MZ 1425 nord for Børkop, 15. juni 2012 (Generelt)
Mødte i går nord for Børkop, MZ 1425 med en IC2er på slæb.
MZ 1425 nord for Børkop.
af jiko, 16/6 2012, 09:10 (4548 dage siden)
Mødte i går nord for Børkop, MZ 1425 med en IC2er på slæb.
MZ 1425 nord for Børkop.
af Woodi, 16/6 2012, 11:38 (4548 dage siden) @ jiko
Dejligt at se "Pædagogen" på arbejde. ;)
--
af Allan Eriksen, 16/6 2012, 14:53 (4548 dage siden) @ Woodi
Hvorfor hedder den pædagogen?????? Kan ikke lige gennemskue sammenligningen.
venlig mz hilsen
Allan
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 16/6 2012, 15:41 (4548 dage siden) @ Allan Eriksen
Det er vel noget med at den gamle skal følge den unge igennem "trafikken" ude på de lange skinner, da den unge ikke må køre selv....
--
Venligst
Michael Deichmann
af Allan Eriksen, 16/6 2012, 15:56 (4548 dage siden) @ Michael Deichmann
aha god sammenligning tak for oplysning, For iøvrig meget fin forklaring den kan jeg godt bruge,
ha lære den unge trafiken da den ikke må selv haha! syntes både at pædagogen og den unge er meget kønne, hver på sin måde.
hilsen
Allan
af bl, Greve, 16/6 2012, 16:13 (4548 dage siden) @ Allan Eriksen
Udtrykket "pædagog" om Mz,en er jo ikke så tosset endda, da pædagog jo netop betyder én, som går foran, viser den rette vej for de unge.
--
Bjarne Larsen
moderator
af Niekind, 16/6 2012, 16:24 (4548 dage siden) @ bl
Det var også den jeg så i Fredericia
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=45676
Den holdt lige stille en 4-5 minutter i spor 2 og fortsatte så videre.
Jeg troede ikke der stod DSB på nogen MZ mere?? Jeg troede der stod DB på de fleste
af Christian Ahm, 16/6 2012, 16:28 (4548 dage siden) @ Niekind
Jeg troede ikke der stod DSB på nogen MZ mere?? Jeg troede der stod DB på de fleste
Det står kun DB på dem, som DB Schenker ejer.
Hvilket vil sige otte MZ IV.
Med venlig hilsen
Christian Ahm
af Niekind, 16/6 2012, 18:36 (4548 dage siden) @ Christian Ahm
Ja, det er jeg godt klar over... Men jeg troede (fejlagtigt) de havde alle MZ'ere....
af KimC, 16/6 2012, 22:17 (4548 dage siden) @ Niekind
Man kan diskutere om MZ1401 skal have hjørnevinduer eller ej, men der skal (sq.) ikke nogen DB keks på den!
af Jens MO-Møller , 16/6 2012, 22:25 (4548 dage siden) @ KimC
Det kunne da ellers se godt ud, hvis man fjernede S`et i midten og satte de andre bogstaver tæt på hinanden! Om ikke andet, så i mangel af bedre, indtil vingehjulet kommer på fronten!!
Venlig hilsen
Jens Møller
af Georg Schmidt, 16/6 2012, 22:51 (4548 dage siden) @ Jens MO-Møller
Ja, det skal være denne her stil.
Tak til Jiko for dejlige billeder fra den daglige drift.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 16/6 2012, 23:51 (4548 dage siden) @ Georg Schmidt
Helt enig med Georg her. Det er lige sådan den skal se ud, men det kræver jo at det bliver 1425 der får den gamle farve. Det tyder jo også på at det er eneste mulighed, da 1401 jo er bestemt til rød epoke. 1425 skal også have MZ II-design, som jeg jo synes er det allerflotteste. Den kørte jo også nøjagtigt 10 år med vingehjul og skørt, mod 1401's kun knap 5 år.
Hilsen
Henrik
--
af Søren Jakobsen, Randers, 16/6 2012, 23:53 (4548 dage siden) @ Henrik Thomsen
redigeret af MortenLarsen94, 17/6 2012, 02:02
Billede fra idag, http://www.trainspotting.dk/TrainsSection/Denmark/MZ/20534554_FZK8nb#!i=1909485539&...
Den er ikke blevet vinrød endnu desværre!
af Woodi, 17/6 2012, 00:28 (4548 dage siden) @ Søren Jakobsen
Hov.. Dit link er som Jem&Fix - der mangler et (h) i starten.
--
af MortenLarsen94, Aarhus, 17/6 2012, 02:03 (4548 dage siden) @ Woodi
Så er det rettet så linket virker Vi kan jo ikke have at skidtet ikke fungere
--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
af KimC, 17/6 2012, 08:04 (4548 dage siden) @ Henrik Thomsen
Helt enig med Georg her. Det er lige sådan den skal se ud, men det kræver jo at det bliver 1425 der får den gamle farve. Det tyder jo også på at det er eneste mulighed, da 1401 jo er bestemt til rød epoke. 1425 skal også have MZ II-design, som jeg jo synes er det allerflotteste. Den kørte jo også nøjagtigt 10 år med vingehjul og skørt, mod 1401's kun knap 5 år.
Nu er 1425 jo ikke blevet museumslokomotiv endnu. Men det kan da være at den lister ind ad bagdøren ligesom 1135. Foreløbigt er der jo nok at lave for 1425 der hvor den er ansat nu, der bliver tid til at tænke over tingene!
af Niekind, 17/6 2012, 09:00 (4547 dage siden) @ KimC
Jeg synes I snakker som om der er bevaringsplaner/visioner for MZ 1425???
af Filip, 17/6 2012, 12:14 (4547 dage siden) @ Niekind
Jeg synes I snakker som om der er bevaringsplaner/visioner for MZ 1425???
Det er svært at forestille sig at den ikke bliver bevaret (med mindre selvfølgelig den brænder eller bliver skadet på anden måde) når IC4-slæberiet er overstået, men om det bliver i museumsregi eller den følger sine mange søstre til Sverige, er der vist ingen der ved.
Personligt ser jeg den helst overdraget til Museumstog, da jeg mener at vi er de eneste der kan håndtere maskinen og det enorme vedligeholdelsesmæssige efterslæb der er på den.
For at sætte det lidt i perspektiv, så kostede pladearbejdet på 1401 ca 600.000 kr og 1425 har brug for endnu mere omfattende arbejder. Hvis man samtidigt vil føre den tilbage i det gamle design, så er der også nogle ikke helt uvæsentlige udgifter forbundet med det, da ATC-kabler ikke må have samlinger undervejs og de kabler der nu går op gennem hjørnet således skal trækkes helt om. Jeg kan ikke lige huske meterprisen på det, men den er voldsom. En billig løsning kunne være at beholde kablerne i hjørnet af vinduet, men det ville være lidt synd.
Maskinens elektriske udrustning er absolut ikke noget at skrive hjem om og da den indgik på værkstedet sidst, kunne den kun slæbe sig selv med ca. 60 km/t! Problemet blev udbedret i forhold til de opgaver den har nu og med mindst mulige udgifter, men håndværkerne mente at den skal have en ny(/-renoveret) hovedgenerator og alt det elektrisk skulle gås igennem, for at den kører tilfredsstillende.
Mz lider samtidig af deres åbne tagkonstruktion og den åbne ramme, som opsamler regnvand. I rammen ligger der et hav af rør og disse ligger altså i denne ofte vandfyldte ramme. Det kan de håndværkere der arbejdede med Mz III før de røg til Australien fortælle mange sjove historier om.
Renoveringen af en række Mz I og II i Sverige har desuden afdækket at den trækonstruktion der bærer de løst ophængte førerrum er en rådnet væk, som resultat af det fugtige miljø.
Rundt om frokostbordet i Randers, hvor der tit leges med luftkasteller, blev ønsket om at overtage 1425 på et tidspunkt luftet, men holdningen var helt klart at skulle det ske, så ville der blive tale om at sende lokomotivet til Kristinehamn og lade det gennemgå en fuldstændig renovering, for at det ville være et stabilt lokomotiv. Pris: Næppe under 5 mio. kr...
1401 er i den forbindelse heller ikke glemt, for den lide af samme behov for en gennemgang af rør i rammen og få taget førerummene på og fornyet trækonstruktionen og el- og tryklyftforbindelserne. Da 1401s vognkasse og elektriske dog er i fornuftig stand, vil beløbet ikke komme helt derop, men 1-2 mio skal det nok koste.
Det er dyrt at lege med GM-maskiner, det er der mange både kommercielle og museumsoperatører der kan skrive under på og Mz er særlig dyre. I det lys har jeg svært at forestille mig at den bliver i Danmark, hvis ikke Museumstog overtager den.
af Niekind, 17/6 2012, 14:53 (4547 dage siden) @ Filip
Kunne man forestille sig den blev bevaret i museumsregi, men ligesom MY 1112??
af Filip, 17/6 2012, 15:36 (4547 dage siden) @ Niekind
Kunne man forestille sig den blev bevaret i museumsregi, men ligesom MY 1112??
Gennemskåret og på jernbanemuseet? - Næppe.
Men den kunne selvfølgelig bevares i ikke-køreklar stand og det kunne da være en mulighed.
af Niekind, 17/6 2012, 15:59 (4547 dage siden) @ Filip
Nej, den skal selvfølgelig ikke skæres op som 1112. Min tanke var at den kunne pynte i museumshallen og så havde man som gæst mulighed for at komme ombord, studere maskineeriet, førerhusene osv. Den chance har man jo ikke til alle tider når den holdes kørende.
Hvis det er en så stor arbejdsmæssigt og ikke mindst økonomisk udfordring at holde den kørende som museumstog, så kunne dette jo være en mulighed at få den gemt for eftertiden, så vil vedligeholdelsen jo være noget mindre hvis den stod under tag og ikke kørte.
Det var blot en tanke...
af Filip, 17/6 2012, 16:06 (4547 dage siden) @ Niekind
Jeg ikke kaste mig ud i gætterier på om den vil blive udstillet og i givet fald hvordan, men som det tydeligt ses i odense nu, er begrebet "den faste udstilling" ikke længere gældende og fremover vil udstillingen sandsynligvis blive mere fleksibel. Jernbanemuseet henvender sig til den brede befolkning og der tror jeg at My siger noget mere. Jeg kan ikke forestille mig at man vil lade dem begge udstille, museets begrænsede sporplads taget i betragtning.
- Og så vil jeg da med længder foretrække at den forbliver køreklar og bliver ført tilbage...
af KimC, 17/6 2012, 17:36 (4547 dage siden) @ Filip
For at sætte det lidt i perspektiv, så kostede pladearbejdet på 1401 ca 600.000 kr og 1425 har brug for endnu mere omfattende arbejder. Hvis man samtidigt vil føre den tilbage i det gamle design, så er der også nogle ikke helt uvæsentlige udgifter forbundet med det, da ATC-kabler ikke må have samlinger undervejs og de kabler der nu går op gennem hjørnet således skal trækkes helt om. Jeg kan ikke lige huske meterprisen på det, men den er voldsom. En billig løsning kunne være at beholde kablerne i hjørnet af vinduet, men det ville være lidt synd.
Den dag 1425 er færdig med at trække IC2/4 rundt, vil ATC være udfaset. Hvis man er så fremsynet ikke at trække nye kabler den vej løser det problem sig selv.
Til gengæld vil maskinen til den tid sikkert fejle alt muligt andet, udover det den allerede lider af nu.
af Niekind, 17/6 2012, 18:51 (4547 dage siden) @ KimC
Er det meningen den skal udrangeres når den er færdig med det job?
af John Schmidt, 17/6 2012, 12:04 (4547 dage siden) @ Henrik Thomsen
Jeg er HELT ENIG med Henrik.... Selvfølgelig BØR og SKAL MZ 1425 da bevares for eftertiden, og når den tid kommer hvor den ikke længere er i daglig aktiv tjeneste. Ja så skal den den så sandelig have sin gamle farve tilbage og føres tilbage med rundede hjørneruder og vingehjul, ligesom dengang den var en ÆGTE buldrende MZ serie 2 der høvlede afsted med store tunge eksprestog og tunge slæbere. Ja og så skal jeg ikke glemme her i farten at den skal have "flået" sin " latterlige " lyddæmperkasse af, og have genskabt sin originale skorsten.
Måske Henrikl kan fremtrylle et foto i sine gemmer af 1425....???
Hilsner
John.
af jiko, 17/6 2012, 19:12 (4547 dage siden) @ John Schmidt
Så vil jeg da håbe at nogle af alle dem der ønsker MZ 1425 bevaret, trækker i arbejdstøjet og melder sig hos DSB museumstog. hvis det er dem der får muligheden for at bevare den for eftertiden.
Det er jo nemt nok at råbe op og stille krav, men man må jo som sagt yde for at man kan nyde.
Det vil de jo nok sætte pris på.
af Egon Schmidt, 17/6 2012, 19:47 (4547 dage siden) @ jiko
Hej til alle.
nu er det blevet skrevet meget om at bevare MZ 1425 det er alt sammen ok.
Men er der nogen der har tænkt på hvor længe en MX1001 og to MYer 1101 og 1135 og et styk MZ 1401 er bevaret ved museumstog hvor længe kan de holde dem køren før de ikke kan laves mere,hvad med at holde det de har køren.
Egon
af Niekind, 17/6 2012, 20:00 (4547 dage siden) @ Egon Schmidt
Er det sådan I gerne vil se den igen?
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 17/6 2012, 21:40 (4547 dage siden) @ Niekind
Er det sådan I gerne vil se den igen?
Ja tak Med restaurantvogn og ledvogter.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Filip, 17/6 2012, 20:05 (4547 dage siden) @ Egon Schmidt
Hej til alle.
nu er det blevet skrevet meget om at bevare MZ 1425 det er alt sammen ok.
Men er der nogen der har tænkt på hvor længe en MX1001 og to MYer 1101 og 1135 og et styk MZ 1401 er bevaret ved museumstog hvor længe kan de holde dem køren før de ikke kan laves mere,hvad med at holde det de har køren.
Egon
Hej Egon
Mellem linjerne læser jeg det samme som JIKO skrev, nemlig at det er nemt at side og kræve herinde bag skærmen, og hvis det er det du mener, er jeg helt enig.
Det du skriver kan derimod også opfattes som at Museumstog er "påduttet" mere materiel end vi kan holde kørende, og det vil jeg på det kraftigeste tage afstand fra! - Hvad forummet her (eller andre) måtte mene, er der i vid udstrækning overensstemmelse mellem hvad vi vil og hvad vi gør.
Formuleringen at de på et tidspunkt "ikke kan laves mere" er ganske enkelt ikke et problem i et værksted som Randers. Jeg skriver selv at vi overvejer Kristinehamn, men det er i forhold til at vi faktisk kan rejse midlerne til at gøre det. Hvis vi skulle selv, ville vi kunne, det ville bare tage så lang tid at noget andet muligvis ville falde ud af drift imens.
Som eksempel på gennemførte omfattende arbejder: Se bare på det pladearbejde der er lavet på 1135 og 1401 og den motorrenovering der er lavet på sidstnævnte.
- Men inden du opfatter det som jeg farer i flint, så vil jeg skynde mig at sige at jeg tror du mener førstnævnte.
/Filip
af Egon Schmidt, 17/6 2012, 21:10 (4547 dage siden) @ Filip
Hej Fillip.
Du må ikke ta det som om i er pådutte mere som de kan holde køren det jeg tænke på er at de maskiner i har kører meget og hvor længe kan de blive ved jeg håber da at de køre om tyve år i endnu og jeg ved sku godt hvor meget fritid det gå med en hobby.
Egon
af Filip, 17/6 2012, 21:31 (4547 dage siden) @ Egon Schmidt
Hej Fillip.
Du må ikke ta det som om i er pådutte mere som de kan holde køren det jeg tænke på er at de maskiner i har kører meget og hvor længe kan de blive ved jeg håber da at de køre om tyve år i endnu og jeg ved sku godt hvor meget fritid det gå med en hobby.
Egon
Hej Egon
Som sagt, det gættede jeg også på du mente. Alle 5 GM'ere (1001, 1101, 1135, 1159 og 1401) er alle i markant bedre stand end de blev overdraget i (måske med undtagelse af 1101, der vist blev renoveret før overdragelsen, men den er stadig i topform), så hvis ikke forholdene ændre sig markant, skal de nok køre om 20+ år også. Det er mere dampen jeg frygter for, men det er en heeelt anden snak...
/Filip
af Svend, 17/6 2012, 21:41 (4547 dage siden) @ Filip
Tyve år ..... vi må så håbe på at de (sammen med det øvrige motormateriel) bliver forsynet med ERTMS!
--
Svend
af Filip, 17/6 2012, 21:45 (4547 dage siden) @ Svend
Tyve år ..... vi må så håbe på at de (sammen med det øvrige motormateriel) bliver forsynet med ERTMS!
Af den simple årsag at det bliver nødvendigt, så får de det. Pengene skal vi nok skaffe. Det er jo generelt en ting som "branchen" er ved at få øjnene op for: Hvor mange penge det er muligt at skrabe sammen gennem professionelle og gennemarbejdede ansøgninger.
af Egon Schmidt, 17/6 2012, 21:44 (4547 dage siden) @ Filip
Hej Fillip.
Det er alt ok men kan du fortælle mig hvornår forventer i at R 946 kommer under damp igen
P.S undskyld jeg glemte MY 1159
Egon
af Filip, 17/6 2012, 21:51 (4547 dage siden) @ Egon Schmidt
Det er alt ok men kan du fortælle mig hvornår forventer i at R 946 kommer under damp
igen
Jeg kan give dig det samme kække svar jeg giver alle andre: Når den er færdig!
- vi håber på at trykprøve kedlen i år.
Alt andet afhænger fuldstændig af hvordan 563 og 441 arter sig og om arbejdskraften i værkstedet.
> P.S undskyld jeg glemte MY 1159
- Alt det disesl-fims siger mig ikke ret meget, så det behøver du ikke undskylde for!
/Filip
af gæst, 18/6 2012, 10:51 (4546 dage siden) @ Egon Schmidt
Ret enig.
Med de store dieselloks som man allerede råder over nu giver MZ1425 ikke ret meget "nyt blod" i samlingen. Serie I og II MZ´erne er jo næsten identiske. Og grunden til at man har bevaret 3 MY´ere er jo at den type er "kult" både i Danmark og i udlandet og maskin-typen er symbolet på begyndelsen for overgangen fra damp til diesel.
Yderligere har der i nogle år flere gange været talt om at EA 3001 skulle overgå til Museum. Altså endnu en stor maskine at holde kørende ( med mindre det bare er til opbevaring ).
af Niekind, 18/6 2012, 11:11 (4546 dage siden) @ gæst
Så vil jeg igen fremhæve min idé om et stillestående MZ1425 på museet i Odense, evt. undenfor under tag, hvis det kniber med sporkapaciteten indenfor.
Hvis jeg som familiefader (uden kendsskab til jernbaner) havde taget ungerne med på museum og der så stod et stort og flot MZ lokomotiv, som jeg selv kan huske fra min barndom, så ved jeg da godt hvor min interesse lå i forhold til så mange andre interessante ting, der er at finde på museet.
At kunne komme helt tæt på af disse efterhånden fortidens kraftkarle vil det være en større oplevelse for det fleste...
af Woodi, 18/6 2012, 11:12 (4546 dage siden) @ gæst
Ja Gu´giver det mening, at bevarer MZ 1425.
MZ 1401 er som regel ude, at tjene nogle penge hjem og ellers hører den hjemme i Randers, men med bevaringen af MZ 1425 på Jernbanemuseet i Odense var der måske en mulighed for at se eller vise sine børn, hvor prægtig denne maskine var og den stærkeste af dem alle på museets grund.
Et museum kan ikke overleve med kun lidt damp, der skal også være andre seværdigheder som f.eks er der jo også en Leopard Kampvogn A1A5 på museets udstilling med sværtransport - det er noget mange også er betragtet af - især børnene (drengene) ;o)
--
af Georg Schmidt, 17/6 2012, 23:08 (4547 dage siden) @ Georg Schmidt
Man kunne jo godt drømme om at genopleve "suset" fra dengang når en af de ikke dæmpede MZ'ere fra 2. serie passerede Viby J med fuld hammer op ad bakken mod Hasselager med de store tog.
MZ 1425 1976.
Ny MZ 1425 passerer Viby J den 14/11 1970 dagen efter leveringen på vej mod det nye hjemstedsdepot.
Bagskud af en nordpil fremført af 1422 passerer Viby J, den hørte også til en af de "gode".
Hilsen Georg
af Niekind, 18/6 2012, 08:16 (4547 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niekind, 18/6 2012, 08:36
Dine billeder fra de svundne tider er altid et fantastisk krydderi i emnerne herinde Georg. Dit arkiv må være enormt.
Hvad gemte der sig bag den hvide klap på fronten i "styrbord" side, som ses på det midterste billede?
Jeg anede faktisk ikke at 1425 var den eneste MZ'er tilbage, hvis vi ser bort fra 4-serien. Så det kunne da være fantastisk at den fik lov at blive i Danmark, nu hvor alle andre er væk pånær 1401.
Dvs. vi mangler MZ 1425, MZ 1461 og ME 1501, så er alle de gode gamle diesellokomotiver sikret for eftertiden.
af Henrik Pedersen, 18/6 2012, 09:37 (4546 dage siden) @ Niekind
Den runde hvide skive viser at det er et særtog.
Mvh.Henrik
af Georg Schmidt, 18/6 2012, 09:57 (4546 dage siden) @ Niekind
Hej Niekind
Den hvide plade er en særtogsskive (plade). Man har i Nyborg fået en ny MZ over med færgen og har så pludselig haft et ekstra lokomotiv, som kunne bruges til at rydde lidt op i godsvognene. Det samme skete Skærtorsdag den 28/3 1956 hvor ny MY 1108 ankom med færge 35 (sammen med Nord-Express). Efter i et par timer "at have beundret" det nye lokomotiv forlod 1108 Nyborg Færge klokken 17.53 med påskesærtog 6053 til Århus med en fredericiafører som i øvrigt var ankommet med MY 1101 i særtog 6054 kl.14.07. Der var på den tid en særlig tur for de få MY uddannede lkf.
Hilsen Georg
af Georg Schmidt, 18/6 2012, 10:50 (4546 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej igen
Jeg var lidt hurtig med kalenderen. 28/3 1956 var ikke Skærtorsdag men onsdagen, altså det vi kalder onsdag før påske. I marts-april 1956 henover påsken var der store strejker i Danmark (benzin og olie) hvilket medførte, at mange damploko kom ud at køre.
Mvh
Georg
af Jan Bøgedal Slundt , 18/6 2012, 12:16 (4546 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej rødder....
Kunne man ikke bytte 1425 ud med 1461, som vist kører for Banverket i Norge, så har man den første og den sidste MZ
af gæst, 18/6 2012, 12:25 (4546 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Men det faktum at MZ 1461 fortsat bruges som driftslok ligesom resten af MZ IV gør jo at disse ikke er at regne for veteranloks endnu.
Maskinerne er fra slutningen af 70´erne så mon ikke de fortsat kan bruges til drift rundt om i Europa en hel del år endnu.
af Henrik Thomsen , Holte, 18/6 2012, 12:58 (4546 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Hej rødder....
Kunne man ikke bytte 1425 ud med 1461, som vist kører for Banverket i Norge, så har man den første og den sidste MZ
Det får vi jo ingen vinrød Mz af. Når nu 1401 SKAL være rød, er der jo ikke andre muligheder. Aldrig at få en vinrød i samlingen, ville efter min mening være skandaløst. De vinrøde Mz, et et af de største pletskud som DSB har ramt designmæssigt.
Hilsen
Henrik
--
af mss, 18/6 2012, 14:36 (4546 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jo en MZ IV ville være skønt!
Og ideen om en maskine fra hhv. 1. og sidste serie synes jeg er helt optimal.
Men da 1461 er ude af landet, vil det nok være mest realistisk at gå efter en af DB Schenkers maskiner.
MZ 1425 synes jeg nu også skal bevares, evt. blot som exponat til museet. Som alternativ var det dog også en mulighed at lave et pyntelokomotiv ud af 1430, som garanteret aldrig kommer i drift igen...
Mvh MSS
af Niekind, 18/6 2012, 14:40 (4546 dage siden) @ mss
Hvad laver 1430 i dag da?
"Solgt 2008 til amerikansk selskab."???
af mss, 18/6 2012, 14:48 (4546 dage siden) @ Niekind
Svjv. tilhører MZ 1430 BLDX som ville sætte den i stand som MZ 1439, på trods af at den er ekstremt medtaget. Derfor kom jeg til at tænke på den som exponat. Så slipper man for den mekanisk-tekniske del og kan koncentrere sig om det optiske. Tilbagekøbes kan den sikkert også for en billig penge
Men hvordan går det egentlig med BLDX og deres MZ? Kører 1439 igen, eller er den stadig "nede"?
Mvh MSS
af Stephan Aller, 18/6 2012, 16:01 (4546 dage siden) @ mss
Men da 1461 er ude af landet, vil det nok være mest realistisk at gå efter en af DB Schenkers maskiner.
Efter det oplyste er MZ 1461 også hensat efter et rangeruheld :)
//Stephan
af L.H. Jensen, 18/6 2012, 17:12 (4546 dage siden) @ mss
Jo en MZ IV ville være skønt!
Og ideen om en maskine fra hhv. 1. og sidste serie synes jeg er helt optimal.
Men da 1461 er ude af landet, vil det nok være mest realistisk at gå efter en af DB Schenkers maskiner.
MZ 1425 synes jeg nu også skal bevares, evt. blot som exponat til museet. Som alternativ var det dog også en mulighed at lave et pyntelokomotiv ud af 1430, som garanteret aldrig kommer i drift igen...Mvh MSS
God eftermiddag!
Endnu en gang er det tankevækkende at se, hvorledes der slet ikke synes at være grænser for, hvad diverse anonyme forum-skribenter kan frembringe af ideer mht. til hvad andre skal eller bør gøre ...
Mon ikke de, der i givet fald har pengene og - måske - de nødvendige ressourcer i øvrigt, selv er i stand til at disponere og træffe beslutninger på egne vegne?
Og gad vide hvor mange af "kloge-Aage'erne", der selv gør eller er parat til at gøre en reel arbejdsindsats ???
Mvh
LHJ
af Søren Jakobsen, Randers, 18/6 2012, 18:36 (4546 dage siden) @ Georg Schmidt
Den kan også uden IC4 tog til at skubbe Billede fra idag http://www.trainspotting.dk/TrainsSection/Denmark/MZ/20534554_FZK8nb#!i=1912856765&...
af Niekind, 19/6 2012, 08:22 (4546 dage siden) @ Søren Jakobsen
Mine indlæg om emnnet skal absolut ikke ses som nogen kritik at det store arbejde der gøres for at holde disse historiske maskiner i drift for eftertiden. Jeg er fuld af beundring for de ildsjælde der gemmer sig bag disse flotte maskiner. Mine indlæg skal blot ses som idéer/brainstorm... mere eller mindre realistiske.
Men jeg kan godt forstå jeres reaktioner, når vi anonyme kræver samtlige MZ maskiner bevaret uden selv at røre en finger, men det var altså ikke ment som nogen kritik, absolut ikke.
af Jan Bøgedal Slundt , 19/6 2012, 08:46 (4545 dage siden) @ Niekind
Hej igen rødder...
Hvis MZ 1461 er hensat efter rangeruheld, kunne det måske la' sig gøre uden at man skulle bytte med MZ 1425. Så kunne den måske fås for en billig penge. Det ville jo være fedt med 1401 i rød/sort, 1425 i vinrød og 1461 i rød/sort
Men hvorfor vil man bevare 1401 i rød/sort, ville det ikke være oplagt at føre den tilbage i vinrød med hjørnevinduer..?
af Allan Eriksen, 19/6 2012, 10:36 (4545 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jeg syntes det er det vigtigste at i første omgang man bevarer disse maskiner som de er nu, så kan man altid når man skal lave noget ved dem give dem overhaling med maling (når der er økonomi til det). Så kan de lærde skændes om hvordan de skal se ud. Jeg føler mig tryg ved at DSB museums tog folkene styrer dette.
Andre kan så mødes med baseballkøller og slås om det (for sjov)
Og jeg syntes i lighed med andre at de mennesker der har tid og mulighed for at arbejde frivilligt med materiellet de skal have al mulig ros, uden dem var dette ikke muligt.
Venlig bevarings hilsen
Allan
af caprani , København, 19/6 2012, 11:30 (4545 dage siden) @ Allan Eriksen
redigeret af caprani, 19/6 2012, 11:43
Men skønt ville det dog i dén grad være, med en MZ i vinrød med runde hjørnevinduer og helst hjemmehørende i København.
De kære jyder sidder jo tilsyneladende endog overordentligt fast og gumpetungt på 1401
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af KimC, 19/6 2012, 13:53 (4545 dage siden) @ caprani
Men skønt ville det dog i dén grad være, med en MZ i vinrød med runde hjørnevinduer og helst hjemmehørende i København.
De kære jyder sidder jo tilsyneladende endog overordentligt fast og gumpetungt på 1401
Nå, rygtet siger jo ellers at vi helst vil bygge motorveje herovre, og til det formål forekommer MZ1401 (eller enhver anden MZ) mig ganske uegnet. Lige nu kører 1401 med materiel til sporfornyelse fordi vi får lappet spor her i Jylland for tiden.
Og hvor Museumstog ellers vælger at stationere deres materiel resten af tiden vil jeg ikke blande mig i!
af caprani , København, 19/6 2012, 14:05 (4545 dage siden) @ KimC
Det var nu ganske venskabeligt ment, og iøvrigt ganske uden skumle bagtanker vedr. overflødige motorveje. Jeg tror ikke jeg er den eneste som gerne ville prøve at køre en tur til Rødby/Spruttgarten med en klassisk rød intercitystamme med 1401 foran.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Filip, 19/6 2012, 15:14 (4545 dage siden) @ caprani
Jeg tror ikke jeg er den eneste som gerne ville prøve at køre en tur til Rødby/Spruttgarten med en klassisk rød intercitystamme med 1401 foran.
Udbud/efterspørgsel... Hvis du kan skaffe belæg for at der ER et marked, så skal jeg nok skubbe på. - Og 5 entusiaster er ikke et marked!
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/6 2012, 15:31 (4545 dage siden) @ Filip
Jeg tror ikke jeg er den eneste som gerne ville prøve at køre en tur til Rødby/Spruttgarten med en klassisk rød intercitystamme med 1401 foran.
Udbud/efterspørgsel... Hvis du kan skaffe belæg for at der ER et marked, så skal jeg nok skubbe på. - Og 5 entusiaster er ikke et marked!
Det er præcis det jer ser som lidt af en udfordring i MY Veterantogs drøm om at restaurere og kunne fremvise en rød IC stamme med et nogenlunde autentisk antal vogne.
Det er en frygtelig masse mennesker der bliver plads til i sådan et tog, og hvor finder man lige et arrangement man kan bringe folk frem til med 4-500 gæster i toget?
Og selv om der er økonomi med 100 gæster, er det så sjovt at køre afsted med 4 tomme vogne?
Nå, jeg er nok bare en sur gammel mand. Jeg bør holde mig ovre i det Jernbanehistoriske forum
--
Venligst
Michael Deichmann
af caprani , København, 19/6 2012, 19:03 (4545 dage siden) @ Filip
Jeg tror ikke jeg er den eneste som gerne ville prøve at køre en tur til Rødby/Spruttgarten med en klassisk rød intercitystamme med 1401 foran.
Udbud/efterspørgsel... Hvis du kan skaffe belæg for at der ER et marked, så skal jeg nok skubbe på. - Og 5 entusiaster er ikke et marked!
Sidste tur var med 1159 og tre røde vogne. Der behøver vel næppe være flere, og destinationen Rødby/Puttgarten (Bordershop) lokker nok en del som ikke ellers svælger i veterantogskørsel. Men selvfølgelig. Turen med 1101/1001 og de gamle vogne inklusive BU'en er da også i almindelighed usædvanligt hyggelig.
Fint at 1401 medvirker ved sporarbejde i Jylland, og til spørgsmålet længere ned om, hvorvidt det er sjovt at køre afsted med 4 "tomme" vogne (de økonomiske betragtninger ganske udeladt) er svaret, fra mit personlige synspunkt, kort og godt: Ja
--
Bedste hilsner......
-Klaus
Togene kører igen mellem Aarhus H-Aalborg og Struer-Vejle
Færre tog mellem København H og CPH Lufthavn frem til klokken 22
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mereI 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.
Læs mere