Status pr. 25. AUG 2010.
ODIN projektet er på vej. De udvendige- og indvendige rammer på lokomotivet er færdige, mens en travers rammedelene imellem skal omarbejdes. Der var ikke plads til de indre bevægelige dele. Skorstenen ”samlet” men mangler at blive nittet. Røgkammer i store træk færdigt. Rundkedel med bagkedel og fyrkasse er færdig, kedlen trykprøvet og godkendt, men mangler jo at få isat røg rørene samt at få fremstillet en rist. Hjulene har fået aksler og lejer og drivakslen bearbejdet med dets krumtapslag. Dombeklædning og skorstenshat støbt, samlet, pudset og færdige. Pufferstokke mv. og forreste trækkekrog er sendt til bearbejdning. Det færdige har været prøvesamlet, men nu adskilt igen for videre bearbejdning.
Den ene trækkasse er ved at blive færdig, mens den anden ikke er påbegyndt. Tenderens rammedele er endnu ikke samlede – men forefindes - ligesom de resterende dele ved tenderen mangler. Det samme gælder for dampmaskinen med glider, styring, excentrikker og stænger.
Der forestår endnu en del tegningsarbejde på enkeltdele og ikke mindst justeringer i tegningerne, da disse jo også er fuldstændige nytegninger. Så der er endnu noget vej tilbage. Men det tager form
Et gæt – hvis den fornødne arbejdskraft er tilstede – vil være ca. to år. Man skal jo huske på, at det er ganske få personer, der er i gang med projektet, samtidig med at driftsmaskinerne skal vedligeholdes. Og på nær en, er alle frivillige. Der bliver arbejdet hovedsageligt onsdage og lørdage.
Det er et fantastisk flot projekt Danmarks Jernbanemuseum er i gang med og de implicerede udfører et meget stort stykke arbejde med bygning af en kopi af Danmarks første damplokomotiv helt fra bunden. Der findes jo overhovedet ingen tegninger eller beskrivelser, så alt må fremstilles selv.