, 07:59 (4550 dage siden) @ Fysikeren

Men med Femern vil København - Berlin tage maks fem timer med direkte tog. Det tror jeg ærligt talt Gedser - Rostock får svært ved at konkurrere med.

5 timer er faktisk ganske lang tid. Der kunne godt være en operatør som kunne have interesse i at køre tog i konkurrence med den kommende bro, da broafgifterne sikkert vil gøre billetpriserne til toget prohibitivt høje.

Hvad vil det fx tage i tid med toget på en opgraderet strækning mellem Rostock og Berlin? En opgraderet bane mellem København og Nykøbing F får en Gedserforbindelse jo "forærende", så på dansk side er der også en tidsbesparelse.

Gedserbanen

af Fysikeren, 20/6 2012, 10:20 (4550 dage siden) @ UTJ

Vil tror København - Rostock vil tage ca. 4 timer, dernæst resten at turen til Berlin, vel et sted mellem 1-2 timer?

Tror ikke helt denne rute vil kunne konkurrere på tid og bekvemmelighed med Femern. Så er der kun prisen tilbage, og spørgsmålet er om det så kan betale sig at gennemføre. Jeg tvivler.

Gedserbanen vil vel skulle sættes lidt i stand og jo på sigt have nyt signalanlæg sammen med resten af Danmark. Sidstnævnte burde dog kunne gøres overkommeligt, hvis man indretter det til, at der kun er et tog på banen ad gangen (og mere ville der vel ikke være behov for ved totimedrift til færgerne).

Gedserbanen

af Georg Schmidt, 20/6 2012, 10:45 (4550 dage siden) @ UTJ

Jeg tror vi godt kunne få lidt af en "molslinieeffekt" på turen København-Berlin over Gedser, folk gider ikke holde i kø mellem Puttgarden og Lübeck. Man får en hurtig sejltur med hurtige tog på hver side i modsætning til flaskehalsen Puttgarden-Lübeck. Har man overhovedet tænkt på Fehmarnsund-broen, jeg tvivler på, at tyskerne vil gøre noget her fordi vi laver en forbindelse. Broen er jo fredet, eller der skal måske også være tunnel her. Pokitikernes kompas er stadig rettet mod Bonn og langsomt finder de ud af, at det er i Berlin det foregår. Det kan godt være de mange svenske lastbiler alligevel vil tage så meget af toppen af jernbanetransitgodset, at man vil kunne leve med flaskehalsene.
Mvh
Georg

Gedserbanen

af Lars Kongshøj, 20/6 2012, 10:59 (4550 dage siden) @ Georg Schmidt

folk gider ikke holde i kø mellem Puttgarden og Lübeck.

...

flaskehalsen Puttgarden-Lübeck.

Hvilken flaskehals? Der kører kun omkring er tog i timen på strækningen, halvdelen af dem er togene til/fra Danmark.

/Lars

Gedserbanen

af Georg Schmidt, 20/6 2012, 11:04 (4550 dage siden) @ Lars Kongshøj

Vi kan nok ikke klare os med timedrift når forbindelsen er klar.;-)
Mvh
Georg

Gedserbanen

af Lars Kongshøj, 20/6 2012, 11:10 (4550 dage siden) @ Georg Schmidt

Vi kan nok ikke klare os med timedrift når forbindelsen er klar.;-)

Derfra til kø er der et stykke. Og på et tidspunkt får prøjserne nok taget sig sammen til at bygge dobbeltspor.

/Lars

Gedserbanen

af Allan Eriksen, 21/6 2012, 09:32 (4549 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det er vist kun personførende tog der kører en gang i timen, Jeg syntes jeg har forstået at der er lagt op til at der skal køre mere en 2 transitgodstog i timen, er der ikke lagt op til op til 4 stykker syntes jeg læste det et sted. Trods alt er der også regionaltog i Tyskland fra Puttgarden Burg til Lübeck (Hamburg) Gedser forbindelsen tilgodeser faktisk også Mecklenburg Vorpommern området og vi ved ikke hvor mange der vil komme fra det område, hvis der er en fornuftig rejsemåde fra Gedser, og at de let kan komme til færgen i Rostock, Jeg kan sagtens forestille mig at der er en del der måske også har cykel med til Danmark og det kan jo være at de vil et eller andet sted på Sjælland og så cykle ud derfra.

Men faktisk syntes jeg skal give en sådan forbindelse en chance for eksempel 2 eller 3 år Det er jo kun et stykke bane på en cirka 20 minutters togkørsel, sporene er der og såvidt jeg ved er den nogenlunde vedligeholdt, så den koster kun en eller to MR stammer, lidt personale. En skrup af automat i Gedser og måske et lille billetsalg der har åbent i feriesæsonerne.

venlig Gedser hilsen

Allan

Gedser banen

af Jens MO-Møller @, 20/6 2012, 03:42 (4550 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvad med at lade Kulturarvstyrelsen eller Kulturministeriet drive denne bane som en slags turistbane, hvor alle jernbaneklubber; inden- som udenlandske samt DSB Museumstog kan boltre sig? Da banen jo er flad som en pandekage, kan man jo stadigvæk benytte den som teststrækning for både DSB og div. operatører og lokomotivfabrikker.

Der burde være plads til den slags nytænkning i dagens Danmark og da banen er mere eller mindre opgraderet, burde det med lidt velvilje kunne lade sig gøre uden de helt store udgifter. Hvis hastigheden på strækningen så skulle nedsættes til måske 60 km/t. ville det være ideelt til en national museumsbane.

Måske et lidt naivt forslag, men hvad så?

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Gedser banen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/6 2012, 08:43 (4550 dage siden) @ Jens MO-Møller

Måske et lidt naivt forslag, men hvad så?

Venlig hilsen

Jens Møller

Nej Jens, det er nemlig lige præcis det den kunne bruges til - og den er lang nok (i forhold til Museumsbanen) og i passende stand til at MY-veteranerne for eksempel kunne få lidt fart på deres IC togstamme ;-)

Som jeg ser det er det DET man skulle satse på - at få en god lang veteranbane.

Så længe det tager næsten 2 timer alene at komme over med færgen, så er der kun 3 timer til resten af turen. Kommer det ikke til at knibe? Man skal vel reelt ned på 4 timer ialt hvis det skal rykke noget?

Nej, veteran- og testbane - DET kunne der være lidt perspektiv i.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gedser banen

af Niekind, 20/6 2012, 09:35 (4550 dage siden) @ Michael Deichmann

Var der ikke nogen bevaringsplaner for alt det gamle i Gedser for få år siden, ville man ikke også købe "Dronning Ingrid" hjem? Men disse planer er måske helt droppet?

Gedser banen

af Niekind, 21/6 2012, 08:31 (4549 dage siden) @ Anders Madsen

Det var mere om der var noget nyt i sagen her i sommeren 2012...

Gedser banen

af Anders Madsen, 21/6 2012, 14:51 (4549 dage siden) @ Niekind

"Det var mere om der var noget nyt i sagen her i sommeren 2012..."

I arbejdsgruppen for bevarelse af Gedserbanen som veteranbane under paraplyorganisation ”Trafikkultur Gedser” og hos Dansk Færgebevaring har man indset, at Scandlines har andre planer med Gedser mht. indsættelse af nye dobbeltdækker-færge og navnlig flytning fra det nuværende leje til benyttelse og ombygning af det gamle vestre leje, som ”Dronning Ingrid” skulle ligge i. (hvor der også var jernbaneforbindelse til)

Da færgeplanerne nu ikke kan lade sig udføre er ”Trafikkultur Gedser”´s fremtid usikker, men banebevaringen fortsætter med fuld styrke, da man anser det, som det eneste der er mulighed for at bevare.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af jaer, 20/6 2012, 10:36 (4550 dage siden) @ Michael Deichmann

Endnu en gang dukker disse, efter min klare mening, tåbelig forslag op om bevaring af en stump bane, uden at der er tænkt over bl. a. følgende konsekvenser:
1) Hvem skal vedligeholde banen ?
2) Hvor skal disse ressourcer (både penbge og mandskab) komme fra ?
3) Sidst men ikke mindst: Hvor ses et behov for banen ?

Der er pt. ca. 13 veteranbaner jævnt spredt rtundt omkring i landet, og flere af dem oplever et faldende besøgstal. Der skal ikke megen logik til at regne ud, at jo flere veteranbaner jo lavere besøgstal hos hver.

Gendserbanen er placeret langt fra al turisme, som vel er det, der kan skabe et behov for bane.

Det er altså ikke let at vedligeholde 20 km jernbane eller mere, og skulle nogle få lyust til at prøve bare en lille del af sådant arbejde, så er man mere end velkommen i det smukke Mariager. Her fra gå 29,7 km jernbane til Fårup, så ikke skal vedligeholdes til store belasninger eller høj hastighed, men ikke desto mindre så er det stadigt en meget stor opgave, og næste uoverkommelig på frivillig basis.

Og nøjagtigt samme indlæg kan holdes for Grindstedbanen og andre luftige forslag (Ringe - Korinth; Slagelse - Næsteved).

Det allerbedste vil være, at man istedet for at kaste om sig med luftkasteller tog arbejdstøjet på, mødte op ved en etableret vetaranjernbane og støttede dem med en indsats. DET vil gavne!

/Jan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Lars Kongshøj, 20/6 2012, 10:46 (4550 dage siden) @ jaer

Endnu en gang dukker disse, efter min klare mening, tåbelig forslag op om bevaring af en stump bane, uden at der er tænkt over bl. a. følgende konsekvenser:

...

Enig.

Gendserbanen er placeret langt fra al turisme, som vel er det, der kan skabe et behov for bane.

Langt fra al turisme? Hvem bor så i sommerhusene, på campingpladserne, bader på strandene?

Mvh. Lars

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Hedegaard, 20/6 2012, 15:25 (4550 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad ville der være ved et forum, hvis alle kommentarer skulle være dokumenteret og faktuelle?
Jeg synes der skal være plads til drømme og diskussioner om disse.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af jaer, 20/6 2012, 15:39 (4550 dage siden) @ Hedegaard

Hvad ville der være ved et forum, hvis alle kommentarer skulle være dokumenteret og faktuelle?

Det vil være seriøst.

Jeg synes der skal være plads til drømme og diskussioner om disse.

Gode idéer ja, men de der underlige, og ikke mindst gentagne urealiserbare drømme er i mine øjne mere til støj end til gavn.

Og ind i mellem får det ofte en ikke direkete skrevet drejning af, at alle beslutningstager og fagfolk er "dumme", når de ikke kan se hvilke vidunderlig drøm, der kan blive ud af en given idé. Så synes jeg, at man skal bakke op om det allerede eksistende men også nødlidende, istedet for at sprede ressourcer.

Det værste tilfælde af den slags er i mine øjne "Djursland for fuld damp". Her blev der ofret jeg ved ikke hvor mange EU-midler i et luftkastel, og de midler kunne altså være brugt endnu bedre på nogle allerede dengang nødlidende, eksisterende veteranbaner. Der er nu kun nogle skinnecykler tilbage, og man brugte ikke de modtagne midler til at renovere sporet, der trods alt er grundlaget for trafikkens afvikling.

/Jan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Allan Støvring-Nielsen, 20/6 2012, 15:48 (4550 dage siden) @ jaer

Mht. til Djursland for fuld damp, så er det ikke sporets tilstand der har sat en stopper for trafikken, men en mangledene sikkerhedgodkendelse af en person i organisationen.

Mht. til Gedserbanen var min pointe alene, at DSB's passagertal igennem de sidste 10 år ikke kan bruges til at afskrive forbindelsen via Rostock. Idet køreplanen med kun et tog ikke kunne bruges til nogetsomhelst. Men sjovt nok var det præcis de tal ministeren brugte, da han skulle begrunde lukningen!

mvh, Allan

[image]

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Anders Madsen, 22/6 2012, 13:18 (4548 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Allan-Støvring Nielsen har nogle fine indlæg, men ellers er debatten om Gedserbanen gennemsyret af usandheder og af folk, der ønsker asfalt frem for jernbane - det er trist. (sat på spidsen)

At sige, at der ikke er turisme på Sydfalster er nok den største usandhed af alle. Jeg kørte med Gedserbanen næsten hver dag i banen sidste 7 måneder, dels for at tæller passagerer og dels for at bakke op om banen. Med passageroptællingerne vil jeg påstå at der er grundlag for indsættelse af MR-tog i højsommeren for cykelturister - fra maj til september. Sydfalster er geografisk velegnet for cykelturisme. Der var rigtig mange cykelturister med Gedserbanen i de sidste måneder. I dag må bussen til Gedser afvise cykelturister, fordi der ikke er plads.
Derudover findes der i Gedser flere turistattraktioner som Gedser Remise, Gedser Vandtårn, Det Store Museum og Sydstenen på Gedser Odde. Dertil kommer folk i sommerhusene, på campingpladserne, bader på strandene.

Selvfølgelig er et behov for banen og naturligvis er der realistiske muligheder for fornuftig jernbanedrift på skinnerne til Gedser, det er kun et spørgsmål om vilje.
Hvis man nu sørger for, at toget også ankom og afgik på de tidspunkter, hver der er et reelt behov - dvs. morgen og aften - så ville det kunne gavne både lokale og pendlere, turister og de rejsende til og fra færgerne. Det er tankevækkende, at Scandlines investere så massivt i den hastigt voksende østlige trafikkorridor, mens DSB står tilbage på perronen og har opgivet.
Her lidt tal fra august 2009 på Gedserbanen:
Onsdag d. 05. aug. 09:: 25 passagerer, 7 cykler, 3 cykelanhængere
Fredag d. 07. aug. 09: 21 passagerer, 7 cykler.
Lørdag d. 22. aug. 09 : 53 passagerer, 25 cykler, 1 tandem
Tirsdag d. 25. aug. 09: 22 passagerer, 13 cykler.
Fredag d. 28. aug. 09: 23 passagerer, 9 cykler

Der ligger store transportressourcer skjult i Gedserbanen. Der er mange cykelturister på Sydfalster i sommerperioden og der er fortsat trafikal berettigelse med MR-tog f. eks. fra Næstved, hvis bare muligheden er til stede.
Jeg kan virkelig ikke se, at der skal investeres 55 millioner kr. i sporombygning for benyttelse af lette MR-tog og fortsat benyttelse af banen som veteranbane, som Banedanmark påstår. (der er tilmed nævnt et større beløb i den lokale presse)
Men farcen fortsætter: Kan man påvise Danmarks dyreste udgifter på Gedserbanen, har man ”en god grund” til en senere total lukning for al trafik.(også veterankørsel) En lukning der vil betyde, at Banedanmark ikke agter at gøre noget ved banen, så længe der ikke er trafik, og trafik kommer der ikke, så længe banen ikke er sat i stand!
Denne negative spiral har banen været i før.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Poul Andersen @, 22/6 2012, 13:42 (4548 dage siden) @ Anders Madsen

Allan-Støvring Nielsen har nogle fine indlæg, men ellers er debatten om Gedserbanen gennemsyret af usandheder og af folk, der ønsker asfalt frem for jernbane - det er trist. (sat på spidsen)

At sige, at der ikke er turisme på Sydfalster er nok den største usandhed af alle. Jeg kørte med Gedserbanen næsten hver dag i banen sidste 7 måneder, dels for at tæller passagerer og dels for at bakke op om banen. Med passageroptællingerne vil jeg påstå at der er grundlag for indsættelse af MR-tog i højsommeren for cykelturister - fra maj til september. Sydfalster er geografisk velegnet for cykelturisme. Der var rigtig mange cykelturister med Gedserbanen i de sidste måneder. I dag må bussen til Gedser afvise cykelturister, fordi der ikke er plads.
Derudover findes der i Gedser flere turistattraktioner som Gedser Remise, Gedser Vandtårn, Det Store Museum og Sydstenen på Gedser Odde. Dertil kommer folk i sommerhusene, på campingpladserne, bader på strandene.

Selvfølgelig er et behov for banen og naturligvis er der realistiske muligheder for fornuftig jernbanedrift på skinnerne til Gedser, det er kun et spørgsmål om vilje.
Hvis man nu sørger for, at toget også ankom og afgik på de tidspunkter, hver der er et reelt behov - dvs. morgen og aften - så ville det kunne gavne både lokale og pendlere, turister og de rejsende til og fra færgerne. Det er tankevækkende, at Scandlines investere så massivt i den hastigt voksende østlige trafikkorridor, mens DSB står tilbage på perronen og har opgivet.
Her lidt tal fra august 2009 på Gedserbanen:
Onsdag d. 05. aug. 09:: 25 passagerer, 7 cykler, 3 cykelanhængere
Fredag d. 07. aug. 09: 21 passagerer, 7 cykler.
Lørdag d. 22. aug. 09 : 53 passagerer, 25 cykler, 1 tandem
Tirsdag d. 25. aug. 09: 22 passagerer, 13 cykler.
Fredag d. 28. aug. 09: 23 passagerer, 9 cykler

Der ligger store transportressourcer skjult i Gedserbanen. Der er mange cykelturister på Sydfalster i sommerperioden og der er fortsat trafikal berettigelse med MR-tog f. eks. fra Næstved, hvis bare muligheden er til stede.
Jeg kan virkelig ikke se, at der skal investeres 55 millioner kr. i sporombygning for benyttelse af lette MR-tog og fortsat benyttelse af banen som veteranbane, som Banedanmark påstår. (der er tilmed nævnt et større beløb i den lokale presse)
Men farcen fortsætter: Kan man påvise Danmarks dyreste udgifter på Gedserbanen, har man ”en god grund” til en senere total lukning for al trafik.(også veterankørsel) En lukning der vil betyde, at Banedanmark ikke agter at gøre noget ved banen, så længe der ikke er trafik, og trafik kommer der ikke, så længe banen ikke er sat i stand!
Denne negative spiral har banen været i før.

Der opstår tit mange interessante, tankevækkende og ikke mindst meget bekymrende forhold når man taler om jernbanedrift. Tal bliver kastet rundt i luften, og det er lige netop her der skal sættes hårdt ind med et slidsomt arbejde i at udrede om disse er reelle, eller bare taget ud af den blå luft.
På Gedserbanen er hastigheden får tilbage nedsat fra de normale 100 km/t. til 80 km/t. og senere til 75 km/t., så et eller andet sporarbejde er nok påtrængende.
At forslå brug af MR-tog, er ikke sagen. De er opslidte, umoderne og noget besværlige for cykeltransporter. Her bør der indsættes noget i stil med Lint eller Desiro med lavgulv.
At det kan lade sig gøre at vække en bane til live igen, er bevist mellem Tønder og Niebüll, først som et sommerforsøg fra DSB og NVAG´s side. Siden blev der fast kørsel af NOB med en ældre ikke særlig komfortabel motorvogn, og nu senest med gennemgående tog mellem Esbjerg og Niebüll kørt af ARRIVA med de kendte Lint-togsæt.
Hele dette projekt krævede også et hårdt forarbejde med mange instanser indblandet fra begge sider af grænsen, idet infrastrukturen krævede forbedringer og opgraderinger.
- Det er også et spørgsmål om vilje.

Mvh.
Poul.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/6 2012, 13:55 (4548 dage siden) @ Anders Madsen

Ingen tvivl om at der kommer mange på ferie på Sydfalster om sommeren. Men hvordan så tallene ud i november, da turisterne var taget hjem? Og hvor mange kører/kørte med bussen?

Derudover er der så spørgsmålet, om flere tog også giver tilsvarende flere passagerer. Ja om sommeren og i myldretiden gør det måske nok, men skal en bane give mening for de lokale, bliver man også nød til at køre på andre tidspunkter. Scanlines sejler jo heller ikke kun om sommeren.

Endelig: glem snakken on MR-tog, de står foran udrangering. Nutiden hedder Desiro og Lint eller, for Lollandsbanens vedkommende, IC2. Det rykker dog ikke ved det forhold, at lokomotivføreren og andre medarbejdere skal have løn, og det vil givetvis være den største post i regnskabet uanset togtype.

Med venlige Gedserbane-hilsner
Leif Jørgensen

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Allan Eriksen, 22/6 2012, 15:23 (4548 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg tror dagen for afskaffelsen af MR tog ikke er nået endnu, Mit personlige gæt er at de ihvertfald kører til 2018. Hvis de forsvinder før vil det da være velkomment med nyt materiel af for eksempel den type der kører på privatbanerne. Jeg er ikke sikker på at DSB ville betænke for eksempel Lille Syd og Gedserbanen med IC2, så måske IC3 selvom jeg ikke er begejstret for IC3 som regionaltog på Sjælland Lolland/Falster. Jeg tror at selv et 3 vogns DD tog ville være for stort på de førnævnte steder.

Venlig Gedser bane hilsen

Allan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Anders Madsen, 22/6 2012, 17:20 (4548 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg medgiver, at MR-tog er et forkert valg til cykeltransport - så en anden togtype. Pointen er bare at der er en fremtid i Gedserbanen og man er nødt til at starte et sted. Når det kan lade sig gøre at vække en bane til live igen andre steder i landet, kan det selvfølgelig også på Sydfalster.

Udpluk fra passagertallene for november, hvor turisterne var taget hjem:
Fredag d. 06. nov. 09: 22 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 10. nov. 09: 12 passagerer, ingen cykler
Torsdag d. 12. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 17. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Fredag d. 20. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Lørdag d. 21. nov. 09: 41 passagerer, 3 klapvogne
Onsdag d. 25. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Mandag d. 30. nov. 09: 13 passagerer, ingen cykler

Det skal her fremhæves, at DSB kun kørte ét tog midt på formiddagen, hvor der ikke var et behov, og som ofte kørte inden færgen var ankommet fra Tyskland!

Enhver kan se, at skal der indsættes tog igen, så vil jeg våge den påstand, at der er behov og muligheder om sommeren. Så kan man derefter evaluere på forsøget. Med det rigtige koncept er passagergrundlaget givetvis til stede.

Derudover kunne man som forslået fra flere sider etablere et stoppested ved Væggerløse, hvilket i sommertiden sikkert ville være godt for trafikken til og fra Marielyst. Jeg ser dog dette som et urealistisk tiltag af flere grunde, men det var også et forslag.

Scandlines investere stort i Gedser, mens der er planer om et stort nyt dagligvarehus i byen. Det er nu, der skal handles. Nu hvor der er fokus på global opvarmning og mere trafik på skinnerne, er det kedeligt, at der ikke er forståelse fra politisk side.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af jaer, 22/6 2012, 17:37 (4548 dage siden) @ Anders Madsen

Udpluk fra passagertallene for november, hvor turisterne var taget hjem:
Fredag d. 06. nov. 09: 22 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 10. nov. 09: 12 passagerer, ingen cykler
Torsdag d. 12. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Tirsdag d. 17. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Fredag d. 20. nov. 09: 15 passagerer, ingen cykler
Lørdag d. 21. nov. 09: 41 passagerer, 3 klapvogne
Onsdag d. 25. nov. 09: 16 passagerer, ingen cykler
Mandag d. 30. nov. 09: 13 passagerer, ingen cykler

Vi taler om en by, Gedser, med under 800 indbyggere, dertil Væggerløse og Fiskebæk. Så lad os sige et par tusinde indbyggere.

Hvor stort et trafikgrundlag kan det lige give? Mon ikke de 55 mill kroner til en evt. fornyelse af bane vil være bedre givet ud andre steder ?

Omvendt vil jeg stille et modspørgsmål: Hvor få passagerer skal der til, for en jernbane er uinteressant?

Man skal også kigge på det regnestykke der hedder omkostninger. Et togsæt skal afdrages, der skal betales drift, vedligeholdelse og ikke mindst skal lokomitivføreren have sin løn og pension. Sæt venligst dette regnestykke op mod passagertallet, så putter man godt nok mange midler i det, som kan anvendes med væsentligt større nytte andre steder.

Men i øvrigt så var min første mening omkring luftkastellet på Falster rettet mod Gedserbanen som veteranbane; det var ikke en diskussion omkring den alm. drift. Og jeg postulerede, at der var få turister, og det synes jeg ikke at de opgivne passager- og cykeltal modbeviser. Men ok, hvis vi tæller "en, to, mange", så korrekt.

Jernbaneentusiaster bør nu en gang indse, at det er en meget lille promilledel (og endda på decimalerne af promiller) af turisterne, som er interesserede i veteranjernbaner.

/Jan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Allan Eriksen, 22/6 2012, 18:48 (4547 dage siden) @ jaer

Gedsers indbyggertal berettiger ikke til daglige togforbindelser, men vores nabo mod syd blandt andet en ret stor delstat Mecklenburg Vorpommern og Berlin giver en hel del millioner som der sandsynligvis måske er nogen kunne tænkes at besøge Danmark bo her en uge eller to måske længere tid. Faktisk er der også en hel del tyskere der foretager cykelferie, og for dem ville lolland falster være en oplagt mulighed. Måske nogen også ville tage på en eller to dages tur Sjælland (København) der var temmelig sikkert basis for togforbindelser fra Gedser i forbindelse med færge ankomst og afgang

venlig gedser hilsen

Allan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Allan Støvring-Nielsen, 22/6 2012, 18:59 (4547 dage siden) @ jaer

Vi taler om en by, Gedser, med under 800 indbyggere, dertil Væggerløse og Fiskebæk. Så lad os sige et par tusinde indbyggere.

-----

Meningen med Gedserbanen har vel aldrig primært været at betjene Gedser, men færgerne til Tyskland!

Der bor 1814 mennesker i Rødby Færge, skal vi lukke den bane også ?

mvh, Allan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Fysikeren, 22/6 2012, 19:04 (4547 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der er vist ingen tvivl om hensigterne med anlægget af banerne til Gedser og Rødby.

Har lige tjekket den tyske køreplan. Det tager ca. 2:45 fra Berlin til Rostock. Dvs. en samlet rejsetid fra København til Berlin på 6-7 timer og to togskift. Dette er for lang tid til at være konkurrencedygtigt med den nuværende forbindelse, tror jeg. Jeg er bekendt med, at der bor mennesker nord for Berlin også, men tvivler på, at de uden "hjælp" fra Berlin kan danne grundlag for en sådan forbindelse.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af steenth, 22/6 2012, 20:31 (4547 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Meningen med Gedserbanen har vel aldrig primært været at betjene Gedser, men færgerne til Tyskland!

Der bor 1814 mennesker i Rødby Færge, skal vi lukke den bane også ?

Station Rødby Færge lukker, når den faste forbindelse åbner. Men det kommer nok en nye station nordligere. Men det er ikke sikker endnu - ellers bliver Nykøbing F sidste station i Danmark.

Mvh
Steen

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Fysikeren, 22/6 2012, 20:42 (4547 dage siden) @ steenth

Jeg tror godt man kan gå ud fra at den station bliver anlagt. Placeringen er vist de facto og fundet.

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Svend, 22/6 2012, 21:51 (4547 dage siden) @ Fysikeren

Spørgsmålet er så, om der også bliver anlagt perroner.

--
Svend

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Fysikeren, 22/6 2012, 22:16 (4547 dage siden) @ Svend

Det var underforstået i min besked, at det er med passagerudvekslet. Der er lagt ret meget op til en station ved Holeby, mener omkring Ladhavevej.

Denne korte artiken uden ret meget fakta underbygger også tesen om en station:

http://www.guldborgsundavis.dk/?Id=4890

Der bliver formentlig tale om en station der mener om Køge Nord, to gennemgående spor uden perron og to sidespor med perron. Næppe nogen spor til godstrafikken inkl. lokomotivskift.

Gedser banen - endnu et luftkastel - nu snart højt oppe

af jaer, 22/6 2012, 22:00 (4547 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der bor 1814 mennesker i Rødby Færge, skal vi lukke den bane også ?

Ja, hvis ikke der er et behov.

Jeg kunne spørge den modsate vej: Hvornår skal der være en bane? Her er vi formentligt enige om, at der skal være et behov. Vi kan så efterfølgende diskutere kriterierne for, hvad et bohov er.

Egentligt er denne debat kommet noget langt fra emnet, der omhandlede bevarelsen af Gedserbanen og mest som veteranbane. Men en god og sober debat. Og så vil jeg gøre som Allan.

/Jan

Gedser banen - endnu et luftkastel - nu snart højt oppe

af Allan Støvring-Nielsen, 22/6 2012, 23:40 (4547 dage siden) @ jaer

Der bor 1814 mennesker i Rødby Færge, skal vi lukke den bane også ?


Ja, hvis ikke der er et behov.

Jeg kunne spørge den modsate vej: Hvornår skal der være en bane? Her er vi formentligt enige om, at der skal være et behov. Vi kan så efterfølgende diskutere kriterierne for, hvad et bohov er.

Egentligt er denne debat kommet noget langt fra emnet, der omhandlede bevarelsen af Gedserbanen og mest som veteranbane. Men en god og sober debat. Og så vil jeg gøre som Allan.

/Jan

Pointen var jo ligesom at om der så kun boede 10 personer i Rødby Færge, så ville banen skulle være der alligevel pga. færgerne og senere tunellen ...

Allan

Gedser banen - endnu et luftkastel

af Fysikeren, 22/6 2012, 17:58 (4548 dage siden) @ Anders Madsen

Her lidt tal fra august 2009 på Gedserbanen:
Onsdag d. 05. aug. 09:: 25 passagerer, 7 cykler, 3 cykelanhængere
Fredag d. 07. aug. 09: 21 passagerer, 7 cykler.
Lørdag d. 22. aug. 09 : 53 passagerer, 25 cykler, 1 tandem
Tirsdag d. 25. aug. 09: 22 passagerer, 13 cykler.
Fredag d. 28. aug. 09: 23 passagerer, 9 cykler

Hvad ville det mon koste at indleje et af Lollandsbanens/Regionstogs IC2 om lørdagen i turistsæsonen og kører i pendulfart på Gedserbanen? Togene er vel ikke de dyreste i drift, og der vil være tale om en merudnyttelse af tog der ellers står stille. Der kan måske suppleres med enkelte ture på hverdage mellem myldretiden, hvis man på Lollandsbanen kan klare sig med afgange med ét sæt.

Men ja, der er nok tale om et luftkastel, som antydet andet sted.

Gedser banen

af KimC, 20/6 2012, 07:18 (4550 dage siden) @ andersj

På den baggrund vil en tur/retur koste:
118*60 = 7.080 kr.
En returbillet koster 44 kr. og dermed skal der være 160 personer der betaler fuld pris for at det løber rundt.

Men hvad er de beregninger baseret på? En gammel ME der er blevet dyr i vedligehold, og aldrig har været billig i drift, med en lang stamme som er nærmest tom?
En Lint/Desiro må kunne gøre det billigere. Jamen så skal folk stige om, og kan ikke køre direkte til København! Ja, men det skal passagerer fra Nakskov/"Lollandsbanen", og diverse buslinjer i området altså også.
Et Gedsertog behøver ikke at skulle til København. Det kune fortsætte til Næstved/Lille syd som regionaltog, med stop på nogle standsningssteder undervejs som det ikke giver mening at betjene med IC tog. Men igen, i DK er forskellen på Re og IC tog ikke standsningsmønstret, men det materiel toget fremføres med ;-)

Gedser banen

af Allan Eriksen, 20/6 2012, 09:45 (4550 dage siden) @ KimC

Hmm jeg fik en lille tilføjelse til ideen via nogle indlæg, Lad evt et MR tog køre som MR lyn og standse få steder, f.eks Nyk F Nørre Alslev Vordingborg Lundby Næstved Næstved Nord Haslev Tureby
Havdrup Roskilde og hvis der er basis fortsætte, Trekroner Høje Taastrup Kh (spor 26)der så kan deles med IC Bornholm og indrette køreplanen så de ikke skal vente på hinanden. Har vi tog nok, ja jeg tænker at MR togene ihvertfald kører 5 år endnu, der er 3 år med sporarbejde på Nordvestbanen hvor der er spærret mellem Lejre og Holbæk, så har vi Lille Syd hvad kan man sætte ind der? johh hvis IC4 kommer ud på de lange skinner i løbet af et par år så får vi måske nogle IC3 tog tilovers, Men jeg forestiller mig at de først kan blive i Jyllands området og erstatte nogle regionaltog der og derefter kunne de så komme til Sjælland. Jeg har ved egen erfaring konstateret at de ikke virker så velegnet til Sjællandsk regionaltrafik, der er DD vogne nærmest uovertruffen,
som hvad kaldte man da DSB havde SBB DD IC på skinnerne, de kaldte det perron rydderen. Mange folk kan stige ind og ud hurtigt og der er bedre muligheder for eventuelle stående passagerer end IC3 toget. Samt der er først elektrificeret til Næstved/Nyk F er det ikke 2018, så der er da nogle år. Men hvis turisterne svigter denne forindelse, Så kan man ikke bevare Gedser banen ihvertfald til plantog. Så kunne måske Bandholmbanen og Gedser remise få lov at køre lidt frem og tilbage der.

Venlig bevaringsbane hilsen

Allan

Gedser banen

af Gæst @, 20/6 2012, 17:03 (4550 dage siden) @ Allan Eriksen

Hvis man har fuldt med, så kan der ikke komme tog ind på selve Stationen, sporet er fjernet, der er kun spor ind til Gedser remise hvor der er lavet en remise så det bliver kun Veteran kørsel og glem alt om regionstog, man kan jo ikke køre på denne strækning når sporet ind til Gedser Station er fjernet, der er mange billeder fra Gedser taget af Anders Madsen hvordan der ser ud idag.

Gedser banen

af Allan Støvring-Nielsen, 20/6 2012, 18:04 (4550 dage siden) @ Gæst

Hvis man har fuldt med, så kan der ikke komme tog ind på selve Stationen, sporet er fjernet, der er kun spor ind til Gedser remise hvor der er lavet en remise så det bliver kun Veteran kørsel og glem alt om regionstog, man kan jo ikke køre på denne strækning når sporet ind til Gedser Station er fjernet, der er mange billeder fra Gedser taget af Anders Madsen hvordan der ser ud idag.


-------------

- Da trafikken blev indstillet i 2009 stod banen foran en planlagt sporombygning til 55 millioner kr. At bruge de penge, for så at genoptage kørslen med et tog om dagen havde selvfølgelig været galimatias!

Såfremt man besluttede at sporombygge banen, blev der nok også råd til en perron til et enkelt togsæt ved remisen!

For at sætte tingene lidt i perspektiv, investerer Scandlines i disse år 1,7 milliarder på nye færger og terminaler til Gedser-Rostock!

Bevaring af banen alene til veterantog tror jeg desværre ikke på ...

mvh, Allan

Gedser banen

af Allan Eriksen, 20/6 2012, 18:35 (4549 dage siden) @ Gæst

Øhhh ikke forstået, hvad var der i vejen for at man lavede en perron opppe ved siden af sporene til Gedser Remise, der er trods alt ikke særlig langt at gå, man behøver vel ikke absolut at skulle køre ind til jeg vil kalde den Gedser gamle station.


Med gedser hilsen

Allan

Gedser banen

af L.H. Jensen, 21/6 2012, 07:26 (4549 dage siden) @ Allan Eriksen

Øhhh ikke forstået, hvad var der i vejen for at man lavede en perron opppe ved siden af sporene til Gedser Remise, der er trods alt ikke særlig langt at gå, man behøver vel ikke absolut at skulle køre ind til jeg vil kalde den Gedser gamle station.


Med gedser hilsen

Allan

Er det ikke det, man netop har gjort ...?

Mvh
LHJ

Gedser banen (1 foto)

af Niels Munch, 21/6 2012, 08:06 (4549 dage siden) @ L.H. Jensen
redigeret af Niels Munch, 21/6 2012, 08:19

Øhhh ikke forstået, hvad var der i vejen for at man lavede en perron opppe ved siden af sporene til Gedser Remise, der er trods alt ikke særlig langt at gå, man behøver vel ikke absolut at skulle køre ind til jeg vil kalde den Gedser gamle station.

Er det ikke det, man netop har gjort ...?


Mor'n Lars Henning,

Det tænkte jeg også i en stille stund:

[image]
Gedser, 11.06.2012 (nm).

Materiellet er i øvrigt (f.v.): SB M 1 - NSB BM 91.03 - OMB BE 7 (på en ex-CR undervogn).

M.v.h.
Niels


Tante Edit har tilgodeset nummermændene.

Gedser banen (1 foto)

af Allan Eriksen, 22/6 2012, 19:20 (4547 dage siden) @ Niels Munch

Jeg stopper min deltagelse i denne tråd vi vil aldrig nogensinde blive enige er jeg sikker på, jeg er også sikker på at det ville være det samme i folketinget hvis sagen skule komme op derinde.

Så tak for denne gang

Venlig Gedser hilsen

Allan

Gedser banen (1 foto)

af Fysikeren, 27/4 2013, 22:05 (4238 dage siden) @ Niels Munch

Tak for billedet. Men overholder den perron normerne for regulær trafik med mere moderne tog?

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak