Hej Tommy
Jeg er enig med dig i ikke at vise den blå farve på Sm15, netop fordi det varede så kort – jeg ville blot nævne det for fuldstændighedens skyld, da du et eller andet sted har skrevet, at du stræber efter at vise materiellet i den oprindelige bemaling.
Hvad våbenskjoldet angår, så kan det ses på det vedhæftede fabriksfoto af Sm16 samt af fotografiet af Sm15, Sp225 og Sb240 i Holbæk kort efter leveringen i 1948 (Peer Thomassens fotosamling). Billederne er scannet fra OHJ’s 100-årsbog side 122-123 – hvis det ikke er lovligt at gøre det, så slet dem lige!
På EVP’s Skandia-side er der dels et foto af Sm15, hvor man kan skimte våbenskjoldet i den fjerneste ende, dels et af HTJ Sp37, hvor man kan se, at HTJ også brugte våbenskjold. Det sidste er ikke så tydeligt, men så vidt jeg husker er det vist i HTJ’s jubilæumsbog. Det er muligvis en hvid bispestav på rød baggrund (Sorø Amts våbenskjold?)
Dette her er altså ikke kritik af dit enorme arbejde og dine fine tegninger – det er kun et lille bidrag til at gøre det helt perfekt!
Venlig hilsen, Per
Fabriksfoto af OHJ Sm 16, 1951
OHJ Sm 15 med Sp 225 og Sb 240 i Holbæk 1948 (Peer Thomassen/Dansk Jernbane Klub)