Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane til Billund (Generelt)

af Fysikeren, 28/5 2012, 01:12 (4498 dage siden)

Ifølge en statusrapport fra Transportministeriet 1. halvår 2011 skulle en nærmere analyse af banebetjening være klar primo 2012.

Kan ikke finde en sådan analyse der er klar. Nogen der ved noget?

Jernbane til Billund

af Hansi, 28/5 2012, 09:00 (4498 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Nu indstilles kørslen jo Bramming- Grindsted næste mandag, så lur mig om ikke skinnerne skal fjernes. Så der er sikkert ingen interesse i bane til billund........ BDK forærer jo lidt jord væk i Grindsted for at firmaet afskriver sig retten til jernbane forbindelse.....

Vh Hansi

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 10:20 (4498 dage siden) @ Hansi

Nu går interessen så vidt jeg har forstået på en forbindelse fra de store byer Østjylland.

Så ville det jo være smart at koble Bramming-Grindsted på, men Banedanmark når nok at nedlægge banen inden.

/Lars

Jernbane til Billund

af Børge Sundahl, 28/5 2012, 11:16 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja det ville være rart med lidt bedre forbindelser til lufthavnene også i Jylland.

Jeg har foreslået Region Midtlylland, at der skal arbejdes på en baneforbindelse til Tirstrup.

Læg et sporskifte i Grenåbanen i Kolind, så er der ikke mange kilometer til Tirstrup Lufthavn.

Det var måske en ide, når nu man er begyndt på letbaneproblematiken, at få opgraderet resten af Grenåbanen.

Der har også været snak om sporforbindelse fra Lindholm til Aalborg Lufthavn, og der er der ihvertfald ikke ret langt.

M v h Børge

Jernbane til Billund

af Georg Schmidt, 28/5 2012, 11:44 (4497 dage siden) @ Børge Sundahl

Enig med Børge vedr. Tirstrup og Aalborg lufthavne. I Aalborg kunne IC-togene have endestation ved lufthavnen, mærkeligt man ikke tænkte på det når man nu var næsten derude. Tirstrup er også oplagt, måske en forgrening ved Koed. Der skal godt nok bankes nogle pæle ned i engene vest for Kolind, men med et nyt trinbræt i vestlige Kolind på vej til lufthavnen kunne det blive rigtig godt. Med hensyn til Billund skal banen helst komme fra Østjylland. Når man ser på Grindstedbanen er det jo egentlig ret godt klaret af godsbanen (Grindstedværket), at kunne holde den kørende i 41 år efter den egentlige banes (kørte kun i 55 år)nedlæggelse.
Star Tour vil helt sikkert hilse baner til jyske lufthavne velkommen. Kastrup vil nok synke længere ned mod regional status når Berlin får sin nye lufthavn færdig (spændende at se hvad de udenlandske ejere vil gøre).

Hilsen Georg

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 11:56 (4497 dage siden) @ Georg Schmidt

Rigtig det er denne vej vi skal gå, specielt den med Ålborg Lufthavn, den har jeg ikke tænkt på før med toget, men det er jo rigtigt der er ikke langt fra Lindholm (der kunne vel sagtens etableres en nordjydsk KGC) og så tilhørende station under lufthavnen, bliver måske straks værre for Tirstrups vedkommende. Jeg er ikke helt sikker på at det betyder så forfærdelig meget med den nye lufthavn i Berlin, jo måske for de interkontinenentale ruter. Jeg tror ikke det betyder så meget for ruterne i Nordeuropa og Mellemeuropa.

Selvom Billund har pæne passagertal er jeg bange for at men ikke vil give penge til banebetjening her nu når den skæve bane bliver effektivt skåret over.Men prøv at danne nogle lobbyistgrupper og se hvad man kan få opbakning til.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 12:18 (4497 dage siden) @ Birger Jensen

Alt det med Grindstedbanen har da intet at gøre med en bane fra Billund mod Jelling, Vejle og Horsens, som er det, der er snak om.

Iøvrigt mener jeg ikke, at man skal bruge penge på at forbinde alle de jyske lufthavne med jernbaner. I stedet burde man sørge for at få en central lufthavn i Midtjylland frem for at have en håndfuld lokale provinslufthavne, og så forbinde denne centrale lufthavn med jernbane, gerne på en placering omkring Galten.

Jernbane til Billund

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/5 2012, 12:20 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Alt det med Grindstedbanen har da intet at gøre med en bane fra Billund mod Jelling, Vejle og Horsens, som er det, der er snak om.

Iøvrigt mener jeg ikke, at man skal bruge penge på at forbinde alle de jyske lufthavne med jernbaner. I stedet burde man sørge for at få en central lufthavn i Midtjylland frem for at have en håndfuld lokale provinslufthavne, og så forbinde denne centrale lufthavn med jernbane, gerne på en placering omkring Galten.

Jeg tror at Grindstedbanen er en brik i puslespillet.
Hvis banen fra Vejle føres videre til Grindsted, undgår man at Billund bliver et langt sidespor, med en sækbanegård for enden.
Der er nok mere potentiale, hvis tog kan køre direkte fra Aarhus over Vejle til Billund, via Grindsted og videre til Esbjerg.
På den måde kan man også genindføre direkte Aarhus - Esbjerg tog. :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 12:46 (4497 dage siden) @ BlackThorneDK

Genindføre direkte tog Aarhus-Esbjerg? Udover de regionaltog der kører i timedrift i dag over Fredericia...? Med tanke på hvilket planer der er for opgradering i forbindelse med Timeplanen, så tror jeg ikke tog fra Aarhus til Esbjerg med fordel kan køre over Billund og Grindsted i fremtiden.

Bortset fra den lille detalje, at de tekster jeg kan finde fra Folketinget om en undersøgelse udelukkende taler om jernbane i østlig retning fra Billund, ikke et ord om Grindsted.

Jernbane til Billund

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/5 2012, 15:47 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Genindføre direkte tog Aarhus-Esbjerg? Udover de regionaltog der kører i timedrift i dag over Fredericia...? Med tanke på hvilket planer der er for opgradering i forbindelse med Timeplanen, så tror jeg ikke tog fra Aarhus til Esbjerg med fordel kan køre over Billund og Grindsted i fremtiden.

Bortset fra den lille detalje, at de tekster jeg kan finde fra Folketinget om en undersøgelse udelukkende taler om jernbane i østlig retning fra Billund, ikke et ord om Grindsted.

Jeg har ikke nærstuderet køreplanen, men fik læst og skrevet den anden dag, at der ikke kørte direkte tog. Det gør der så åbenbart stadig :)

Det kan godt være at politikerne er ved at planlægge en halv bane, men derfor kan man vel godt komme med forslat til deres idéer? Hvis der er grundlag for regionaltog i dag, kan der vel også være grundlag for regionaltog over Billund i fremtiden.
Husk på at der kan skaffes banetransport til lufthavnen i Billund fra ikke bare Aarhus, men også Esbjerg. Det har jeg svært ved ikke at se værdien af.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 14:05 (4496 dage siden) @ Fysikeren

En storlufthavn har været diskuteret i 30 år uden at komme ud af flækken. Ingen vil lægge jord og larm til.

Til gengæld ville en god jernbaneforbindelse fra Billund og mod nord og øst ordne meget af det problem, fordi den så ville få en ordentlig adgang fra de store byer på Østkysten. Billund er i forvejen langt den største af de jyske lufthavne, og den kunne blive til en ordentlig regionallufthavn med bedre forbindelser. Hvor banen så lægger sig ind i de nationale prioriteringer kan jeg ikke helt overskue, men den giver i hvert fald god mening.

Så det handler om en hurtig forbindelse til Århus-området. En letbane fra Kolding eller bane fra Taulov er rene lokale projekter som ikke vil kunne give den forøgelse af Billund Lufthavns nære opland, som er forudsætningen for projektet. Dermed er der også kun to (en halv) realistiske løsninger for forbindelser.

Den mest oplagte er en bane fra Hedensted, der så krydser Vejle-Herning-banen i Jelling. Dermed kan der føres tog fra syd og øst op fra Vejle den vej og passagerer fra Nordvestjylland kan skifte.

Den løsning kan laves som discount (eller i to etaper) med bane kun fra Jelling til Billund. Der er ikke særlig langt, men problemet er at man hæfter det på den enkeltsporede bane ned gennem Grejsdalen. Dalen er fredet og både dobbeltspor og elektrificering vil være et problem. Udretning af den snoede, langsomme bane formentlig helt udelukket...

Den anden mulige løsning er at føre banen direkte ud fra Vejle og ud gennem ådalen. Selve ruten er den fladeste, med færrest bakker, men den er teknisk svær inde i Vejle, der er meget tæt bygget i bymidten. Så dels skal der væltes nogle huse, selv om der faktisk ikke er ret langt ud i det åbne den vej. Værre er at det kræver en meget skarp kurve ud af Vejle station. Jeg har ikke teknisk indsigt til at vide om det overhovedet er muligt. Desuden kan det kræve en udbygning af stationen, som der heller ikke er plads til. Jeg ved heller ikke om der er fredningsproblemer i ådalen.

Den løsning vil Vejle sikkert kæmpe for, da de så bliver den centrale station, men dels vil resten af Østjylland formentlig kæmpe for den anden, og dels er de praktiske problemer muligvis for store. Køretidsmæssigt fra f.eks. Århus vil de dog nok begge være acceptable.

Men - og nu kommer det store men - hele øvelsen er kun relevant, hvis det bliver besluttet IKKE at bygge en Kattegatforbindelse. Hvis den kommer så bliver Kastrup pludselig den naturlige lufthavn for Århus og hele den nordlige del af Østjylland. Og Legoland til trods, så skal der en forøget trafik i Billund Lufthavn til at trække en ny bane.

Jernbane til Billund

af steenth, 28/5 2012, 12:39 (4497 dage siden) @ Georg Schmidt

Star Tour vil helt sikkert hilse baner til jyske lufthavne velkommen. Kastrup vil nok synke længere ned mod regional status når Berlin får sin nye lufthavn færdig (spændende at se hvad de udenlandske ejere vil gøre).

Kastrup klare sig meget godt i forhold til Berlin - passageantallet er det samme. Men Kastrup har mest international trafik og har langt flere interkontinentale ruter end Berlin.

Mvh
Steen

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 12:49 (4497 dage siden) @ steenth

Kastrup har et forspring i forhold til Berlin, hvor Lufthansa har valgt at lave en rutestruktur der nærmest forhindrer Berlin i at blive hub (og dermed konkurrere mod Frankfurt og München). En masse point-to-point-ruter uden netværkseffekt.

Jeg taler heller ikke imod jernbane til jysk lufthavn, men derimod bare at man laver en ordentlig lufthavn der har grundlag for en bane, frem for at lave bane til de nuværende fem lokallufthavne. En ting jeg ikke fatter, selvom jeg er opvokset i Jylland, er hvorfor man her ikke kan samle sig om en lufthavn og så give den en ordentlig betjening med jernbane. Men dette er ikke et lufthavnsforum, og Kastrup har det fint med et splittet Jylland ;)

Udover at være tognørd, er jeg også flynørd, så har en lille indsigt i, hvor få ruter der er fra jyske lufthavne i forhold til hvad andre lufthavne med god placering har i sammenlignelige områder ;)

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 13:05 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Jeg så hellere en ny bane, fra Taulov til Billund Lufthavn, LEGO og Lalandia.
Det kunne der sagtens være mere fremtidsmusik i, at både Syd og Øst fra kommende passager/kunder kunne benytte en sådanne strækning, måske Danmarks første OPP opgave kunne realiseres og investorerne kunne beriges med Statsobligationer eller anden givtig afkast enten direkte eller inddirekte.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 13:30 (4497 dage siden) @ Woodi

Fra Taulov? Hvis Billund skal have én, og kun én bane, så skal den da gå mod øst, så kan kan betjene både Aarhus (og det nord herfor), Horsens, Vejle, Kolding med nogen rimelighed samt Odense.

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 14:53 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Efter det jeg kan se, så er der ingen grund til denne unødvendige Nord-gående trafik Nord for Vejle på et Vestgående jernbanespor - for passagere/kunder i det Sydlige og Østlige Danmark.

Familier der kommer fra Sønder-Jylland, Sjælland og Fyn, kan jo tage direkte på omfartsbanen ved Snoghøj mod Taulov/Kolding og derfra skifte til et Billund-tog i nabo sporet uden at skulle ind forbi både Fredericia og Vejle og derefter skifte over i en dræbende kedelig bus tur ud Vest på.

Taulov - Billund, er ca. 40 kilometer og dermed ikke alverden og turen kan køres med et par Lint41 togsæt, på knap 20-25 minutter, på samme tid er man med nuværende trace kun nået til Vejle Banegård.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Winther, Karlskov, 28/5 2012, 15:15 (4497 dage siden) @ Woodi

Hej
Det bliver en meget lang bane, hvis den skal udgå fra kolding, jeg tvivler på at Vejle kommune vil lægge jord til en bane fra kolding, og når den kommer til Billund skal den gå gennem byen, eller tværs over lufthavnen, kommune grensen mellem Vejle og Billund følger lufthavnen.
God kamp for din bane fra Kolding ;-)
P.S. Det kan være Kolding kan få udlignet i forhold til Vejle :-D
Mvh.
Bent Winther

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 15:33 (4497 dage siden) @ Winther


God kamp for din bane fra Kolding ;-)

Kolding ?..
Jeg skriver Taulov, som ligger 10 km øst for Kolding og 8 Km vest for Fredericia.

Banen kan føres på 2 måder.
Den første, er at sporet føres nord om lufthavnen og skrå ind mod ankomsthallen´s Nordside ved busserne, derfra føres den vest ud mod Båstlundvej og om mod LEGO på Nordmarksvej´s nordside som har hele 4 meters bredde/rabat langs vejen om til LEGO. (dog med reduceret hastighed);-)

Den næste løsning, er en bane der umiddelbart før Lufthavnens Nordende ved P-pladserne føres under jorden og ind under ankomsthallen og forsætter 1400 meter frem ved indgangen til LEGO.

Tænk stort og se mulighederne i øjende, for de er der!
- det kun et spørgsmål om kapital og vilje. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af KimC, 28/5 2012, 17:29 (4497 dage siden) @ Woodi

Kolding ?..
Jeg skriver Taulov, som ligger 10 km øst for Kolding og 8 Km vest for Fredericia.

Ulempen ved at gøre et standsninsgssted som Taulov til en omstigningsstation er at så skal alle tog til at holde der. Det forlænger rejsetiden, og giver alt andet lige risiko for flere omstigninger, end hvis man lod banen udgå fra en station der i forvejen er trafikknudepunkt.

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 20:07 (4497 dage siden) @ KimC


Ulempen ved at gøre et standsninsgssted som Taulov til en omstigningsstation er at så skal alle tog til at holde der. Det forlænger rejsetiden, og giver alt andet lige risiko for flere omstigninger, end hvis man lod banen udgå fra en station der i forvejen er trafikknudepunkt.


Det er skam også det der er tiltænkt, nemlig fra Fredericia Banegård og hvor næste stop blot er Taulov for at optage de passager der kommer til og fra Omfartsbanen.
(den der forbinder Kolding-Middelfart) ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 21:09 (4497 dage siden) @ Woodi


Ulempen ved at gøre et standsninsgssted som Taulov til en omstigningsstation er at så skal alle tog til at holde der. Det forlænger rejsetiden, og giver alt andet lige risiko for flere omstigninger, end hvis man lod banen udgå fra en station der i forvejen er trafikknudepunkt.

Det er skam også det der er tiltænkt, nemlig fra Fredericia Banegård og hvor næste stop blot er Taulov for at optage de passager der kommer til og fra Omfartsbanen.
(den der forbinder Kolding-Middelfart) ;-)

Så som Kim skriver: Et ekstra stop i en mikroskopisk by for alle tog til/fra Kolding/Sønderjylland/Esbjerg. Du skriver "Omfartsbanen" - men _alle_tog skal vel stoppe i Taulov, også tog fra vest/syd til Fredericia/Århus - eller skal de skifte i Fredericia og køre tilbage igen?

/Lars

Jernbane til Billund

af morten t, 28/5 2012, 21:29 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

grundlaget er vel personer fra østjylland, så derfor billund til hatting/horsens og videre til aarhus hvis det skal gå lidt stærkt. Vejle har en fin vej til billund med fine busser.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 21:37 (4497 dage siden) @ morten t

Det har Vejle skam. Men skal banen mod Hedensted, kommer den til at krydse banen Vejle-Herning et eller andet sted, formentlig omkring Jelling. Så ville da være oplagt at supplere med tog til Vejle og måske videre mod Odense eller Kolding.

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 21:46 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj


Så som Kim skriver: Et ekstra stop i en mikroskopisk by for alle tog til/fra Kolding/Sønderjylland/Esbjerg. Du skriver "Omfartsbanen" - men _alle_tog skal vel stoppe i Taulov, også tog fra vest/syd til Fredericia/Århus - eller skal de skifte i Fredericia og køre tilbage igen?

/Lars


Jeg ved, at der arbejdes hårdt på at få gjort Taulov meddelagtigt i den store "Masterplan" for Trekants-området og ét af punkterne er netop, at gøre Taulov til "Regional-status" både pga. industrien der blomstrer op der og den umiddelbare mulighed der er for at lave en Syd/Øst forbindelse med Billund og dennes industri og attraktioner.
Hvordan det hele ender og hvilken vej politikerne i landsdelen og på Christiansborg udarter sig, er endnu for tidligt at sige med fuld sikkerhed, men Taulov er stærkt med i overvejelserne, da den strækning mellem Fredericia og Taulov er attraktiv til baneføring gennem terrænet nord på.
Kommer man for langt til Kolding er der store frednings arealer og meget bakket terræn og det samme gør sig gældende omkring Vejle, hvor man skal slå et kæmpe sving udenom Gejsdalen, for at komme til Jelling (16 Km) og derfra en næsten lige ud baneføring 20 Km. frem til Nordsiden af Billund Lufthavn.

Udgangspunkt Lillebæltsbroen V. Snoghøj.:

Over Vejle..: 28 Km + 16 Km + 20 Km = 64 Km.
Over Taulov.: 7 Km + 39 = 46 Km.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 23:52 (4497 dage siden) @ Woodi


Så som Kim skriver: Et ekstra stop i en mikroskopisk by for alle tog til/fra Kolding/Sønderjylland/Esbjerg. Du skriver "Omfartsbanen" - men _alle_tog skal vel stoppe i Taulov, også tog fra vest/syd til Fredericia/Århus - eller skal de skifte i Fredericia og køre tilbage igen?

/Lars

Jeg ved, at der arbejdes hårdt på at få gjort Taulov meddelagtigt i den store "Masterplan" for Trekants-området og ét af punkterne er netop, at gøre Taulov til "Regional-status" både pga. industrien der blomstrer op der og den umiddelbare mulighed der er for at lave en Syd/Øst forbindelse med Billund og dennes industri og attraktioner.

Den slags drømme har mange småbyer.

Hvordan det hele ender og hvilken vej politikerne i landsdelen og på Christiansborg udarter sig, er endnu for tidligt at sige med fuld sikkerhed, men Taulov er stærkt med i overvejelserne, da den strækning mellem Fredericia og Taulov er attraktiv til baneføring gennem terrænet nord på.
Kommer man for langt til Kolding er der store frednings arealer og meget bakket terræn og det samme gør sig gældende omkring Vejle, hvor man skal slå et kæmpe sving udenom Gejsdalen, for at komme til Jelling (16 Km)

TIB mener 14,0 km.

og derfra en næsten lige ud baneføring 20 Km. frem til Nordsiden af Billund Lufthavn.

Udgangspunkt Lillebæltsbroen V. Snoghøj.:

Over Vejle..: 28 Km + 16 Km + 20 Km = 64 Km.
Over Taulov.: 7 Km + 39 = 46 Km.

Hvordan finder du 39 km? En bane fra Taulov bliver næppe trukket efter en lineal.

/Lars

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 23:57 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Videre skal man vel lige huske på, at der prismæssigt er forskel på at anlægge en bane til Jelling/Hedensted hhv. Taulov. Så sammenligner man, at der er bedre betjening og lavere pris ved en bane mod Jelling/Hedensted, får jeg omend meget svært ved at tale for en bane til Taulov.

Jernbane til Billund

af Woodi, 29/5 2012, 01:46 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Videre skal man vel lige huske på, at der prismæssigt er forskel på at anlægge en bane til Jelling/Hedensted hhv. Taulov. Så sammenligner man, at der er bedre betjening og lavere pris ved en bane mod Jelling/Hedensted, får jeg omend meget svært ved at tale for en bane til Taulov.

Det kan vi kun "gætte" på/om - Spørgsmålet er hvad investorerne finder rimeligt og det jeg ved af, er at der kikkes meget på en Syd/Øst fra kommende bane.

Men det bliver i hvert fald spændende, at se hvad Kirk holding, luftfarten, kommunerne, regionerne og investerings og kapitalfonderne vil, for der er mange ting sat i spil og mange grundlag der skal analyseres ud over VVM undersøgelserne.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Woodi, 29/5 2012, 01:55 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Den slags drømme har mange småbyer.

Nu er det så ikke Taulov der har disse drømme, men regionen.


Hvordan finder du 39 km? En bane fra Taulov bliver næppe trukket efter en lineal.

/Lars

Nej, der bliver lidt ved Egtved bakkerne og Vandel Flyveplads der skal tages højde for, så måske skal der lægges 1 kilometer eller 3 på, men det skal en VVM-undersøgelse nok klarlægge helt nøjagtigt. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 16:02 (4497 dage siden) @ Woodi

Der bor en del flere mennesker nord for Billund end syd for. Kommer du fra Fyn er det nok et fedt om du skal over Vejle eller Kolding. Kommer du fra Sønderborgjylland er Kolding bedst, mens Vejle er bedst hvis du kommer fra Øst- og Nordjylland. Der bor flest mennesker sidstnævnte sted.

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 16:09 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Der bor en del flere mennesker nord for Billund end syd for. Kommer du fra Fyn er det nok et fedt om du skal over Vejle eller Kolding. Kommer du fra Sønderborgjylland er Kolding bedst, mens Vejle er bedst hvis du kommer fra Øst- og Nordjylland. Der bor flest mennesker sidstnævnte sted.

Nord for Billund bor også en hel del mennesker, ja..
Men det gør der også fra København og Odense, som vil til LEGO-Land og også ud at rejse med fly fra Billund.

Det er stadigvæk TAULOV jeg snakker om og for den øvrige landsdels befolknings grundlag er deres fordel langt bedre tjent med Taulov og vupti... - Billund i ét hug, ikke noget med Fredericia og derefter Vejle og derefter igen en rutebil til Billund. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/5 2012, 16:16 (4497 dage siden) @ Woodi

Der bor en del flere mennesker nord for Billund end syd for. Kommer du fra Fyn er det nok et fedt om du skal over Vejle eller Kolding. Kommer du fra Sønderborgjylland er Kolding bedst, mens Vejle er bedst hvis du kommer fra Øst- og Nordjylland. Der bor flest mennesker sidstnævnte sted.


Nord for Billund bor også en hel del mennesker, ja..
Men det gør der også fra København og Odense, som vil til LEGO-Land og også ud at rejse med fly fra Billund.

Det er stadigvæk TAULOV jeg snakker om og for den øvrige landsdels befolknings grundlag er deres fordel langt bedre tjent med Taulov og vupti... - Billund i ét hug, ikke noget med Fredericia og derefter Vejle og derefter igen en rutebil til Billund. ;-)

Hvilken kommune ligger Taulov i?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 16:19 (4497 dage siden) @ BlackThorneDK

Den ligger i Fredericia Kommune ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/5 2012, 16:37 (4497 dage siden) @ Woodi

Den ligger i Fredericia Kommune ;-)

Så banen skal gå fra Fredericia kommune, via jord i enten Vejle eller Kolding kommune og til Billund, og ingen af de to forholdsvis store byer får en direkte forbindelse til Billund ud af det. Jeg tror at du får svært ved at sælge den ide til de lokale politikere...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 16:41 (4497 dage siden) @ BlackThorneDK

Vel ikke mere "kompliceret" end alle de kommuner den nye bane over Køge krydser? Den kommer igennem Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Ishøj, Greve og Solrød inden den når Køge Kommune.

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 16:50 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Vel ikke mere "kompliceret" end alle de kommuner den nye bane over Køge krydser? Den kommer igennem Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Ishøj, Greve og Solrød inden den når Køge Kommune.

Der har også været brok fra den kant. Men en bane til Billund bliver nok vedtaget på Chr.borg, ikke af kommunerne.

/Lars

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 13:27 (4496 dage siden) @ Lars Kongshøj

og så er der lige den forskel, at du har København i den ene ende og Køge og Ringsted i den anden til at opveje hylet fra vestegnskommunerne. Der vejer Taulov og Billund nok lidt mindre. Den regionale politiske tyngde ligger i Vejle og Kolding.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 16:28 (4497 dage siden) @ Woodi

Ved godt du snakker Taulov, men det er alligevel tæt på Kolding. Jeg har umådeligt svært ved at se, at den løsning er så stor en fordel for nok mennesker vest for Storebælt, at det opvejer ulempen for rejsende nord for Fredericia. Af byer over 20.000 vest for Storebælt er det Odense, Svendborg, Kolding, Esbjerg, Haderslev og Sønderborg der ville have det. Med en Vejle vil, udover Vejle, Horsens, Aarhus, Randers, Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Viborg, Silkeborg, Herning og Holstebro have kortere vej, mens Fredericia, Odense og Svendborg er nogenlunde indifferent om det Vejle eller Taulov. Kun Kolding, Haderslev, Esbjerg og Sønderborg har ulempe ved en Vejle-løsning, og her vil Esbjerg uanset løsning nok stadig tage bussen.

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 14:25 (4496 dage siden) @ Woodi

Undskyld Woodi, men nogen gange bliver sognepolitik altså lidt komisk...

En bane til Billund handler om at bringe Danmarks næststørste befolkningskoncentration ind i lufthavnens nære opland, så den kan udvikle sig til den internationale lufthavn, som Jylland savner - ikke om at transportere passagerer fra de nærmeste købstæder lidt hurtigere til lufthavnen.

Dermed skal den først og fremmest skaffe en god forbindelse til Århus mv.

Når det gælder forbindelser østover, så løber man lige ind i oplandet til Kastrup kort efter Lillebælstbroen. Det er da meget muligt man godt kan finde enkelte fra Sjælland, som en gang er fløjet fra Billund, men efter at have boet i København i 20 år og arbejdet på Sydsjælland i en del af perioden, så har jeg bare aldrig mødt nogen. Og da jeg er opvokset i Odense, og stadig har forbindelser her, så kan jeg også sige at siden broen, så gælder det langt de fleste her også, selv om der dog er nogen der flyver især charter ud af Billund. På rutetrafikken er København simpelt hen for stærk med for stort udbud til at man kan tiltrække mere end en brøkdel af trafikken - med eller uden bane.

Og så er der Legoland. Her vil der være lidt mere at hente, men prøv at spørge dem hvor i landet de trækker flest besøgende fra, og hvilken vej de helst vil have en bane? Jeg kender ikke svaret, men gætter på de vil sige Østjylland.

Det er muligt en letbane fra Kolding (som der har været puslet med i nogle år) eller andre måder at forbinde Billund mod syd og øst er en god ide også (de samme gælder i øvrigt en forbindelse mod vest ad Grindstedbanen). Men det er altså et lokalt projekt, der ikke kan erstatte den logiske bane mod nord (og som endda har gode forbindelser mod øst via Vejle)

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 29/5 2012, 14:48 (4496 dage siden) @ Niels Bak

Det er da meget muligt man godt kan finde enkelte fra Sjælland, som en gang er fløjet fra Billund

Jeg (fra Kbh) har én gang fløjet til Billund - fra Kbh ;-) (Jeg skulle til et tidligt møde i Horsens og det kunne ikke nås med toget, det var før Storebæltsforbindelsens tid).

Det er muligt en letbane fra Kolding (som der har været puslet med i nogle år) eller andre måder at forbinde Billund mod syd og øst er en god ide også (de samme gælder i øvrigt en forbindelse mod vest ad Grindstedbanen).

Jeg synes at en bane Kolding-Vejle-Billund ville være en god ide, der også ville kunne kobles sammen i Jelling med en forbindelsesbane fra Horsens-Skanderborg-Århus.

Mvh. Lars

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 16:06 (4497 dage siden) @ Woodi

Efter det jeg kan se, så er der ingen grund til denne unødvendige Nord-gående trafik Nord for Vejle på et Vestgående jernbanespor - for passagere/kunder i det Sydlige og Østlige Danmark.

Familier der kommer fra Sønder-Jylland, Sjælland og Fyn, kan jo tage direkte på omfartsbanen ved Snoghøj mod Taulov/Kolding og derfra skifte til et Billund-tog i nabo sporet uden at skulle ind forbi både Fredericia og Vejle og derefter skifte over i en dræbende kedelig bus tur ud Vest på.

Taulov - Billund, er ca. 40 kilometer og dermed ikke alverden og turen kan køres med et par Lint41 togsæt, på knap 20-25 minutter, på samme tid er man med nuværende trace kun nået til Vejle Banegård.

Hvad får dig til at tro at folk fra Sjælland gider tage til Billund lufthavn? Der ligger en lufthavn ved Kastrup. Det bliver dyrt og langsomt at komme til Billund, den vej du skitserer.

/Lars

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 16:17 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

retfærdigvis har jeg da hørt om folk fra Sjælland der er taget til Billund for at flyve på charterferie derfra, og dengang jeg arbejdede var der en tekniker der skulle til England og reparere noget der (telebranchen) han kørte til Billund i bil og fløj så derfra til London Stansted altså et lavprisselskab, så jeg tror det hænder.Men det er nok ikke flere hundrede det drejer sig om der tager den tur, såvidt jeg husker boede den tekniker nede omkring Ringsted.

Han havde jo brobizzz fra firmaet og det var firmavogn, så det var ikke dyrt for ham.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 16:43 (4497 dage siden) @ Birger Jensen

retfærdigvis har jeg da hørt om folk fra Sjælland der er taget til Billund for at flyve på charterferie derfra, og dengang jeg arbejdede var der en tekniker der skulle til England og reparere noget der (telebranchen) han kørte til Billund i bil og fløj så derfra til London Stansted altså et lavprisselskab, så jeg tror det hænder.Men det er nok ikke flere hundrede det drejer sig om der tager den tur, såvidt jeg husker boede den tekniker nede omkring Ringsted.

Han havde jo brobizzz fra firmaet og det var firmavogn, så det var ikke dyrt for ham.

For ham? Det har vel været firmaet der betalte?

En togbillet fra Kbh-Billund vil koste omkring 750 kr (t/r+plads, prisen til Horsens som er ca samme afstand. Det vil forlænge rejsetiden med omkring 2t 45m hver vej. Fra alle DSB- og metro-stationer øst for Odense (inkl.) kan man komme til Kastrup Lufthavn med 0-1 skift, det ville man ikke kunne til Billund.

Wikipedia:
Taulov 3278 indbyggere
Vejle 51341 "

Afstand Fredericia - Billund er både via Taulov og Vejle ca 55 km.

Som andre har påpeget: Vejle ligger mere ideelt for det folkerige Østjylland.

/Lars

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 17:28 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Fik jeg ikke skrevet det så undskyld, han kørte i firmabil til Billund og brobizzen som ligger i bilen er også firmaets så der var ingen udgifter for den tekniker andet end eventuel fortæring undervejs. (han var alene) så ingen ville kunne pege fingre eller sætte en fod på det regnestykke.

Firmaet betalte flybillet og det går vel bare over firmaets driftsomkostninger, og på en aller anden måde er det også alle os lønslaver med mere der betaler for det.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af Peter D. J. @, 30/5 2012, 09:49 (4496 dage siden) @ Birger Jensen

Hej!

Hvor meget er der tilbage af den tidligere bane Vejle - Vandel - Billund - Grindsted?
Er den cykelsti idag? Kan den genetableres? Hvor mange overkørsler skal ændres for dette idag pga. fart?

Ellers kunne det være smart nok med tog forbindelser til vores lufthavne. Ja, og færgebyer.
Har der dog ikke været lagt skinner forbi de fleste før i tiden med et sidespor under krigen anlagt af tyskerne. Tænker på Karup fx. I Ålborg kom Fjerritslev banen vel tæt forbi lufthavnen. Ved ikke om der var sidespor til ålborg lufthavn? Tirstrup var der tale om et sidespor fra Tustrup - Ebeltoft banen.

Men mon ikke fly/lufthavns busserne klarer jobbet godt nok idag?

mvh peter

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 16:25 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad får dig til at tro at folk fra Sjælland gider tage til Billund lufthavn? Der ligger en lufthavn ved Kastrup. Det bliver dyrt og langsomt at komme til Billund, den vej du skitserer.

/Lars

De foreløbige undersøgelser viser klart en stigende passagerfremgang på Billund, specielt efter RyanAir er tilkommet med lavpriser ud af DK.
Der ud over er der også en stigning på ruterne til Færøerne og Island/Grønland med Atlantic Airways, Air Iceland og der har været en del kunder der "misset" forbindelsen CPH og kunne have ønsket en direkte tog-vej til Billund for anden afgang.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 16:31 (4497 dage siden) @ Woodi

Grundlaget for pasagerer fra København/Sjælland der vil flyve fra Billund kan næppe forsvare en bane. Er banen der er de naturligvis velkomne. Men jeg tror i det tilfælde det betyder ingenting om turen går over Vejle eller Taulov.

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 16:47 (4497 dage siden) @ Woodi

Hvad får dig til at tro at folk fra Sjælland gider tage til Billund lufthavn? Der ligger en lufthavn ved Kastrup. Det bliver dyrt og langsomt at komme til Billund, den vej du skitserer.

/Lars


De foreløbige undersøgelser viser klart en stigende passagerfremgang på Billund, specielt efter RyanAir er tilkommet med lavpriser ud af DK.

Hvad hjælper lavpriser hvis man skal lægge 750 oven i for togbilletten?

Der ud over er der også en stigning på ruterne til Færøerne og Island/Grønland med Atlantic Airways, Air Iceland og der har været en del kunder der "misset" forbindelsen CPH og kunne have ønsket en direkte tog-vej til Billund for anden afgang.

Hvor mange er "en del"? Adskillige procent? Brøkdele af en promille?

Man kan ikke basere jernebanedrift på de få der kommer for sent til flyet og ikke vil vente på det næste.

/Lars

Jernbane til Billund

af Woodi, 28/5 2012, 17:01 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Man skal jo huske "helheden", synes en del af jer fokuserer kun på Billund Lufthavn.
Jeg har jo nævnt bl.a LEGO og Lalandia som yderligere rejsemål, som sammenlagt har over 4 millioner besøgende pr. år. så glem alt om rentabilitet med 2 lagertankvogne hos Dupont i Grindsted - dette "Billund-event" bliver stort i forhold til de gamle rustne skinner til Grindsted. ;-)

Der er heller ingen der siger, at jernbanen skal begrænses til kun den Syd og Østlige transport, man kan sikkert også finde en Nord-gående løsning også, men det er ikke dette "kompromi" jeg indgår i - jeg ser bort fra økonomi og Nordlands transport, snakker/skriver udelukkende om den Syd og Østlige mulighed der kunne påtænkes i et OPP (Offentligt-Privat-Partnerskab) Hvor de involverede, Staten og Pensionskasserne/investorerne vil kunne anbringe deres kapital og høste et fælles afkast på drift og aktiviteterne. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 17:29 (4497 dage siden) @ Woodi

Man skal jo huske "helheden", synes en del af jer fokuserer kun på Billund Lufthavn.
Jeg har jo nævnt bl.a LEGO og Lalandia som yderligere rejsemål, som sammenlagt har over 4 millioner besøgende pr. år. så glem alt om rentabilitet med 2 lagertankvogne hos Dupont i Grindsted - dette "Billund-event" bliver stort i forhold til de gamle rustne skinner til Grindsted. ;-)

Hvilke rustne skinner? Hvis man ifm. en bane Vejle-Billund ønsker en bane Billund-Grindsted-Bramming-Esbjerg, vil det næppe blive med de nuværende skinner. Men en sådan bane vil måske give mening. Der er 14 km mellem Grindsted (gymnasium, arbejdspladser) og Billund (lufthavn, turistattraktioner, arbejderspladser) så en del pendling er der vel. Man har tidligere nedlagt banerne i området, men det var i fordums tid med ineffektiv banedrift og mindre "mobilitet".

Men jeg mener at pengene var givet bedre ud på Sjællland.

/Lars

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 17:44 (4497 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg tror ikke jyderne/fynboerne giver dig ret i det bare tænk på hvor mange motorveje der blev besluttet fordi sjællænderne fik et eller andet, hvem var nu trafikmafiaen.Nå vi skal ikke have diskussion om hvem har fået noget nu. Jeg håber trafikinvesteringerne i dette land bliver bedre fordelt og jeg ser gerne man udbygger jernbanen både i øst og vest Danmark både København Ringsted og Århus Silkeborg Herning i første omgang.Med plads til en Billund forbindelse også.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 17:37 (4497 dage siden) @ Woodi

læste idag i ingeniøren på nettet at pensionskasser måske var interesseret i at betale elektrificering og muligvis højhastighedsbane til Hamburg, det kunne måske også være de ville betale for en forbindelse til Billund lufthavn??? Der er da en del af erhvervslivet der nyder godt af Billund lufthavn. Men topmedarbejderne kommer vel måske med Taxa til lufthavnen eller måske konen der kører sin mand og henter ham igen når han kommer hjem eller også stiller han sin firmabil på parkeringspladsen, han er nok ligeglad med om der er tog medmindre han kunne køre direkte fra nærmeste station. Men andre almindelige dødelige ville nok måske være interesseret i en togforbindelse selvom man skal skifte. Vi kommer nok forresten ikke udenom at der er en del danskere der kører til Tyskland (og så Fly derfra) Skriver aviserne ihvertfald.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af Leif Jørgensen, København Ø., 28/5 2012, 13:10 (4497 dage siden) @ Fysikeren


Jeg taler heller ikke imod jernbane til jysk lufthavn, men derimod bare at man laver en ordentlig lufthavn der har grundlag for en bane, frem for at lave bane til de nuværende fem lokallufthavne. En ting jeg ikke fatter, selvom jeg er opvokset i Jylland, er hvorfor man her ikke kan samle sig om en lufthavn og så give den en ordentlig betjening med jernbane.

Det er ganske almindelig snæversynet kommunalpolitik. De kommuner, der har en lufthavn, vil ikke give slip på dem, da de giver arbejdspladser og tiltrækker folk fra at større område. Så må man leve med den støj og trafik det giver.

Men modsat så strandede planerne om en østjysk storlufthavn på, at ingen kommuner her ville lægge grund til, netop p.gr.a. generne. Jo, en lufthavn ville de da for så vidt gerne have, bare ikke lige i deres baghave...

Med venlige kommune-hilsner
Leif Jørgensen

Jernbane til Billund

af UTJ, 28/5 2012, 13:56 (4497 dage siden) @ steenth

Kastrup klare sig meget godt i forhold til Berlin - passageantallet er det samme. Men Kastrup har mest international trafik og har langt flere interkontinentale ruter end Berlin.

Det vil ændre sig. Der vil komme mange interkontinentale ruter til Berlin. Kastrup lever nu af Øresundsbanen og den lette adgang til Malmø og Skåne. Jeg er nu også af den overbevisning at Kastrup sagtens kan klare sig i forhold til Berlin.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 14:06 (4497 dage siden) @ UTJ

Det vil ændre sig. Der vil komme mange interkontinentale ruter til Berlin. Kastrup lever nu af Øresundsbanen og den lette adgang til Malmø og Skåne. Jeg er nu også af den overbevisning at Kastrup sagtens kan klare sig i forhold til Berlin.

Det var da noget af en påstand. Mange interkontinentale ruter kræver et netværk af feederruter. Store byer som Hamburg og Stockholm har svært ved at tiltrække disse ruter, det kniber også lidt for København, der dog klarer sig langt bedre end de to nævnte og Berlin, fordi den har et feedernetværk. I Berlins tilfælde gør Lufthansa alt hvad de kan få at ødelægge grundlaget for et sundt feedernetværk ved at åbne en masse lavfrekvente ruter. Så er der Air Berlin, men de er ikke særligt stærke for tiden pga. økonomiske problemer.

Men uanset hvad, så er vi enige om, at Kastrup nok skal klare sig. Min bekymring er, som nævnt, at jyderne er underbetjente fordi man ikke fokusere ressourcerne ét sted, gerne med statens hjælp, og så får bygget en ordentlig lufthavn med ordentlig banebetjening!

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 13:36 (4496 dage siden) @ Fysikeren

Lufthansa har syltet Berlin fordi der ikke har været lufthavnskapacitet. De lægger strategien om med den nye lufthavn, når den ellers en gang åbner.

Jeg kan ikke huske om det er 70 eller 80 nye ruter ud af byen Lufthansa har planlagt. De er godt klar over at hvis de ikke samler det marked op, så gør nogle andre.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 29/5 2012, 14:46 (4496 dage siden) @ Niels Bak

Nemlig, de åbner man ruter. Men der er tale om ruter med lav frekvens, mere lavprisflyagtigt.

Skal du have en hub, skal du ikke have 50 ruter med lav frekvens, men færre med højere frekvens. Ved en hub skal du jo forbinde ruterne med hinanden, helst gerne frem og tilbage. Og folk gider altså ikke vente tre dage i lufthavnen på deres videre forbindelse, der måske kun går to gange ugentligt (som jeg mener den bebudede rute til Bergen skal gøre). Så er de allerede ved at skifte fly i en anden lufthavn i stedet.

Skal du lave en hub med mange forbindelser, er antallet af ruter ikke det eneste interessante, her tæller frekvens på ruterne og koordinerede tider meget.

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 14:59 (4496 dage siden) @ Fysikeren

Det giver mening og du har muligvis ret - jeg ved ikke noget om, hvad Lufthansas planer er med frekvenserne.

Pointen er egentlig bare, at når (eller skulle man skrive hvis...) den nye lufthavn åbner, så er det altså en anden form for konkurrence end i dag, og den ligger langt tættere på end de øvrige Vesteuropæiske lufthavne med hyppige og billige forbindelser fra København. Skal man f.eks. til Thailand er der pludselig en ny mulighed på banen i stedet for at flyve direkte ud af København.

Om forbindelserne fra det øvrige Norden bliver attraktive nok til at de vil vælge den frem for Kastrup (eller f.eks. Schipol) det kender jeg ikke nok til trafikprogrammerne til.

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 28/5 2012, 13:32 (4497 dage siden) @ Georg Schmidt

I Aalborg kunne IC-togene have endestation ved lufthavnen, mærkeligt man ikke tænkte på det når man nu var næsten derude.

Man har da tænkt på det, se fx:
http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Aalborg/2009/12/03/084721.htm
http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875/28/4052584/3/pris-for-tog-til-lufthavn-kvart-mi...

Hvad mener du med "når man nu var næsten derude"?
Vendsyssselbanen blev åbnet i 1872, lufthavnen i 1938.

I øvrigt har der været et sidespor til lufthavnen fra Vadum station på FFJ. Hvornår og hvorfor det blev nedlagt ved jeg ikke.

/Lars

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 29/5 2012, 13:44 (4496 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det er rigtigt, at det handler om en forbindelse mod øst. Men når der nu ligger et brugbart trache fra Grindsted mod vest, som oven i købet går gennem næsten alt, hvad der er af småbyer på egnen, så ville det da være oplagt at kigge på om det ikke kunne betale sig at forlænge banen fra Billund og ned ad den gamle Grindstedbane. Men uden en forbindelse mod øst ville det ikke give mening. Jeg aner heller ikke om der er politisk vilje til det.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 11:16 (4497 dage siden) @ Hansi

Banen skal gå mod øst, så her har Grindstedbanen ingen relevans for nævnte undersøgelse.

Jernbane til Billund

af Winther, Karlskov, 28/5 2012, 13:22 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Hej
Banen til billund har oppe at vende fleregange, siden lufthavnen blev offentlig ejendom, (diverse kommuner og hedengangne amter) Fra starten har Vejle og Ribe amter haft areal resevertioner fra strækningen mellem Gadbjerg og Farre til Billund, denne resevertion blev ophævet i forbindelse med at man nedlagde amterne. At banen stadig spøger skyldes fomentlig at enten vil man have en motorvej eller en jernbane til at forsyne Billunds 3 hovedatraktioner med turister og andet godtfolk.
Den seneste undersøgelse omhandlede en letbane.
Grinsted banen har mig bekendt aldrig indgået i disse planer.
Mvh
Bent Winther

Jernbane til Billund

af Kai Bayer @, 28/5 2012, 13:33 (4497 dage siden) @ Winther

Nej, jernbanen fra Grindsted til Bramming er kun nævnt hos BaneDanmark i forbindelse med undersøgelsen af anlæg af en evt. jernbaneforbindelse til Billund Airport.

Og i dag var der heldigvis mange fotografer afsted, da det sidste ordinære godstog afleverede de to tankvogne ved Dupont ( som virksomheden nu hedder).

Lokalpolitisk er der kig på to muligheder: en letbane fra Kolding til Billund Airport og en bane fra et sted på Vejle-Herning banen og så til Billund. Sidstnævnte vil i luftlinie få en længde på ca. 13 km, så det er ikke så lang en bane, vi taler om.

Jeg ønsker ikke at støtte en letbane fra Kolding til Billund. Skal der være alvor bag anlægget, skal det være en IC forbindelseslinie til Vejle-Herningbanen. Det er nemlig lettere irriterende for vi lokale, at vi kan se, at IC forbindelsen fra Struer til København via Give, Jelling og Gadbjerg kører til Kastrup Airport :-)

Og så vil jeg sluttelig gøre opmærksom på, at der i 2011 var 4,6 mio. gæster i Billund: de drog enten via Billund Airport til Billund, eller de kom ad andre veje og besøgte Legoland og/eller Lalandia.

Da man første gang snakkede om baneforbindelse til Billund var det estimerede grundlag for en baneforbindelse 700.000 mulige kunder. Det skulle DSB have mulighed for at nå op på her i 2012, hvor turist-tilstrømningen sætter nye rekorder.

Alene RyanAir forventer at flyve ca. 800.000 gæster ind og ud af Billund Airport i 2012.

Jernbane til Billund

af Birger Jensen, 28/5 2012, 14:41 (4497 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg kan huske for flere år siden da var der mange store jyske erhvervsfolk der talte for en storlufthavn ved Hammel, men senere syntes jeg det endte med for og imod så var den for tæt på Randers så var der andre der syntes det var Århus der fik for stor fordel af den og derved blev diskussionen så. Jeg tror det er derfor, man ikke kan enes om en storlufthavn. Så jeg ved ikke om der er nogen politikere der har lyst til at røre ved et sådan projekt. Pengene skal nok kunne findes via erhvervslivet storbanker med mere,

Men lad os se om diskussionen ikke kunne blusse op igen og man måske kan få fælles fodslag.

Til gengæld bliver der langt fra Ålborg til en sådan lufthavn.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Jernbane til Billund

af UTJ, 28/5 2012, 17:13 (4497 dage siden) @ Birger Jensen

Jeg kan huske for flere år siden da var der mange store jyske erhvervsfolk der talte for en storlufthavn ved Hammel, men senere syntes jeg det endte med for og imod så var den for tæt på Randers så var der andre der syntes det var Århus der fik for stor fordel af den og derved blev diskussionen så. Jeg tror det er derfor, man ikke kan enes om en storlufthavn. Så jeg ved ikke om der er nogen politikere der har lyst til at røre ved et sådan projekt. Pengene skal nok kunne findes via erhvervslivet storbanker med mere,

Men lad os se om diskussionen ikke kunne blusse op igen og man måske kan få fælles fodslag.

Til gengæld bliver der langt fra Ålborg til en sådan lufthavn.

Der ville ikke være ret langt fra Århus til Billund med en jernbane fra Hedensted/Løsning over Gadbjerg til Billund. Det kunne godt blive en succes.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 21:19 (4497 dage siden) @ UTJ

Det vil i hvert fald være den linjeføring der er brug for. Om der så er grundlag må en undersøgelse vise. Spørgsmålet er også, om der er kapacitet til togene uden udbygninger andre steder. Kan Aarhus H klare f.eks. lufthavnstog i halvtimedrift? Tror også at turen ud mod Skandborg kunne have godt en realiseret timeplan i Østjylland først.

Jernbane til Billund

af UTJ, 31/5 2012, 11:47 (4494 dage siden) @ Fysikeren

Det vil i hvert fald være den linjeføring der er brug for. Om der så er grundlag må en undersøgelse vise. Spørgsmålet er også, om der er kapacitet til togene uden udbygninger andre steder. Kan Aarhus H klare f.eks. lufthavnstog i halvtimedrift? Tror også at turen ud mod Skandborg kunne have godt en realiseret timeplan i Østjylland først.

Det ville sådan set også blive en værdig konkurrent til turen over Fredericia eller Skjern, hvis den fortsatte via Grindsted-Bramming til Esbjerg. Selv med 75-100 km/t ad de 40 km på det som snart er den tidligere godsbane.

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 28/5 2012, 20:53 (4497 dage siden) @ Fysikeren

Ingen ved åbenbart noget konkret, men "gode idéer" findes øjensynligt i hobetal :-D .

Den omtalte statusrapport (?), modtaget i Transportudvalget 23.02.2012, kan ses her: http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/bilag/233/1083962.pdf .

..... og om emnet siger den:

"Bedre forbindelser til lufthavnene
Der anlægges i disse dage en motorvej til Sønderborg, som vil forkorte rejsetiden til
Sønderborg lufthavn fra et stort opland iSønderjylland og Nordtyskland.

Samtidig undersøges grundlaget for bedre vej- og banebetjening af lufthavnene:

• Baneforbindelse til Billund lufthavn
• Baneforbindelse til Aalborg lufthavn
• Motorvej til Tirstrup lufthavn"


M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 28/5 2012, 21:00 (4497 dage siden) @ Niels Munch

Tak, men det gav så endnu mindre svar end tidligere statusrapporter, der snakkede om primo 2012.

Jernbane til Billund

af Peter D. J. @, Randers, 30/5 2012, 09:53 (4496 dage siden) @ Fysikeren

Hej!

Hvor meget er der tilbage af den tidligere bane Vejle - Vandel - Billund - Grindsted?
Er den cykelsti idag? Kan den genetableres? Hvor mange overkørsler skal ændres for dette idag pga. fart?

Ellers kunne det være smart nok med tog forbindelser til vores lufthavne. Ja, og færgebyer.
Har der dog ikke været lagt skinner forbi de fleste før i tiden med et sidespor under krigen anlagt af tyskerne. Tænker på Karup fx. I Ålborg kom Fjerritslev banen vel tæt forbi lufthavnen. Ved ikke om der var sidespor til ålborg lufthavn? Tirstrup var der tale om et sidespor fra Tustrup - Ebeltoft banen.

Men mon ikke fly/lufthavns busserne klarer jobbet godt nok idag?

mvh peter

Avatar

Trafikstyrelsens undersøgelse af jernbane til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/8 2012, 11:37 (4410 dage siden) @ Niels Munch

Ingen ved åbenbart noget konkret, men "gode idéer" findes øjensynligt i hobetal :-D .

Den omtalte statusrapport (?), modtaget i Transportudvalget 23.02.2012, kan ses her: http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/bilag/233/1083962.pdf .

..... og om emnet siger den:

"Bedre forbindelser til lufthavnene
Der anlægges i disse dage en motorvej til Sønderborg, som vil forkorte rejsetiden til
Sønderborg lufthavn fra et stort opland iSønderjylland og Nordtyskland.

Samtidig undersøges grundlaget for bedre vej- og banebetjening af lufthavnene:

• Baneforbindelse til Billund lufthavn
• Baneforbindelse til Aalborg lufthavn
• Motorvej til Tirstrup lufthavn"

Næste konkrete input vedrørende bane til Billund foreligger nu i kraft af Trafikstyrelsens undersøgelse.

Direkte link til rapporten her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbane til Billund

af Niekind, 30/5 2012, 12:56 (4495 dage siden) @ Fysikeren

Jeg kan kun se en løsning, hvis man både skal tilgodese trafikken nordfra og sydfra og det er at lade en ny bane udgå fra Vejle. Vejle er trods alt den by der ligger tættest på lufthavnen.

Man jeg er godt klar over at man kommer igennem følsomt natur og det er næsten uanset hvilken model man vælger, men hvorfor ikke overveje en løsning, hvor banen følger motortrafikvejen (nummer 28) mellem Vejle og Billund. Man er i øjeblikket igang med at omlægge og udvide denne strækning og måske kunne der også blive plads til et spor her.

Mht. ny sporanlæg i Vejle, så kunne man anlægge en tunnel under Damhaven fra området omkring godsbanegården til området syd for DGI Huset og så ellers derud af.

Jernbane til Billund

af Woodi, 30/5 2012, 13:18 (4495 dage siden) @ Niekind

Mht. ny sporanlæg i Vejle, så kunne man anlægge en tunnel under Damhaven fra området omkring godsbanegården til området syd for DGI Huset og så ellers derud af.

Der er over 2 kilometer dertil og en tunnel koster Ca. 1 milliard pr. Km og så skrider projektets økonomi fuldstændigt.
Vejle er ved at være tilplastret, med bebyggelser hele vejen rundt og eksponeringer vil få projektet, til at eksploderer økonomisk.

--
[image]

Jernbane til Billund

af Martin Peyrath ⌂ @, 30/5 2012, 13:26 (4495 dage siden) @ Woodi

Sidst jeg var i Vejle, var der stadig en vej ud af byen. Men hvordan mon almenvældet vil forholde sig til en baneforbindelse ud gennem Vejle ådal, hvor traceet stadig ligger ganske frit.
Jeg har projektet liggende, og det kan sikkert stadig realiseres, hvis der er vilje til det.

vh

Martin Peyrath

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 31/5 2012, 15:55 (4494 dage siden) @ Martin Peyrath

Hej Martin

Det ser ud som om du har ret i der er plads ud af byen - i hvert fald hvis man accepterer at gå meget tæt på Regionsrådhuset eller river det ned. (og jeg tror også en tunnel er for dyr for det projekt)

Men problemet for mig ser snarere ud som om det kan blive meget svært at forbinde banen til Vejle Banegård og sporene nordud. Måske der er plads til en forbindelse fra det vestligste spor, hvor der i dag ikke er perron, men man skal godt nok meget tæt omkring boligblokken på Gammelhavn, tværs gennem godsbanegården og hen over parkeringspladserne/indkørslen til indkøbscenteret Bryggen, der formentlig også vil brokke sig...

Er det noget du har kigget på om er muligt også?

Jernbane til Billund

af Martin Peyrath ⌂ @, 31/5 2012, 16:19 (4494 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels!

Ja vi har kigget på flere muligheder - ud evt. fra banegårdspladsen (det er et spøgsmål om højden) og så hen over godsbanegården. Men det store problem er jo krydset, hvor en baneforbindelse næppe kan føres over i niveau. Den kan "garves ned" og så føres op ude omkring regionsgården, eller hvad man nu kalder den. Men det vil blive en ret dyr løsning - desværre!
Nodud er der derværre ikke ret mange mulighder på grund af byggerier, som er opført efter vandelbanens nedlæggelse i 1957.

vh

Martin Peyrath

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 31/5 2012, 17:30 (4494 dage siden) @ Martin Peyrath

Nej det gamle trache fra Vandelbanen er væk, og kan ikke føres frem til banegården (jeg ved faktisk slet ikke om den gik fra Vejle station eller havde sin egen)

Med banegårdspladsen, mener du så trafikcenteret syd for stationsbygningen, hvor rutebilerne holder nu? Det eneste sted jeg kan se der er plads er en perron hen langs denne. De nuværende perroner til fjernbanesporene bøjer mod øst, så sporene langs dem vil næppe kunne tilsluttes en bane, der kommer ind fra vest.

Jernbane til Billund

af Martin Peyrath ⌂ @, 31/5 2012, 17:45 (4494 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels!

Det er det eneste sted jeg kan se, at der er plads, men det gør jo, at passagererne skal skifte et niveau ned for at komme til Billund!

vh

Martin Peyrath

P.S. Vandelbanen havde sin egen banegård "Østbanegården", hvor også banen til Give oprindelig udgik fra, men det er jo meget gammelt jerbanehistorie.
Oprindelig var jernbanen til Give, så vidt jeg husker projekteret som smalsporsbane.

Jernbane til Billund

af Niekind, 1/6 2012, 13:47 (4493 dage siden) @ Martin Peyrath

Når du nu skriver at gå et nivaeu ned... er der ikke også sideløbende en snak om en letbane til Billund?

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 2/6 2012, 00:49 (4493 dage siden) @ Niekind

Ja jeg undrede mig også. At lægge spor ind til stationen uden at forbinde dem til fjernbanen ville forringe projektet væsentligt, da der så ikke kan køres direkte fra Århus/Østjylland til lufthavnen. Skift er ikke særligt attraktive og slet ikke for passagerer til lufthavnen, der ofte har meget bagage med.

Jernbane til Billund

af Niekind, 2/6 2012, 14:17 (4492 dage siden) @ Niels Bak

Hvis jeg må køre lidt videre af letbanesporet, så kunne man i Vejle anlægge letbaneperrron på busterminalsområdet helt op af det vestligste jernbanespor og så ellers lade sporet køre henover det nuværende godsbaneareal og videre ad Damhaven som en del af kørebanen, lidt ligesom hvad med et igang med på Randersvej i Aarhus i forbindelse med den nye letbane her.

Men hvor hurtig en sådan letbane vil være, kontra en almindelig jernbane fra Vejle, over Jelling til Billund, det tør jeg ikke sige. Jeg ved ikke hvilke hastigheder letbaner kan klare.

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 2/6 2012, 14:33 (4492 dage siden) @ Niekind

Men hvor hurtig en sådan letbane vil være, kontra en almindelig jernbane fra Vejle, over Jelling til Billund, det tør jeg ikke sige. Jeg ved ikke hvilke hastigheder letbaner kan klare.

Al skinnebåren trafik kan køre den hastighed den er designet til, og som forskellige sikkerhedsbestemmelser tillader. "Letbaner" er ikke en speciel teknokolgi, men mere et uformelt sproglig begreb, som åbenbart er populært i den offentlige debat for at undgå at sige sporvogne, hhv. sporvogne primært i eget trace.

/Lars

Jernbane til Billund

af Niekind, 2/6 2012, 15:24 (4492 dage siden) @ Lars Kongshøj

Men i åbent terræn kan hastigheden vel godt øges betragteligt?

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 2/6 2012, 18:59 (4492 dage siden) @ Niekind

Men i åbent terræn kan hastigheden vel godt øges betragteligt?

Om den kan teknisk set, eller hvad der er forsvarligt?

Hvis der er tale om kørsel i niveau blandet med diverse vejtrafik, skal man nok overholde de hastighedsbegrænsninger, der er gældende på stedet.

Metroens tog kan køre 80, Nærumbanens 120.

Mvh. Lars

Jernbane til Billund

af Svend, 2/6 2012, 19:23 (4492 dage siden) @ Niekind

Du må finde en anden vej ud af byen, for DSB er vist ved at sælge hele sit gamle godsbaneareal (godsterminalen og sporene lige op til) - sikkert til boligformål (og i hvert fald ikke til jernbaneformål....:-|).

--
Svend

Jernbane til Billund

af Niekind, 30/5 2012, 18:20 (4495 dage siden) @ Woodi

Ja, jeg kan godt se fantasien løb lidt af med mig der... jeg tænkte blot der var fordele i at lade banen løbe langs motortrafikvejen, hvor man jo i forvejen har været igennem tilladelser, undersøgelser osv.

Kigger man man på et kort vil det naturlige være at lave en bane fra Jelling til Billund liufthaven, hvor lufthavnstog kunne have forbindelse med IC-togene både syd og nordpå i Vejle, så der er kort skiftetid i Vejle.

Jernbane til Billund

af Martin Peyrath ⌂ @, 30/5 2012, 18:24 (4495 dage siden) @ Niekind

Ja, men så er der lige problemerne med Grejsdalen, hvor der kun er enkeltspor.
Banen mellem Vejle og Brande - Herning er ikke brugbar i forbindels med en fornuftig banestruktur til Billund Lufthavn, hvor 20 min's drift må være et minimum!

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 30/5 2012, 19:16 (4495 dage siden) @ Martin Peyrath

Hovedtrafikken i Østjylland er IC/Lyntog i halvtimedrift, hvor det ene togsystem har en gren ud mod Jelling-Herning-Struer.

Så et forslag til en simpel drift: Timedrift fra Kolding (måske det kommer fra Esbjerg/Sønderjylland). Dette tog sikrer forbindelse fra nuværende IC-tog i enten Fredericia og eller Vejle.

En anden linje kører (mindst) i timedrift fra Aarhus til Horsens og herfra via ny bane over Jelling til Billund. I Jelling er der forbindelse fra lyntoget. Dermed jar trekantsområdet og områder syd herfor to forbindelser i timen, enten med skift i Vejle eller Jelling. Banen Vejle-Jelling har kun to tog i timen.

Aarhus bør formenting have mindst halvtimedrift, formentlig to direkte tog i timen uden skift, hvilket medfører tre tog i timen fra Billund, to på banen Jelling-Hedensted/Horsens og to på Jelling-Vejle, formentlig et udemærket belastning af banen.

Togene til Aarhus vil sikkert have glæde af en ny bane fra Hasselager til Hovedgård pga. kapaciteten. Der vil formentlig være brug for ca. seks tog til Aarhus-ruten og tre til Kolding-ruten (hvis ikke den kommer længere væk fra). Så nok brug for 12 togsæt i alt hvis alle afgange kører med et sæt.

Jernbane til Billund

af Niekind, 30/5 2012, 19:28 (4495 dage siden) @ Martin Peyrath

Er det virkelig så svært at lave to spor igennem Grejsdalen? Jeg er godt klar over det vil give udfordringer de sidste stykke igennem Vejle (Højbanen), men her kunne man jo lade den blive et-sporet og så ellers dele sig ud nord for byen.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 30/5 2012, 19:39 (4495 dage siden) @ Niekind

Et kig på Vejle by fra Google Earth giver indtyk af, at man godt kunne bygge dobbeltsport her. Enten med en ny bro på østsiden af den nuværende eller erstatte den helt med en ny dobbeltsporet bro; dette vil dog kræve en længere lukning af banen, som måske først bør laves hvis en ny bane til Hedensted er etableret.

Nord for Nørrebrogade virker der nærmest til at være reserveret plads til en ekstra spor.

Jernbane til Billund

af Niekind, 30/5 2012, 20:47 (4495 dage siden) @ Fysikeren

hehe.... jeg sad lige og "kørte" samme tur på Google map og jeg er helt enig med dig. Set fra luften bør det kunne lade sig gøre.... dyrt ja... men det er en forbindelse ny forbindelse mellem Hedensted og Billund samt Kolding/Toulov og Billund så sandelig da også.

Så er det om Grejsdalen er et fredet område, det ved jeg faktisk ikke....

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 30/5 2012, 20:54 (4495 dage siden) @ Niekind

Sagde ikke et ord om prisen ;)

Generelt op til Grejsdalen station virker det til, at det er realistisk, ikke umuligt i hvert fald, med et spor på østsiden af det nuværende. Det kræver dog lidt baghave og ejendomme nord for Vejle Sygehus.

VVM-undersøgelser plejer ikke at være så kritiske overfor ekstra spor eller elektrificeringer, så længe det laves som naturlige udbygninger. Man kan sige, at man allerede har et forstyrrende element i naturen.

Jernbane til Billund

af Fysikeren, 30/5 2012, 22:32 (4495 dage siden) @ Niekind

Lige op ad banen er vist ingen overdrivelse. Men på det korte stykke kunne man måske med lidt kreativitet placere et spor på vestsiden jf. det billede du linkede til.

Jernbane til Billund

af Niekind, 31/5 2012, 08:53 (4495 dage siden) @ Fysikeren

Men hvilken linieføring har været officielt nævnt? Har visse politikere og andre ledende personer blot nævnt muligheden for en bane til Billund Lufthavn og så har vi startet alle disse gætterier og forslag?

Der er ingen tvivl om at en jernbane til Billund Lufthavn vil være et stort løft. Man kunne jo checke sig selv og bagagen ind i toget på vej derud.

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 09:06 (4495 dage siden) @ Niekind

Men hvilken linieføring har været officielt nævnt? Har visse politikere og andre ledende personer blot nævnt muligheden for en bane til Billund Lufthavn og så har vi startet alle disse gætterier og forslag?

Yep, dér rammer du nærmest plet.

Se i øvrigt mine henvisninger her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=44340 -

og mon ikke gættemulighederne er ved at være udtømte nu :-D ?

M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Woodi, 31/5 2012, 09:53 (4495 dage siden) @ Niels Munch

Yep, dér rammer du nærmest plet.

Se i øvrigt mine henvisninger her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=44340 -

og mon ikke gættemulighederne er ved at være udtømte nu :-D ?

M.v.h.
Niels

Hvordan, mener du at Niekind rammer plet.?

Tror du virkelig ikke på, at der arbejdes seriøst på at belyse behov og muligheder fra flere sider af.?

Desværre er det, at ikke alle planer og undersøgelser er offentlig tilgængelige under det man vil kalde forundersøgelser.
En af grundene er, at man vil undgå unødig spekulation fra boligspekulanter og særinteresser.

Aktindsigt kan man påberåbe sig, men i et hvert organ af den demokratiske ledelse i Danmark føres der referat og protokol - selv disse har vinkler udenfor området.
Men inderst inde, ved man jo mange gange godt, hvad det er.:-)

Jeg ser bl.a diskussionen her og må sige, at her er mange "lyse" folk og vinkler af en evt. baneføring til Billund som giver en absolut fornuftig mening. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 10:04 (4495 dage siden) @ Woodi

Kære Woodi,

Jeg forholder mig blot til de facts, der foreligger, f.eks. at beslutningen om bl.a. at ville anvende 2,0 mio. kr. til "Forundersøgelse af en baneforbindelse til Billund Lufthavn" bunder i "Aftale af 26. november 2010 mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om: Bedre mobilitet".

Mig bekendt foreligger der endnu intet resultat af forundersøgelsen, jf. den statusrapport til Transportudvalget, hvortil jeg tidligere linkede.

Indtil da vil diskussionen i denne tråd alene være baseret på tankespind og gætterier, som efterhånden grænser til meningsekshibitionisme, hvis du tillader.

M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Woodi, 31/5 2012, 10:43 (4495 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels :-)

Transportministeriets forundersøgelse, Side.11 nederst beskriver det jo fint og enkelt - men det er jo snart 2 år siden, at man lagde de 2 millioner på bordet til en undersøgelse, ingen ved om Cowi eller Niras er bestilt, til at udarbejde denne forundersøgelse.

Men derfor er det vel ikke forbudt eller forkert at lave debatter sideløbende i privat regi, det er jo netop meningen med den danske ytringsfrihed.
Man kan så medgi og ytre sig i de indlæg man lystrer, men man behøves ikke at være smagsdommer på om et emne er egnet eller uegnet, man kan jo blot "forbigå" det man ikke ønsker at deltage i, - det vel ikke så svært.?

--
[image]

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 11:05 (4495 dage siden) @ Woodi

Kære Woodi,

Jeg forsøgte blot i al beskedenhed at anvende min ytringsfrihed til at svare dig på dit spørgsmål om, hvorfor jeg gav bruger niekind ret i hans udsagn lidt tidligere i tråden.

M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Woodi, 31/5 2012, 11:43 (4494 dage siden) @ Niels Munch

Det også fint nok Niels og dine linjer

"Indtil da vil diskussionen i denne tråd alene være baseret på tankespind og gætterier," Fint og helt OK.. ;-)

Men så slutter du lige af med denne replik.:

"som efterhånden grænser til meningsekshibitionisme, hvis du tillader."

Den var så helt unødvendig og grænsende til censur/smags-dommeri over hvad folk må diskuterer her af løse idéer og tanker.
At forholde sig konstruktivt til et emne/tanke/overvejelse og deltage positivt i en debat, er en forudsætning for en saglig udvikling i en hver diskussion uanset indholdet og hvor det e.v.t. fører hen. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 11:56 (4494 dage siden) @ Woodi
redigeret af Niels Munch, 31/5 2012, 12:23

Men så slutter du lige af med denne replik.:

"som efterhånden grænser til meningsekshibitionisme, hvis du tillader."

Den var så helt unødvendig og grænsende til censur/smags-dommeri over hvad folk må diskuterer her af løse idéer og tanker.

Når jeg skriver "grænser til" er det netop for at give læserne rum til selv at trække grænsen. At netop du - en af ytringsfrihedens korsriddere - bliver pikeret over det, undrer mig såre!

At forholde sig konstruktivt til et emne/tanke/overvejelse og deltage positivt i en debat, er en forudsætning for en saglig udvikling i en hver diskussion uanset indholdet og hvor det e.v.t. fører hen. ;-)

Ja, men når diskussionerne hverken baserer sig på eller forholder sig til de facts, der findes vedr. de pågældende emner, så forsvinder mulighederne for "saglig udvikling", og så ender det i - tillad mig atter - "meningsekshibitionisme". Forstået på den måde, at ytringer kun bliver til glæde for den, som ytrer sig.

Og tag så liiige at pille overlærertonen af, den begynder at pikere mig.

M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Woodi, 31/5 2012, 12:25 (4494 dage siden) @ Niels Munch

Niels..
Så kan jeg jo kun opfordre/anbefale dig til, at gøre som du sikkert gør der hjemme foran fjernsynet - klik over på DR1 når TV2 er for intetsigende. ;-)

--
[image]

Jernbane til Billund (slet når læst)

af UTJ, 31/5 2012, 12:28 (4494 dage siden) @ Woodi

Niels..
Så kan jeg jo kun opfordre/anbefale dig til, at gøre som du sikkert gør der hjemme foran fjernsynet - klik over på DR1 når TV2 er for intetsigende. ;-)

Nu gider vi ikke dette mere. Denne kommentar er simpelthen for dum.

NM er i sin gode ret til at mene og dette sidste er ren mudder. FØJ

Jernbane til Billund (slet når læst)

af Woodi, 31/5 2012, 12:40 (4494 dage siden) @ UTJ

Det var ikke mig der startede med et vulgært ord som "ekshibitionisme" - klap nu lige hesten, ikk.!

--
[image]

Jernbane til Billund (slet når læst)

af bl, Greve, 31/5 2012, 16:27 (4494 dage siden) @ Woodi

Uanset hvad, så stop denne diskussion om, hvem der har mest ret i hvad og vend tilbage til trådens emne.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Jernbane til Billund

af Poul Andersen @, 31/5 2012, 11:14 (4495 dage siden) @ Niels Munch

For ca. 12 - 15 år tilbage - hvis jeg husker rigtigt ! - var der i dagbladet Vestkysten en større artikel omkring banebetjening af Billund.
På et kort var indtegnet en reserveret linieføring fra Jelling til Billund og med mulighed for fortsættelse til Grindsted for at tilslutte Grindsted - Bramming banen.
Dengang blev det oplyst, at dette var eneste fornuftige og økonomiske mulighed for en bane til Billund, så mon ikke det stadig forholder sig således.

Siden er der ikke sket ret meget mere, bortset fra div. trafikpolitiske forslag m.m.

Mvh.
Poul.

Jernbane til Billund

af jiko, 30/5 2012, 20:43 (4495 dage siden) @ Niekind

Der skal laves et kolosalt jordarbejde og udretning af banen op igennem Grejsdalen, da stræknings hastigheden kun er 70 km/t. Indtil et par kilometer før Jelling hvor hastigheden forøges til 100 km/t.

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 09:51 (4495 dage siden) @ jiko

Der skal laves et kolosalt jordarbejde og udretning af banen op igennem Grejsdalen, da stræknings hastigheden kun er 70 km/t. Indtil et par kilometer før Jelling hvor hastigheden forøges til 100 km/t.

Hvorfor skal der det? Det er dig magtpåliggende at få nedsat køretiden på strækningen med 2 minutter?

/Lars

Jernbane til Billund

af jiko, 31/5 2012, 11:34 (4494 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars.

Er ikke helt med på hvad du mener????

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 11:38 (4494 dage siden) @ jiko

Hej Lars.

Er ikke helt med på hvad du mener????

Det jeg skal skriver. Hvorfor mener du at man skal lave store dyre ændringer for at spare 2 minutter på en bane med lavt passagertal?

/Lars

Jernbane til Billund

af Niels Bak, 31/5 2012, 16:09 (4494 dage siden) @ Lars Kongshøj

Meningen er jo netop at passagertallet ikke skulle blive ved med at være lavt... ellers er der ikke meget grund til at bygge en bane mod Billund.

Men jeg mener - jeg har ikke tjekket det - at store dele af Grejsdalen er fredet, så man kommer ikke til at flytte meget jord der. Og den lave hastighed og enkeltsporet er en af grundene til, at løsningen med en stikbane fra Jelling er problematisk. I en løsning, hvor der også lægges en bane Jelling-Hedensted, vil Grejsdalsbanen formentlig kunne klare trafikken fra øst og syd som Fysikeren skitserede længere oppe i tråden.

Jernbane til Billund

af bl, Greve, 31/5 2012, 20:06 (4494 dage siden) @ Niels Bak

Ville det egentlig ikke være mere hensigtsmæssigt at flytte lufthavnen ud mod en af de større byer, f.eks. Århus, hvor der i forvejen er jernbane? Det ville så også være lettere for rejsende fra andre byer at nå lufthavnen. Århus Lufthavn (Tirstrup) ligger jo milevidt fra byen...

Og de få rejsende fra Billund kunne jo så enten køre selv eller tage bussen. For Billund Lufthavn blev jo i sin tid anlagt af Lego for at kunne betjene deres egne forretningsfly.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 20:25 (4494 dage siden) @ bl

Ville det egentlig ikke være mere hensigtsmæssigt at flytte lufthavnen ud mod en af de større byer, f.eks. Århus, hvor der i forvejen er jernbane?

He, interessant, at den gamle debat om en lufthavn i Hammel-området, se:

http://www.aar.dk/default.asp?id=240

nu genoplives på Jernbanen.dk :-D . Lykke til!


I øvrigt har "Trekant Området" så sent som den 29. september 2011 udgivet rapporten: "Trekantområdets holdning til fælles infrastruktur prioriteringer".

Er der nogen i dette alvidende forum, der kan forklare mig, hvorfor denne rapport alene taler om "Trekantområdets ønsker om en hærvejsmotorvej, der betjener Billund Lufthavn", hvorimod jernbaneønskerne "begrænser sig" til "at der skal sikres et standsningssted i Trekantområdet for timemodellens hurtige tog mellem København, Odense og Aarhus".

Er der nogen i trekantsområdet, der trænger til manuduktion? Og er der noget at sige til, at Transportministeriet endnu ikke er så langt med deres forundersøgelse af jernbane til Billund Lufthavn?

M.v.h.
Niels

Jernbane til Billund

af Lars Kongshøj, 31/5 2012, 20:49 (4494 dage siden) @ Niels Bak

Meningen er jo netop at passagertallet ikke skulle blive ved med at være lavt... ellers er der ikke meget grund til at bygge en bane mod Billund.

Hvis man vil have et stort passagertal er en forbindelsesbane til Århus alligevel nødvendig og vil give en større tidsgevindst end omvej+togskift i Vejle.

Desuden vil man også kunne se på check-in-tiden i lufthavnen - der er meget at vinde!

Men jeg mener - jeg har ikke tjekket det - at store dele af Grejsdalen er fredet, så man kommer ikke til at flytte meget jord der. Og den lave hastighed og enkeltsporet er en af grundene til, at løsningen med en stikbane fra Jelling er problematisk. I en løsning, hvor der også lægges en bane Jelling-Hedensted, vil Grejsdalsbanen formentlig kunne klare trafikken fra øst og syd som Fysikeren skitserede længere oppe i tråden.

Ja.

Om Grejsdalen er fredet synes jeg ikke at vi har set dokumentation for.

Mvh. Lars

Jernbane til Billund

af Niels Munch, 31/5 2012, 21:07 (4494 dage siden) @ UTJ

Derudover er en række af de gamle industriminder fredede incl. tilliggende omgivelser, hvilket ikke gør "sagen" lettere.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak